Projekt: Nytt Vision Line 450

#1 - 9 november 2013 04:09
Tjenare allihop, tänkte dela med mig av mina upplevelser nu när jag skall starta upp mitt första akvarium sedan jag var i tidiga tonåren. Tror det var 17 år sedan jag höll på sist, så man kan väl säga att jag är en riktig amatör!

Postade en tråd i en annan del av forumet för ett tag sedan, hade fått ett trasigt akvarium med en skada i glaset vilket givetvis var en tråkig start på det hela. Men nu är problemet löst och den svenska leverantören såg till att det byttes ut till min stora glädje.

Det har varit en rörig tid med akvariestarten, har haft fullt upp på jobb så har inte kunnat lägga sådär jätte mycket tid på det hela.
Rörigt blev det även med alla moment och förberedelser jag glömt, tror jag fyllt och tömt det snart 10 gånger.

Planen från början var att köra med Juwel filtret och egentligen inte mycket annat.
Efter fyllning av grus/sten och lite dekorationer såg det ut så här.
[ATTACH=CONFIG]65161[/ATTACH]
Men jag insåg en dag senare att jag glömt lägga i bottensubstrat till växterna.
Jag tänker nämligen ha ett väldigt beväxt akvarium så det var något jag kände var väldigt dumt att strunta i. Så det vara bara att börja om igen och tömma och plocka upp all grus (jag som trodde jag var redo). I samma veva satt jag och surfa runt lite och fick syn på lite CO2 system och tyckte att det verkade vara roligt.

Så var det med den saken, efter jag hittat ett JBL system som jag tyckte såg intressant ut så fick det bli att beställa ett sådant, var lite jobbigt då det innebar ytterligare en veckas väntetid.
Det fick bli ett datoriserat system med ph mätare så jag har mer saker att pilla på.
[ATTACH=CONFIG]65162[/ATTACH]