Projekt: Nytt Vision Line 450

#1 - 9 november 2013 04:09
Tjenare allihop, tänkte dela med mig av mina upplevelser nu när jag skall starta upp mitt första akvarium sedan jag var i tidiga tonåren. Tror det var 17 år sedan jag höll på sist, så man kan väl säga att jag är en riktig amatör!

Postade en tråd i en annan del av forumet för ett tag sedan, hade fått ett trasigt akvarium med en skada i glaset vilket givetvis var en tråkig start på det hela. Men nu är problemet löst och den svenska leverantören såg till att det byttes ut till min stora glädje.

Det har varit en rörig tid med akvariestarten, har haft fullt upp på jobb så har inte kunnat lägga sådär jätte mycket tid på det hela.
Rörigt blev det även med alla moment och förberedelser jag glömt, tror jag fyllt och tömt det snart 10 gånger.

Planen från början var att köra med Juwel filtret och egentligen inte mycket annat.
Efter fyllning av grus/sten och lite dekorationer såg det ut så här.
[ATTACH=CONFIG]65161[/ATTACH]
Men jag insåg en dag senare att jag glömt lägga i bottensubstrat till växterna.
Jag tänker nämligen ha ett väldigt beväxt akvarium så det var något jag kände var väldigt dumt att strunta i. Så det vara bara att börja om igen och tömma och plocka upp all grus (jag som trodde jag var redo). I samma veva satt jag och surfa runt lite och fick syn på lite CO2 system och tyckte att det verkade vara roligt.

Så var det med den saken, efter jag hittat ett JBL system som jag tyckte såg intressant ut så fick det bli att beställa ett sådant, var lite jobbigt då det innebar ytterligare en veckas väntetid.
Det fick bli ett datoriserat system med ph mätare så jag har mer saker att pilla på.
[ATTACH=CONFIG]65162[/ATTACH]

Under tiden jag väntade satt jag och pillade med filtersystemet en kväll och tänkte "detta är nog lite mesigt egentligen". Ett maffigt filter hade ju varit kul, jag försökte mostå frestelsen men det gick inte. Så efter lite forskande på nätet bestämde jag mig för ett Eheim 2080 filter. Så då var det också beställt, plus lite tillbehör (kan ju inte bara beställa en sak).
[ATTACH=CONFIG]65165[/ATTACH]

Mer väntan och jag började fundera på placering av insug, utblås, diffusor och ph mätaren. Vid detta laget hade jag plockat bort orginalfiltrets hus men tänkte att jag verkligen ville gömma allt som går ner i akvariumet på ett bra sätt. Vill ha det snyggt och effektivt, eller iallafall så långt det går med den kombinationen. Jag skapade ytterligare en tråd här där jag sökte lite tips och ideer hur detta skulle kunna uppnås.

Tillslut fick det bli så att jag helt enkelt tog sticksågen och kapade av botten på Juwel lådan och sedan delade den vertikalt. Sågade bort en av sidorna på den ena biten och sedan tryckte ihop halvorna och silikonade ihop det.
Tyvärr glömde jag att använda kameran så själv meckandet finns inte dokumenterat.
Sedan sågade jag till bakgrundssidorna till de nya måtten och gjorde ett eget hål i både Juwel lådan och bakgrunden där insuget skulle vara. Där satte jag ett spackelnät i nylon innan jag silikonade dit filterbakgrunden. Resultatet blev jag mycket nöjd med och allt som skall ner där får plats och ser ut att sitta på ett vettigt sätt.

Jag skulle sedan montera dit insug och utblås annordningarna (beställde ett par andra från eheim då jag inte gillade de gröna plaströren)
när jag insåg att det förskurna hålet för sladdarna inte skulle räcka till 3 st sådana, varken på bredden eller höjden. Locket ville jag verkligen kunna stänga ordentligt och helst ville jag ha alla kopplingar till pumpen dolda. Så det fick bli att koppla in sticksågen igen och mycket försiktigt såga ut det befintliga hålet till bredden av juwelboxen och även såga ner den exakt till rutan. Efter lite nervöst sågande kunde jag konstatera att det blev riktigt bra. Allt fick nu plats både på bredd och höjd och inga skador på akvariumet (mer än plasten jag sågade bort).

Detta är innan slangar och dylikt kopplats ihop, gjorde ett litet snabb test innan jag fick dra till jobb idag.
[ATTACH=CONFIG]65163[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65164[/ATTACH]

Nu när jag kom hem inatt efter mitt arbetspass fick jag försiktigt fortsätta med akvariumet (sambon sov).
Nu kopplade jag in alla slangar och drog om alla slangar till CO2 systemet (tänkte lite dumt när jag klippte till slangarna första gången).
Fick klydda lite med längderna på pumpslangarna då munstyckena inte ville stanna där jag ville till en början. Men efter många klippningar blev även detta bra.

[ATTACH=CONFIG]65166[/ATTACH]

Här är en liten bild på den nästan färdiga Juwel filterlådan.
[ATTACH=CONFIG]65167[/ATTACH]

Vad som skall göras mer är att fixa till orginal locket så det passar någorlunda. Vill inte har fiskar där i och PH sensorn mår tydligen bäst ju mörkare den får bo.

Nu äntligen har jag återigen dekorerat och denna gången är det redo för att fyllas (jag kom ihåg bottensubstratet denna gången) fick idag reda på att mina växter jag beställt har kommit till min akvariebutik (eller nästan alla iallafall, vart tydligen 10 st som saknades) så nu blir det att hämta dem imorgon och fylla på med vatten. Ser jag verkligen fram emot. Lägger upp lite fler bilder när det har planterats lite.

Avslutar med en bild på akvariumet inrett och redo för liv !
[ATTACH=CONFIG]65168[/ATTACH]

Tack för ni läste !
#2 - 9 november 2013 06:33
Det ska bli spännande att följa dig i detta. Har ju valt samma kar. Jättekul :D Lite allmänna tankar kring det hela bara. Hoppas det är ok.

Du har ju valt en Eheim 2080 och om du då kör med det medföljande filtermaterialet så ingår ett stycke styv vadd. Nu verkar du ju vilja satsa på ett växtakvarium. Under inkörningen av ett sånt blir det ju ofta en del skräp och annat från de växter som inte trivs från dag ett. Detta skräp kommer nog att fastna i det där nätet som du nog får hålla ett öga på och dels senare få vadden att becka igen snabbare än du anar. Det du då kommer att märka är att filtret då måste tas ut och att det är ganska tungt och meckigt och att du inte kommer att gilla att göra detta var 14:e dag. Om du å andra sidan kör utan vadden blir filtermaterialet som följer med i grovaste laget i börja vilket gör att du får en hel del småpartiklar i vattnet. Efter en längre tid så beckar det iofs igen av all skit i filtret som då börjar fungera som filtermaterial. Men då får du stå ut med partiklarna i karet ett tag som sagt.
Ett tredje alternativ är att köpa 5 cm grov filtermatta och antingen klippa dem så de passar i flera av korgarna eller göra små kuber som du fyller dem med. Då får du en lagom mix som ger ganska klart vatten i början och som tål en del skit utan att becka igen.

Sedan det där med växterna. Lysrören i karet är ju 4 x 54 w. Det är en hel del ljus och de genererar ocksåven hel del värme. Med alla rören på under sommaren så hamnar karet lätt upp mot 29-30 grader även utan doppvärmaren på. Du kan reglera det med att ha en eller flera av luckorna öppna på akvariet. Ett tips är att hålla koll på det.

Sedan är ju ljuset som ett gasreglage och med co2, bottengödning, fullt kräm på ljuset så blir karet som en ferarri med gasen i botten. Det blir oerhört viktigt vilka växter du har. Om de hänger med i svängarna då. Algerna däremot älskar ferarri-kar. Så risken är att du kommer att få kamma håralger och annat en tid ;)

Jag skulle förslå traktorfart i början. Kortare ljustid m a o. Och växter som matchar ljuset samtidigt som de bör tåla värmetopparna i sommar. Och att du sedan i små steg ökar ljuset. Går du för fort fram ser du det på algerna ganska snabbt.

Du har ju lagt en hel del tänk på det tekniska. Har du tänkt lika mycket på växterna, fiskarna och inredningen? Skälet till detta är att jag kan få för mig att du mera släppt ned inredningsdetaljerna jämt i karet när jag ser på bilden. Hur ser din kommande inredning ut i huvudet? Vilka växter? Fiskar?

Hoppas du inte ser inlägget som massa gnäll utan meningen är mera ett öppet resonerande runt karet du ska starta.
#3 - 9 november 2013 12:29
Hejsan Bluewing!
Jag tackar både för tips och tankar. Du har säkert iaktagit helt rätt, jag har säkert gått alldeles för hårt in med prylar osv. Har läst just om att 2080 pumpen kan säcka ihop rätt snabbt, så detta är något jag kommer ha i åtanke. Behållaren är rätt bökig att hålla på med men det är inte hela världen. Jag har dessutom lagt ett finare filtervadd i botten på lådan för att minska mängden skit som kommer till den biologiska filtreringen. Ska ta det med ljuset i åtanke och köra lugnare i början då, vill gärna slippa alger och annat fanskap så detta är säkert en väldigt bra ide.

Växterna hämtade jag upp idag och står i en frigotlit låda, ska ta och printa ner alla växter jag använt här i tråden. Den biten har jag tänkt igenom rätt så nogrant (iaf efter min bästa förmåga) och tror jag hittat en bra balans mellan långsamma och snabba växter, låga och höga osv. De flesta har ungefär samma ljus och CO2 krav.
Fiskar däremot har jag inte tänkt så mycket på, gillar mindre ciklider men det kanske inte passar så bra med det övriga. Får se hur jag ska göra. De "vanliga" fiskarna typ guppy, molly etc är jag inte så förtjust i.

