Projekt kampfiskbiotop...

#1 - 16 maj 2007 14:14
Jag har gått igång med et projekt dær jag vill førsøka skapa en kampfiskbiotop dvs, en liten, gyttjig vattenpøl... Jag gør den frigolit og alfix (som ær ett cementprodukt). http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=23616
Linket visar hur det ser ut nu. Det ær meningen att jag ska hitta några fina stenar som jag limar fast med silikon. Och sen ska det et tjockt lager alfix på så det kan hålla vatten. Jag færgar alfixen med brun oxydfærg så det liknar gyttja. sen kommer jag at borra några hål i kanten så jag kan sætta fast bambu dær. Så det blir en liten skog runt vattenhålet... Vad tycker ni om ideen? Tror ni det blir bra?
Tacksam før kritik/berøm;)
#2 - 16 maj 2007 15:22
Ingen som har nån kommetar till mitt projekt?
#3 - 16 maj 2007 15:35
Jodå, kul ide. Blir intressant och se när den är färdig. Ser fram emot mer bilder.
#4 - 16 maj 2007 16:03
det kmr nog bli skit bra:D
#5 - 16 maj 2007 17:53
Hmm...en kampfiskbiotop? Kanske du skulle ha risplantor? :)
#6 - 16 maj 2007 18:05
hehe ja... Fast jag tror inte jag får tag på det...
#7 - 16 maj 2007 20:28
Det verkar vara ett kul projekt! Hur många liter är det på? Ska du ha pump? Hur hade du tänkt dig ang fiskarna, ska dom vara vildfångade?
#8 - 16 maj 2007 20:31
Kjaer skrev:
Jag har gått igång med et projekt dær jag vill førsøka skapa en kampfiskbiotop dvs, en liten, gyttjig vattenpøl... Jag gør den frigolit og alfix (som ær ett cementprodukt). http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=23616

Linket visar hur det ser ut nu. Det ær meningen att jag ska hitta några fina stenar som jag limar fast med silikon. Och sen ska det et tjockt lager alfix på så det kan hålla vatten. Jag færgar alfixen med brun oxydfærg så det liknar gyttja. sen kommer jag at borra några hål i kanten så jag kan sætta fast bambu dær. Så det blir en liten skog runt vattenhålet... Vad tycker ni om ideen? Tror ni det blir bra?

kan ju bli lite insperation här ju......kommer att följa tråden med glädje :)
#9 - 17 maj 2007 10:09
Vic skrev:
Det verkar vara ett kul projekt! Hur många liter är det på? Ska du ha pump? Hur hade du tänkt dig ang fiskarna, ska dom vara vildfångade?

Det blir ungefær på 10 liter.
Jag hade tænkt mig att ha betta imbellis om jag får tag på dom. Helst vildfångade fast det lær jag nog inte få tag på...
Jag ræknar inte med att ha nån pump, får bara byta vatten oftare då. Fast doppværmare ska jag førstås ha.
#10 - 12 juni 2007 19:34
:D
[INDENT]
Kjaer skrev:

låte som en jätte bra ide! ehm,, de är int å att man skulle kunna få låna din ide lite? :p:D

[/INDENT]
#11 - 12 juni 2007 19:39
:D[INDENT]

låte som en jätte bra ide! ehm,, de är int å att man skulle kunna få låna din ide lite? :p:D

[/INDENT]

Vist får du det;)
Jag har inte hunnit vidare med det æn, ska fortsætta med det nær jag har fått sommarlov.
#12 - 18 juni 2007 12:24
ok :)
#13 - 18 juni 2007 12:57
Det liknar inte ett risfält så då är det väl ingen naturlig biotop? Tycker inte du ska ha en kampfisk där om det bara är på 10l eftersom de naturligt lever i flera tusentals liter.
#14 - 18 juni 2007 13:51
http://www.ikanpemburu.com/html/field.htm

Kanske kan vara lite inspiration om någon funderar på att göra någon biotop i akvariet:)
#15 - 18 juni 2007 15:28
Zwitta skrev:
Det liknar inte ett risfält så då är det väl ingen naturlig biotop? Tycker inte du ska ha en kampfisk där om det bara är på 10l eftersom de naturligt lever i flera tusentals liter.

man har hittat kampfisk i fotspår på elefanter och små vattenpølar och det ær det jag førsøker efterlikna, men jag vet att dom i vanliga fall lever i dammar, risfælt och avvattningskanaler.
Fast jag tror inte jag ska fortsætta med just det hær projektet. Det blir før tråkigt att se fisken bara från ovan och sen tycker jag också det blir før litet. Kanske ska køpa ett akvarium på 50-60 liter och gør en bakgrund på tre sidor samt botten...
#16 - 18 juni 2007 15:51
Men de bor inte i vattenpölarna utan blir instängda där under torkan.
#17 - 18 juni 2007 15:59
vattnet tränger inte igenom frigoliten då?

Annons