projekt: regnskog

#1 - 27 december 2011 10:53
nu har jag fått mitt exo.terra 45*45*60 terrarium! :D
jag ska försöka efterlikna ett regnskogsklimat där det senare ska få bo daggeckos. tror det blir Phelsuma Dubia.

terrariet är 45*45*60 cm. (L*B*H). tycker det är ett bra terrarium för det är dörrar som öppnas utåt som luckor. det är bättre än skjutglas eftersom man kan öppna hela fronten då. det kan man ju inte med skjutglas.
det är metallnät i "taket" av terrariet vilket ger bra ventilation. det finns även ett ventilations list under dörrarna.
terrariet står på som små fötter så man kan få plats med värmematta/slinga under terrariet utan att behöva flytta det. man kan altså lägga dit en matta när man inrett och ifall det då behövs mer värme. ytterligare en smart lösning! :)

på terrariet har jag en såkallad exo-terra compacttop där det får plats två lampor. jag ska ha en UV-B lampa och en dagsljuslampa.

övrig teknik kommer att bli en termo och en hygrmeter, en exo-terra fogger dimm-aggregat och en fläkt för ökad luftcirkulation för att förhindra mögel.

jag hade tänkt göra en egen bakgrund. har läst på repti.net om hur man kan göra och metoden jag valt går ut på att man tar en frigolitskiva, sprutar fogskumm på den vilket ger en oregelbunden struktur. innan skummet stelnar kan man lägga på trä och kork bitar för att stärka intrycket av natur. när skummet stelnat kletar man in det med sillicon (inte trädelarna. bara skummet) sen lägger man påett tjockt lager terrariejord. när denna kletiga massa stelnat skakar man av överflödig jord och voila! du har en snygg regnskogsbakgrund som klätterväxter kan klättra på. om man har ett högt terrarium (som jag) kan man trycka ner små plastkrukor i skummer så kan man senare plantera växter där.

uppe i det ena hörnet av denna bakgrund hade jag tänkt ha foggern. den måste arbeta i vatten så jag hade tänkt att man kan sätta en flaska i skummet som man sen kan fylla med vatten och ha foggerna däri. då kommer det inte att synas. sen för att få ut dimman i terrariet gör man ett hål igenom flaskan, igenom skummet såatt dimman kan komma ut.

hade tänkt börja på bakgrunden idag men när jag läste på fogskummbehållaren som jag hittade oöppnad i garaget så står där ett bästföre datum som gått ut för ett tag sedan.
kan man använda det endå tror ni? vad skulle vara fel med skummet?

detta är inte ett akvarie projekt men jag tyckte att det kunde vara kul att skriva lite om det här ifall att någon är intresserad. annars blir det som en "dagbok" för mig själv :)
#2 - 27 december 2011 10:57
Kan i alla fall garantera att minst en person är intresserad.
#3 - 27 december 2011 11:25
så kul! :)

ska såga till frigolitskivorna idag iallafall sen får vi se om jag testar skummet. tror inte det är något fel på det, men när det står ett bästföre som gått ut för typ 4 år sedan så blir man lite tveksamm..
#4 - 27 december 2011 18:29
Kommer följas! Ska ju bli regnskog i min burk med så småningom :)
#5 - 27 december 2011 18:59
väldigt intressant, ska göra något liknande när ja är klar med nuvarande akvarieprojekt.

en liten inspirations länk... http://www.pny.se/akvarium/regnskogsterrarium.html
#6 - 27 december 2011 19:01
freddi36 skrev:
så kul! :)

ska såga till frigolitskivorna idag iallafall sen får vi se om jag testar skummet. tror inte det är något fel på det, men när det står ett bästföre som gått ut för typ 4 år sedan så blir man lite tveksamm..

skulle rekommendera att köpa nytt skum, har för mig att det är någon kemisk reaktion som uteblir om skummet stått för länge, även oöppnad, men jag kan ha fel.
å andra sidan kostar en tub typ 50spänn så de är ju inge större utgifter =)
#7 - 27 december 2011 19:31
Tror inte det spelar nån roll att skummet är gammalt eftersom det ändå inte ska vara bärande på nåt sätt. Ett trix som verkar vara lite inne nu är att tunna ut silikonet med toluen innan man häller på mossa/torv/jord. Det är nämligen lite trixigt annars eftersom silikonet är rätt fast och det blandar sig inte så bra med mossan.
#8 - 27 december 2011 22:40
Det här projektet ska bli kul att följa! :) Vad planerar du att ha i för växter i terrariet?
Mvh Simon
#9 - 27 december 2011 23:11
Tror inte det spelar nån roll att skummet är gammalt eftersom det ändå inte ska vara bärande på nåt sätt. Ett trix som verkar vara lite inne nu är att tunna ut silikonet med toluen innan man häller på mossa/torv/jord. Det är nämligen lite trixigt annars eftersom silikonet är rätt fast och det blandar sig inte så bra med mossan.

har för mig att det inte härdar ordentligt som det ska när det är gammalt, å även om det inte ska vara bärande så finns ju då risken att det vittras sönder om det inte härdar ordentligt.
men som sagt, ja är inte helt 100 på att de va fogskum som det blev så med, men å andra sidan kostar en tub som sagt typ 50spänn. så varför chansa?

bra tipps med toulen, har ja inte hört förut.
#10 - 28 december 2011 08:55
Det här projektet ska bli kul att följa! :) Vad planerar du att ha i för växter i terrariet?

Mvh Simon

just nu har jag 1 bromelia, 3 bromelider (tror det stavas så. växter från samma släkte som "äkta" bromelior), 2 paraplyväxter (glömmt namnet. igen), 4 olika tilandsior, en storbladig växt som lever uppe på träden, 3 phelanopsis orkideér. ska köpa fler sen när jag ser vad som passar i :)

jag testade skummet idag. sprutade ut lite på en bit frigolit för att se hur det blev. det skulle härda på 2 timmar enligt burken. nu har det gått ca 1 timme och det har stelnat ganska bra. om man bryter sönder det så är det fortfarande som gummi innuti. får se hur det blir efter 2 timmar :)
tror jag köper en ny så får denna vara som reserv om det skulle fattas lite sen.
#11 - 28 december 2011 09:27
Den här tråden kommer jag följa med stort intresse! Jag hoppas få chans att själv göra ett regnskogsterrarie, men då med någon spännande groda istället. Jag kan tipsa om frogforum.net, där finns mycket bra info om regnskogsterrarier.
#12 - 28 december 2011 11:51
så, då kanske man ska börja göra något också ;)
jag använder den gammla skummburken endå eftersom skummet ser precis ut som det ska nu efter några timmar. frasigt och hårt :)

tar några bilder medan jag håller på så ni kan få se hur det blir. nu ska jag gå och såga frigolit och klippa sönder plastkrukor :)
#13 - 28 december 2011 15:40
lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]50308[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]50309[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50310[/ATTACH] såhär stökigt har nog mitt skrivbord aldrig varit! :p
[ATTACH=CONFIG]50311[/ATTACH] såhär hade jag tänkt att flaskan som foggern ska se ut. det är botten av en PET-flaska som jag satt ett lock på för att dimman inte ska åka ut i rummet. det är gjort av ett philadelfiaost paket lock som jag klippt till så att det passar. det sitter fast med två små (vet inte vad man ska kalla det men ni ser på bilden :))
sen är det ett hål så att dimman kommer ut i terrariet.
[ATTACH=CONFIG]50312[/ATTACH] såhär ser terrariet ut med frigoliten i. jag har ritat ut var alla trä och barkbitar ska sitta. samt lite krukor. i hörnet längst upp ska fogger-flaskan sitta.
#14 - 29 december 2011 09:10
i måndagskväll beställde jag en fogger, en UV-B lampa och en hygrometer från Herperschoise.se. det stog det att det skulle ta 1-2 dagar för dom att se betalningen och yterligare 2 dagar innan jag skulle få mitt paket. jag fick det igår!
hämtade inte in posten igår för jag "visste" att jag inte skulle få någon avi. kl 19:40 hämtade jag posten och såg avin. sen vart det ner till ICA och postens utlämmningställe på 10 röda för dom stängde kl 20:00 :D

idag ska jag få till skummet hade jag tänkt. lite kvar att fixa med frigoliten först bara.
#15 - 29 december 2011 09:27
freddi! kolla in den här killens terrarium. vansinnesnyggt o massa inspiration

http://www.dendroboard.com/forum/members-frogs-vivariums/22002-60-gallon-construction.html
#16 - 29 december 2011 10:24
galet snyggt!

här har jag hämtat mycket insperation till mitt bygge :)
tråden är uppdelad på två olika forum. bygget börjar i länk 1. i länk 2 är det mer hur det blev.

http://www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=36&st=0&sk=t&sd=a

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Forum&PAGE=3&ID=39707&ID2=9
#17 - 29 december 2011 11:48
[ATTACH=CONFIG]50337[/ATTACH] lite prylar.
[ATTACH=CONFIG]50338[/ATTACH] den största roten silliconades fast så att skummet inte skulle ta hela tyngden.
[ATTACH=CONFIG]50339[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50340[/ATTACH] såhär blev det. kom precis på att jag glömmde skumma flaskan. [:-5]

ska göra nästa sida efter lunch :)
#18 - 29 december 2011 15:32
[ATTACH=CONFIG]50343[/ATTACH] foggerflaskan fungerar som tänkt :)
[ATTACH=CONFIG]50344[/ATTACH] närbild.