Något gnäll snappa jag inte upp, men alla tankar och funderingar är väldigt välkomna. Även kritik kan jag ta !!
#4 - 9 november 2013 13:52
Tänkte angående sista delen du skrev där angående inredningen. Är det något som inte ser rätt ut eller? Jag placerade väl mest ut grejjerna så det skulle se snyggt och hyffsat "naturligt" ut samtidigt som det skulle ge lite gömställen i någon form.

Tanken jag har i huvudet är att det ska vara rätt så igenväxt med låga växter fram och högre bak. Dekorationerna ska mer bilda "öar" i grönskan.
#5 - 9 november 2013 14:27
Spännande att följa. Ska du bara ha gröna växter eller ska du även ha röda?
#6 - 10 november 2013 01:08
Hej HWH, kommer mest ha gröna växter men har placerat tre st röda Alternanthera 'Rosanervig' lite strategiskt som lite kontrast till det gröna. Akvariumet är nu planterat så ska fila lite på det nu så ni får se hur det blev!
#7 - 10 november 2013 01:46
Ja som sagt så var akvariumet nu planterat! Efter vårt besök idag hade lämnat kunde jag äntligen slänga mig över frigolitlådan!
Fick nästan alla de växter jag beställt men tyvärr saknades det 4 arter som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Grön julafton
[ATTACH=CONFIG]65201[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65202[/ATTACH]

Efter att ha gått igenom alla växter och sorterat upp dem i planteringsordning så började jag skölja och rensa ut ullen ur rötterna. Insåg rätt snabbt att det både var pilligt, tråkigt och skulle ta lång tid. Så efter lite tjat på sambon så ställde hon motvilligt upp som hjälpande hand.

[ATTACH=CONFIG]65203[/ATTACH]

Efter att ha fyllt upp någon decimeter med vatten i karet så kunde planteringen börja.

Surrade fast mossa där jag ville ha den .
[ATTACH=CONFIG]65204[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65205[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65206[/ATTACH]

Redan efter mossan var på plats så fick jag en skön känsla av lite grönt, tycker själv det gör väldigt mycket för ett akvarium!

Här följer lite fler bilder från planteringen.
[ATTACH=CONFIG]65207[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65208[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65209[/ATTACH]

Vid det läget tröttna sambon på mitt fotograferande så jag fick koncentrera mig på att plantera växter istället, rädslan för att bli av med rensningshjälpen blev för stor.
[ATTACH=CONFIG]65210[/ATTACH]

Resten av planteringen gick förvånansvärt smidigt trots vissa väldigt små arter som jag var rädd för att de skulle flyta upp.
Här följer lite bilder på karet färdigplanterat och nästan fyllt !

[ATTACH=CONFIG]65211[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65212[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65213[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65214[/ATTACH]

Det var strax efter att dessa bilderna togs då jag till min förfäran såg att min ombyggda filterlåda lossnat (pga luftbubblor) och smet upp ur gruset. Detta var inte särskilt snyggt eller praktiskt så det fick bli att nästan tömma akvariet... igen.
Lite naivt så trodde jag att den skulle sitta kvar i sanden. Man lever och lär.
Efter jag rotat nere i gruset så var den tillbaks på sin plats, fick sen köra en liten "fullösning" på problemet då jag inte vill silikona fast den, jag tror det kan vara bra att kunna plocka upp den för rengöring osv.

Skruvade dit en liten plastvinkel i bakgrundsskivans ovankant så att den låg över lådans ena hörna som ett litet stopp. Hoppades på att det skulle räcka och fyllde upp karet... igen. Lösningen fungerade kan jag meddela och nu sitter filterlådan som berget (nästan iaf).

Sen var det igång med Ehiem pumpen och efter lite strulande med att den bara sög från en slang som jag löste genom att knipa på den insugsslangen som användes av pumpen och på så sätt tvingade den att suga från den andra mer. Sen drog den igång och jag måste säga att det är verkligen en stor skillnad på flödet i karet nu gentemot Juwels 1000l/h pump. Ser ut att snurra på riktigt bra där.

Sen drog jag igång CO2 systemet. Kalibrerade mätaren och placerade den i locket på filterlådan. Ser ut att fungera som det skall, just nu jobbar den med att försöka få ner PHt till 7,1 från 8. Bubblar på fint i diffusortornet.

Måste dock säga att jag tycker Eheim 2080 pumpen burrar rätt så högt. Läst en del skriverier om den där folk har sagt att man måste lägga örat på den för att ens höra att den fungerar... njeee då är man hörselskadad om man behöver göra det.
Det spottar och fräser en hel del ur den också men det är nog för att där är så mycket syre som försöker lämna vattnet just nu.

Så slutligen så kommer här lite bilder på hur det nu ser ut med allt igång och karet fyllt.

[ATTACH=CONFIG]65215[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65216[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65217[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65218[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65219[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65220[/ATTACH]

Nu ska jag bara bestämma mig för vilka fiskar jag skall i karet!

Återigen tack för ni läste !
#8 - 10 november 2013 05:03
supersnyggt!
#9 - 10 november 2013 06:43
Så himla snyggt - ännu snyggare kommer det att bli när växterna sätter fart :).

//inger
#10 - 10 november 2013 06:49
Fissure skrev:
Tänkte angående sista delen du skrev där angående inredningen. Är det något som inte ser rätt ut eller? Jag placerade väl mest ut grejjerna så det skulle se snyggt och hyffsat "naturligt" ut samtidigt som det skulle ge lite gömställen i någon form.

Tanken jag har i huvudet är att det ska vara rätt så igenväxt med låga växter fram och högre bak. Dekorationerna ska mer bilda "öar" i grönskan.

Nejdå inget ser fel ut. Undrar bara hur du tänkte med inredningen egentligen. Ser ju i slutet hur du fått till det. Tycker det blev jättefint. Det ser lummigt ut. Förstår att du är nöjd.

De högre växterna med lite runda blad på stjälk ser ut som en odlingsform på någon Echinodorus. Du har en stor planta direkt i mitten. Om det stämmer så är de runda bladen nu från övervattensformen på växten och de bladen kommer så småningom att bli sämre. Växten ersätter dessa successivt med undervattensformens blad som blir mycket mer långsmalt ovala och växer som i en utbredd rosettform ungefär. Inte så mycket uppåt som de gör nu.
Riktigt fina enligt mig. Men inredningen blir förändrad när de breddar sig. Blir spännande att se när detta tar fart. Jag tycker undervattensformens blad är snygga.

De växterna som är strax till vänster om mitten och sedan långt till vänster med markerade bladnerver. Den ser lite ut som krukväxten fredskalla. Vet du vilken jag menar då? Den är tyvärr en sumpväxt och kommer att vara jättefin ett tag i början och sedan successivt börja gå ner sig mer och mer ruttna.

Om det tar tid för Ph att gå ner gissar jag att diffusorn inte släpper ut tillräckligt med co2. Min diffusor sitter ju i motsatta hörnet från utblåset så att Co2 kan fördela sig optimalt. Din sitter väl inne i lådan du byggt?. Eller har du en atomizer kopplat till din 2080? Om du har någon modell som sitter separat i lådan så testa vad som händer med Ph om du leder in slangen i insuget på den 2080 så att Co2n löser sig i filtret och sedan fördelas via utblåset i allt vatten. Förstår att du vill dölja tekniken men Co2n är ju lättflyktig och måste snabbt skickas runt i karet.
#11 - 10 november 2013 06:59
Sv: Projekt: Nytt Vision Line 450

Inger H skrev:
Så himla snyggt - ännu snyggare kommer det att bli när växterna sätter fart :).

//inger

Och jag kan bara hålla med :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#12 - 10 november 2013 14:58
Tackar ödmjukast för kommentarerna!

Bluewing: Du har beskådat rätt den större plantan är en Echinodorus 'Ozelot Green', det står även en längst till höger i karet. Växten precis till höger om Ozelot Green är en "Anubias barteri var. angustifolia", jag antar att det är den du menar iallafall?

Ska testa ändra platsen på CO2 diffusorn, har en extern typ som heter Taifun från JBL ser ut så här. Lade den i lådan mellan det nedre och övre insuget i hopp om att det skulle sugas in just i pumpen. Men det hinner väl fly upp till ytan kanske då istället.

Har lite problem med pumpen också den burrar rätt rejält och hörs i nästan hela lägenheten :(
Verkar som vissa har problem med det. En del säger att den är knäpptyst (runt 19db) men min låter då mycket mer. Beställde den från Tyskland då den var så pass mycket billigare där, vilket givetvis strular till det om det nu är något fel på den. Har jag tur kanske Eheim kan hjälpa till via en återförsäljare i Sverige istället. Får ta och kontakta dem imorgon och se om den verkligen ska låta så?
#13 - 10 november 2013 17:23
Fissure skrev:

Har lite problem med pumpen också den burrar rätt rejält och hörs i nästan hela lägenheten :(

Det ser ut som den är ganska inklämd i skåpet och det kan ju skapa en hel del resonans, så jag tycker du ska tömma linneskåpet och bädda in den i handukar och höra om inte det kan lindra oljudet en del! Hjälper det kan du köpa dämpmattor och sätta in i skåpet.
#14 - 10 november 2013 18:15
Funderade på att testa att slänga in dämpmattor som jag har under mina studiomonitorer. Men vad jag kan höra så låter det som att ljudet enbart kommer från bakkanten på locket (där motorn och impellern sitter), kan inte känna några vibrationer i möblen och den har inte kontakt med möblen mer än via gummilisterna i botten. Har dock en väldans massa luft i filtret som jag försöker bli av med. Lutar jag den nån centimeter/skakar den så spottar och fräser den ut väldigt mycket luft. Kanske lugnar ner sig sen när överskottet av syre lämnat vattnet?
#15 - 10 november 2013 18:51
Jo alla filter låter en hel del om de har luft i sig, jag brukar starta filtret, stanna av det och skaka det lite, starta igen och blåsa ut luften som stigit och sen börja om tills mesta luften är ute ur filtret

Sent from my ST27i using Tapatalk
#16 - 10 november 2013 19:50
Fissure skrev:
Tackar ödmjukast för kommentarerna!

