Projekt möblera om vardagsrum och inreda akvarium!

#1 - 21 augusti 2006 08:59
Tre månaders väntan är snart slut! I maj började jag fundera på att skaffa ett större akvarium, en månad tog det att övertala sambon (hur kommer det sig egentligen att sådant är så svårt?) och två månader att samla ihop tillräckligt med pengar. För att få plats måste vardagsrummet möbleras om, det lilla akvariet (50 liter) måste tömmas och flyttas till sonens rum och sedan ska förstås det nya akvariet inredas.

I början av förra veckan beställde jag bakgrund, pump, värmare och lite annat smått och gott, två dagar senare beställde jag akvarium, möbel, ramp osv.

Det blir ett 240 liters aquael i svart, bakgrunden blir svart och gruset likaså (med ca 10% grått/brunt i). Fiskar och växter är från Asien men jag har inte begränsat mig till någon specifik plats. Växter har jag köpt från ett par vänliga killar som hade en del att avvara, särskilt bra eftersom vi har ett ytterst begränsat utbud där jag bor - Gotland. Här finns två zooaffärer där den ena inte säljer växter och den andra tar 40:- som lägsta pris för en liten planta. Om man tycker att det är sorgligt ska man tänka om, det värsta är att de inte vet vad många av arterna ens heter... Inte bra för en nybörjare som behöver tips och råd!

Inredningen då; lavasten, lite trollhassel och bambu (om det blir bra, annars får vi se). Skulle köpt en stor mangroverot i helgen men en ena affären hade två stycken inne (25 cm och helt raka) medan den andra affären inte hade några alls. Tills de får in nytt får trollhassel vara dekoration (vem vet, jag kanske inte vill byta ut den sen?!)

Fiskarna blir:

5-6 Siamesiska algätare
20 Drottningrasboror (eller Kilfläck, jag kan inte bestämma mig)
3 Gurami (förmodligen dvärggurami av någon variant)

Igår inleddes projektet, då flyttade vi en hel vägg med bokhyllor (tungt!) och nu i veckan ska det lilla akvariet byta rum. Spännande att det äntligen händer något!

Jag kommer att fotografera och lägga upp bilder på projektets gång, allt från möblering till montering av bakgrund och plantering av växter - mm. Håller på att uppdatera min hemsida (det går långsamt när man lär sig två nya system) men under veckan räknar jag ändå med att det blir klart.

Välkommen alltså att följa det omständiga arbetet :)

www.villemo.com

Hälsningar, Emma
#2 - 22 augusti 2006 16:11
Låter spännande! Ska flytta och ser fram emot att få fixa och förnya mitt kar. Har beställt sand och annat skoj! Några nya fiskar blir det också. När jag fick flytta över mina guppy yngel till stora karet, försvann dom (läs: blev uppätna, troligen)..

Men det sorgliga här är att alla planter kostar 45:- och utbudet begränsat... Än har jag inte sett någon dyrare planta än 45:-, men heller ingen billigare. Skickade efter en gång, men blev inte nöjd. Däremot har jag alltid varit nöjd med plantorna från lokala handeln, så det får väl kosta...
#3 - 22 augusti 2006 16:26
becky b. tervligt med en granne ;) bor i ljusdal själv, jasså du har dåligt utbud du med? här hemma finns knappt nånting :( men du har ju iaf nära till mobackens, har du varit där? ska nog åka dit till helgen å kolla läget.

emma, alltid kul när man får tillfälle att följa ett projekt lika som du planerat, lycka till...
#4 - 22 augusti 2006 17:38
Igår flyttade jag den lilla burken på 50 liter till sonens rum, han sov när jag gjorde det (rent omöjligt när en 1,5-åring springer runt fötterna). När han vaknade och akvariet var borta blev han jätteförvånad och sprang omkring och ropade "vaddää?". När han äntligen hittade det i sitt rum istället sken han upp och ropade "titta" i säkerligen fem minuter :)

