Projekt: Nytt utseende Zoopet

admin
Christian Alfredsson
#1 - 31 augusti 2008 19:43
Vi har fått klagomål på utseendet på Zoopet i en annan tråd. Har påbörjat om lite förändring. Det är framförallt huvudet som jag kan påverka. Många av de funktioner som syns i mitten kan möjligtvis få lite färgförändring, men inget stort i funktion eller utseende.

Kolla in: http://www.zoopet.com/vaxter.new/

Jag jobbar på ett tag och gör förändringar allt eftersom. Det är inte säkert vi byter alls men att spåna lite är alltid kul.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 31 augusti 2008 19:44
Om ni ser på första sidan så ligger rubriker osv i boxar. På växtsidan finns motsvarande på högersidan. Någon som har en bra idé för att få dessa "länkboxar" snygga, snabbladdade och funktionsdugliga.
#3 - 31 augusti 2008 19:51
Snyggt =)

Tycker sidan kan vara svart, och texten vit. SKönare att läsa, lite lugnare för ögonen när man är trött.

Dessutom ger svart färg det mycket häftigare med alla färger från snygga bilder. =)
#4 - 31 augusti 2008 19:53
kanske är jag konservativ, men jag gillar den gamla bättra
mvh janne
#5 - 31 augusti 2008 20:01
Tycker ditt exempel är ganska bra Admin. Det jag saknar lite är en något mildare bakgrund än den vita. Kanske med en uns dov färg som när man blandar ett par droppar mörk färg i målarburken ;)

Det ska ju helst inte sticka i ögonen och lysa upp hela rummet. Måste ju tänka på att fiskarna får sin vila oxå ju :p... Nej.. Tänker på ögonen faktiskt :)
#6 - 31 augusti 2008 20:09
admin skrev:
Vi har fått klagomål på utseendet på Zoopet i en annan tråd. Har påbörjat om lite förändring. Det är framförallt huvudet som jag kan påverka. Många av de funktioner som syns i mitten kan möjligtvis få lite färgförändring, men inget stort i funktion eller utseende.

Kolla in: http://www.zoopet.com/vaxter.new/

Jag jobbar på ett tag och gör förändringar allt eftersom. Det är inte säkert vi byter alls men att spåna lite är alltid kul.

Jag tycker att det nuvarande i blått är snyggare :)
#7 - 31 augusti 2008 20:52
Håller med nina att en lite mörkare/dovare färg gör det enklare att läsa, annars ser det bra ut.
#8 - 31 augusti 2008 20:53
nej, nej!
förslag till förbättring var det ju, inte menat som klagomål!

snyggt blir det iallafall.
Bilagor:
#9 - 31 augusti 2008 22:55
Håller med Nina 82, annars är det jättebra som det är.
#10 - 1 september 2008 03:53
Ah, i like the new style. Men "Zoopet" ser malplacerat (haha!) och lite klent ut.
Sen bakgrunden, precis som påpekats så ta en mild gråton istället, det är behagligare.

//C
admin
Christian Alfredsson
#11 - 1 september 2008 04:59
Ska jag ha lite grått i mitten och lite mörkare grå längst sidorna?
#12 - 1 september 2008 06:15
admin skrev:

Ett smakprov kanske ;)
#13 - 1 september 2008 07:41
admin skrev:

Ha ha...
Vi reagerar lite på att det ser lite annorlunda ut men i övrigt tror jag att du tänker på det mest själv. Gör som du vill och tycker är kul... Överlag tycker jag att det är bra utseende på Zoopet.. Inte sådär plåttrigt och stökigt som många andra utan mer stilrent..
Då blir fokus på det väsentliga, djuren.. ;)
#14 - 1 september 2008 08:13
Mja, jag tycker det nya exemplet ser lite väl mörkt ut upptill. Den blåa texten sticker inte ut tillräckligt mycket, den det står ciklid på. Kanske skulle det se bättre ut om hela sidan inte är vit utan lite svagt grå som bl a mikey13 föreslog. Men inte svart med vit text, det är jobbigt att sitta och läsa även om foton blir snyggare med mörkare bakgrund.
Du har ändrat boxarna, kallade du dom va? på denna sida också? det ser bra ut.
#15 - 1 september 2008 09:59
Jag tycker du har gjort ett väldigt bra jobb som de ser ut just nu.