Bluewing: Du har beskådat rätt den större plantan är en Echinodorus 'Ozelot Green', det står även en längst till höger i karet. Växten precis till höger om Ozelot Green är en "Anubias barteri var. angustifolia", jag antar att det är den du menar iallafall?

Ska testa ändra platsen på CO2 diffusorn, har en extern typ som heter Taifun från JBL ser ut så här. Lade den i lådan mellan det nedre och övre insuget i hopp om att det skulle sugas in just i pumpen. Men det hinner väl fly upp till ytan kanske då istället.

Där ser man vad halvblindhet så här på helgen kan ställa till med. Ja har du satsat på Anubias då är det ju en klockren växt. Anubias har börjat segla upp som klar favorit hos mig. Så länge algerna håller sig borta är den otroligt läcker.

Den Co2 controller du köpt (för visst hade du en sådan?), slår den på och av Co2 via magnetventil? Har du den igång dygnet runt?
#17 - 10 november 2013 21:20
Japp den har en inbyggd magnetventil, så den slår av när den uppnått det PH värde jag ställt in. Just nu är PHt nere på 7,2 så den håller på att köra fortfarande, den är igång dygnet runt. Har nu ökat flödet från ventilen så den släpper en bubbla per sekund nu. Har flyttat ner diffusorn nästan till botten nu så bubblorna får maximal tid i vattnet.
Diffusorn är som en spiral inuti ett plasthölje så bubblan snurar runt i den tills den når toppen där det sen släpps ut genom ett litet ventilations håll.
Tar sin lilla tid så bubblan har rätt lång kontakt med vattnet, frågan är om det är tillräckligt bara. Inte märkt någon större skillnad sen jag ökade flödet och flyttade den.
Hur lång tid tar det för PHet att påverkas av koldioxiden, manuallen säger att man ska ha ett så högt flöde så att kontrollorn stänger av och startar runt 4-6 ggr per dygn men just nu så står den ju öppen hela tiden...
#18 - 11 november 2013 04:45

Jag tror att Taifun bygger på idén att den går hela tiden. Om du på en heldag inte får ner Ph till inställt värde tror jag inte den räcker till för ditt akvarium. Har själv olika diffusorer och alla räcker inte ens för mitt 180. Tror du får svårt att lösa tillräckligt med Co2 med en vanlig diffusor i ett 450. Det finns effektivare lösningar så du får ut det i vattnet bättre. Men jag är ingen expert på området utan ganska ny på det hela. Har själv en kontroller och löser Co2 med en enkel glasdiffusor. Får ner Pht på någon timme med den. Men den diffusorn slösar med Co2.
#19 - 11 november 2013 12:37
Bluewing skrev:
Jag tror att Taifun bygger på idén att den går hela tiden. Om du på en heldag inte får ner Ph till inställt värde tror jag inte den räcker till för ditt akvarium. Har själv olika diffusorer och alla räcker inte ens för mitt 180. Tror du får svårt att lösa tillräckligt med Co2 med en vanlig diffusor i ett 450. Det finns effektivare lösningar så du får ut det i vattnet bättre. Men jag är ingen expert på området utan ganska ny på det hela. Har själv en kontroller och löser Co2 med en enkel glasdiffusor. Får ner Pht på någon timme med den. Men den diffusorn slösar med Co2.

Japp det verkar inte bättre, men nu i morse är iaf PHet nere på 7.05 så den borde slå av snart för första gången iaf. Kanske är nu i början när vattnet är väldigt syrerikt som det är svårt att få systemet effektivt? Annars kan man bygga på Taifunen med fler diskar/spiraler om det nu är så att det inte räcker. Håller dig uppdaterad om hur det går!
#20 - 12 november 2013 01:42
Hej allihop, satte mig ner nu precis när jag kommit hem efter mitt nattpass på jobb framför akvariumet. Satt och titta en liten stund sen slogs jag av hur mycket det har växt på bara en dag.
Vattnet har klarnat upp riktigt fint från igår och jag tippar på att vissa av växterna har växt med flera centimeter, riktigt roligt att se :D

[ATTACH=CONFIG]65397[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65399[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65402[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65574[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65575[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65576[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65577[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65579[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65580[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65772[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65773[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65774[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65775[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65776[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65777[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65863[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65864[/ATTACH]

Här har ni dag för dag sen det startades, tänkte det kunde vara lite kul att se. Hoppas jag inte är allt för jobbig med alla bilderna, är bara så glad :)
Ni kan se där om man gämför bild nr3 med nr4 vilken skillnad det är!
#21 - 12 november 2013 05:25
Kul att det går så bra för dig:)
#22 - 12 november 2013 05:58

Det blir jättefint! :)
Varför vänta med incyklingsfisken? Synd att incyklingen skjuts upp när du nu har fått det så fint.
#23 - 12 november 2013 07:53

En bps i ett 450 låter allt klent (även om det nu är ett kasst mätinstrument då olika system ger olika bubblor)

Det krävs finjusteringar, absolut. I mitt 112 så kör jag konstant bubblande, 2 bps är det rent visuellt men det säger inte ett smack, du får lyssna på anläggningen och se hur mycket den får jobba. Den ska inte vara igång hela tiden men den ska inte heller smacka på och av hela tiden. Du har ett stort kar, då g
Går det mycket gas!
#24 - 12 november 2013 13:32
Bluewing skrev:
Det blir jättefint! :)

Varför vänta med incyklingsfisken? Synd att incyklingen skjuts upp när du nu har fått det så fint.

Är mest för att jag inte haft tid att åka till akvarieaffären, jobbar långa pass och har ingen bil förrens till Jul. Men du har helt rätt, ska se om jag hinner dra dit idag innan jag skall sticka till jobb :)

En bps i ett 450 låter allt klent (även om det nu är ett kasst mätinstrument då olika system ger olika bubblor)

Det krävs finjusteringar, absolut. I mitt 112 så kör jag konstant bubblande, 2 bps är det rent visuellt men det säger inte ett smack, du får lyssna på anläggningen och se hur mycket den får jobba. Den ska inte vara igång hela tiden men den ska inte heller smacka på och av hela tiden. Du har ett stort kar, då g

Går det mycket gas!

Du har säkert helt rätt, har ökat på ytterligare till 2bps nu, har tagit ner PHt till 7,0 där det skall ligga. Men det verkar vara precis vad den orkar. Så ska se om jag skall öka lite ytterligare så systemet stänger ner också. Tack för tipset !
#25 - 12 november 2013 14:00
Snyggt.. ännu ett fint projekt att följa.. :)
#26 - 14 november 2013 04:38

Går det mycket gas!

Efter ökningen har klarar systemet nu av att ta ner PHt till 6.8 (där controllern slår av) för att sedan vandra upp sakta igen till 7,15 (där den startar igen). Så verkar som jag har hittat rätt mängd nu. Förväntar mig att kunna sänka dosen så fort där kommer lite fisk i karet sedan.

P.S Har lagt till två nya bilder på första sidan från de två senaste dagarna. Ska nog uppdatera den posten med bilder från första månaden eller något. Kan vara rätt kul att se hur det växer osv? :)
#27 - 14 november 2013 05:05
Roligt att det växer :) Vad har du för Ph och Kh direkt från kranen så att säga? Vad vill du ligga på gällande ppm Co2?

Går det att ställa in på din Controller hur exakt den håller värdet på Co2? Jag kör ju själv med rfcandys kontroller och där ligger värdet exakt på 6,8 hela tiden. En del alger kan gilla att Pht guppar lite upp och ner.
#28 - 14 november 2013 06:31
Bluewing skrev:
Roligt att det växer :) Vad har du för Ph och Kh direkt från kranen så att säga? Vad vill du ligga på gällande ppm Co2?

Går det att ställa in på din Controller hur exakt den håller värdet på Co2? Jag kör ju själv med rfcandys kontroller och där ligger värdet exakt på 6,8 hela tiden. En del alger kan gilla att Pht guppar lite upp och ner.

Från kranen har jag mätt ett PH på 8 och ett KH på 6-7 siktar på ett co2 runt 20 – 25 mg/l.
Jag ställer in denna kontrollern på ett önskar värde antingen på PH eller KH. Enligt manualen har CO2 en påverkan på PHt, olika mycket beroende på vilket KH man har. Manualen har en kurva där man kan urläsa vad kontrollern skall vara inställd på för att nå den CO2 mängd man vill hålla.
Det jag får ut av kurvan i manualen är att ju högre KH man har desto mindre CO2 behöver man pumpa ner i vattnet?
#29 - 14 november 2013 06:53
Mitt tips hade varit att du köper valfri liten fisk och låter den starta upp hela processen medan du väljer mellan de fiskar du tänkt skall bo i akvariet. Allt för att få igång bakterierna i filtret.
Rätt så onödigt att låta den tiden vara utan fisk, och bakterier.

Annars supernice. Skall följas. =)
#30 - 14 november 2013 17:59
Japp det blir att åka och handla fisk imorgon med sambon :)

Tror även jag hittat orsaken till att Eheim pumpen vibrerar. Tog ut impellern och pinnen den sitter på, rent visuellt ser de ok ut men satte impellern på pinnen och höll den mellan fingrarna och snurrade hårt på impellern, kan se och känna att den vobblar. Misstänker att kommer i obalans när den snurrar i pumpen, kan kanske vara det som orsakar ljudet?

