Projekt kub med sump

#1 - 20 april 2006 11:05
Då har jag startat, i varje fall med att samla på mig utrustning och idéer. Slutmålet är ett mer eller mindre kubiskt kar 70 x 70 x 60 hade jag tänkte mig med en sump i storleksordningen "så stor jag får plats med".

Hittills har jag lyckat med att samla på mig en metallhalogenarmatur på 150W och bygga en nivåvakt alla DIY.

Min avsikt är att dokumentera hela bygget med foto och artikel från planeringsstadie genom bygge och uppstart till förhoppningsvis fungerande kar. För närvarande har jag inte en susning om vad jag vill befolka med, står till råga på allt och väger mellan salt och sött.

Jag har försökt att tänka lite ”sambo” vad det gäller storlek och utseende på karet vill öka vattenvolymen genom sumpen och samtidigt utnyttja den till vattenbyten, filter, mm.

Vill gärna ha feedback på mina tänkta lösningar om ni hittar fel eller smartare sätt att göra på. Speciellt funderar jag på återcirkulationen, jag vill undvika att ha cirkulationspumpar i själva karet men vill samtidigt ha cirkulation in hela karet inte bara vid ytan.

http://www.dryg.org/IMG/ritning.pdf
#2 - 20 april 2006 14:23
Varför en massa nivåvakter?
Om du kör ytavrinning så kan du klara dig utan.
Bara att se till att volymen vatten, som rinner ut innan ytavrinningen hamnar över vattenytan, får plats i sumpen.
Det enda problemet man kan få är om ytavrinningen täpps igen av skräp/växtdelar.
#3 - 20 april 2006 14:53
Man kan borra akvariet med, då behöver du inga nivåakter, bara en pump som tar upp vattnet till huvudkaret igen. Det är väl den mest idiotsäkra lösningen. Sen kan du ju visserligen ha en nivåvakt som fyller på avdunstat vatten tex, eller om du bytar vatten så fylls karet på automatiskt igen.

*edit* Jag kan inte öppna din PDF fil med ritningen! Kan du publicera dne på annant vis?
#4 - 20 april 2006 15:02
Vad händer när pumpen av någon anledning stannar?
Alla konstruktioner som ger översvämmningar vid haveri skall undvikas, försäkringsbolagen brukar inte vara så villiga att ersätta sådanna skador.
MVH
Magnus
#5 - 20 april 2006 15:10
Du kan borra ett hål i röret som returpumpen sitter i, sätt i en liten slang som leder ut i akvariet dock ovan vattenytan. På så sätt så avbryts häverten som uppstår om pumpen stannar, och det blir ingen översvämmning. Jag har gjort på det viset och det funkar utmärkt vid ett strömavbrott exempelvis.
#6 - 21 april 2006 09:59
[quote=Tropfrog]Vad händer när pumpen av någon anledning stannar?
[/quote]
Om ytavrinningen av någon anledning blir igensatt/upphör töms ju sumpen genom att pumpen fortsätter att fylla karet, det vill jag undvika av 2 anledningar dels vill jag inte få översvämning dels vill jag inte att pumpen skall gå torr.

Lösning: nivåvakt som bryter strömmen till pumpen när nivån i sumpen sjunker under den kritiska gränsen med marginal.

Om strömmen går slutar pumpen att pumpa men ytavrinningen fortsätter att fylla sumpen vilket om man inte har jättemarginaler i sumpen kan leda till översvämning.

Lösning: Nivåvakt talar om för magnetventilen på avrinningsröret att nivån i sumpen stiger över den kritiska gränsen med marginal, allt flöde upphört man kan åtgärda felet.

Robbygg: jag löser en jpg lite sämre men du ser ju grundtanken i varje fall.

http://www.dryg.org/IMG/ritning.jpg
#7 - 21 april 2006 11:00
[QUOTE=tojo]Om ytavrinningen av någon anledning blir igensatt/upphör töms ju sumpen genom att pumpen fortsätter att fylla karet, det vill jag undvika av 2 anledningar dels vill jag inte få översvämning dels vill jag inte att pumpen skall gå torr.

Lösning: nivåvakt som bryter strömmen till pumpen när nivån i sumpen sjunker under den kritiska gränsen med marginal.

Om strömmen går slutar pumpen att pumpa men ytavrinningen fortsätter att fylla sumpen vilket om man inte har jättemarginaler i sumpen kan leda till översvämning.

Lösning: Nivåvakt talar om för magnetventilen på avrinningsröret att nivån i sumpen stiger över den kritiska gränsen med marginal, allt flöde upphört man kan åtgärda felet.