skummet tog slut men som tur var blev jag mer eller mindre klar. fattas lite skumm här och där men jag tänkte fixa det genom att sillicona dit små stelnade skumm bitar från "övningsfrigoliten".
innan jag skummade på bakgrunden skummade jag på en liten bit frigolit för att testa. det skummet är nu stelnat så jag tar några bitar därifrån och silliconar på t.ex flaskan.

den andra delen ligger och torkar där ute. ska snart ta in den så jag kan ta bilder på alltihop :)
#19 - 29 december 2011 17:09
hannesc skrev:
freddi! kolla in den här killens terrarium. vansinnesnyggt o massa inspiration

http://www.dendroboard.com/forum/members-frogs-vivariums/22002-60-gallon-construction.html

satan i gatan nu vill jag börja på nästa bakgrund till akvariet.. eller varför inte ett terrarium med lite grodor.. och vattenfall eller bara en litn djungel i sovrummer :p verkar häftigt lycka till med bygget.....
#20 - 30 december 2011 16:23
idag har jag skurit till bakgrunden så dom två bitarna passar med varandra och gjort hål för mindre växter som t.ex små orkideér och tilandsior. det var lite knepigt att få allt rätt eftersom dom ska sitta i vinkel. satte in och tog ut dom två bitarna hur många gånger som helst!
in med båda, se vart dom tar emot varandra, rita en linje där, ta ut dom igen, skära loss så att det passar, in igen, se vart det tar emot, osv, osv.
flaskan blev också maskerad. tog bitar som jag skar bort och limmade på den. när jorden kommer på så syns det nog inte så mycket :)

tar lite bilder sen så ni ser hur det ser ut när båda bitarna sitter i terrariumet :)
#21 - 31 december 2011 15:10
[ATTACH=CONFIG]50408[/ATTACH] nu har jag börjat att lägga på jord.

Gott Nytt År allihopa!
#22 - 2 januari 2012 15:46
jag är snart klar med delen av bakgrunden som är på bilden åvan.
eftersom det är minusgrader ute och silliconen ska stelna i minst 5 grader så får jag vara inne. ättikslukten är outhärdlig efter ett tag så man får arbeta i 20-30 min pass. sen kan man inte vara i rummet pga lukten.

imorgon hade jag tänkt göra klart denna delen och börja på den andra. bör vara klar om några dagar med båda, sen ska dom bara få stå ute ett dygn eller två för att lukten ska försvinna helt. sen ska jag börja inreda :)

det börjar även bli dax att titta ut ett djur eller två. det finns några affärer här i malmö som har reptiler, t.ex tropikhuset. ska fråga om dom kan ta hem P. Dubia om jag inte hittar dom någon stans.
#23 - 3 januari 2012 15:39
klar med den ena delen av bakgrunden nu. ska börja på den andra imorgon :)
#24 - 3 januari 2012 16:19
Bilder Freddi!! :D
#25 - 3 januari 2012 18:06
[ATTACH=CONFIG]50461[/ATTACH]
nu är denna biten klar och här kommer en bild. imorgon ska jag börja på nästa bit. på den är det en stor bit bark så det ska nog gå lite fortare med den :)
#26 - 3 januari 2012 18:14
looking great :D
#27 - 3 januari 2012 18:34
impad!!!!;)
#28 - 3 januari 2012 19:48
tack!
det blev ganska bra med vitmossan blandad med jorden. hoppas att det fanns levande sporer som gror sen när dom blir fuktiga.
#29 - 3 januari 2012 21:15
freddi36 skrev:
tack!

det blev ganska bra med vitmossan blandad med jorden. hoppas att det fanns levande sporer som gror sen när dom blir fuktiga.

det skulle var chyst om den gjorde det fukta den hela tiden så kan det bli så
#30 - 4 januari 2012 12:58
hittar man inte det man söker så hittar man något annat!
skulle in på blomsterlandet idag och köpa en säck kaktusjord för att ha som bottenmatrial till Rex. det närmaste dom hade var såjord vilket innehåller för stora bitar bark,torv mm som han kan äta och då få t.ex allvarlig förstoppning av.
istället hittade jag en Ficus Pumilia som jag länge letat efter. det är en klätterficus som passar utmärkt i terrarium och som är grymm som täckare av t.ex bakgrunden och marken. när den väl börjat trivas och växa så går den inte att stoppa!

[QUOTE]tack!

det skulle var chyst om den gjorde det fukta den hela tiden så kan det bli så
[/QUOTE]

när den kommer in i terrariet kommer den att vara fuktig dygnet om så vi får hoppas att det finns något liv i den :)
#31 - 6 januari 2012 16:04
bakgrundsdel två är snart klar. har gjort kanske 2/3 av den nu :)

ska i helgen eller början på nästa vecka åka och köpa fler växter. är det någon i malmötrakten som vet något extra bra ställe? tropiska växter som orkideér, bromelier, och tropiska klätterväxter är jag ute efter.
#32 - 8 januari 2012 15:27
[ATTACH=CONFIG]50636[/ATTACH]
bakgrundsdel #2 klar! :D

vet inte om jag vågar sätta in de två bitarna i terrariet idag bara för att se hur det blev med tanke på att denna delen precis (minuter sedan) blev klar och silliconet tar tid att torka.
tror det får bli imorgon. (som är sista dagen av "jullovet" [:-118][:-47])
#33 - 9 januari 2012 14:39
satte in båda bakgrundsbitarna idag för att se hur det blev. har lite kvar att göra på dom så dom är inte limmade.
[ATTACH=CONFIG]50642[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50643[/ATTACH] kunde inte vänta så jag satte in några växter. dom som inte var planterade i så stor kruka. tycker det blir bra iallafall :D
[ATTACH=CONFIG]50644[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50645[/ATTACH] längst till höger på vänstra bilden syns den "äkta" bromelian. dom andra två är från samma släkte men inte bromelier. längst till vänster syns två små tilandsier. längst ner en orkide och en "nidus".
höger bild: en liten orkidé utan kruka som jag ska fästa på bark och ficus pumilian.
#34 - 9 januari 2012 14:47
tror jag vet vart TS bor........på ett ungefär iaf....

undrar om det är ett I eller L eller T hus......?

:d

.
#35 - 9 januari 2012 14:49
ser riktigt bra ut de där :D
#36 - 9 januari 2012 19:06
Kensa skrev:
tror jag vet vart TS bor........på ett ungefär iaf....

undrar om det är ett I eller L eller T hus......?

:d

.

ja, det är inte svårt att gissa. går man utanför eller tittar upp mot mitt förnster tror man att jag har ett solarium på dagen och att jag har röd julbelysning på på kvällen :D

( UV-lysrör som lyser upp hela rummet på dagen och den rödfärgade IR lampan till Rex syns på kvällen då lysrören släckts)

L-hus. nu vet du nog ;)

MrH skrev:
ser riktigt bra ut de där :D

tack!

fixade lite med foggern nu ikväll. eftersom flaskan sitter fast nu så blir det ju svårt att göra rent den och byta vatten. därför kom jag på en lösning som går ut på att jag har en plastmugg i den stora flaskan. muggen fyller jag med vatten och stoppar i foggern. för att dimman ska komma ut i terrariet måste det finnas en typ av lock på detta. då tog jag en plastkruka som jag klippte till så den passade. denna satt jag upp och ner över muggen. gjorde hål i krukans botten (som nu är vänd uppåt) så att foggerns sladd går igenom.
denna pryl fungerar sådär så jag måste finslipa den lite innan den funkar som jag vill. prinsipen ser dock ut till att bli bra men som sagt måste jag fixa mer med den.
#37 - 12 januari 2012 18:19
så trött man blir!
foggern visade sig ha "glapp" i kontakten... inte konstigt den foggade bra ibland och ganska dåligt ibland. tur att jag upptäckte det nu iallafall innan jag har levande i burken som behöver fukt.
mailade till butiken och frågade om jag kunde byta. dom svarade att det var bara att skicka in den så fick jag en ny. bra service iallafall då dom svarade morgonen efter. blir att skicka den i morgon så får jag väl en ny i nästa vecka.

tog en lite närmare titt på mina växter. det visade sig att den vit/grön randiga "bromelian" har fått tvillingar och guzmanian fått trillingar! :D
dom har vuxit fram fort på den vit/grön randiga för den hade inte dessa nya skott när jag tog dom senaste bilderna 01-09.

ja, ja, ett fogger problem = 5 nya plantor. vet inte om jag ska vara nöjd endå :D
#38 - 13 januari 2012 18:10
foggern nu tillbakaskickad. dom får den väl på tisdag och om jag har tur får jag en ny på torsdag-fredag.

imorgon ska jag köpa några fler växter. en till ficus pumilia och någon lite större bromelia står högst på listan. även klätterväxter och andra tropiska växter är såklart av intresse. får se vad som finns helt enkelt :)
#39 - 13 januari 2012 18:30
Ser skitbra ut! :D Vill du komma hem till mej sen och fixa nåt liknande? :D Gärna med en vattendel också ;)
#40 - 13 januari 2012 18:33
Det blir väldigt fint! Du verkar vara händig!
#41 - 13 januari 2012 18:34
tack! ja det gör jag gärna!

det är inte så svårt alls. frigolit + fogskumm. sen på med sillicon och tryck fast jorden. det värsta är allt väntande och framförallt ättikslukten från silliconen. usch!!
#42 - 14 januari 2012 12:42
köpte lite nya växter på trädgårdspalletten idag. fick lite tips om vad som skulle kunna funka.

växter från vänster: ficus pumilia, en rödspräcklig jag ej kan namn på, juvelorkide, bromelia, bromelia (?) som jag inte är säker på att jag ska ha i terrariet då den var större än jag trodde, och en stor paraplyaralia (?) glömmt namnet [:o].
paraplyväxten ska täcka kortsida som det inte är någon bakgrund på.