Noterade även en sak nu när jag satt vid matbordet och åt, att det kom en hel del småbubblor från mitten på akvariumet. Trodde först om det gått läck på det, men ser ut som att det kommer från vissa växter. Typ småbubblor varje sekund, är det normalt?
#31 - 15 november 2013 20:17
Så nu har de första fiskarna flyttat in! :)
Två par små fjärilsciklider fick det bli som startar igång karet. Verkar trivas bra än så länge :)

[ATTACH=CONFIG]65422[/ATTACH]
#32 - 15 november 2013 20:59
Sv: Projekt: Nytt Vision Line 450

Det ser riktigt fint ut :)
#33 - 15 november 2013 21:04

Ser jättefint ut. :)
Apropå det där med bubblorna. Dina växter börjar producera syre. Då bubblar det. Så det är bara början. De ska börja bubbla så småningom ;)
#34 - 23 november 2013 01:02
Så då var det dags för en liten uppdatering. Har uppdatera med lite nya bilder i dag för dag inlägget (#20). Det har än så länge fungerat väldigt bra, CO2 systemet fungerar som det skall och det växer och frodas.
Upptäckte dock idag att över en natt har vattnet gått från kristallklart till lite vitgrummligt, det är fortfarande rätt klart men kan se små vita partiklar överallt som flyger runt, någon som har en aning om vad detta kan vara?
Har matat med röda mygglarver i väldigt små mängder en gång om dagen nu, kanske är för ofta? Har även tillsatt Ferroplant 24 dagligen enligt instruktion.

För utom detta så har det som sagt gått bra, har idag även utökat beståndet med 5 st Rödrandig Torpedbarb och även ett städgäng på 20st amanoräkor.
Även ytterligare ett ciklidpar har fått flytta in, men nu har jag helt glömt vad de hette och hittar dem inte heller. De ska vara från sydamerika och jag tror de hette något med "Red Shoulder" men söker man på detta får man upp någon annan ciklid art. Någon som vet vad det kan vara för några?
Läckra är de iaf :)

[ATTACH=CONFIG]65569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65570[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65571[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65572[/ATTACH]
#35 - 23 november 2013 04:32
Verkligen vackra bilder. Tycker du är riktigt bra på att fotografera. :)

Det är ju lätt att tycka att du knappt köpt fisk till så stort kar, men vill rekommendera dig att dra i bromsen nu tills det gått 30 dagar sedan första fisken tillsattes, vilket då skulle bli i mitten av December. Meningen är ju att botten och filter ska hinna med i de processer som händer i akvariet så att det blir en riktigt mjuk start. Sedan från mitten av December kan du köpa en till grupp, vänta ett tag några till etc. Är ju själv väldigt förtjust i Corydoras och har en grupp på 20 stycken i mitt 450. De finfördelar och förflyttar mulmet i akvariet så att det inte blir stillastående fickor samt tar överbliven mat. Har du en rejäl grupp så får du se deras stimbeteenden bättre.

Det gäller även dina barber. Gränsen för ett stim går väl vid ca 7, men ofta snarare 10 individer. I ett stort kar blir det utrymme för större grupper. Så kanske själv skulle satsat på 20 st totalt. Torpedbarben blir ju ganska stor och kan ge sig på vissa finbladiga växter, men är ju så vacker att man baxnar. Tycker du gjort kanonval så här långt.
Mitt kardinalstim är ju på 42 st.
Sedan när vi ändå pratar antal. Vill du att dina Amano ska göra verklig nytta i karet krävs det på sikt en stor grupp. Ska de hinna med gällande alger pratar man om 1 st. per 5 liter ;) Titta på Tropicas länk så ser du skillnaden. Det blir 90 räkor i ett 450 :D

När det gäller partiklar och vitaktigt vatten, så har det blivit vita perioder i alla mina kar under ett tag i inkörningsfasen. Körde i mitt 450 med extra bakterier i vattnet JBL Denitrol varefter det klarnade på ett par dagar. De bakterierna skyndar på incyklingsprocessen. Men det finns fler bra fabrikat än Denitrol som mera är min personliga favorit.
Partiklarna ska ju filtret kunna ta så där har jag ingen pejl.
#36 - 24 november 2013 02:22
Bluewing skrev:
Verkligen vackra bilder. Tycker du är riktigt bra på att fotografera. :)

Det är ju lätt att tycka att du knappt köpt fisk till så stort kar, men vill rekommendera dig att dra i bromsen nu tills det gått 30 dagar sedan första fisken tillsattes, vilket då skulle bli i mitten av December. Meningen är ju att botten och filter ska hinna med i de processer som händer i akvariet så att det blir en riktigt mjuk start. Sedan från mitten av December kan du köpa en till grupp, vänta ett tag några till etc. Är ju själv väldigt förtjust i Corydoras och har en grupp på 20 stycken i mitt 450. De finfördelar och förflyttar mulmet i akvariet så att det inte blir stillastående fickor samt tar överbliven mat. Har du en rejäl grupp så får du se deras stimbeteenden bättre.

Det gäller även dina barber. Gränsen för ett stim går väl vid ca 7, men ofta snarare 10 individer. I ett stort kar blir det utrymme för större grupper. Så kanske själv skulle satsat på 20 st totalt. Torpedbarben blir ju ganska stor och kan ge sig på vissa finbladiga växter, men är ju så vacker att man baxnar. Tycker du gjort kanonval så här långt.

Mitt kardinalstim är ju på 42 st.

Sedan när vi ändå pratar antal. Vill du att dina Amano ska göra verklig nytta i karet krävs det på sikt en stor grupp. Ska de hinna med gällande alger pratar man om 1 st. per 5 liter ;) Titta på Tropicas länk så ser du skillnaden. Det blir 90 räkor i ett 450 :D

När det gäller partiklar och vitaktigt vatten, så har det blivit vita perioder i alla mina kar under ett tag i inkörningsfasen. Körde i mitt 450 med extra bakterier i vattnet JBL Denitrol varefter det klarnade på ett par dagar. De bakterierna skyndar på incyklingsprocessen. Men det finns fler bra fabrikat än Denitrol som mera är min personliga favorit.

Partiklarna ska ju filtret kunna ta så där har jag ingen pejl.

Hallå igen och tack för din feedback. Precis som du säger så har vi tänkt att lugna ner oss nu ett bra tag framöver och låta karet bli inkört. Håller koll på de värden jag har kunnat och än så länge ser det bra ut. Har dock glömt att köpa test för ammoniak så får väl göra det så jag inte har ihjäll invånarna, särskilt nu när vattnet blivit lite grummligt och vad jag har kunnat läsa mig till borde vara bakterier som filtret inte orkar ta hand om än.

Sen när vattnet är fint igen och värdena är stabila så ska vi se vad nästa inköp blir, vi har båda sagt (sambon då alltså) att vi ska öka på med lite fler torped barber då 5 st nog är lite för lite, precis som du sagt. Men blir nog inte jättemånga fler då de hade ett visningskar med lite större sådana på Akvarietjänst i Malmö och de var rätt stora :P

Både jag och min sambo har blivit väldigt förtjust i Alenguer Diskusar så vi ska se om det är något som kan bli verklighet, har förstått att de vill ha lite varmare vatten så det kan kanske bli ett problem. Får se om det går att lösa på något sätt.

Jag får se hur det blir med räkorna sen vi valde 20 då det kändes lagom, dessa var rätt stora tror jag (de flest är nog runt 3-4cm). Hade hunnit få en hel del grönalger, tror det både var trådalger och någon form av mer mossliknande alg. Både jag och min sambo blev lika chockade nästa dag när akvariumet tändes, det var i princip helt ränsat på alger. Stenen i mitten som var täck av alger är nu helt kliniskt ren. Helt otroligt, fast å andra sidan så är ju äta det ända de gör. Rätt roliga att titta på också när de gräver runt i bottengruset och snurar runt de små stenarna.

En sak som jag blev lite förvånad över var järnnivån i karet, var på Hornbach och skulle köpa handdukskrokar och vi gick förbi akvariedelen bara för att titta lite. Hittade lite järn växtgödning som såg vettig ut och tänkte att det är nog bra och ha, köpte även ett järntest från JBL mest för att jag var nyfiken. Har varit noga med gödningen, köpte en stor 5 liters dunk med gödning för akvarium, men den skulle tydligen bara användas vid start och vattenbyten. Läste att om man har mycker växter så försvinner järnet rätt fort och en mer frekvent gödning kan behövas av just det (och magnesium också tror jag). Hur som helst så gjorde jag testet och det visade att jag hade i princip inget järn i vattnet, var precis att det gick att se att vattnet fått färg. Hällde i den dos som jag skulle och gjorde om testet efter en timme och nu var värdet precis där det skall vara enligt tabellen man fick med för sötvattensakvarium. Så det verkade vara ett bra infall :)

Och så kommer det lite fler bilder här såklart :)
[ATTACH=CONFIG]65614[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65615[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65616[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65617[/ATTACH]
#37 - 24 november 2013 05:01
Åter igen jättefina bilder!

Vad är det för gödning du köpte? Kör själv med PMDD som är en blandning av hög kvalité.

När det gäller Alenquer Diskus var det vildfångade eller odlad Alenquer-liknande? När du/ni nu funderar på Diskus, har ni läst på om arten? Det är en hel del att känna till. Men när det gäller temperaturen så bör det vara mellan 28-30 och det tror jag blir för mycket för barberna. En del av dina växter kommer inte heller att överleva den temperaturen. Är nog ganska säker på att barber och Diskus är en dålig mix av andra skäl än just temperaturen. Barber är ju lite fartiga, stressiga och intressanta just därför, men Diskus gillar inte stirriga kompisar. Diskus är en lättstressad art som lätt blir sjuk om inte förhållandena är optimala. Så innan du funderar vidare på Diskus så råder jag dig att läsa på ordentligt om dem. Jag har ju Diskus själv och det är en av de mest krävande och samtidigt belönande fiskar jag någonsin ägt. Det är så långt från en nybörjarfisk man kan komma egentligen.
Du kan egentligen sällan komplettera ett kar med Diskus. Då får du kanske tänka om i 180 grader. Köper du Diskus så behöver du utgå från Diskusens behov i första hand och därefter bygga upp karet runt detta.
[ATTACH=CONFIG]65618[/ATTACH]
Så här ser det ut hos mig. Har ju också ett 450 Vision. Men som du ser är det egentligen bara Anubias av olika typer, Jättevallisneria, Lotus och Cryptocoryne. Kör helt gödningsfritt i detta kar.
Men det finns flera som kombinerat Diskus med ett växtkar.
#38 - 24 november 2013 06:45
Ursnygga bilder och ett underbart vackert kar, som du kan vara stolt över :).