Idag har jag kånkat upp skåpen på vinden också, så nu är det iaf färdigt och tomt i vardagsrummet. Fick dessutom kolli-id från pwss och grejerna är skickade idag. Har dessutom bönat och bett och kan kanske hämta akvariet på fredag istället för lördag (jag vet att en dag kanske inte spelar någon roll, men för mig som väntat så länge och är så förväntansfull att jag knappt kan sova är det en viktig dags skillnad!).

becky_be: Jag vet precis hur det känns, lägsta priserna ligger omkring samma summa här på ön. Tur som sagt att jag kunnat köpa av två privata odlare, smidigt dessutom att få plantorna rakt ned i brevlådan :D

roysan: Tack! Jag har fått till en sida till på hemsidan idag, ska försöka hinna lägga upp ett galleri, men det är inte det lättaste att konfigurera och jag är inte alltför bra på css och modx...
#5 - 22 augusti 2006 17:45
roysan:
Jasså, inte långt ifrån mig :D Jo, till mockes har jag varit. Där jag handlar för det mesta. Men det är inte alltid det har växter som faller mig i smaken. Men sist jag var där hittade jag en som mamma köpte. Hoppas bara den finns kvar när det är dags för mig att fixa ordning efter flytten.

Zeraphia:
Blev han förvånad av att hitta det i sitt rum? :) Skulle vilja ha ett på jobbet, jobbar på en förskola.
Har du skickat efter dit kar från PWSS? Har skickat efter tillbehör därifrån, men aldrig ett akvarium. Funderat på det. Vad kostade frakten för dig? Har funderat på ett till nu när jag byter från 48 kvd till 66 kvd.
#6 - 22 augusti 2006 18:15
Kul med en sida till om akvarier. Vi följer med spänning ditt projekt.....

/Johan
#7 - 22 augusti 2006 20:28
Uppdatering: Har nu fått i ordning ett galleri så att jag kan ladda upp bilder, det kanske inte har sin slutgiltiga form, men det är iaf bilder på g.

becky_be: Hehe, jag utbildar mig till fsk/lärare :P och kommer själv ha akvarium när jag väl börjar arbeta (funkar ju oavsett allergi). Har inte beställt själva tanken från pwss utan bakgrund, filter, värmare och lite annat smått och gott. Akvariet köper jag från en affär här i Visby, men man måste beställa hem allt man vill ha en vecka innan (minst), men så är det att bo på en liten ort. William blev väldigt förvånad (ett kort kommer upp snarast på skrutt i pyjamas, överlycklig!)

joni: Tack :D
#8 - 22 augusti 2006 20:32
Jo, förresten. För er som kikar in på mitt lilla akvarium så är ja FULLT medveten om att det är smaklöst planterat för tillfället, det beror på att alla växter till asienkariet bor där också :)
#9 - 22 augusti 2006 20:54
Hmm. Det verkar som om något hänt med vår server, det gick utmärkt att ladda upp testbilder men nu när jag försöker lägga upp bilderna på mitt lilla projekt fungerar det inte alls, får försöka igen i morgon...

Förresten, kom gärna med tankar om hemsidan, både positiv och negativ kritik tas gärna emot, jag är ganska ny på att bygga hemsidor (har gjort två) och är ju inte alls på långa vägar färdig än.
#10 - 23 augusti 2006 12:11
NU finns det bilder uppe som visar hur långt vi har kommit! Är rätt nöjd med galleriet nu när det fungerar, om man får vara så självgod alltså :D

Idag har jag också fått en ny leverans av växter, mer vallisneria (var. biwaensis) till asienkaret och några echinodorus osiris till det lilla akvariet.
#11 - 24 augusti 2006 19:47
HELVETE!

Jag skulle hämtat mitt akvarium i morgon, en hel dag tidigare (vilken lycka) men vad händer? Jag ringer till affären (som de bett mig att göra) för att kolla att allt gått bra och att jag kan hämta det i morgon - och vad får jag för svar? "neeej, det har inte kommit något akvarium idag, nästa leverans sker nästa torsdag, kanske då?".