[ATTACH=CONFIG]50775[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50776[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50777[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50778[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]50779[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50780[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]50781[/ATTACH]
#43 - 14 januari 2012 12:57
najsigt :D
#44 - 15 januari 2012 12:47
var och köpte mer sillicon då dom två tuberna jag köpte först tagit slut. nu kan jag fästa bakgrunderna i terrariet. ska först testa den nya foggern i flaskan när den kommer.
#45 - 19 januari 2012 18:43
fick den nya foggern idag så nu kan projektet fortsätta :)
#46 - 19 januari 2012 19:07
bra, det ska bli intressant att följa
#47 - 22 januari 2012 16:08
var på blomsterlandets orkidéutställning idag och det blev ett köp. en "pajas orkidé", Zygopetalon. sp.
nästan helt röd-lila blommor.

min foggerlösning fungerar inte som jag vill. dels lite dimma och dels blir vattnet i den lilla behållaren aldeles för varmt på kort tid för att vara "hälsosamt" för foggern.
den nya lösningen blir förmodlugen en liten vattendel med ett litet vattenfall för att få rörelse på vattnet. (sen är det ju snyggt också). slangen till vattenfallet går från en pump i vattendelen in bakom skarven i hörnan i bakgrunden och sen ut en bit upp i bakgrunden. testade med en liten eheim compact 300 idag som jag i ett gående akvarium och det gick bra.
ska fixa med slang och sen köpa en ny pump.

detta projekt går lite trögt, men bättre det än att det inte blir bra :)
#48 - 22 januari 2012 16:26
finns ju luftfuktare som ger ifrån sig en sån där dimma, som man har utanför terrariumet, förvisso är dom lite stora. men dom funkar bra.
farsan kör med sådana till sina ormar.
biltema sålde en förut som hette pingvin, funkade kanon. tyvärr tror jag dom tagit bort den ur sortimentet men du kanske kan få tag på en begagnad om de skulle va intressant.

http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images_Terr/4379.jpg
#49 - 28 januari 2012 15:33
tack men jag testar vattenfallsideén endå :)
kan ju alltid kompletera med en "pingvin" om det skulle behövas.

började fixa med vattendelen och vattenfallet idag då jag fick glaset till det igår.
det blir en liten fyrkantig "damm" som jag har foggern och en pump i (tror pumpen blir en Hydor Picco 400). en slang går bakom bakgrunden upp till ett "utblås" en bit upp på bakgrunden. ska köpa en vinkel att sätta på slangens "utblås" så jag kan rikta vattnet bättre och på så sätt se till att allt vatten kommer ner i dammen igen.

[ATTACH=CONFIG]51081[/ATTACH] började med att skära ut bitarna från bakgrunden som skulle blivit under vattenytan om dom varit kvar. skar bort dopm för anars skulle vattnet bli smutsigt efter ett tag när jorden så småning om hade lossnat.
[ATTACH=CONFIG]51082[/ATTACH] dammen. ej limmad utan bara isatt för att se så det passar.
[ATTACH=CONFIG]51083[/ATTACH] helbild. (OBS muggen ska inte vara där. den håller bara upp den ena bakgrundsbiten då den blivit för tung i ena enden nu när en bit är bortskuren)
[ATTACH=CONFIG]51084[/ATTACH] "utblåset". slangen ska såklart inte vara såhär lång. den ska bara precis komma ut och sen ska det vara ett vinkelrör på den så jag kan rikta vattnet ner i dammen.

ska se om jag kan få allt limmat och klart imorgon. måste bättra på bakgrunden här och där då det lossnat lite nu när jag fixat med den så mycket.
#50 - 28 januari 2012 17:03
Vad tänker du ha för invånare? Finns det ingen risk att något sugs in i pumpen?
#51 - 28 januari 2012 17:40
invånarna ska bli någon daggecko ur släktet Phelsuma. jag har inte riktigt bestämmt mig ännu för vilken art men då alla av dom regnskogslevande Phelsumorna lever i liknande natur och klimat så gör inte det så mycket.
det blir en "medium" iallafall. 10-15 cm :)

daggeckos går inte ner i vattnet. inte vad jag har hört iallafall. om dom skulle göra det får jag bygga en nätbur till pumpen eller sätta den under en liten låda i t.ex PVC som skydd.
men som sagt, daggeckos går inte ner i vattnet och inte ner på marken för den delen heller så det ska nog inte vara någon fara :)
#52 - 28 januari 2012 17:50
Ok. Väldigt fint projekt!
#53 - 5 februari 2012 14:40
har precis bättrat på bakgrunderna där det hade lossnat lite efter allt sågande. torktiden på silliconet är 24h men är klibbfritt efter 30-60 min. ska se om jag limmar in någon del av bakgrunderna ikväll. glaset till vattendelen måste sättas dit efter bakgrunderna vilket gör det hela lite svårt att få tätt i skarvarna längst in mellan glaset och terrariet. får se hur jag löser det.

växterna mår bra iallafall :) har dom i ett gammalt akvarium så jag kan ha en ganska hög luftfuktighet. den vit/grön randiga bromelian har fått två nya skott, guzmanian har fått tre nya skott, den helgröna bromelian har både blommat och börjar få ett nytt skott, den ena tilandsian har börjat växa ganska mycket för att vara en tilandsia, juvelorkiden har fått två nya skott, och ficusarna har blivit 50% sedan jag köpte dom.
men tyvärr har en stor bromelia dött :( den jag köpte på tropikmässan.
#54 - 5 februari 2012 14:52
jobba jobba, bilder bilder :)
#55 - 5 februari 2012 16:38
Hur går det med pumpen? Hittat någon ännu?
#56 - 5 februari 2012 16:48
har inte köpt någon ännu men vet vad jag ska ha :) eheim compact 300, hydor picco 400 eller en liten från tunze som jag inte minns namnet på :)
#57 - 5 februari 2012 17:28
Få se om jag fattat det rätt.

Pumpen skapar ett vatten fall. Vilket ska ge en hög luftfuktighet. Det betyder väl att mycket vatten ska avdunsta.

Låt oss säga att du glömmer att fylla på vatten en vecka, och pumpen kommer ovanför vattnet. Kommer den då att gå sönder pågrund av att den blir för varm?

Jag tycker mig ha läst någonstans om någons pump som tog in luft och blev varm men jag är inte säker.
#58 - 5 februari 2012 17:37
vattendelen kommer bli ca 5 liter. pumpen kommer pumpa vattnet till ett litet vattenfall som rinner ner i vattendelen igen. här i ska det även finnas en fogger som kommer gå en gång på morgonen och en gång på kvällen. fogger tar ca 2 dl/timmen så den gör inte av med mycket. avdunstningen kommer ju bli en del men inte så att jag inte ser det innan något händer tror jag.
jag kommer kolla terrariet var dag precis som med det stora. ser jag då att det är för lite vatten fyller jag på så så stor risk tror jag inte det är att den skulle gå torr :)
#59 - 5 februari 2012 18:03
Men skulle den gå sönder ifall den gick torr?
#60 - 5 februari 2012 18:44
vet inte. går den torr en längre stund (timmar) skulle den nog gå sönder.
#61 - 5 februari 2012 18:50
mjo, risken finns att den kommer krasha, dom är ju inte gjorda för att gå torra. dom klarar väl ett tag utan vatten men inte gärna flera dagar.
#62 - 5 februari 2012 18:54
den kommer inte gå torr hos mig. jag kollar alla mina burkar flera gånger per dag :)
det är väl mest i början när allt är nystartat som man får ha lite extra koll så man ser att allt fungerar bra. sen lär man ju sig vad man måste göra och när.
#63 - 5 februari 2012 18:57
great, hur gick de med foggern? löste du det? kollade du upp de där me pingvinen ja skrev om tidigare?
#64 - 6 februari 2012 16:58
jag fick en ny fogger för någon vecka sedan. hade redan fått en ny när jag fick ditt tips.
#65 - 6 februari 2012 20:26
kan va värt å kolla upp ändå, just in case ;) grymt bra fuktare dom där pingvinerna. får du nys om en så köp den direkt!
#66 - 7 februari 2012 15:17
ja. får ta och göra det :)
#67 - 7 februari 2012 16:53
nu är den ena biten fast silliconad :)

tror jag behöver köpa en slangkrage så att slangen inte kläms i vinkeln. vill inte göra hålet i bakgrunden större för då finns det nog risk att djuren kan komma in där och fastna.
#68 - 1 mars 2012 17:06
här har inte hänt mycket på en månad. jag själv har varit mycket slö med detta projektet eftersom jag skulle på semester vecka 8 så innan dess ville jag inte göra för mycket för under den veckan kunde jag ju inte övervaka terrariet. nu när jag kommit hem beställde jag en pump av en som skulle sälja lite saker. väntar fortfarande på den...
beställde även ett lysrör till mitt saltakvarium och en rörvinkel på guldfisken.se. fick det paketet idag.

kan någon hjälpa mig: jag trodde att en rörvinkel med måtten 9/12 skulle passa en slang med måtten 12/16. dvs rörvinkelns ytterdiameter är samma som slangens inerdiameter. av någon anledning var rörvinkeln för liten?? testade den på en 10/14 slang och där passade den. ska man verkligen behöva veta att storleken på rörvinkeln inte passar samma storlek på slang när man köper en?!? då kan man faktiskt skriva vilken slang den passar så att inte fler blir "lurade".