//Inger
#39 - 24 november 2013 06:46
Precis det du säger är det vi också fått reda på / tagit reda på. Just temperaturen verkar bli det största problemet. Har sett att de ligger 26-30 grader på de flesta artbeskrivningar tänkte att det kanske gick just på 26 grader då det är den temperatur mitt kar håller utan tillsatt värme. Men diskusarna ska ju givetvis vara det primära fokuset och deras hälsa. Får kanske tänka om helt. :/
#40 - 24 november 2013 06:48
Vilka vackra bildet du tar! Önskar jag kunde göra mina kar och fiskar rättvisa med skarpa bilder. Superkul att se. Väldigt lummigt och fint, mitt nystartade ser ut som en öken i väntan på ljus
#41 - 24 november 2013 06:49
Tror faktiskt att du får tänka om en del. Framför allt läsa in dig på arten. Men vad är det som gör att du vill ha Diskus då?
#42 - 24 november 2013 17:37
HWH skrev:
Vilka vackra bildet du tar! Önskar jag kunde göra mina kar och fiskar rättvisa med skarpa bilder. Superkul att se. Väldigt lummigt och fint, mitt nystartade ser ut som en öken i väntan på ljus

Tackar ödmjukast, systemkameran gör det rätt enkelt för mig :)

Bluewing skrev:
Tror faktiskt att du får tänka om en del. Framför allt läsa in dig på arten. Men vad är det som gör att du vill ha Diskus då?

Jag får nog ta och göra det, tycker väl mest att de verkar vara väldigt intressanta fiskar och väldigt vackra.
#43 - 24 november 2013 17:40
Så omsorgsfull som du är, klarar du det säkert alldeles utmärkt :D En varning bara; de där idéerna är himla svåra att få ur huvudet när de väl slagit rot.
#44 - 26 november 2013 12:42
Testade ta lite bilder med min blixt, blev väl lite knepigt men några blev hyffsade iaf.

Svåra att fota, jäkla fart på dem hela tiden
[ATTACH=CONFIG]65654[/ATTACH]
Bubbelmums
[ATTACH=CONFIG]65655[/ATTACH]
Fick äntligen en bild på "kärleksparet" tillsammans
[ATTACH=CONFIG]65656[/ATTACH]

Börjar kanske bli tradigt med bilder på samma firrar nu, men har inget bättre för mig :P
#45 - 26 november 2013 12:44
Inte alls, me like
#46 - 26 november 2013 12:49
Kalasbilder :).

//Inger
#47 - 30 november 2013 23:30
Så då var det dags för lite fler bilder, testat mitt makroobjetiv jag nyligen införskaffat. Lite småsvårt med fiskar bara men några blev rätt trevliga iaf.
Har haft lite problem med mitt ytterfilter, har börjat skrammla lite :(
Kollat alla värden i karet och allt verkar vara tipptop, förutom att det suger järn nåt så in i bomben. Kör förutom vanlig växtnäring nu tillskott av järn. Får upp värdet bra efter tillsats, men efter några dagar är det inte mätbart igen. Vet inte om det är växterna som suger allt eller om det är något annat.
Första 0,5 liters CO2 tuben är snart slut så måste få hem ny sådan. 2 veckor höll den, så borde väl skaffa en påfyllningsbar 2 liters eller något sådant så man slipper byta så ofta. Får se om en 2 liters får plats i skåpet bara.
Har även uppdaterat dag för dag inlägget på första sidan om någon är intresserad av det.

Här kommer lite bilder! :)
Apistogramma Macmasteri fick jag reda på att han här var.
[ATTACH=CONFIG]65778[/ATTACH]

Räkorna gillar spikymossan verkar det som.
[ATTACH=CONFIG]65779[/ATTACH]

En av fjärilsciklidpojkarna spänner upp sig för motståndet utanför bild.
[ATTACH=CONFIG]65780[/ATTACH]

Tittut
[ATTACH=CONFIG]65781[/ATTACH]

Närbild
[ATTACH=CONFIG]65782[/ATTACH]

En av flickorna, har blivit väldigt röd på magen, någon som vet varför?
[ATTACH=CONFIG]65783[/ATTACH]

Åskådare
[ATTACH=CONFIG]65784[/ATTACH]
#48 - 1 december 2013 00:02
Fissure skrev:

En av flickorna, har blivit väldigt röd på magen, någon som vet varför?

[ATTACH=CONFIG]65783[/ATTACH]

Honorna blir röda på buken när de är bra kondition, och lekmogna.
#49 - 1 december 2013 06:00
Fantastiska bilder!!! Under ditt 450 får du plats med en tub på 5-6 kg. Har en 2 kg under mitt 180, men 450´s skåp är större.
#50 - 1 december 2013 06:04

Påfyllningen kostar ganska lite i skillnad vare sig det är en flaska på 2 kg eller 6 kg, så mitt råd är att köpa en större än 2kg:s:).
#51 - 1 december 2013 08:56
Okej, en 2 kgs tror jag får plats men inte helt säker på en 6 kg. I ena delen av skåpet står ju pumpen och tar en hel del plats och i den andra har jag alla prylar till akvariet. Men det kan man iofs kanske flytta på. Får ta och se om jag hittar några tuber någonstans.
#52 - 4 december 2013 23:04
Kände att det var dags för en liten uppdatering. Som vanligt lite nya bilder till dag för dag grejjen som jag nog snart får sluta med, händer inte sådär jättemycket längre i växtväg.
Fick slut på koldioxid lite hastigt i helgen, tänkte inte på att trycket försvinner snabbare mot slutet. Men räkna lite på det och kom fram till att engångstuber är korkat rent ekonomiskt då en sådan tub på 0,5 liter höll nästan en månad, Tre sådana kan man hitta för runt 700kr i paketpris vilket springer iväg lite om man slår ut det på ett år.
Ringde Presto här i Malmö som levererat alla släckare till vårt jobb och frågade om de kunde hjälpa till med att ordna en tub utan stigarrör osv för CO2 och det var inga problem. Fick ge 1600kr för en sprillans ny 6 liters tub provtryckt och fylld, godkänd till 2023. Men det tjänar man ju in rätt snabbt i vilket fall som helst och bara det att man slipper beställa eller fylla på så ofta är värt en del.
Så ringde om det igår och kunde hämta den redan idag så det gick väldans snabbt, nu får jag bara vänta tills imorgon eller fredag tills adaptern till tryckregulatorn kommer då jag har JBLs variant för engångsflaskor som har ett litet hål för en M10 anslutning och tubstandard ligger på 21,8 mm vill jag minnas. Hursomhelst så har JBL en sådan adapter så det löser väl sig snart. PH i karet har dock hunnit stiga från 7,0 till nästan 8,0 nu men fiskarna verkar fortfarande må bra, de behöver inte stå ut så länge till iaf.

Sen satt jag och sambon och titta lite på fiskarna tillsammans efter matning och jag sa till henne att jag tyckte det var tråkigt att vi inte fått några yngel än. Sen reagerade vi över att vår MacMasteri flicka "Sofie" nu huserade under den stora roten till höger i karet, hon har frenetiskt vaktat en grotta i mitten i princip sen vi släppte ner henne i karet. Men vi tänkte inte mer på det och titta vidare på när de två fjärilsciklid paren bråkade med varandra. Efter ett tag så gick sambon och satte sig i soffan och jag skulle räkna räkor (de jävlarna hoppar ner i filterhuset) så titta jag lite på MacMasteri honan som hade kommit fram en bit och såg hur hon sög in något i munnen och sedan spotta ut på gruset, titta lite närmare och såg massor av yngel ! :D

Så det hade blivit yngel iaf och hon verkar ta bra hand om dem, föser runt dem lite överallt och vaktar dem frenetiskt mot så väl räka som fisk och pappa håller sig en bit ovanför och städar rent på inkräktare lite då och då.
Jättekul och känns som ett kvitto på att det trivs någotsånär iaf. Vi försökte räkna men det var inte så lätt, de smälter in bra i gruset men där är 25+ iaf.
Det var svårt som attans att få en bra bild på de små rackarna men där blev iaf en som var hyffsad.

Pappa Fisk
[ATTACH=CONFIG]65860[/ATTACH]

Mamma fisk (lite yngel precis under henne, lite svåra att se tyvärr).
[ATTACH=CONFIG]65861[/ATTACH]

Och slutligen en bild på hela karet, vattnet har återigen klarnat upp igen och är nu så gott som kristallklart.
[ATTACH=CONFIG]65862[/ATTACH]
#53 - 4 december 2013 23:37
Riktigt snyggt akvarium och grattis till dina yngel :)
#54 - 5 december 2013 05:33
Ja du har verkligt fått ett fint akvarium. Kul med yngel! Sedan gillar jag att du tar dig tid att skriva ned vad som händer i karet.
#55 - 5 december 2013 05:40
Jättefint!:)
#56 - 1 januari 2014 14:20
Hejsan allihop och en god fortsättning önskas. Hoppas alla haft en trevlig julhelg och en bra nyårsafton.
Det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering då jag haft fullt upp med annat (akvariumet har inte glömts bort dock !).

Så kan väl fortsätta där jag lämnade av sist, det har väl inte hänt sådär värst mycket egentligen. Det flyter på som det skall och inga problem har dykt upp än. Fixade ju en Co2 tub som jag fick tag på Presto (leverar släckare och brandhjälp till mitt jobb). Adaptern jag behövde till tryckregulatorn dök upp nån dag efter jag fått tuben och även en förlängning jag beställt till taifunen så bubblorna stannar så länge som möjligt i vattnet.
Sprillans ny tub
[ATTACH=CONFIG]66451[/ATTACH]
Adapter till tryckregulatorn och förlängning till JBL taifunen.
[ATTACH=CONFIG]66452[/ATTACH]

Väl inte mycket att säga om den saken, bytet gick smidigt då det inte var mycket mer än att skruva på de nya grejjerna. Det var precis att det fick plats i skåpet med filtret men dörren går att stänga till min stora glädje.
PHet gick ner till 6,9-7,0 under natten och har hållt sig där sedan dess.

