Tre månaders väntan är snart slut! I maj började jag fundera på att skaffa ett större akvarium, en månad tog det att övertala sambon (hur kommer det sig egentligen att sådant är så svårt?) och två månader att samla ihop tillräckligt med pengar. För att få plats måste vardagsrummet möbleras om, det lilla akvariet (50 liter) måste tömmas och flyttas till sonens rum och sedan ska förstås det nya akvariet inredas.
I början av förra veckan beställde jag bakgrund, pump, värmare och lite annat smått och gott, två dagar senare beställde jag akvarium, möbel, ramp osv.
Det blir ett 240 liters aquael i svart, bakgrunden blir svart och gruset likaså (med ca 10% grått/brunt i). Fiskar och växter är från Asien men jag har inte begränsat mig till någon specifik plats. Växter har jag köpt från ett par vänliga killar som hade en del att avvara, särskilt bra eftersom vi har ett ytterst begränsat utbud där jag bor - Gotland. Här finns två zooaffärer där den ena inte säljer växter och den andra tar 40:- som lägsta pris för en liten planta. Om man tycker att det är sorgligt ska man tänka om, det värsta är att de inte vet vad många av arterna ens heter... Inte bra för en nybörjare som behöver tips och råd!
Inredningen då; lavasten, lite trollhassel och bambu (om det blir bra, annars får vi se). Skulle köpt en stor mangroverot i helgen men en ena affären hade två stycken inne (25 cm och helt raka) medan den andra affären inte hade några alls. Tills de får in nytt får trollhassel vara dekoration (vem vet, jag kanske inte vill byta ut den sen?!)
Fiskarna blir:
5-6 Siamesiska algätare
20 Drottningrasboror (eller Kilfläck, jag kan inte bestämma mig)
3 Gurami (förmodligen dvärggurami av någon variant)
Igår inleddes projektet, då flyttade vi en hel vägg med bokhyllor (tungt!) och nu i veckan ska det lilla akvariet byta rum. Spännande att det äntligen händer något!
Jag kommer att fotografera och lägga upp bilder på projektets gång, allt från möblering till montering av bakgrund och plantering av växter - mm. Håller på att uppdatera min hemsida (det går långsamt när man lär sig två nya system) men under veckan räknar jag ändå med att det blir klart.
Välkommen alltså att följa det omständiga arbetet :)
www.villemo.com
Hälsningar, Emma