Jag är så besviken och arg, visst är det fånigt? Men jag hade verkligen sett fram emot detta, och så har jag gjort om den lilla burken idag, vilket innebär att alla växter till asienakvariet bor i en hink i badrummet.

*morr*
#12 - 24 augusti 2006 20:05
Va tråkigt... När man sett fram emot något och så blir det uppskjutet blir man lätt besviken. Jag ska flytta i helgen (söndag) och kommer veckan efter fixa med mitt kar. Hoppas bara att min beställning kommer då också...
#13 - 24 augusti 2006 20:13
becky_be: Ja, minst sagt, särskilt som jag väntat och sett fram emot det så länge.

Det positiva är dock att
a) det lilla akvariet ser riktigt vettigt ut när inte två hinkar med växter är "nödplanterade" där.
b) min beställning med bakgrund, ytterfilter, värmare, termometer och lite annat roligt har kommit idag - perfekt timing skulle det ha varit med andra ord...
#14 - 27 augusti 2006 17:27
Hej!
Tråkigt att du inte fick karet i tid! själv har jag ochså köpt ett 240ljuvelkar men när jag skulle sätta ihop bänken så var en bräda trasig....blä..måste vänta tills torsdag.Jag fick också möblera om för att jag skulle få plats:) Kul att du har en hemsida jättefina bilder! såå söt han är pojken! ser fram i mot mera bilder från dig:p
#15 - 27 augusti 2006 18:42
Hella2: Tack! Ja, det har ju blivit en del förseningar, vilket inte alls känns roligt när jag väntat. Foton kommer såklart såfort jag har något att fota :)

Jo, just det! Jag har ju lite bilder från det jag beställt, de kan jag ju lägga upp ;)
#16 - 27 augusti 2006 18:50
[quote=Zeraphia]Hella2: Tack! Ja, det har ju blivit en del förseningar, vilket inte alls känns roligt när jag väntat. Foton kommer såklart såfort jag har något att fota :)

Jo, just det! Jag har ju lite bilder från det jag beställt, de kan jag ju lägga upp ;)[/quote] ja :) trevligt,det måste jag kika på...
#17 - 27 augusti 2006 18:54
[quote=Zeraphia]HELVETE!

Jag skulle hämtat mitt akvarium i morgon, en hel dag tidigare (vilken lycka) men vad händer? Jag ringer till affären (som de bett mig att göra) för att kolla att allt gått bra och att jag kan hämta det i morgon - och vad får jag för svar? "neeej, det har inte kommit något akvarium idag, nästa leverans sker nästa torsdag, kanske då?".
[/quote]
hehe, otur:D . Jag skulle själv få hem ett 260 liters kar med möbel och allt vecka 34, det blev jag lovad för ca 3 veckor sen. Vi får se om jag får hem det vecka 35 istället ( hoppas, hoppas)
#18 - 27 augusti 2006 18:56
Det var otur, men det blev värre (startade faktiskt en egen tråd om det nyss). Gruset jag skulle passa på att köpa var slut, de röda lavastenarna hade de inte kvar heller och mitt lilla akvarium har släppt i fogarna så det var bara att tömma eländet och siliconera om.

SUCK OCH STÖN!
#19 - 29 augusti 2006 17:14
JAAA!

Akvariet och bänken har kommit, vi har hämtat det och kånkat upp det!

SING HALLELUJAH!!!
#20 - 29 augusti 2006 17:50
härligt snart kommar växtarne:)
mvh janne
#21 - 29 augusti 2006 20:05
janne: Super! Det ska bli så roligt att ÄNTLIGEN få ordning på allt. Tack för din hjälp :)
#22 - 30 augusti 2006 08:04
Möbeln monterades igår och nu står akvariet där! Idag ska jag fixa hål för raster samt montera bakgrund (om jag hinner vill säga). Ska också försöka lägga upp lite bilder senare. Just nu ska jag knata iväg till närmsta järnhandel för att spana efter... ja, ni vet den där runda saken man sätter på borren som gör ett stort hål.