Sen gick det någon veckan utan att det hände något, MacMasteri ynglen blev dock färre och färre men där var en 5 st som hade blivit rätt så stora. Men sedan gick det ett tag utan att jag sett till dem så jag antar att de dött, tråkigt nog. Det hetade sedan till mellan de två fjärilsciklidparen och de båda paren blev väldigt aggresiva mot varandra. Den ena underlägnsna hanen försökte stå upp för sig själv men blev skadad i processen ovanför nosen. Det har nu läckt fint och ser normalt ut igen som tur är.
Krigsskador, hans hona som ni ser är helt tagen av de hemska skadorna.
[ATTACH=CONFIG]66453[/ATTACH]

Sedan bestämde jag mig för att ändra om lite i filtersystemet. Ville ha utblåset på andra sidan av karet så det rörde sig mot insuget och även så jag kunde installera röret med småhål på ett snyggt sätt. Efter att ha klippt till lite ny slang så var det installerat och ytrörelsen blev mycket bättre. Dock visade sig att de små hålen i utblåsröret var för små så det blev för starka strålar, blev extremt turbulent i andra sidan av karet och inga fiskar ville vistas där. Så efter lite borrande så hade jag förstorat hålen från 3-4mm till 8 och 10 mm (vart annat). Det gav önskat resultat och rörelsen i karet blev mycket jämnare och fiskarna verkade återigen trivas i hela karets yta. Jag valde att borra för att jag inte ville minska flödet i karet.
Efter flytten, stor skillnad i ytrörelsen.
[ATTACH=CONFIG]66454[/ATTACH]

Dagen efter lade jag märke till att ett par av mina fjärilsciklider hade grävt en grop uppe på den vänstra uppbyggnaden och vaktade den, tog en närmare titt och såg massa vita prickar i hela gropen vilket jag antar var rom. Vilket förklarade de tidigare bråken skulle jag tro.
Blivande mamman vaktar frenetiskt.
[ATTACH=CONFIG]66455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66456[/ATTACH]

Parets nya aktivitet verkade intressera en annan individ i karet, nämligen MacMasteri hanen. Han var väldigt närgången, dock utan att vara aggresiv. Såg väldigt roligt ut när han simmade på sidan genom växter och annat för att få sig en titt på vad som pågick däruppe. Paret som normalt sätt inte har något att sätta emot honom arbetade tillsammans för att skrämma bort han. En tog hans uppmärksamhet medans den andra (i regel honan) simma runt honom och attackera från sidan. Väldigt effektivt och intressant att titta på tyckte jag.

Precis nedanför fjärilsciklidernas lilla bo, nyfiken i en strut (rot).
[ATTACH=CONFIG]66457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66458[/ATTACH]
Men det gick inte för sig
[ATTACH=CONFIG]66459[/ATTACH]
Men skam den som ger sig
[ATTACH=CONFIG]66460[/ATTACH]

Tyvärr gjorde jag ett väldigt dumt drag vid utfodringen, matade dem som vanligt med fryst Artemia, när det var väldigt lite kvar i klumpen lade jag den i vänstra kanten och den flöt ner i närheten av deras bo och de valde att äta lite (gjorde det för att vara snäll :P) men då var där 3 st Torpedbarber som var snabbt framme och tömde hela deras bo på några sekunder. Vilket var väldigt tråkigt att se, någon timme senare hade cikliderna gett upp och lämnat boet.
Detta fick mig att bestämma mig för att göra mig av med barberna. De känns inte särskilt harmoniska i karet, de är väldigt duktiga simmare och är roliga att titta på men det tenderar att bli väldigt "stirrigt" där inne och samtliga ciklider verkar inte direkt registrera dem som ett "hot" och de är väldigt snabba på att roffa åt sig yngel och rom.

Så finns där någon i Skåne (finns i Malmö) som vill ha 5 st friska och fina Denisonii gratis så är det bara att säga till, ni får dock komma och hämta dem själv isåfall :) vill helst inte spola dem och ser gärna att någon med ett lite större kar tar över dem isåfall så de får gott om simyta.
Vi vill ha ett nytt hem !
[ATTACH=CONFIG]66461[/ATTACH]

Förra veckan så fick det komma lite nya invånare till karet igen, allt har sett bra ut så tänkte att det inte kan skada med lite mer fisk nu.
Fick bli 6 st små pansarmalar, mest för att de var fina och såg roliga ut när de simmade ;)
Charmiga små krabater
[ATTACH=CONFIG]66462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66463[/ATTACH]
De verkar trivas bra och sprallar runt en väldans mycket (väldigt aktiva simmare). Ibland ser det ut som de försöker hänga på Barb stimmet (kanske lite tröga?)

Även två nya Apistogramma par fick följa med hem. [I]Cacatuoides[/I] är det ena paret men det andra har jag glömt vad de hette (typiskt mig) ska ta reda på det efter ledigheten.

Glömd Apistogramma, efter inflytt.

[ATTACH=CONFIG]66464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66465[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66467[/ATTACH]

Apistogramma cacatuoides (hans flicka är skygg)
[ATTACH=CONFIG]66466[/ATTACH]

De nya invånarna verkar trivas bra och det bråkas inget nämnvärt, dock märkte jag för någon dag sedan att MacMasteri paret återigen var på krigsstigen. Efter lite spanande såg jag anledningen till detta.
Då var det dags igen.
[ATTACH=CONFIG]66468[/ATTACH]

Sådärja, det är väl i det stora hela allt som hunnit hända. Får se om något yngel överlever denna gången, håller tummarna.
Tack för ni läste och önskar er alla en god fortsättning och ett bra 2014.

En avslutande biuld på karet efter lite växtstädning och omplacering av spiky mossa.
[ATTACH=CONFIG]66469[/ATTACH]
#57 - 2 januari 2014 12:25
Måste säga att jag tycker du har ett helt underbart vackert akvarium :) Du har verkligen fått till ett grönt paradis.
Sedan tycker jag dina bilder är så fina. Kör du med eller utan blixt?
#58 - 2 januari 2014 17:58
Tackar tackar, de flesta bilderna är tagna utan blixt. Några enstaka är tagna med blixt men då med en vinklad blixt, annars blir fiskarna alldeles för glänsiga på fjällen. I regel kör jag F/5,6, ISO 100-600 och en slutar tid på 1/30 för saker som är hyffsat stilla och 1/125 till det som rör sig.

Vid efterredigeringen får jag i regel ändra vitbalansen något då bilderna tenderar att få ett grönstick då där är så mycket grönt i bilden.
#59 - 2 januari 2014 19:27
Wow! Riktigt snygg akvarium, fin grönska och superfina bilder på dina firrar. Vad har du för macroobjektiv till? Jag kör med Canon eos 40d + Canon EF 100mm f/2.8 och tycker att det är rätt svårt att få någon fokus, speciellt på livliga firrar. Har börjat tro att det är själva objektivet som inte fungerar som det ska, autofokusen i övrigt fungerar knappt.

Återigen, superfint akvarium. Vad sitter det för bakgrund i ditt? :)
#60 - 2 januari 2014 19:36
Är också avundsjuk på dina gröna fingrar:)
#61 - 2 januari 2014 20:28
mallac skrev:
Wow! Riktigt snygg akvarium, fin grönska och superfina bilder på dina firrar. Vad har du för macroobjektiv till? Jag kör med Canon eos 40d + Canon EF 100mm f/2.8 och tycker att det är rätt svårt att få någon fokus, speciellt på livliga firrar. Har börjat tro att det är själva objektivet som inte fungerar som det ska, autofokusen i övrigt fungerar knappt.

Återigen, superfint akvarium. Vad sitter det för bakgrund i ditt? :)

Kör med en Nikon D7000, har ett lite billigare 40mm Macro objektiv. Det är inte helt optimalt till att fotografera fiskar då jag måste gå väldigt nära med objektivet. Så det blir mest att jag använder mitt 16-85mm objektiv. Kör med AF-S. Kolla om du inte har någon form av 3D fokusering i din kamera (vet inte vad det kallas på Canon kameror) brukar hjälpa med fokus på saker som rör sig. Själv har jag inte problem med min autofokusering men kör som sagt alltid med en ruta och fokusering på den och när inte den vill som jag vill går jag över till manuellt.
#62 - 2 januari 2014 20:32
Har du släppt det där med Diskus eller ligger det och gnager någonstans mellan dina hjärnceller? ;)
#63 - 2 januari 2014 21:43
Bluewing skrev:
Har du släppt det där med Diskus eller ligger det och gnager någonstans mellan dina hjärnceller? ;)

Jag hade släppt det men var ute idag på lite Akvariebutik turné i Skåne. Såg några electric blue tror jag de hette, nu gnager det kraftigt igen :P
#64 - 4 januari 2014 00:12
Hallå allesammans, skulle bara göra en liten uppdatering.
Gjorde en rensning på växter och lite mossa idag, plockade upp en stor klump spiky mossa som jag satt fast på en av rötterna. Denna skulle rengöras och ansas lite då den växt sig lite för stor i mitt tycke. När det var klart och jag skulle sätta tillbaks den satt där 5 st amano räkor och rensade stubben där mossan suttit. Tittade på dem en liten stund när jag fick syn på någon jag inte sett innan.
Visar sig att iaf ett MacMasteri yngel har klarat sig från första omgången och lyckats hålla sig gömd i någon vecka nu.
Försökte få en vettig bild på den men det enklare sagt än gjort.
Fick en bild där man iaf kan urskilja vad det är.