Robbygg: jag löser en jpg lite sämre men du ser ju grundtanken i varje fall.

http://www.dryg.org/IMG/ritning.jpg[/QUOTE]

Men stannar pumpen kommer ju vattnet gå ner via botten utblåset... blir ju en hävert som kommer tömma hela karet...
#8 - 21 april 2006 13:08
[quote=jower]Men stannar pumpen kommer ju vattnet gå ner via botten utblåset... blir ju en hävert som kommer tömma hela karet...[/quote]

det är där för han har satt en backventil på den slangen...
#9 - 21 april 2006 13:12
och om backventilen inte sluter tätt ?

blir ju en del skit som samlas i slangarna-
#10 - 21 april 2006 14:37
de får nog tojo svara på själv :) själv skulle jag nog har kört på ytavrinning och utblåset vid ytan. ivarje fall går tankarna så just nu runt mitt kommande projekt..
#11 - 21 april 2006 14:43
jo ha insug/utlopp vid ytan är ju det säkraste alternativet.

på utblåset kan man dock göra ett litet hål så om det blir baksug istället så sugs det in luft istället.
#12 - 21 april 2006 17:36
[QUOTE=Danne_K]det är där för han har satt en backventil på den slangen...[/QUOTE]

Har provat många backventiler när jag körde saltvatten. Ingen va speciellt bra...
#13 - 21 april 2006 17:42
Du får nog sätta utloppet längst upp i karet, du kan ju dra röret jämt med durson. Glöm inte att borra hålet i kröken så häverten bryts om pumpen skulle stanna.
#14 - 21 april 2006 18:16
hehe de är mycke upprepningar :)
#15 - 21 april 2006 22:50
[quote=Raven]och om backventilen inte sluter tätt ?

blir ju en del skit som samlas i slangarna-[/quote]

Har funderat en hel del på det kommer inte på någon klockren lösning vill helst inte ha utblåset och ytavrinningen vid ytan det minimerar ju cirkulationen om man inte har en internpump också, vilket jag vill undvika.

Samtidigt så är ju lösningen med backventilen inte 100% klockren pga som nämdes det kan fela (vilket i och för sig en hel del saker kan göra som exploderande glas, termiter i akvariemöbeln och andra mer eller mindre troliga händelser)

Jag hoppas på några smarta tips och funderar vidare själv...
#16 - 21 april 2006 22:57
utblåset kan du ju va vid botten om du gör ett litet hål i slangen nånstans vid vattenytan.
skulle det bli baksugs sugs luft in istället och slår ut hävertfunktionen, tänk dock på att hålet inte får va för litet.
#17 - 21 april 2006 23:13
Bra idé tål att testas när jag väl kommer så långt. skall föra in det på ritningen på måndag.

Tack Raven.
#18 - 21 april 2006 23:18
går att fixa på insug också men sjunker vattennivån för mycket försvinner häverten där också.
då slipper du använda magnetventiler å backventiler som lätt krånglar.

kan tänka mej att hålen däremot måste rengöras med jämna mellanrum.
#19 - 22 april 2006 12:14
OKI, så här har jag gjort:
Allt vatten som lämnar karet går via ytavrinning, på så sätt är ytavrinningen nivåbegränsande för huvudkaret.
Vatten som kommer ner i sumpen går via filtermaterial till en klarvattenkammare. När skit har tagit sig igenom hela filtreringsprocessen så kommer det ut i klarvattenkammaren som ett tungt slam som man lätt suger ut.
Efter klarvattenkammaren har jag en ytavrinning till som nivåbegränsar allt vatten i sumpen. Efter den ytavrinningen ligger returpumpen som pumpar större delen av vattnet tillbaka i karet. Det som inte går till karet går till uv filter och tillbaka i sumpen. Den ända nivån som varierar i systemet är nivån i pumpkammaren. Om ytavrinningen skulle fallera så töms den snabbt och pumpen bränner, hellre det än översvämmning. Den nya pumpen jag skall köpa har motorskydd så det blir inga bekymmer i framtiden. Om pumpen skulle lägga av så finns det tillräckligt med plats i sumpen för att ta hand om allt vattnet. Skulle det mot förmodan inte få plats så rinner det över i en tom behållare bredvid filterdelen.

Jag har valt att ha mina utblås i ytan, detta för att ytcirkulation är nödvändigt för syresättningen i tättbefolkade kar. Jag ser inga fördelar med att ha utblåset vid botten. Om man tror att mycket vatten går direkt från utblås till avrinning så är det bara att skaffa större pump.