Snacka om att tappa hjärnan, men jag kommer inte på vad det heter. Nåja, jag tar med den jag har (som är för stor) så kan jag ju visa dem iaf :D
#23 - 30 augusti 2006 08:15
åhh! va kul för dig! hoppas jag får mitt i morgon också! kul om du lägger in bilder så vi får se hur karet ser ut:) hoppas verkligen att fortsättningen löper problemfritt för dig:)
#24 - 30 augusti 2006 14:17
Dosfräs (så heter det ja!) inköpt! Ikväll (så fort sonen sover) ska det borras hål och monteras raster samt bakgrunden i sig... Det kanske låter skumt att borra och greja när han sover, men man får inte en lugn stund förrän han befinner sig sovandes i sin säng, och när han väl sover vaknar han inte om man så skulle experimentera med explosiva material i hans sovrum ;)
#25 - 30 augusti 2006 15:59
Tycker verkligen att det har varit spännande att läsa om dina planer/uppstart av akvariumet!
#26 - 30 augusti 2006 17:07
Tack Linda! Ibland känns det lite motigt, det är ju en del som strulat, men det känns roligt att andra människor faktiskt läser det jag skriver, kikar på bilderna och tycker att det är intressant :)

(snart sover sonen så då är det borrande och siliconerande som gäller :D)
#27 - 30 augusti 2006 17:36
Ja det förstår jag och jag känner igen känslan. Men ack så skönt det är när allt är igång!
#28 - 30 augusti 2006 17:52
Å vad kul! Mera bilder. =)
#29 - 30 augusti 2006 20:10
SUCK OCH STÖN!

Inte kan en liten unge sova när slagborrmaskinen dras fram inte... När han väl somnade vid halvåtta tog jag glatt fram borrmaskinen, bara för att upptäcka att sambon inte laddat den sist han använde den. Bara att rota fram "monstret" som låter 1000 gånger mer än vår (faktiskt) ganska tysta borrmaskin och jodå - William vaknade. Han blev (naturligtvis) ganska rädd och det tog 1,5 timme att få honom att somna om. När så klockan passerat tio kändes det som om klockan helt plötsligt blivit alldeles för mycket för att siliconera fast raster och bakgrunden (särskilt som jag går upp vid sex i morgon bitti).

Nåväl, det var kanske lika bra, eftersom jag inte löst problemet med utblåset än. Ska jag borra hål för det också? Hade tänkt ha strilröret på kortsidan men röret är för långt. Hur gömmer jag det bäst? Gör hål i bakgrunden och fäster det på framsidan av bakgrunden?

Ifall någon har lite hjälp angående hur jag löser utblåsproblemet så vore det väldigt vänligt om ni delade med er ;)
#30 - 30 augusti 2006 20:14
[quote=Zeraphia]Hade tänkt ha strilröret på kortsidan men röret är för långt. Hur gömmer jag det bäst? [/quote]
Såga av det? Blir det då för strömt, då det blir färre hål som vattnet ska igenom så kan du borra upp hålen lite.
#31 - 30 augusti 2006 20:17
Jag funderade på det också, för det borde väl bli bäst att sätta det längs en kortsida, vet inte hur jag ska lösa det med bakgrunden annars faktiskt. Jag ska ju bland annat ha guramis så för strömt ska det inte vara, det blir nog till att borra fler hål som du säger (eller menar du att jag ska utvidga de befintliga hålen?)
#32 - 30 augusti 2006 20:19
Ja, testa det först och du kan göra på två sätt om det inte räcker. Antingen borra fler hål åt samma håll som de befintliga, och vill du ha väldigt lite strömt så kan du borra på andra sidan om strilröret, åt rutan till.
#33 - 30 augusti 2006 20:23
Just det där att borra och rikta sidan med flest hål mot rutan hade jag tänkt mig på. Undrar just hur mycket själva strilröret kommer synas sen när det är vatten i...