Här kommer lite tips som du kanske skulle kunna lägga till. :)

1. Där rubrikerna står (t.ex "Sök bland akvarieväxter"), borde vara inramad i fältet som tillhör rubriken med avrundade kanter upptill samt vara lite mörkgråare som i loggan. :)
2. När man sökt på något och kommer till "vaxter_avancerad_sok_resultat.php", Där borde Resultat vara inramat i "Latinska namn", "Handelsnamn" osv. Färgen på "Latinska namn", "Handelsnamn" osv, Ska vara som på förra sidan, lite ljusgråare och inramat så klart. Mellan rummen mellan "Latinska namn", "Handelsnamn" osv, behöver du inte ha kvar. Men sedan när man ska se alla resultat så tycker jag att raderna ska skifta mellan vit och ljusgrått! :D

Har kod för de om du behöver Admin. :)
admin
Christian Alfredsson
#16 - 1 september 2008 12:48
Skicka gärna kod. Tackar aldrig nej till att få hjälp.
admin
Christian Alfredsson
#17 - 6 september 2008 16:26
Jag har nu påbörjat att fixa och dona lite. En del sidor ser konstiga ut medans jag jobbar på. Den första grej jag fixat är menyn. Den går nu att högerklicka på och öppna i nytt fönster. Den ser bra ut allt eftersom jag byter css.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 6 september 2008 16:30
admin skrev:
Jag har nu påbörjat att fixa och dona lite. En del sidor ser konstiga ut medans jag jobbar på. Den första grej jag fixat är menyn. Den går nu att högerklicka på och öppna i nytt fönster. Den ser bra ut allt eftersom jag byter css.

Hoppas dock att den blå färgen försvinner - den är milt sagt inget vidare;)
Bilagor:
#19 - 6 september 2008 16:31
Damn så nice, det tar sig ju Christian!

Ska du testa att köra en mild gråton som bakgrund på sidan istället för det vita? Sticker fortfarande lite i ögonen :)

//C
#20 - 6 september 2008 16:35
Hoppas dock att den blå färgen försvinner - den är milt sagt inget vidare;)

Om du kollar testsidan så ser du hur det är tänkt att vara tror jag. Där funkar färgerna klockrent.

//C
#21 - 6 september 2008 16:40
Om sidorna ändå inte används kan dessa tonas ned en aning. Se www.scottkelby.com, www.ciklid.se osv.. behöver inte vara riktigt lika starkt men lite.
#22 - 6 september 2008 16:41
Mörkblått på mörkgrått i menyerna = oläsbar text.
admin
Christian Alfredsson
#23 - 6 september 2008 16:45
Det är på gång. Ge mig kvällen och kolla in färger imorgon bitti.
#24 - 6 september 2008 16:52
admin skrev:
Det är på gång. Ge mig kvällen och kolla in färger imorgon bitti.

Inte ett dugg avundsjuk på dig, utveckla on-line brrr, hemska tanke:)
#25 - 6 september 2008 16:52
Såg att Zoopet har blivit mycket, mycket snyggare och letade därför efter en tråd om detta. Som ni ser hittade jag denna.

Jag tycker att man ska ge mycket cred till någon som gjort något bra, och det är just vad admin har gjort med Zoopet!

Fyfan va snyggt och fräsht det blev häromkring!
Keep up the good work! :D
admin
Christian Alfredsson
#26 - 6 september 2008 16:54
Jag måste liksom stycka upp CSS + html och lägga in i vBullentin. De har ett eget mallsystem.
#27 - 6 september 2008 17:06
Ser mycket bra ut än så länge :D
#28 - 6 september 2008 17:22
De enda jag ogillar är menyn..
#29 - 6 september 2008 17:24
Fick ett privat meddelande nu. Verkar lite latjo med att komma till meddelandet. Menyn kommer fram när jag klickar på länken, men så fort jag tar bort pekaren från länken så försvinner menyn.
admin
Christian Alfredsson
#30 - 6 september 2008 17:26
Nu är menyn fixad.
admin
Christian Alfredsson
#31 - 6 september 2008 17:27
c90368 skrev:
Fick ett privat meddelande nu. Verkar lite latjo med att komma till meddelandet. Menyn kommer fram när jag klickar på länken, men så fort jag tar bort pekaren från länken så försvinner menyn.

Haha... Hos mig for den ut till höger. Tittar på det.
#32 - 6 september 2008 17:28
Måste det vara Mörk blå färg på Avdelningarna svårt att se tycker jag.
admin
Christian Alfredsson
#33 - 6 september 2008 17:31
Du får ladda om. Ska vara vit nu.
#34 - 6 september 2008 17:35
Nu ser de bättre ut, men tycker endå de är nått som saknas, känns lite "stelt". Annars ser sidan bättre ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 6 september 2008 17:38
admin skrev:
Du får ladda om. Ska vara vit nu.

Här är den också vit nu
admin
Christian Alfredsson
#36 - 6 september 2008 17:38
Då hoppar inte vBulletins menyer mer.

Kom gärna med förslag om det ser stelt ut. Är tillbaka om en stund när jag nattat barnen.
#37 - 6 september 2008 21:53
Du borde fixa så att huvud logon är i PNG, ser hel knas ut, pixligt asså.