hur ska jag göra nu då? om jag ska köpa en ny kommer den med frakt kosta 75 spänn vilket är för dyrt för en plastbit. någon som vet en affär runt malmö som säljer och har hemma i lager? jag har inte hittat någon. arkenzoo, zoogiganten, hornbach, grizzly på burlöv har inte.
#69 - 1 mars 2012 17:12
VP rör? finns ju både vinklar å skarvar :)
#70 - 1 mars 2012 17:29
hur fäster jag det på slang? sillicon?
isåfall kan jag sillicona fast den jag köpte som var för liten :)
bäst hade dock varit att ha den "lös" så jag kan vrida den om det behövs.
#71 - 1 mars 2012 18:29
silikon funkar.
VP rör finns i åtminstone 2strl, kanske du kan trixa något me det?
nackdelen är väll att dom är ganska stora å svåra att ha i små utrymmen.
men om du åker på typ bauhaus, jula eller nån vvs firma så finns de säkert massa kopplingar å böjar å sånt där som du kan köpa å trixa med.
finns ju 90c vinklar i plats te.x i olika storlekar.

kika runt lite, borde inte va svårt å få tag på.

hitta du nån liten pump förresten? visst vare väll du som leta en sån till vattenfallet?
#72 - 1 mars 2012 18:36
japp jag köpte en av en kille på saltvattensguiden, den var lite stor dock så den får sitta i 60karet och den eheim compact 300 som finns där idag ska jag ha till vattenfallet. har inte fått den än så jag ska fråga om han skickat den.
det blev en aquarium systems microjet.

ska se om jag kan fästa den jag köpt med sillicon annars får jag gå på rörjakt :) vill helst att den ska vara liten vilket denna är så den inte syns. funkar det inte åker jag till Jula :)
#73 - 1 mars 2012 18:59
aa kanon. annars hitta ja faktiskt en väldigt liten pump alldeles nyligen när ja städa garaget hos farsan, de är en sån där man har i vattenfall. svårt å säga liter antal men kanske 100/timmen? typ.

[ATTACH=CONFIG]51815[/ATTACH]
#74 - 1 mars 2012 19:15
den var liten!
undrar hur hög tryckhöjden är? vattenfallet sitter typ 45 cm upp. en eheim compact 300 som ska driva vattenfallet har ju en tryckhöjd på 50 cm så det funkar ju.
#75 - 1 mars 2012 19:20
jag kan prova å se hur högt den orkar trycka om du vill?. kan göra de i morron, orkar inte blöta ner mig ikväll :p
#76 - 1 mars 2012 19:22
du kan ju testa. tror inte jag har användning för den dock.
#77 - 1 mars 2012 19:25
ne inte om du redan hittat en pump :) tänkte mest på att den var väääldigt liten ;)
ja provar allafall så får vi väll se.
#78 - 3 mars 2012 11:59
provade pumpen å den kan vi glömma :p orkade inte ens å trycka 50cm :D

så den får bli till något annat projekt här hemma.
#79 - 4 mars 2012 14:57
OK, då får du göra ett eget projekt av den :)

i brist på pump (grrr) så gick jag ut och hittade en bra gren att ha i terrariet. hade igentligen tänkt köpa någon gren men denna blev bra så jag tar den. det är en gren från ett dött kinesiskt körsbärsträd som vi sågat ner. den ska bara skrubbas och göras ren från alger (?).

satte in den i terrariet för att se så den passade och passade då på att ta några bilder med grenen och några växter i terrariet. är riktigt sugen på att limma det sista men vågar inte göra det förrän jag fått pumpen och testat så att allt funkar först. jag är ganska irriterad på killen som skulle skicka den. han skulle ha skickat den i tisdags, senast onsdags och den har inte kommit än. jag har skickat 2 eller 3 PM och frågat ifall han fått pengarna och ifall han skickat pumpen men det verkar som han ignorerar mig. han har varit inne på isdan och då bör han ha sett mina PM men har inte svarat...

jaja får se vad som händer, men här kommer två bilder.
[ATTACH=CONFIG]51883[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51884[/ATTACH]
#80 - 4 mars 2012 15:20
Jäkligt snyggt! Har följt tråden ganska länge nu och måste bara hojta lite uppskattning. Hoppas på att i framtiden kunna bygga ett strömmakvarium med ovanhängande växtdel och dina trix och lösningar är mycket intressanta och inspirerande. Bra jobbat!

Om killen inte skickat eller svarat på flera dagar efter att du betalat kan du nog utgå från att du blivit blåst, tyvärr. :/
#81 - 4 mars 2012 15:27
riktigt tjusigt :D

vad skulle du köra för djur?
#82 - 4 mars 2012 15:28
tack!

mmm, ska fråga honnom igen och se om han svarar annars ger jag upp. det konstiga är att i hans annons hade han en massa andra saker och bild på allt och det verkar som att dom andra som köpt har fått sina saker. och när jag glömmde skriva min adress till honom frågade han efter det.
#83 - 4 mars 2012 15:29
MrH skrev:
riktigt tjusigt :D

vad skulle du köra för djur?

någon medelstor Phelsuma. t.ex P. laticuada.
#84 - 4 mars 2012 15:32
de är nån typ av daggecko va? längesan ja höll på med reptiler nu :p eller ödlor allafall.

har du fler djur av den typen? (ser ju skäggisen)
#85 - 4 mars 2012 16:02
japp, daggeckos. gröna små ödlor. vissa har röda markeringar på ryggen.

just nu har jag bara Rex som reptil, sen ska jag ju skaffa två daggeckos :)
#86 - 4 mars 2012 16:06
Är det mycket skötsel med ett terrarium?
#87 - 4 mars 2012 16:07
mjoa ja vet hur dom ser ut :D
har vart sugen på att göra precis som du, ett regnskogsterrarium i många år men det har inte blivit av än.

men nu blir ja ju riktigt sugen när ja ser ditt fina bygge.
får nog ta en sväng ner till farsgubben i morron å leta fram ett passande terrarie :D
#88 - 4 mars 2012 16:13
alfreds skrev:
Är det mycket skötsel med ett terrarium?

det beror nog på vad för djur man har. en skäggagam behöver inte jättemycket skötsel. det man gör är att mata med grönsaker och syrsor, spraya terrariet med vatten 1 gång per dag, tar upp skit, sen var 6-8 vecka bytar man bottenmatrialet. 1 gång om året bytar man lysrör och så vill man kanske försöka "tämja" djuret :)

MrH skrev:
mjoa ja vet hur dom ser ut :D

har vart sugen på att göra precis som du, ett regnskogsterrarium i många år men det har inte blivit av än.

men nu blir ja ju riktigt sugen när ja ser ditt fina bygge.

får nog ta en sväng ner till farsgubben i morron å leta fram ett passande terrarie :D

det tycker jag du ska göra! :D det är väldigt roligt att planera, bygga, inreda och självklart hämta djuren. sen sitter man där och tänker, "det har jag gjort och det blev bra :D"
#89 - 4 mars 2012 16:18
jora, jag har säkert gjort ett 100tal terrarium så ja vet vad du menar ;)
ungefär samma som med akvarium, dock är det lite lättare att bygga terrar än å limma akvarium :p
#90 - 5 mars 2012 15:27
MrH skrev:
jora, jag har säkert gjort ett 100tal terrarium så ja vet vad du menar ;)

ungefär samma som med akvarium, dock är det lite lättare att bygga terrar än å limma akvarium :p

är det dina egna terrarium då eller har du hjälp andra? 100 st låter mycket :D

fick pumpen idag. äntligen.
han som jag köpte den av skrev att han hade haft väldigt mycket att göra förra veckan så han hann inte skicka den förrän i fredags. lite surt för hade han skickat den i torsdags hade jag haft den så jag kunde gjort lite i helgen.
men, men nu har jag den så nästa helg limmar jag in det sista. nu i veckan ska jag göra lite småsaker såsom att rengöra grenen :)
#91 - 5 mars 2012 15:31
Skönt att det inte blev något strul med pumpen!
#92 - 5 mars 2012 15:47
freddi36 skrev:
är det dina egna terrarium då eller har du hjälp andra? 100 st låter mycket :D

många av dom har varit mina och min pappas, vi hade hobbyn ihop för några år sedan. men sen byggde ja många till bekanta som höll på också.
just nu är det dock bara han som håller på å de är väl runt 8 burkar igång varvid det största är ungefär 250*160*220 L,B,H
eller, de finns faktiskt 2st terrarium som har den storleken :p
#93 - 5 mars 2012 15:48
coolt! är det leguaner i det stora då eller?
#94 - 5 mars 2012 19:00
i ett går det några tigerpyton och i det andra går det boaormar.
kan ta en bild å slänga upp om du vill se :)
#95 - 5 mars 2012 19:53
ja, gärna! alltid kul och se :)
#96 - 8 mars 2012 17:42
i helgen ska jag sillicona fast den andra och sista bakgrundsdelen samt sillicona fast och täta vattendelen :D då händer det lite mer på detta annars ganska sega projekt :p
efter det är gjort kan jag börja inreda vilket kommer bli sååå kul! äntligen, detta har man väntat på i 2 månader :D :p
#97 - 10 mars 2012 09:48
Ska precis nu sillicona fast bakgrunden och satte först upp allt för att se så det passade. Det jag märkte var att rörvinkeln var för "snäv". Den är 90 grader men bäst hade varit om den var 60-70 grader. Någon som vet ifall man kan böja en rörvinkel i plast med värmepistol? Annars får jag fixa den senare :)
#98 - 10 mars 2012 11:24
det löste sig ganska bra med rörvinkeln. jag böjde den lite genom att ha haft den i kokande vatten för att mjuka upp plasten :)

den andra biten är nu på plats! NICE! är riktigt nöjd med hur det blev!! ska nog fästa vattendelen idag också så kan jag testfylla imorgon och se så allt funkar :)
#99 - 10 mars 2012 16:22
nu är vattendelen också på plats! :D äntligen. imorgon när det torkat ska jag testa vattenfallet och se så det fungerar bra. sen kan jag börja inreda med växter :D
tror kanske att jag nästa helg ska åka till tropikhuset och andra reptilaffärer och se om dom kan ta hem P. laticuada eller P. lineata :D
#100 - 10 mars 2012 16:48
väntar med spänning på bilder :D
#101 - 10 mars 2012 17:47
såhär blev det. vattendelen blev kanske inte så snyggt limmad men vad gör det. det ska ändå vara under vatten och jord ju :) det viktiga är att det är tätt.