Den är precis vänster och nedanför den översta räkan.
[ATTACH=CONFIG]66534[/ATTACH]

Natti natti !
#65 - 4 januari 2014 06:59
Härligt med välskötta akvarium som ditt, snyggt planterat kanske komplettera med något som bryter det gröna, rot grenar eller växt?
Eller precis som det är :)
#66 - 11 januari 2014 21:16
Hallå igen allesammans, lite nyheter så tänkte dela med mig av dessa.
Först och främst har jag tagit förväl av mina Torped Barber, de åkte inte i toaletten utan fick ta en resa tillbaks till Akvarietjänst och skulle förmodligen få leva vidare i deras visningskar alt. säljas vidare. Iaf så får de en värdig fortsättning på sina små liv.
Nu tänker jag hålla mig till sydamerikanska arter, Jag blev varnad på akvarietjänst för att de skulle vara stirriga och de hade väldigt rätt, karet känns mer harmoniskt nu.
Men lite glada nyheter är där också. Har fått lite nya invånare i karet nu.
Såg ett par skalarer som både jag och sambon blev väldigt förtjusta i så igår fick fyra sådana följa med hem till karet.
[ATTACH=CONFIG]66646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66648[/ATTACH]
Tyvärr är där en stackare som inte ville äta idag, varken fryst artemia eller levande mygglarver. Får hålla koll på han och hoppas på att det släpper snart. Resten såg väldigt glada ut över att få äta något som rörde på sig :)

Sen har jag ju snackat en del om diskusar och jaaa, nu tog jag steget. Jag har tänkt en hel del på det och ska se till att klara av det.
Fem stycken sådana här sötnosar fick det bli.
[ATTACH=CONFIG]66649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66651[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66650[/ATTACH]
Gillar dem skarpt och det är redan väldigt intressanta fiskar att titta på :)

Fixade till lite i karet till deras ankomst, sänkte PH till 6,5 för att bättre passa samtliga ciklider. Även doppvärmaren fick installeras igen, kommer satsa på att försöka hålla 27 grader. Dock sjunker det till 25 på nätterna och det skall de inte behöva vara med om så värmaren får ta upp det slacket där.
Även trimmat till växterna lite grann och yvat ut Heteranthera zosterifolian. Satte även fast lite mossa uppe på väggarna och förankrade en flytväxt (fick med en liten kvist till ett gäng amanoräkor) strax till vänster om mitten. Tanken var att det skulle ge lite skydd mot ljuset i karet för diskusarna.
Planen verkar ha fungerat bra då de gärna håller sig där och runt den storbladiga Anubias Barterin. Flytväxten får jag dock ansa varje dag, aldrig sett något växa så snabbt som den.
Det var nog allt som har hänt eller just ja det fick bli 5 st pansarmalar till så det är 10 totalt nu, kändes lite tomt med bara 5 (eller var det 6 nu?).

[ATTACH=CONFIG]66652[/ATTACH]

Ha det gott och tack för ni tog er en titt !

Just ja han här ville också vara med igen.
[ATTACH=CONFIG]66653[/ATTACH]
#67 - 11 januari 2014 21:31
Snyggt och prydligt!
Jag har inte följt din tråd skall jag erkänna... Kör du med uppemot 200w/m2 och CO2 för att få fram en sådan grönska, eller har du gjort smarta val av växter? Vad är det för marktäckare du har till exempel?
Dock håller jag med flygrc om att det skulle vara snyggt att bryta av med någon rejäl rot eller annat som kontrasterar mot grönskan!
#68 - 11 januari 2014 21:59
Ja det blir en liten bit över 200w/m2 4x54W på 0.9 kvadratmeter och göder även med CO2. Försökte vara så smart det gick i val av växter, en lagom blandning av långsamväxande, medelsnabba och snabbväxande. Skippade dock de som har de högsta CO2 kraven. Tänkte t.ex från början ha Cuba som marktäckare men ångrade mig i sista sekund. Den jag har nu heter Marsilea Hirsuta. Har faktiskt varit och letat efter något mer att ha i som inte är växt men har inte hittat något som fallit mig i smaken än. Där är en del grejjer redan men de har mer eller mindre växt igen och syns inte så bra.

Funderat på hur man skulle kunna få in lite mer ljus karet, hade kunnats behöva någon form av spotlights på vissa ställen. Kanske skulle kunna ha några starka led eller något. Tydligen är 0,48W per liter lite klent egentligen, iaf om man ska gå på tropicas rekomendationer.
#69 - 12 januari 2014 01:34
Då hade det gnagt färdigt ser jag , jag hoppas du fortsätter att dela med dig av ditt vackra kar så vi får se hur diskusarna växer till sig.
Jag gillar din placering av den röda växten, gör mycket för ögat.
Trevlig bottentäckare, den ska jag se om jag hittar med, Akvarietjänst skrev du?
När det gäller ljuset så har det även med hur ljuset landar i karet, sitter rören tätt blir det ju mer ljus rakt under fast w/x i hela karet ser lägre ut.
#70 - 12 januari 2014 09:28
Tackar tackar, jo jag klarade inte av gnagandet mer.
De röda växterna är Alternanthera "Rosanervig", finns tre av dem som jag försökt placera ut lite strategiskt. Tyvärr är det rätt svårt att ta en bild på karet som gör det rättvisa och att man får med allt. Iomed att så mycket ljus tas upp i mitten och mindre till vänster och höger i karet blir det lätt underexponerat i hörnen. Japp beställde från Akvarietjänst tog en vecka sen hade jag alla mina växter. Men det går nog bra med andra ställen också som beställer sina växter från Tropica, jag skulle nog rekomendera Tropica då precis alla växterna jag fick var i utmärkt skick och jättefina. Har ju sett en del mindre trevliga exempel ute i handeln.
#71 - 12 januari 2014 12:06
Jo men även om så är i alla fall jag alltid nyfiken på helhetsbilden med.
Tänkte på det med växter, ofta tycker jag att även om dom ser bra ut när man köper dom byter de flesta sorter blad tämligen omgående eftersom växtodlarna kör emersed.
#72 - 12 januari 2014 13:55
Lika vackert som vanligt, karet. Kul att du satsar på Diskus. När du nu valt mindre Diskus så blir det ju en del extra jobb med att de behöver mat minst 4 ggr per dag och ska ju egentligen konstant se ut som små köttbullar, runda och trinda. I annat fall stannar de i växten och blir då deformerade och mottagliga för sjukdomar. Hur många köpte du?
Jag har ju samma kar som du och termostaten håller ju den temperatur du behöver. Så mitt kar är ju aldrig under 29 grader. problemet blir sedan i sommar det omvända då lysrören via reflektorerna ger ett värmeöverskott. Du löser det genom att öppna de två bakre locken så att en del av värmen går upp i luften istället.
Det ska bli riktigt intressant att följa din Diskusresa :D
#73 - 13 januari 2014 07:49
Bluewing skrev:
Lika vackert som vanligt, karet. Kul att du satsar på Diskus. När du nu valt mindre Diskus så blir det ju en del extra jobb med att de behöver mat minst 4 ggr per dag och ska ju egentligen konstant se ut som små köttbullar, runda och trinda. I annat fall stannar de i växten och blir då deformerade och mottagliga för sjukdomar. Hur många köpte du?

Jag har ju samma kar som du och termostaten håller ju den temperatur du behöver. Så mitt kar är ju aldrig under 29 grader. problemet blir sedan i sommar det omvända då lysrören via reflektorerna ger ett värmeöverskott. Du löser det genom att öppna de två bakre locken så att en del av värmen går upp i luften istället.

Det ska bli riktigt intressant att följa din Diskusresa :D

Tackar tackar. Ja det känns väldigt trevligt nu med diskusarna i karet och även skalarerna. Nu är där fisk i alla nivåer i karet vilket ser lite mer levande ut. Det fick bli 5 st diskusar, men har läst att man bör minst ha 10st? Får kanske komplementera upp med 5st till känns som det kan blir lite väl mycket dock.
Köpte nån oxhjärtjemix, en fryst röd platta ser den ut som. Ska de endast äta det, tycker det är lite jobbigt att utfodrada dem med det dels då det skitar ner något oerhört och sen att bitarna gärna faller till botten och landar mellan växter. De ser bitarna och äter men oftast börjar de bråka istället och glömmer sedan bort bitarna. Går det bra att utfodra annat också? De äter det mesta verkar det som, har testat levande mygglarver, fryst artemia, frysta vita,röda och svarta mygglarver och även diskusgranulat. Allt verkar gå bra?
#74 - 13 januari 2014 13:10

På jobbet matar vi med allt utom oxhjärta typ och nog växer de fint alltid.

Planterade kar som ditt och diskus är inte jättelätt, hoppas du blir väldigt framgångsrik :)
#75 - 13 januari 2014 15:11
På jobbet matar vi med allt utom oxhjärta typ och nog växer de fint alltid.

Planterade kar som ditt och diskus är inte jättelätt, hoppas du blir väldigt framgångsrik :)

Misstänkte det också. Inget de äter i det vilda och där går det väl bra uppenbarligen. Men ska försöka ge dem det ibland iaf, läste att man inte skulle ge dem det fryst idag så tinade upp några bitar i morse och då gick det väldigt mycket bättre nu när jag matade, kan nu ta tuggor ur det ordentligt och det ser inte ut som att det blir lika skitigt i vattnet.

Såg i Stendkers info om diskusar att de inte rekomenderar skalarer tillsammans med diskusar pga bandmask som tydligen är vanligt att skalarer bär på?
Ska man behandla för det i förbyggande syfte eller hoppas på att mina inte har något sådant, vad tror ni?

Sen en fråga till, kan man mata fiskar enbart med levande mygglarver eller räcker det inte i näringsväg? Det är det som fiskarna ser ut att uppskatta mest och är mest underhållande att mata med :)
#76 - 13 januari 2014 16:46
Det är lätt att hamna i ett behandlings-race med Diskus där du använder mediciner som slår mot balansen i karet hur man än gör. Men när jag köpte mina Diskus sa Tony på Tonysdiskus till mig att köra en kur med multicura för att inte se till att överföra sjukdomar till eller från Diskusarna. Det är känsligt att blanda fiskbestånd med Diskus. Men frågar du t.ex. Mats Bryzell så tror jag han aldrig skulle starta med en kur. Jag skulle nog testa att inte behandla med nåt ändå. Tror du blir ledsen om dina växter tar stryk.
Apropå storleken på gruppen så är ju Diskus på sätt och vis en stimfisk med känsligt psyke. Så ett minimum på 7 djur, men helst 10 st. tror jag behövs för att de ska känna trygghet i gruppen. Men själv skulle jag skippa oxhjärta då det ju äts av andra fiskar som inte mår bra av det. Just Diskus verkar ju kunna hantera det.
#77 - 15 februari 2014 00:21
Tjenare allesammans, var ett tag sen jag gjorde en statusuppdatering så tänkte att det kan ju passa alldeles utmärkt såhär vid småtimmarna av denna fredag.