Du borde koda så att toppen är includad i alla sidor så att du bara behöver ändra en fil också. :)
#38 - 6 september 2008 22:07
Läckert!
#39 - 6 september 2008 22:19
vet inte om det beror på den nya layouten men jag kan inte trycka på "nya inlägg" då visas bara ett meddelande där det står att det inte finns nya inlägg att visa...
Bilagor:
#40 - 6 september 2008 22:27
smurfmats skrev:
vet inte om det beror på den nya layouten men jag kan inte trycka på "nya inlägg" då visas bara ett meddelande där det står att det inte finns nya inlägg att visa...

Funkar hos mig iaf ;)
admin
Christian Alfredsson
#41 - 7 september 2008 06:17
smurfmats skrev:

Den funktionen har ballat ur. Ska titta på det när jag har städat lite mer.
admin
Christian Alfredsson
#42 - 7 september 2008 06:20
beerzon skrev:
Du borde fixa så att huvud logon är i PNG, ser hel knas ut, pixligt asså.

Du borde koda så att toppen är includad i alla sidor så att du bara behöver ändra en fil också. :)

Nu är den inte en hårdkomprimerad jpg. Jag sparade 4kb på att komprimera den lite för hårt. Nu tycker jag den ser okey ut.

Jag har kodat så att jag har 3 st toppar. Det beror på att Joomla, vBulletin och vanlig html har lite olika system. I Joomla har jag en template som gäller för allt som har med Joomla att göra. I vBulletin så lägger man inte koderna på lite olika ställen. För alla saker jag kodat själv så anropar jag samma huvud (när jag är klar med den uppstädningen)

Joomla och vBulletin (forumet) är klara. Nu ska jag gå igenom alla egna avdelningar. Det kommer ta längre tid då jag förutom layout tänkte gå igenom så att koden är bra.
admin
Christian Alfredsson
#43 - 7 september 2008 12:31
Nu har jag lagt in nya växtsektionen: http://www.zoopet.com/vaxter

Kom gärna med kommentarer. Jag kommer fixa så att övriga avdelningar följer det temat om ni tycker det är okey.
admin
Christian Alfredsson
#44 - 7 september 2008 13:55
Nu är forumet uppgraderat till senaste version
#45 - 7 september 2008 14:18
admin skrev:
Nu har jag lagt in nya växtsektionen: http://www.zoopet.com/vaxter

Kom gärna med kommentarer. Jag kommer fixa så att övriga avdelningar följer det temat om ni tycker det är okey.

Ser väldigt stilrent och fräscht ut tycker jag.

Sidhuvudet är toppen, och att nu menyn har "riktiga" länkar gör det hela 100ggr mer användarvänligt, 5 malar av 5 möjliga :D

Just vad det gäller layouten på [COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/vaxter[/COLOR], så skulle jag föreslå att man lägger de olika sökkriterierna i två kolumner så att man kan se alla val sammtidigt utan att behöva scrolla ner.
#46 - 7 september 2008 14:44
Jag upptäckte att Ctrl-klick funkade mindre bra i menyn, eller ja, själa klicket funkar och öppnar länken i nytt fönster, men även den sidan man är på laddas om till den som länken går till.

Gör man högerklick så funkar det.

Jag tror det har att göra med javascriptet och eventet "onClick". Detta kan ju tas bort nu när menyn är riktiga länkar.
admin
Christian Alfredsson
#47 - 7 september 2008 14:45
heeke skrev:
Ser väldigt stilrent och fräscht ut tycker jag.

Sidhuvudet är toppen, och att nu menyn har "riktiga" länkar gör det hela 100ggr mer användarvänligt, 5 malar av 5 möjliga :D

Just vad det gäller layouten på [COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/vaxter[/COLOR], så skulle jag föreslå att man lägger de olika sökkriterierna i två kolumner så att man kan se alla val sammtidigt utan att behöva scrolla ner.

Vi tänkte ha två kolumner överst. En ny högerkolumn med de senast inlagda.

Sidhuvudet är toppen måste vara årets ordvits.
admin
Christian Alfredsson
#48 - 7 september 2008 14:46
Jag tror att CTRL + click funkar. Det är bara det att både texten och området bakom är länkade. Gäller att träffa texten. När jag testar så gick det bra. Kör iofs Mac + FF
#49 - 7 september 2008 14:54
Nja, med Win och IE så hjälper det inte ens om man träffar texten. Ny flik öppnas men den och även den sidan man klickade ifrån länkas vidare.

När du gjorde testet förut så funkade det dock bra.
#50 - 7 september 2008 14:59
Sen nya stilen kom så varje gång jag trycker "Inlägg sen senaste inloggningen" så står det att jag inte får klicka mer än 1 gång var 5:e sekund, men jag har ju bara tryckt en gång?
admin
Christian Alfredsson
#51 - 7 september 2008 15:49
Jag har uppgraderat forumet och ska lägga in lite extra kod för att få sökningarna att funka som vi vill.

Annons