[ATTACH=CONFIG]52031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52032[/ATTACH]

har funderat på om jag ska ha något bottenmatrial i vattendelen för att slippa se glaset under vattnet. sand tror jag ine blir bra för det finns nog risk att både foggern och pumpen kan suga in det och gå sönder.
hur tror ni det skulle se ut om jag tog en bit BTN slimline och satte på botten? då ser det ju ut som det är någon fördjupning i en sten eller klippa som är vattenfylld så det blir som en "pöl" i fördjupningen.
#102 - 10 mars 2012 17:50
ser riktigt bra ut och ideen med slimline är kanon!
om då dessutom sätter den låt oss säga 1-2centimeter upp från botten så kan du skjuta in slangen under den och då gömmer du den med :)
#103 - 10 mars 2012 17:52
freddi36 skrev:
såhär blev det. vattendelen blev kanske inte så snyggt limmad men vad gör det. det ska ändå vara under vatten och jord ju :) det viktiga är att det är tätt.

[ATTACH=CONFIG]52031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52032[/ATTACH]

har funderat på om jag ska ha något bottenmatrial i vattendelen för att slippa se glaset under vattnet. sand tror jag ine blir bra för det finns nog risk att både foggern och pumpen kan suga in det och gå sönder.

hur tror ni det skulle se ut om jag tog en bit BTN slimline och satte på botten? då ser det ju ut som det är någon fördjupning i en sten eller klippa som är vattenfylld så det blir som en "pöl" i fördjupningen.

Man blir nästan lite sugen på att göra något liknande, sililonera btn på botten det hade jag gjort :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#104 - 10 mars 2012 17:59
MrH skrev:
ser riktigt bra ut och ideen med slimline är kanon!

om då dessutom sätter den låt oss säga 1-2centimeter upp från botten så kan du skjuta in slangen under den och då gömmer du den med :)

smart idé!

Majki01 skrev:
Man blir nästan lite sugen på att göra något liknande, sililonera btn på botten det hade jag gjort :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

då ska jag se om biten jag har hemma passar annars får jag köpa en ny.

vilken fär blir bäst tror ni? den jag har är gnejs/basalt.
#105 - 10 mars 2012 18:00
den färgen blir nog kanon :)
plus att du kan lägga i några stenar på den också så får du ännu mera struktur.
#106 - 10 mars 2012 18:09
blev så sugen att jag gick och hämtade biten för att se om den passade, vilket den inte gjorde. det såg väldigt bra ut dock. hmm, typiskt. får köpa en ny bit nästa gång jag köper syrsor :D
#107 - 10 mars 2012 18:13
hehe :D
#108 - 11 mars 2012 09:19
hittade lite skiffer bland Rex prylar. tetsade att lägga dom på botten istället för BTN och det blev ganska bra :) sen ställde jag en rot i vattendelen också så bakom den kan jag gömma allt samt att den ska dämpa ljudet från vattnet så det inte porlar så mycket.
[ATTACH=CONFIG]52036[/ATTACH]

tog en bild på burken jag har alla växter i. dom har vuxit ganska mycket faktiskt.
på bild #1 till höger i framkant är den växt jag nog gillar mest av dom jag har. får jag möjlighet ska jag köpa en stor sådan där jag köpte denna.
[ATTACH=CONFIG]52034[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52035[/ATTACH]
#109 - 11 mars 2012 11:43
det där såg ju riktigt bra ut :D
lägg i några stenar också, typ storlek 4-6cm ungefär så blire nog riktigt bra.
#110 - 11 mars 2012 11:53
här har du några bilder på pappas burkar :)

[ATTACH=CONFIG]52042[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52038[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52039[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52040[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52041[/ATTACH]
#111 - 11 mars 2012 11:56
sista bilden är vattningssystemet.
en pump, en 25L balja tror ja de va, å så har vi dragit slang å satt dysor i 5 st terrarium. väldigt smidigt. sen är de kopplat på timer så den går typ 25min / dag.
#112 - 11 mars 2012 12:21
det var några stora terrarium! snygga ormar :D

testfyllde vattendelen och den var tät. nu ska jag täta runt hela bakgrunden så inga ödlor eller foderdjur kan komma in där och fastna.
sen är väl nästa steg att testa vattenfallet och sätta myggnät runt slangen där den går in i bakgrunden. finns ett litet mellanrumm där som är lite för stort för att tätas med sillicon. (kommer inte att synas då slangen går in i bakgrunden på undersidan av den)
#113 - 11 mars 2012 12:38
jo dom är ganska maffiga, tyvärr är det svårt att ge en rättvis bild då rummet är ganska litet så man får liksom inte riktigt med på bild hur stora dom är :D men är du i dalarna nångång så kika gärna förbi så får du se dom irl ;)

ja va noga me å täta överallt, dom är fenomenala på å krypa in på ställen dom inte ska vara på dom där djuren ;)
#114 - 11 mars 2012 13:06
kommer snart en video på när jag testar vattenfallet :D laddar upp den på YT nu.
#116 - 11 mars 2012 13:42
ser ju bra ut :) men ska de inte vara högre flöde? eller blir de fontän i hela karet då?
#117 - 11 mars 2012 13:45
jo det ska vara högre flöde men då måste jag ha rörvinkeln för att kunna rikta strålen. utan den porlar det som sjutton och då stänker det över.
#118 - 11 mars 2012 16:28
Haha, där ska man inte sitta och vara kissnödig ;)

Ska bli spännande att se hur det ser ut när allt är klart :)
#119 - 11 mars 2012 18:11
Har små kollat i denna tråd men har inte kommenterat än men det är hög tid! Väldigt bra jobb med terrariet och tycker det är kul att se på bilderna. Fortsätt i samma takt och ska bli kul och se hur det blir :). Har svårt att tänka mig hur det kommer se ut :p.
#120 - 12 mars 2012 16:28
Miliimli skrev:
Haha, där ska man inte sitta och vara kissnödig ;)

Ska bli spännande att se hur det ser ut när allt är klart :)

nä, det ska man nog inte ;) jag får fixa porlandet på något vis.
Tack!

macke_fisk skrev:
Har små kollat i denna tråd men har inte kommenterat än men det är hög tid! Väldigt bra jobb med terrariet och tycker det är kul att se på bilderna. Fortsätt i samma takt och ska bli kul och se hur det blir :). Har svårt att tänka mig hur det kommer se ut :p.

jag hoppas själv att det ska bli bra. det är faktiskt inte så mycket kvar att göra innan jag kan börja inreda och plantera växter.

det som måste göras är :
sätta myggnät runt slangen,
kapa slangen till rätt längd,
se så att vattenfallet fungerar samt se så att jag kan gömma pumpen och foggern på ett bra vis,
fixa botten i vattendelen,
rengöra hela terrariet från sillicon, frigolitkorn, "jorddamm", mm,
och göra en sista koll av allt innan jag lägger i jord.

idag tätade jag runt hela bakgrunden så inga smådjur kan komma in mellan glaset och bakgrunden. täckte "fogen" med jord så det ser ut som att bakgrunden går enda ut till glaset.
jag skulle kunna göra mer idag men vill inte stressa och så vill jag ha något att göra till helgen då jag ska börja inreda på allvar hade jag tänkt :)