Jo, just det. Själva strilröret har ju ett "stopp" som jag tänkte flytta eftersom jag kapar av röret (den andra delen är väldigt hårt fasttryckt i slangen) men den går inte att rubba. Hur löser jag detta? Ska det vara öppet där eller ska jag fylla med silicon? Bara en tanke, kanske går det att få loss "pluppen" om man verkligen försöker...
#34 - 30 augusti 2006 20:34
Pluppen är inte svår att ta väck. Om det är så att slangen är så hård som du säger, så kanske det är läge att köpa ny slang.
Annars kan du kapa av slangen precis före strilröret, för att sedan med en kniv skära av slangstumpen som sitter kvar.
När du sedan trär på slangen igen, så går det lättare om du fuktar in röret med tex lite vatten.
#35 - 31 augusti 2006 20:02
Bilderna får komma i morgon, jag är helt slut. Nu är iaf bakgrunden siliconerad, blev lite mer jobb än jag trodde. Dessutom är allt klart för att sätta ned insug och utblås, och strilröret är avsågat till passande längd. I morgon (när William är vaken förslagsvis) ska vi borra fler hål i strilröret. Ska försöka få sand med mig hem i morgon (hm... 30 kg sand på bussen) men vet inte hur jag ska lösa det.

Dessutom kommer min beställning med filtermaterial och lysrör i morgon om allt går som det ska..

YAY!
#36 - 31 augusti 2006 20:04
Jo, just det. Dagens överaskning är en klogroda som flyttat in - helt oplanerat. Min granne vet att jag har akvarium (han har det också) och bad mig förbarma mig över hans ena groda som höll på att mobbas till döds... GIVETVIS ställer jag upp, alternativet var att han nog skulle avliva den, och det skulle jag verkligen inte vilja. Tillfälligtvis får den bo i det lilla akvariet, sedan får jag nog bryta min "rena" Asienbiotop, de blir tydligen rätt stora till slut. Nåja, egentligen spelar det ingen roll, så länge alla akvariets invånare mår bra.
#37 - 1 september 2006 17:46
Idag har det kommit växter från två vänliga killar här på forumet, superfina!

Jag har också köpt grus, men inte den sort jag tänkte. Kom till zooaffären idag och frågade efter det svarta grus de skulle fått in i tisdags och fick svaret: "vilket grus? Neeej, vi beställde inte svart grus, men det kommer om 2-3 veckor". AAARGHHH. De hade det grus jag ville ha, men bara 3 kg och för 17 kr/kg. Nåväl, liiite lavasten hade de iaf fått in (jag köpte det de hade och får fylla på sen) vilket känns skönt. Åkte till den andra zooaffären och där hade de ett svart grus, rådasands blästersilikat. Lite för fint för min smak egentligen, men det enda svarta på minst två veckor framåt (och så lång tid extra vill jag inte vänta).

Så: Grus sköljt (usch så trist) och nedlagt, likaså de få lavastenar som fanns. Snart är akvariet till hälften fyllt med vatten och då ska växterna planteras. Dock ska jag villigt erkänna att jag är trött, har hjälpt min syster och hennes sambo att flytta idag, packat, burit och kånkat sedan nio i morse och kom hem halvsex...

Jag vet att jag har varit dålig på att lägga upp bilder, men jag har varit så trött det senaste (skolstart, hjälp med flytt, småbarn och en sjuk sambo) men jag lovar att de kommer :)
#38 - 1 september 2006 19:00
Trollhasseln nere, alla växter planterade.
15 cm kvar att fylla....
#39 - 1 september 2006 20:09
DET ÄR IGÅNG!

