Projekt "odling av mosaikgurami"

#1 - 19 juli 2009 17:46
Så, då ska projektet äntligen testas.

jordakvariet nerstängt, pga nybörjarfel, för dåligt med växter, vilket gjorde att brunalgerna tog över...

Slöjstjärtarna är numera också uppe i "fiskhimeln"..:confused:

Vad som kommer brukas till mitt försök är ett L95*H40*B40 stort kar.

Vattennivån kommer hamna på ungefär 15-20cm vilket innebär 57L vatten för guramisen att leka i.

Till rening tänkte jag en enkel syresten intryckt i ett skummgummifilter, cirkulationen som uppstår torde:confused: rena vattnet skonsamt och skapa en lugn miljö samtidigt.

Dunkelbelysning i form utav en vanlig läslampa.

Inrending kommer bestå utav sjösten, några cm tjockt, ev. några rötter eller större stenar.

Växter: Limnophila leavigatum och Najas G får verka som skummbodonatorer.

Fråga:

tempen kommer jag lägga på 30Gr C.. Kan jag acklimatisera hannen i påsen direkt i detta varma vatten, eller ska jag värma upp det till samma temp som hans hemmiljö cirka 26Gr, och sedan sakta dag för dag gå upp till 30?.

Anledning till 30gr är att det ska tydligen vara så hög temp för guramisen att börja leka..

Fråga:

OM jag nu skulle lyckas, vad ska jag mata ev. yngel med?..Jag har ngt som kallas Liquifry som jag fick för ett tag sen.
#2 - 20 juli 2009 07:08
ändring:

flytväxten hette ju [COLOR=#006699]Limnobium laevigatum[/COLOR]
#3 - 20 juli 2009 16:23
Intressant! Bilder?
Bilagor:
#4 - 20 juli 2009 17:03
borde kunna fixa några bilder...
just nu står karet för uppvärmning. nyligen hade jag 29grC.
avvaktar till imorgon så jag vet om tempen förblir stabil eller ej. vill gärna inte att de koks ihjäl....=(
#5 - 20 juli 2009 17:15
http://www.pici.se/442037/

http://www.pici.se/442038/ bakom yngelkassen gömmer sig mitt "luftfilter".

http://www.pici.se/442040/

Återstår bara lite stenar för "hemtrevnadsskull"...
#6 - 20 juli 2009 17:17
som mat tänkte jag mig hemmaodlade infusiorer och lite löskokt äggula körd i mixern..

http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm har denna sidan som förbild..
#7 - 21 juli 2009 17:00
försök ett.

Hannen koppades in i förmiddags, ännu inga synliga effekter av ngt bo.

dock sjönk tempen ner till ungefär 26-27gr C när jag tog bort täckglaset. Försök genom att öka doppvärmaren pågår.

Jag tror det var hannen jag flyttade över, imorse. Han hade inte lika distinkta färger som vanligt, så det blev till å gissa. har det ej hänt ngt imorgon innan kvällen, flyttas honan in på torsdag morgon.

Vid totalt misslyckat försök, tas båda ur karet antingen fredag kväll eller lördag morgon för vila.
#8 - 21 juli 2009 17:00
jo, förresten..

Skippade flytväxterna och köpte mig en skurmopp istället..
Limmade dit en cola-flaska, för att den skulle kunna flyta.
#9 - 21 juli 2009 18:00
Tja jag har för mig att det stod i min bok jag har hemma att temperatur för gurami är 26-28. Men vet inte helt hundra om det menades lektemp eller för trivsel.
#10 - 21 juli 2009 18:09
enligt mina hemsidor har jag kommit fram till crka 29-30gr c lektemp..
#11 - 22 juli 2009 12:25
otalig som jag är så åkte honan ner till hanen igår.

ännu inga synliga "bevis".
ni som gjort sånt här innan kanske har tips?
#12 - 23 juli 2009 19:51
Vad är det för skurmopp du använder? De bygger ju skumbon så personligen skulle jag använt flytväxter. Jag har odlar andra guramier med riccia som flyväxt. Har du tagit bort täckglasen permanent?
#13 - 23 juli 2009 20:00
skurmopp är mer till odling av kilifiskar, använd hellre flytväxter så att de kan fästa skumboet i dem.
Bilagor:
#14 - 23 juli 2009 20:16
täckglasen är fimpade...
Okej. så då kanske jag ska flytta över lite flytväxter till dem istället.
tror jag gör det imorgon, efter jag mätt nitriten, så den inte är hög.. Isf blir det vila för dem i andra karet.
#15 - 23 juli 2009 20:23
Behåll täckglasen på. Ynglena behöver den varma fuktiga luften som bildas ovanför ytan. Skulle tro att skumboet håller bättre också.
#16 - 24 juli 2009 06:46
tänkte så att om det blir yngel skulle jag montera täckglasen när jag ser dem.. har läst att de små liven kan fara illa annars..

Annons