Edit: kom på att jag har sett väldigt snygga "mini dragonstones" på zoobutiken. ska köpa några såna att ha i vattendelen :)
#121 - 12 mars 2012 17:31
dragonstone låter som en skit bra ide! dom är riktigt snygga dom stenarna, men ganska mäktigt kilopris... men några små skulle man ju ha råd med :D

har börjat spåna lite på något liknande projekt jag med, men det blir troligen ett hörn terrarium fast med samma sak som i ditt, vattenfall å sånt. men just nu är det bara en ide :)
#122 - 12 mars 2012 18:45
MrH skrev:
dragonstone låter som en skit bra ide! dom är riktigt snygga dom stenarna, men ganska mäktigt kilopris... men några små skulle man ju ha råd med :D

har börjat spåna lite på något liknande projekt jag med, men det blir troligen ett hörn terrarium fast med samma sak som i ditt, vattenfall å sånt. men just nu är det bara en ide :)

tror kilopriset var 89kr/kg. stenarna dom säljer är för nanoakvarium och är ca 3-7 cm stora så 6-7 st har man nog råd till :D

låter kul med idé till nytt projekt! alltid kul att kunna inspirera och dra med sig någon på något liknande :D
#123 - 12 mars 2012 18:52
tanken har ju funnit i många år på att skapa ett ganska stort å riktigt najs regnskogs terrarium men tiden har liksom inte funnits. men nu blev ja väldig sugen när ja ser ditt fina projekt.
sen har ja fördelen att ja känner väldigt mycket reptilfolk så kan få tag i ganska olika djur till väldigt bra priser.
plus att farsan känner ungefär halva reptil sverige så på den vägen går de ju att få tag på både prylar å djur till oki priser.
det dyra är ju just att starta upp terrarierna, själva driften är ju inte många kronor.
#124 - 12 mars 2012 18:57
det låter ju som du har alla fördelar man kan få :D
här ser det svårt ut att få tag på Phelsumas som jag vill ha och till bra priser. det finns P. lineata för 850 kr st. vet inte riktigt om det är bra/dåligt eller normalt pris, men det vet kanske du? en grandis kostar 6-700kr men dom är ju för stora..
blir det dyrt om man ber affärer ta hem djur?
#125 - 12 mars 2012 19:05
freddi36 skrev:
det låter ju som du har alla fördelar man kan få :D

här ser det svårt ut att få tag på Phelsumas som jag vill ha och till bra priser. det finns P. lineata för 850 kr st. vet inte riktigt om det är bra/dåligt eller normalt pris, men det vet kanske du? en grandis kostar 6-700kr men dom är ju för stora..

blir det dyrt om man ber affärer ta hem djur?

jo man har ju samlat på sig den del kontakter under åren (15år me reptiler)

lite synd att dom där ödlorna är lite känsliga å inte går å skicka. eller de går väll men de är en jäkla chansning, annars hade ja säkert kunnat hittat något åt dig till bra priser.
har för mig att en bekant födde upp nån form av daggecko.

850 tycker ja låter som ett ganska rimligt pris, antar att du kollat på repti.net? eller ny sidan som dom använder nu

http://reptinet.communityisland.com/modules/Startpage/Default.aspx?portal=reptinet&PortalsModulerID=78

där brukar de ju finnas en hel del smått å gott bland annonserna och många av dom är söderut i landet, åt ditt håll. sämre me reptiler här uppe, å fisk me för den delen.

hmm, har aldrig beställt hem reptiler från någon affär så har inte en aning, men tror inte de blir mycket dyrare än vad dom kostar från grossisten+momsen typ.
#126 - 12 mars 2012 19:12
ja, jag brukar kolla bland annonserna på repti nästan var dag. tyvärr är majoriteten av alla daggeckos som säljs grandis och finns i mellansverige :/
men du tycker 850 för lineata är Ok? då ska jag tänka över det och fråga vad det skulle kosta ifall man ber t.ex tropikhuset att ta hem P. laticuada som jag tycker är snyggast och vill ha mest :)

även om dom går att skicka så är det nog ingen chansning som man vill ta. dom är ju ganska känsliga som du säger och det är inte roligt att få en död ödla på posten.

läste om någon som hade beställt hem en jätteladdning syrsor eller kackerlackor och hade hittat två små daggeckos bland foderdjuren. h*n hade beställt hem direkt ifrån en grossist som förmodligen även hade ödlor :p
#127 - 12 mars 2012 19:22
alltså det är några år sedan som ja va "aktiv" inom reptiler så är lite svårt å säga rimligt pris, men man är ju fortfarande lite me i svängarna eftersom farsan håller på och ibland hänger ja ju med på reptilmässor. å att döma av priserna ja sett där så tycker ja det låter rimligt.

haha va fase, vilken jackpot liksom ;) hehe.
#128 - 12 mars 2012 19:23
btw, du har sett den här sidan va? http://www.pny.se/akvarium/regnskogsterrarium.html
#129 - 12 mars 2012 19:33
japp, har kollat på den sidan :)
#130 - 12 mars 2012 19:36
sjukt bra beskrivet om allting man behöver göra å hur man ska göra :D

kommer nog läsa på den sidan många gånger när de väl blir dax för mig ;) hehe
#131 - 13 mars 2012 17:01
bytte pumpen i 60 karet idag mot den "nya" som jag köpte för ett tag sedan. den som satt i från början var en eheim compact 300. den nya heter aquarium systems microjet. eheimen var knäpptyst, kunde inte ens höra om den var på eller ej. microjeten bullrar en del , speciellt mot glas och därför fick jag byta så jag har eheimen till vattenfallet. microjeten lindade jag in i filtervadd och då bullrar den inte så mycket. tror jag är bortskämmd med den helt tysta eheimen men jag vänjer mig nog snart :)

kapade även slangen idag.
#132 - 13 mars 2012 17:25
snart igång ;)
#133 - 13 mars 2012 17:29
japp!

imorgon blir det att fixa myggnätet samt städa. till helgen ska jag lägga i den första jorden om allt fungerar som det ska :)
ska även se om jag kan ta mig till Lödde och kolla på P.lineatas på lördagen :D och sen är det auktion på söndag :D
#134 - 13 mars 2012 17:39
själv ska ja på reptilmässa i Sala i slutet på april, ska bli skoj :)

man kanske skulle gjort i ordning ett litet provisoriskt regnskogsterrarium, just in case ;) brukar va en hel del geckos på dom mässorna. å mycke växter för sådana terrarium :)
#135 - 13 mars 2012 17:51
ja, det kan du ju göra :) skulle inte förvåna mig om det finns något man verkligen vill ha och sen har man ingen plats för det. brukar vara så ;)
#136 - 13 mars 2012 17:54
haha jo har varit så dom senaste gånger ja vart iväg :P

kungsboa albino, pris- väldigt många tusen!!!! :D
#137 - 13 mars 2012 18:44
en sak jag funderar på är om jag behöver någon riktig solplats? vissa sidor säger att, ja det bör man ha, medan andra skriver att det behövs inte pga att lysrören ger tillräkligt med värme.
#138 - 13 mars 2012 18:49
du kan ju kanske köpa såna där tunna ledpuckar å lägga uppe på eller sätta på nån sido ruta så blir det ju en liten solplats. dom blir ju inte så himla varma heller.

typ dessa. http://www.jula.se/led-spotlight-ip20-4-pack-420004
där kan du välja hur många du vill koppla in på dosan, 1 2 3 eller 4 :D
#139 - 14 mars 2012 15:34
skulle göra rent i vattendelen av terrariet och skar mig då på glaset som utgör vattendelens kanter. jag är så jävla löjlig när det gäller skärsår. jag mår illa och börjar svettas även om det bara är ett litet sår. vet inte varför.

hur kan jag då göra så detta inte händer igen? jag menar så att inte djuren skär sig? täcka glasets övre kanter med sillicon?
#140 - 14 mars 2012 15:35
Köp ett bryne på clasohlson o slipa till kanterna.

Sent from my ST18i using Tapatalk
#141 - 14 mars 2012 15:36
Kostar typ 15 spänn eller så.

Sent from my ST18i using Tapatalk
#142 - 14 mars 2012 16:33
kan du länka till en som kan användas för glas? hittar bara för knivar och verktyg.
#143 - 14 mars 2012 17:42
nu har jag satt i pumpen och foggern och testat så allt fungerar som det ska vilket det gjorde :D
eheimpumpen har ett "mildare" flöde. inte lika stark stråle som den andra men det kommer ändå lika mycket vatten så nu behöver jag inte rörvinkeln alls :)
tänkte lägga upp en film när allt är igång men datorn vill inte sammarbeta så det får bli förhoppningsvis imorgon :)
#144 - 14 mars 2012 17:43
finns slippapper också som man kan använda, bara å åka till jula, clasohlsson eller biltema. borde finnas där.
#145 - 14 mars 2012 17:46
MrH skrev:
finns slippapper också som man kan använda, bara å åka till jula, clasohlsson eller biltema. borde finnas där.

ok, då får det bli en tripp till jula också efter ödleletandet på lördag :)
#146 - 14 mars 2012 17:50
leta efter det grövst slippapper du kan hitta :D det ska va så tjockt så de knappt går å böja ;)
nnars frågar du bara nån i personalen så letar dom fram rätt åt dig.
lite mer lätt jobbat med papper kanske när det är inne i burken så där.
#147 - 14 mars 2012 18:05
låter bra :) har inte Jula så finns hornbach ca 200 meter bort.
#148 - 14 mars 2012 18:09
borde finnas där med :)
#149 - 16 mars 2012 18:36
idag silliconade jag det sista. gjorde även rent vattendelen då lite jord hade trillat ner från bakgrunden. jag tror jag ska sätta filtermatta framför insuget på pumpen så att eventuellt mer jord som faller ner kan fastna i filtret och inte flyta omkring.

imorgon ska jag (som jag skrivit några gånger :p) åka och kolla på ödlor. har jag tur kanske jag reserverar ett par också :)

vad gäller själva terrariet ska jag göra en sista rengöring imorgon (finns lite silliconrester på glaset). sen ska det i ett lager med lecakulor som drenering. myggnät på det och sen blomjord så växterna kan få lite extra näring, för att täcka allt lägger jag på ett lager terrariejord överst :)

och visst ja, jag ska slipa ner kanterna på glaset till vattendelen, sen kan jag börja fylla på jord :)
#150 - 16 mars 2012 18:39
En fråga från en som inte vet något om ödlor: kan de föröka sig i ett "vanligt" terrarium?
#151 - 16 mars 2012 18:43
så som jag förstått det så kan daggeckos föröka sig ganska enkelt i ett vanligt terrarium. de lägger bara några få ägg som dom gömmer bakom bark eller liknande. paret ska gilla varandra, annars blir det inga ägg.