Sen sist har det hänt en del tyvärr mest bara tråkigheter men det hör till och gör väl det hela lite mer spännande.

Kan börja med alger. Har haft problem med tjock algbeläggning några veckor. Det satt extremt mycket på de flesta växter förutom mina snabbväxande. Lite alger här och där har jag inget emot men det började se rätt tråkigt ut.
Testade kortare ljustid utan resultat, blev snarare värre tyckte jag. Införskaffade en UV lampa och började öka vattenbytena och började använda mig av EasyCarbo återigen. En vecka senare så var det mesta av algerna borta, skönt!
Nu är där lite småalger kvar men det är bara bra så scalarerna och amano räkorna har något att mumsa på.

Sen har jag haft lite växtproblem (kan säkert ha gått hand i hand med algproblemet) växtligheten avtog helt enkelt och stannade upp, massa växter började få fula hål/sår i sina blad och en del började gulna.
Har använt lite olika gödningsmedel men känns inte som någon av dem riktigt funkar utan att det slutar med att man måste hälla i 5 olika typer och gissa sig till rätt mängd för att få en hyffsad balans. Blir både dyrt och jobbigt i längden. Har märkt en konstant järnbrist i vattnet trots ständiga doser med Easy lifes järn grejj.
Har dock ansat bort det mesta fula i karet och gått tillbaks till enbart Tetras gödning plus EasyCarbo och Järn tillskottet. Detta fick fart i grejjerna igen och efter en kraftig ansning i karet börjar det hämta sig igen. Ska börja med PMDD nu då jag har tröttnat på kostnaden för halvdassiga gödningsmedel.

Sen har jag haft en Scalare som strök med för en vecka sen eller två, ingen aning om varför. Även min MacMasteri han strök med i veckan, inte heller där någon som helst aning varför. Hans fru ser lite dassig och gråaktig ut nu, vet inte om det är för där är någon sjukdom som härjat eller om det är för att hon nu blir hunsad av övriga Apistos i karet? Hursomhelst så lyckades paret iaf fostra upp 4 st småttingar som nu växt till sig och börjat synas mer och mer (visste inte ens om att där var mer än 1 småtting förrens förra veckan,duktiga på att gömma sig).

Slut på tråkigheter nu!
Det har kommit ytterligare en art till karet nämligen 20 st läckraPurpurpennfiskar.
Nu känns karet komplett och jag har lagom med rörelse i alla nivåer. Det blev en del fisk ändå, hade inte tänkt att ha det så befiskat från början men det känns som sagt trevligt och väldigt levande nu.
Vet inte om jag summerat vad som bor i karet men tror inte det så kan väl göra det nu.

In order of appearance

4.st viltfångade Mikrogeophagus ramirezi
1.st hona Apistogramma MacMasteri + 4 st 2 cm avkommor av okänt kön
10.st Corydoras haraldschultzi
2.st Apistogramma cacatuoides
2st. Apistogramma agassizii (tveksam när man ser artbilderna här?)
4st. Pterophyllum scalare (Svart marmorerade, vet ej om den typen har något annat namn)
5st Symphysodon sp. 'red'
20st. Nannostomus rubrocaudatus
+En jäkla massa Caridina multidentata

Det var det hela.
Här kommer massa bilder i vanlig ordning ! :)

[ATTACH=CONFIG]67446[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67465[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67447[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67448[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67449[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67450[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67451[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67452[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67453[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67456[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67458[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67461[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67463[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67468[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67470[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67473[/ATTACH]

Alla små prickar är inte skit utan små bubblor från CO2 diffusorn :P

Får önska alla en trevlig helg ! Natti
#78 - 15 februari 2014 07:56

Hej! Insåg nu att jag läste ditt första inlägg, att jag läste den när den var ny, och tänkte att detta ska bli kul att följa, sen glömdes det bort tror jag. Ska kolla igenom lite sen. Dock undrar jag vad bakgrunden heter? :)
#79 - 15 februari 2014 08:10
Som vanligt i din tråd så tar du ju helt fantastiska bilder och har ett riktigt läckert akvarium.
Tänker lite på det med gödningen. När det stannar av är det ju något som fattas växten. Det räcker ju att ett enda ämne blir för lite så stannar hela växten av. Det utnyttjar ju algerna som trivs med den obalans som uppstår. Sedan när du mixar mellan gödningstyperna så tänker jag att det tar ett tag innan en växt ställt om till ändrad gödning, EC, ljus, Co2 etc. När man är snabb i svängarna så är väl risken att du egentligen kan ha ett bra upplägg som skulle fungerat om förhållandena var förutsägbara för växterna. Vissa förändringar tar ju en månad innan du ser full effekt.

Tror du kommer att trivas bra med PMDD.

Fattar inte att du kan få så skarpa bilder utan blixt. Vad har du för slutartid på kameran när du tar bilderna? ISO?
#80 - 15 februari 2014 08:23
Alldeles alldeles underbart :)

Algerna anser jag är ett resultat av för mycket för snabbt, co2 , ljus. Små förändringar är viktigt. Sedan är det rätt så naturligt med alger ;)
#81 - 15 februari 2014 08:39
Väldigt fint kar. Och väldigt fina bilder. Speciellt bilderna på amanoräkorna gillar som jag gillar skarpt. Närbilden rakt framifrån.. wow.. En tävlingsbild ju.
Scrollade bakåt i tråden för att se vad kamera du har. Och jodå.. jag ser att du har en en fin systemkamera och ett bra macro. Lite skillnad mot många av oss andra som kör med bra mycket enklare varianter.
#82 - 15 februari 2014 14:29
Bluewing skrev:
Som vanligt i din tråd så tar du ju helt fantastiska bilder och har ett riktigt läckert akvarium.

Tänker lite på det med gödningen. När det stannar av är det ju något som fattas växten. Det räcker ju att ett enda ämne blir för lite så stannar hela växten av. Det utnyttjar ju algerna som trivs med den obalans som uppstår. Sedan när du mixar mellan gödningstyperna så tänker jag att det tar ett tag innan en växt ställt om till ändrad gödning, EC, ljus, Co2 etc. När man är snabb i svängarna så är väl risken att du egentligen kan ha ett bra upplägg som skulle fungerat om förhållandena var förutsägbara för växterna. Vissa förändringar tar ju en månad innan du ser full effekt.

Tror du kommer att trivas bra med PMDD.

Fattar inte att du kan få så skarpa bilder utan blixt. Vad har du för slutartid på kameran när du tar bilderna? ISO?

Tack åter igen, ja du har säkert helt rätt i det du säger. Jag blir så urbota irriterad så fort det inte går som jag vill så då börjar man säkert pilla med för mycket och för snabbt. Mitt tålamod sätts verkligen på prov med denna hobbyn :)
Men försöker ta det så lungt som jag kan och står ut med. Hoppades initialt att inte behöva byta vatten så ofta så efter uppstarten så va det rätt långt emellan. Men det känns som att det är ökade vattenbyten som gjort mest nytta. Vet inte om jag har för mycket växter i förhållande till fiskar, men hursomhelst så känns det som att vattnet blir helt tömt på mineraler väldigt snabbt.
Ångende fotograferandet så kan jag till att börja med säga att långt ifrån alla bilder blir bra, upplever det väldigt svårt att fotografera akvarium, den välvda rutan på de kar vi har gör inte saker bättre heller. Gäller att alltid fotografera rakt på i förhållande till rutans böjning, fotograferar men snett åt sidorna förstörs skärpan väldigt mycket.
Sen har jag själv problem med att hitta ett värde som fungerar, får laborera friskt under fotograferingen. I regel ligger jag mellan 1/20-1/100 och ISO mellan 250-800 (har satt max här då jag inte gillar bruset efter 800)
Sen en sakt som klyddar till det i våra kar och kanske även andra typer av kar är just belysningen, den är ju väldigt ojämn, särkskilt när man har fiskar i framsidan på karet. Allt ljus faller bakifrån på dem vilket jag själv tycker är asjobbigt. Det är fan inte enkelt att fotografera ett kar, är det dessutom livliga fiskar så blir det desto mer jobbigt.
Kanske inte mycket till svar på frågan, men sanningen att jag inte själv har någon väldigt bra lösning att erbjuda :/

flygrc skrev:
Alldeles alldeles underbart :)

Algerna anser jag är ett resultat av för mycket för snabbt, co2 , ljus. Små förändringar är viktigt. Sedan är det rätt så naturligt med alger ;)

Absolut ett helt rent kar ser rätt tråkigt ut sen är där ju en del fiskar som gillar att nafsa lite i alger.

MonkanS skrev:
Väldigt fint kar. Och väldigt fina bilder. Speciellt bilderna på amanoräkorna gillar som jag gillar skarpt. Närbilden rakt framifrån.. wow.. En tävlingsbild ju.

Scrollade bakåt i tråden för att se vad kamera du har. Och jodå.. jag ser att du har en en fin systemkamera och ett bra macro. Lite skillnad mot många av oss andra som kör med bra mycket enklare varianter.

Tackar tackar, ja bilden på räkan blev rätt bra. Den va helt stilla i några sekunder för ovanlighetens skull. Tyvärr så komprimeras bilderna rätt hårt här på forumet pga förklarliga skäl så orginal bilden är snäppet vassare :)
Ja kameran jag har är en rätt trevlig kamera, men själva huset är inte så viktigt går bra med billigare kameror också. Objektiven är viktigare, men mitt macro objektiv är faktiskt ett rätt så "billigt" objektiv och det fungerar mycket bra.

Annons