Sitter och förminskar bilder :)
#40 - 1 september 2006 20:50
Bilder uppe :)

Välkomna att kommentera, jag vill väldigt gärna höra vad ni tycker!!!
#41 - 2 september 2006 10:01
Hallå!! jag tyckte det var super[:-106] jag blev förälskade i dina rötter vad är det för något:) jag har inte sett såna. Helt klart super bra jobb du gjort! jag älskar svart grus,men har det inte själv:p är rädd att bli less på det.Du har fina kort,lillkillen är ju för sööt:p . Hoppas jag åxå kan lägga in snart så får jag åxå visa:)
#42 - 2 september 2006 10:03
Tack! "Pinnarna" är något som heter trollhassel, det köper man i blomsteraffären! Jag vill gärna ha svart grus och bakgrund så att det blir stilrent, till nästa akvarium (om jag nu lyckas övertala sambon IGEN) ska det bli en mer "stenlik" bakgrund och annat grus, men ja är verkligen supernöjd!
#43 - 2 september 2006 10:13
trollhassel :) ja det såg verkligen trasligt ut men snyggt,kanske kilar till blommsteraffären själv! ja,jag skulle vilja ha ett till kar ute i hallen men jag får nog lugna mig lite nu,annars blir det kanske surt :D
#44 - 2 september 2006 10:20
Så, nu har jag lagt upp tre nya bilder där ljuset är något bättre och dimman i akvariet har lagt sig, lite lättare att se alltså :)

Jag har också funderat på ett litet i hallen, vi har en frysbox som står där och är alldeles tom. Funderar på en liten kub där men oroar mig för tre saker.
1) frysboxen klarar inte den tyngden
2) det blir för varmt
3) min sambo blir tokig när jag REDAN vill ha ett akvarium till, trots att jag lovat att vänta ett helt år innan jag skaffar nästa (på minst 450 liter, tyvärr får jag väl kasta ut mitt skrivbord för att få plats)
#45 - 2 september 2006 10:21
Jo du Zeraphia är det du som är Villemo på gravid.se?
Helt off topic, jag vet.. :p

Jag bara undrar eftersom jag är Miiaoo där också.
#46 - 2 september 2006 17:36
miiaoo: Ja, det stämmer bra det, hur listade du ut det? :D
#47 - 4 september 2006 18:03
Sådärja, idag kom mina nya lysrör (ett aquarelle och ett life glo 2). Ljuset är åtminstone inte helt vitt längre, hoppas nu att både växter och fiskar gillar det :)
#48 - 4 september 2006 18:17
Jag var in på din hemsida nyligen & tittade på ditt akvarium. Det ser jättefint ut, du har gjort ett kanonbra jobb med burken. Ett sånt akvarium skulle jag också vilja ha:), Är inte din sambo akvarieintresserad, fast han kanske blir det nu när han ser hur roligt och intressant det är med akvarier..

Hälsningar Anneth
#49 - 6 september 2006 15:47
hur går det med karet? satt nån fisk än?:)
#50 - 8 september 2006 07:23
Som sagt innan så är det verkligen intressant att läsa hur det går för dig! :D
Tittar inom ofta på din hemsida med!
#51 - 8 september 2006 09:08
Nice! Jag gillar verkligen inredningen! Är nyfiken på fiskarna nu! =D
#52 - 8 september 2006 12:02
Tack för era kommentarer!

I onsdags köpte jag åtta små pyttiga drottningrasboror, det var kanske lite många men de är verkligen små, runt en cm stora allihop.

De är ruskigt söta och roliga små fiskar, jag är så nöjd. De samlas vid strilröret i en trupp och åker "kana" bort till andra sidan av akvariet, 120 cm, för att sedan simma tillbaka och börja från början. Jag är verkligen nöjd med dem, så gulliga. Sambon som inte är fiskintressera har minsann varit nere och pillat i akvariet, dels "räddat" en fisk som kommit bakom bakgunden och dels petat lite på växtena som han tyckte stod för nära rastret. Mhm, dessutom har han frågat massor om fiskarna i sig och hur det funkar med stim. Kul att han är intresserad, verkligen faktiskt. Han har dessutom plöjt alla handböcker och instruktionsböcker innan jag fick lov att göra något, och han skulle minsann hjälpa till att modda strilöret :)

Nejdå, inte alls intresserad :P

Haha, han har redan sagt att "jooo, kanske ett akvarium till, sen, när vi har plats" - han som aldrig skulle släppa in ett akvarium till :D

Tänkte köpa ytterligare några drottningrasbora nästa vecka, försöker fylla på långsamt (fast svårt är det, man vill ju gärna köpa allt på en gång!)
#53 - 8 september 2006 12:03
Jag måste be om ursäkt för de bokstäver som faller bort, mitt tangentbord väljer att inte presentera några bokstäver om man inte behandlar den lika omilt som en skrivmaskin.
#54 - 8 september 2006 12:39
hehe låter som min sambo med. Han älskar att pilla med såna saker.