andra ödlor kan vara svårare och man behöver vissa speciella förhållanden för att dom ska lägga äggen. t.ex behöver skäggagamer minst 30-40 cm djup jord för dom gräver ner sina ägg.
#152 - 16 mars 2012 19:03
Åh, jag älskar ödlor! Jag hör till dom som alltid sprang runt och plockade upp alla ödlor jag hittade utomhus när jag var yngre för att jag gillar hur det känns när dom springer runt i händerna och på armarna :D (som tur är fick jag aldrig någon att tappa svansen, det hade ju kunnat vara rätt traumatiskt)
Har aldrig haft någon som husdjur dock... det var något med tanken på att komma hem någon dag och märka att man glömt lägga på locket till foderdjursodlingen och ha hela vardagsrummet fullt av syrsor eller något som avskräckt mig.. :p
#153 - 16 mars 2012 19:13
ha, det där med att glömma stänga för foderdjuren har faktiskt hänt mig :p
men som tur hade jag burken i ett skåp så syrsorna kom inte så långt. ca 50 syrsor var det nog i skåpet som jag fick fånga in. det var en jädra massa kartonger att leta igenom kan jag säga!
#154 - 16 mars 2012 19:17
Hahaha, va skoj! Tur de var i ett skåp i alla fall :p
#155 - 17 mars 2012 08:35
ja det var nog tur. hittade faktiskt en syrsa en våning ner någon vecka senare, men det är den enda som jag vet har smitit.

bredvid djuraffären på centercyd dit jag ska idag finns en haraldnyborg affär. kollade på deras hemmsida efter ett bryne och hittade denna :http://www.harald-nyborg.se/p1798/bryne
funkar den till glas tro?
#156 - 17 mars 2012 15:16
då så! har varit en rolig dag idag :)
först var jag på Jula och köpte ett bryne som funkade kanon. tack för tipset!

sen åkte jag till ZooAB på centercyd och kollade på daggeckos. dom hade två sorter hemma. P.dubia och P.lineata. frågade om han hade en hona och en hane av lineatan men när vi kollade efter hade han bara en som troligen var en hona. han skulle se om han kunde ta hem en hane och hör av sig i nästa vecka :D han sa att han kunde ta hem en garanterat innom några veckor men då från en utländsgrossist/uppfödare vilket han inte ville eftersom dom ssvenska håller så mycket högre kvalité. han skulle se vad han kunde göra och troligen kunde han fixa en hane också :D
när vi skulle ta ut och kolla på lineatan smet den nästan ut upp för hans arm:p den var ca 10cm. då fick jag en liten tanke på att jag kanske skulle se över terrariet en sista gång efter små springor för dom var verkligen smidiga!

hemma igen hittade jag några springor som jag tätade. sen slipade jag ner kanterna på glaset och gjorde rent allt efter silliconrester, glasdamm, damm från brynen, mm. när det var gjort provade jag att ställa in grenen igen och satte in några växter. flyttade runt allt tills jag blev nöjd. sen ritade jag upp var växterna skulle sitta så jag kom ihåg det. (jag planterade alltså inte idag)
sist la jag i jord bakom dom två korkbark bitarna så inga ödlor kan komma in där och så jag kan plantera växter i hålen runt barken. hålen som är till för plantering är inte så stora så det var svårt att komma till med handen för att lägga in jorden. tillslut gav jag upp och gick och hämtade en sked. tänk er att ni ska fylla ett utrymme på ca 2 liter genom ett hål som är precis så stort att en vanlig matsked kan komma in. det blir måånga skedar med jord kan jag säga! :p

hursom är jag nöjd med dagens arbete. vill inte hasta med att plantera för då blir man inte nöjd. jag är en sådan person som måste testa alla möjligheter, sen tänka efter vilket som blir bäst och sen kan jag börja med vad jag nu skulle :p:D

nu är det hög tid att packa in "torrvarorna" och börja välja ut växter från akvarierna som ska med på auktion imorgon :D
#157 - 20 mars 2012 19:12
jag har ändrat mig lite efter att ha tittat lite mer på terrariet i länken MrH länkade innan. jag ska inte ha den stora grenen i terrariet längre utan jag ska ha fler mindre mopanirötter på högra sidan av terraiet. några ska vara halft nedgrävda för att efterlikna trädrötter och några ska gå upp mot glaset så jag kan fästa fler växter där.
tror det blir en sväng till hornbach imorgon för att inhandla dessa rötter. på torsdag har jag nämligen studiedag så då ska jag börja med jord och rötter :)

undrar om någon vet någon internetaffär som säljer bromelier? de jag känner till som säljer växter är brutalablommor, exotics och dusk varav bara exotics säljer bromelier. dock bara 3 sorter :/
#158 - 20 mars 2012 20:55
hmm menar du grod terrariet? de är ju jäkligt snyggt gjort.

tycker ändå du ska överväga att ha den stora grenen, för som dom även skriver på sidan med terrariet så tenderar grenar till att se små ut när det väl börjar växa å då kan det bli å se väldigt plottrigt ut istället om man har små grenar.
bara en tanke från min sida :)

när ja själv inredde terrarium så använde jag gärna överdimisionerade grenar och rötter just av den anledningen. ska se om ja kanske kan leta fram nå gamla bilder på det, ifall du vill se :)

blommor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, inte riktigt mitt område :/
#159 - 21 mars 2012 18:50
bilder är alltid kul :)

jag köpte faktiskt någon ny gren idag. den var ca 40-45 cm lång och 10-15 cm bred. sen har jag en som Rex "vuxit ur". den är väl ungefär lika lång men den delar sig i ena änden. har suttit och testat hur jag ska kunna ha dom och tror jag vet hur det blir.
köpte även en påse med korkdelar som jag ska fästa oclika växter på, sen kan man fästa korkbitarna inne i terrariet.

hittade även en säljare av bromelior :D på reptisite.se. han har öppet 9-10 på vardagar :p vetetusan hur jag ska kunna komma och köpa.. fina var dom iallafall :)
#160 - 22 mars 2012 08:17
härligt, snart igång då :D
#161 - 22 mars 2012 09:12
här är två bilder på hur jag tänkt ha grenarna. på bild blev det inte så bra men i verkligheten är det mycket mer djup. grenen där bak till höger går ända ut till hälften av terrariet.
[ATTACH=CONFIG]52195[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52196[/ATTACH]
#162 - 22 mars 2012 09:20
ser jäkligt fint ut det där :D
#163 - 22 mars 2012 09:35
ja, det ser ganska bra ut :) ska börja fylla med lecca och jord nu och då får vi se om jag kanske flyttar dom lite :)
#164 - 22 mars 2012 09:49
själv har ja hittat ett passande terrarium för regnskog nere hos farsan :D måtten 100*60*45 H,B,D
får se om ja börjar på me något skoj me det :D
#165 - 22 mars 2012 09:51
roligt! tycker absolut att du ska göra något liknande :)

ska man ha något mellan leccan och jorden? typ nät?
#166 - 22 mars 2012 10:08
efter lite funderande tror jag att jag skippar nätet för då kan ju växternas rötter komma ner till det extra vattnet bland leccan om dom vill. ska man ta upp någon växt blir det nog lättare om växternas rötter är fria och inte intrasslade i nätet. det är ju ganska svårt att få ut en växt ur en kruka som har rötterna genom hålen i krukans botten.
#167 - 22 mars 2012 11:07
man kan ju ha nät mest för att rena vattnet från jord, men som du säger så kan de ju bli lite lurigt me växternas rötter.
#168 - 22 mars 2012 11:13
då man har kanske nät när dreneringen sitter ihop med vattendelen? min vattendel är för sig själv så den enda jord som kommer ner där är det som faller ner från bakgrunden och växterna på den.
#169 - 22 mars 2012 11:17
leccan är på plats. jag har även satt in pumpen och foggern för att kunna se hur jag ska gömma sladdarna. först tänkte jag att det var smartast att dra sladdarna under jorden bort mot det högra hörnet och sen upp inne i hörnan. sen kom jag på att det smartaste och mest osynliga nog var att bara dra sladdarna rakt upp. första biten döljs av roten som står i vattendelen, mitten döljs av grenen som kommer ut från bakgrunden och det sista döljer jag genom att sätta en bit kork framför sladdarna. på så vis kan jag enkelt ta ut något om det skulle behövas. det blir ju svårare om sladdarna är nedgrävda.
#170 - 22 mars 2012 11:29
freddi36 skrev:
då man har kanske nät när dreneringen sitter ihop med vattendelen? min vattendel är för sig själv så den enda jord som kommer ner där är det som faller ner från bakgrunden och växterna på den.

exakt så ja. a just de, du har ju separat vattendel så då spelar de ingen roll :)
#171 - 22 mars 2012 17:14
håller precis på att palntera det sista av det jag har :D
det var jädra svårt att få till det bra så som jag ville men det gick väl till slut. den ena roten på bilden åvan tog jag bort. den ena behöll jag och jag satte även in den stora grenen igen. det blev (som MrH sa) för "fjuttigt" och bara konstigt.
bilder kommer när allt är klart såhär långt :D
#172 - 22 mars 2012 19:02
såhär blev det nu. tycker väl jag fått till det någorlunda iallafall :D