Jag har valt att inte lita på elektronik, mina erfarenheter av nivåvakter både hemmabyggen och köpta märkesvaror är dåligt. Jag har kunnat skylla två översvämningar på falerande nivåvakter. Jag har liknande erfarenheter av backventiler, så de litar jag aldrig på. Mitt system måste vara enkelt och säkert, försäkringsbolaget köper inte alltför krångliga lösningar. Trist att stå där utan ersättning vid ev vattenskador.

Jag har valt att köra enbart bikarbväxter. I ett kar med ytavrinning är det oerhört svårt att få upp co2 nivåerna. Detta för att co2 vädras ut hela tiden i ytavrinningen.
MVH
Magnus
#20 - 23 april 2006 18:16
Är mest orolig för att ha stillastående vatten i karet som ej cirkulerar på ett bra sätt.
#21 - 23 april 2006 18:22
kan ju alltid gömma en cirkulationspump nånstans nere vid botten bakom en rot, dom är inte så stora.

kan också ta vp-rör, används av elektriker till att dra elen i hus och böja till och lägga under gruset och koppla till en cirkulationspump.
nåt ja kommer göra själv när ja ska sparka igång ett 375liters och då ha en pump och 3-5 utlopp.
#22 - 24 april 2006 07:50
Uppdaterat med ny pdf...
#23 - 24 april 2006 08:46
Jag tycker fortfarande att det ser onödigt komplicerat ut. Jag har ytavrinning och utblås vid ytan, det rör sig ändå i hela burken. Vatten är ju som bekant samma medium som bildar vågor i naturen.

Vad händer med din konstruktion vid strömavbrott?

Jag tycker att du skall ställa samma fråga på saltvattensguiden. Där finns det en samlad kompetens och erfarenhet av sumpar som är enorm.
MVH
Magnus
#24 - 24 april 2006 10:35
[QUOTE=tojo]Är mest orolig för att ha stillastående vatten i karet som ej cirkulerar på ett bra sätt.[/QUOTE]

Har du rätt storlek på pumpen är det inget du behöver vara orolig över.
#25 - 24 april 2006 10:36
[QUOTE=Tropfrog]Jag tycker fortfarande att det ser onödigt komplicerat ut. Jag har ytavrinning och utblås vid ytan, det rör sig ändå i hela burken. Vatten är ju som bekant samma medium som bildar vågor i naturen.

Jag tycker att du skall ställa samma fråga på saltvattensguiden. Där finns det en samlad kompetens och erfarenhet av sumpar som är enorm.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Håller med. Lägg in frågan där.
#26 - 24 april 2006 17:55
Skulle man kunna köra parallela trådar utan att det verkar stötande? ju mer samlad kompetens man kan få hjälp av desto bättre men jag vill ju inte verka påträngande eller så.
#27 - 24 april 2006 17:58
[quote=Tropfrog]
[/quote]

Enligt mina beräkningar skall all cirkulation avstanna vid strömmavbrott då magnetventilen för avrinning sluts vid strömbortfall och tja pumpen går dåligt utan el =)
#28 - 24 april 2006 18:33
Klart du kan köra parallela trådar, med viss risk för lite kiv därimellan hehe.
#29 - 24 april 2006 18:36
[quote=tojo]Enligt mina beräkningar skall all cirkulation avstanna vid strömmavbrott då magnetventilen för avrinning sluts vid strömbortfall och tja pumpen går dåligt utan el =)[/quote]

blir ju rätt skitet i slangar å så efter ett tag så då finns ju möjligheten att magnetventilen inte stänger sej helt.
#30 - 24 april 2006 18:41
Jag förstår dock inte varför du ska ha en magnetventil på avrinningsröret. jag menar slutar returpumpen att pumpa upp vatten så slutar det automatiskt att rinna i avrinningsröret. Tycker det ser bra ut som det gör nu men skippa magnetventilen. Sen behöver du inte borra för returröret om du inte ska se akvariet från alla hålll vill säga. Sen vad är alla nivåvakter till? Du behöver endast en för påfyllning av avdunstat vatten möjligtvis. Nivån regleras automatiskt ändå i sumpen utan nivåvakter. Keep it simple!

Ps. har märkt en skillnad mellan söt-salt akvarister. De söta talar om slangar medans de salta talar om rör (oftast pvc) Ds. =)
#31 - 24 april 2006 19:04
Jag har pvc till mitt och ångrar inte den lilla extra investeringen ett dugg. Jag slipper oroa mig för förhårdnade slangar och dåliga slangkopplingar. PVC ansluter jag med antingen lim eller skruvkopplingar, båda är idiotsäkra.
MVH
Magnus

Annons