Fast han har faktiskt lärt sig en del under dessa 4 åren med akvarium så han börjar lära andra en del med.:D

Jag tycker inte att rasbororna låter för mycket beroende på vad du ska ha mera sen då självklart. 10-15 hade säkert funkat med.
#55 - 10 september 2006 06:50
En första tragedi har inträffat, siliconet har släppt i en kant, en glipa som är ungefär 2-3 cm hög och 50-75 mm bred har skapats där några fiskar tagit sig ut och busat bakom bakgrunden. Alla fiskar fick vi inte ut levande, två satt nämligen vid insuget till filtret, "fastsugna" i den lilla korgen. Det känns jättehemskt! Nu har vi dock tätat igen med filtermatta och gått igenom alla kanter på bakgrunden. Det var ett styvt arbete på 1,5 tmme igår när vi fick ta upp fiskar, sten, pinnar och en del växter för att komma åt.

Ingen fisk har rymt än, sedan igår alltså, förut har vi fångat 1-2 fiskar om dagen bakom bakgrunden utan att kunna hitta något hål där de kunnat rymma.
#56 - 10 september 2006 06:51
EHM.

Glipan var inte 50-75 mm bred, den var 0,5 CM bred..
#57 - 15 september 2006 14:05
Igår satte jag i mina första gurami, ett dvärggurami par i rött. Snygga, och än så länge väldigt nöjda små fiskar.

Ska försöka uppdatera hemsidan med kort på hur akvariet ser ut nu samt lite foton från hur vi bor i övrigt, inte bara fiskarnas hem alltså ;)
#58 - 15 september 2006 18:18
Nu är sidan uppdaterad med bilder på de nya invånarna.
#59 - 15 september 2006 18:28
Snyggt med trollhasseln! :)
#60 - 19 september 2006 20:32
Jättesnyggt! Blir så sugen på nytt, större akvarium jag också. Kanske blir av snart. Trollhasseln var ju kanonfin.
#61 - 3 november 2006 19:44
Har lagt upp en bild på hur akvariet ser ut idag, inte sådär ohygligt bra kvalietet, men det är svårt att få bra bilder på akvariet...

ligger under "galleri", längst ned.
#62 - 3 november 2006 20:06
Zeraphia skrev:
Har lagt upp en bild på hur akvariet ser ut idag, inte sådär ohygligt bra kvalietet, men det är svårt att få bra bilder på akvariet...

ligger under "galleri", längst ned.

Snyggt Zeraphia!!
Letar efter svart grus och tyckte ditt såg riktigt fint ut. Vad är det för något?
#63 - 5 november 2006 12:56
MalawiAnna skrev:
Snyggt Zeraphia!!

Letar efter svart grus och tyckte ditt såg riktigt fint ut. Vad är det för något?

Tänkte precis fråga detsamma :)

Sen tycker jag att du var smart som la frigolit under stenarna. Det kommer jag de finitivt att göra i min botten, då kan inte cikliderna gräva under dom och möblera om..som vanligt!

Jag tror jag har ett likadant akvarium förresten..
#64 - 9 november 2006 17:20
Tack!

Det ena gruset är Rådasands blästersilikat och det andra är ett något grövre (vet inte namnet) med svart grus och ca 5% gråbrunt grus. Det är väldigt effektfullt med något som bryter av, egentligen skulle jag bara haft det grova i men det fanns inte i affären och skulle inte komma in på tre veckor, så länge ville jag bara inte vänta...

Annons