[ATTACH=CONFIG]52210[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52211[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52212[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52213[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52214[/ATTACH]

ska maila personen som sålde bromelior i annonsen på reptisite.se. h*n sålde såkallade "fireball" bromelior, dvs precis de jag vill ha :D
här är en bild på fireballs: https://almostedenplants.com/shopping/images/full/Neoregelia%20'Fireball'%20(2).jpg
#173 - 22 mars 2012 19:03
nu kan dom bara få ringa från affären och säga att dom hittat en hane som dom kan ta hem :D
#174 - 22 mars 2012 19:14
Det ser väldigt fint ut!
#175 - 23 mars 2012 17:03
tackar!

nu är vattenfallet och foggern också inkopplade och igång :D ska börja med att ha foggern på en gång på morgonen och en på kvällen. vattenfallet ska vara igång när foggern är igång för att sprida "foggen" ut i terrariet. vattenfallet ska även vara igång från 16 till ca 21. foggern är igång på kvällen vid 20.
#176 - 23 mars 2012 18:19
ser riktigt bra ut det där.
men om man får komma med ett litet finger och en personlig åsikt....
jag tycker att det skär sig lite med den där grenen, den är snygg och passar absolut men det är fel material.
om du tittar så ser du ju regnskog i terrariet, mossor, bark, växter, jord på väggarna osv... väldigt luddigt å lummigt å ojämt å så. sen tittar du på grenen, alldeles blank å rak och har inte alls samma struktur som i resten av burken så det blir å skära sig.
det jag tror skulle va de ultimata vore en gren som har bark, från exempelvis äppelträd, då får du samma otydliga struktur på grenen som i resten av terrariet.
men det är bara en personlig inblick från min sida.

terrariet har mer än väl godkänt i design i vilket fall ändå :)
#177 - 23 mars 2012 18:30
tack :)
hmm, nu när du säger det så.. ska se vad jag kan hitta för andra grenar.
#178 - 23 mars 2012 18:32
synd att du inte bor i närheten, tog ner ett äppelträd hos farsan idag å jäkla va mycke fina grenar de fanns där :D sparade en hel hög för kommande akvarium å terrarium :D
#179 - 23 mars 2012 18:32
för övrigt, riktigt fint val av växter, ser riktigt bra ut.
#180 - 23 mars 2012 18:52
tackar, det är dock lite som saknas. du ser den tomma krukan på bakgrunden. i den ska jag ha någon bromelia. jag fick tag i killen som sålde och han sa att han var i malmö ganska ofta och kunde ta med sig. ska bara hitta en tid som passar :)

nu ser jag det riktigt tydligt, det där med att grenen är "fel". tänkte inte på det innan. imorgon ska jag ringa till min mormor och fråga om hon har klippt något på sina äppelträd. hon har många, har jag tur kanske hon även klippt på sina vindruvor.

förövrigt så har killen från djuraffären inte hört av sig ännu. ska ge honom nästa vecka också sen åker jag dit till affären igen och frågar lite mer. om allt flyter på bra så kanske jag kan ta hem den som fanns i affären så den får "bo in sig" lite innan den andra kommer :D
#181 - 23 mars 2012 18:55
jo ja såg länken till växten, riktigt snygg :D

nu är ju tid för å klippa äppelträden så det borde ju passa lämpligt att få ta någon gren :D

hmm, är inte dom där ödlor revirhävande? isåfall är de väll bättre å sätta i båda samtidigt för att det inte ska bli att någon kommer å inkräktar på den enes revir? eller tänker ja helt galet nu?
#182 - 23 mars 2012 19:04
så är det nog. ska läsa på mer om revirhävdandet hos dessa arter. du menar att om jag sätter in honan först så tar hon hela terrariet som sitt revir. sen när hanen kommer kanske en vecka senare så inkräktar han på honans revir som då förmodligen är hela terrariet?
då är det nog bäst att ta hem båda sammtidigt så att båda blir nykommlingar i ett nytt område sammtidigt :)
#183 - 23 mars 2012 19:09
exakt så jag tänkte, odck är ödlor inte min starka sida så jag kan ju ha fel. men har för mig dessa är revirhävande.
#184 - 23 mars 2012 19:43
googlade lite snabbt och tror det är hanarna som är revirhävdande. hanarna tillåter inga andra hanar på deras revir, bara honor. ska fortsätta kolla upp detta så jag vet säkert när jag åker till affären igen. är det en hane går det ju isåfall förmodligen bra att ta hem den innan en hona. dock så är den i affären troligen en hona pga att den hade påsar på nacken som kallas kalksäckar. hanarna brukar inte ha det. för att vara helt säker på att det är en hona eller hane måste man se om den har porer på undersidan av bakbenen. är det en hane är dessa tydliga och formar som ett V.
#185 - 24 mars 2012 11:02
tog en ny gren idag. "kom på" att vi har en rönnsumak/apträd som ser ganska exotisk ut. inte svensk iallfall. grenarnas toppar är ludna och det blir som kotor där bladen suttit. det enda negativa jag hittade med detta var att det blöder ganska mycket ur grenen. har satt små papperstussar på vissa ställen.

så, blev det bättre tycker ni? jag tycker det :)

[ATTACH=CONFIG]52234[/ATTACH]

här är en bild på en rönnsumak/apträd om ni inte vet hur det ser ut :) http://gardener.blogg.se/images/2011/tanto-092_168070199.gif
#186 - 24 mars 2012 11:03
nu kom det med en bild som inte skulle komma med.. orkar inte ta bort den så ni får se en av tilandsiorna igen :)
#187 - 24 mars 2012 14:00
mycke bättre :D
men va äre för svart kabel som hänger mitt i? :p
#188 - 24 mars 2012 14:06
oj, glömmde visst ta bort den innan jag fotade. det är sladden och givaren till termometern. jag håller på att se vilken temperatur det är i terrariets olika delar :)
#190 - 24 mars 2012 15:40
Ska det vara så mycket dimma i bottnet?
#191 - 24 mars 2012 16:37
det är från foggern och det hjälper till å hålla fuktigeheten hög i terrariumet. läs tidigare inlägg så ser du hur han tänkt styra den med timern.
#192 - 24 mars 2012 16:39
gryymt snyggt :D
#193 - 24 mars 2012 17:41
tackar!
jag kör foggern i en halvtimme på morgonen, en kvart vid 16-tiden och en kvart eller halvtimme till (glömmt vilket det är) på kvällen. fuktigheten ligger nu på ca 70% även högre upp i terrariet så det är bra :)
#194 - 24 mars 2012 18:11
Jo du har verkligen lyckats med att skapa en regnskog.

Läcker terrariet mycket fukt?
#195 - 25 mars 2012 11:00
nja, har jag fläkten på hela dagen såblir det ganska "torrt" även om jag har den så att den drar ut luft och inte blåser in. nu har jag den på luftgallert på lysrampen och fuktigheten ligger på ca 80%. måste ju endå ha bra luft-cirkulation i terrariet, vet inte om jag ska köpa en 5:te timer till fläkten.. :p
#196 - 25 mars 2012 11:46
freddi36 skrev:
nja, har jag fläkten på hela dagen såblir det ganska "torrt" även om jag har den så att den drar ut luft och inte blåser in. nu har jag den på luftgallert på lysrampen och fuktigheten ligger på ca 80%. måste ju endå ha bra luft-cirkulation i terrariet, vet inte om jag ska köpa en 5:te timer till fläkten.. :p

Tur att man bara behöver ha koll på timern till lampan
#197 - 25 mars 2012 12:34
Jäklar vad snyggt det har blivit! Du har verkligen lyckats
#198 - 27 mars 2012 10:30
tackar!

imorgon blir dte en tripp till blomsteraffären för att köpa någon till orkide och bromelia om dom har. ska fixa bamburör då också efter rekomendation från personer på reptisite :)
frågade på samma sida om jag kunde ta hem den ena före den andra och det ska nog gå bra. den som kom först blir kanske lite revirhävdande men det ska nog gå bra om det finns gömmställen. bamburör som man gjort ingångshål i verkar vara super som gömställe :)

så, om allt är bra tills på lördag så får nog en liten P. lineata följa med hem :D

edit: måste köpa en ny timer då den till belysningen ser ut till at ha gått sönder. Ica i Baras trognaste köpare av timer det är jag! :p
#199 - 27 mars 2012 10:50
shit va snyggt det blivit! :D jäklar vad imponerande!

har du några invånare än?
#200 - 27 mars 2012 10:52
vet inte om jag länkat till den här tidigare men här kanske du kan få lite mer inspiration :)

#201 - 27 mars 2012 11:39
hannesc skrev:
vet inte om jag länkat till den här tidigare men här kanske du kan få lite mer inspiration :)

det där är snuskigt snyggt gjort!
#202 - 27 mars 2012 11:40
freddi36 skrev:
tackar!

så, om allt är bra tills på lördag så får nog en liten P. lineata följa med hem :D

härligt :D ska bli spännande att få se bild på den lilla krabaten sen :D
#203 - 27 mars 2012 11:53
hannesc skrev:
shit va snyggt det blivit! :D jäklar vad imponerande!

har du några invånare än?

nej, inga invånare ännu men det kanske blir att en liten Phelsuma Lineata får flytta in på lördag eller söndag.

hannesc skrev:

det där är så sjukt snyggt gjort!
#204 - 27 mars 2012 11:57
MrH skrev:
härligt :D ska bli spännande att få se bild på den lilla krabaten sen :D

får nog ta lite bilder innan jag släpper in den i terrariet då den såg ut till att vara ganska skygg och inte så tam ännu. den ska nog bli tam efter en liten tid med hjälp av deras största intresse, mat :D
#205 - 27 mars 2012 16:50
neeej! jag tror att vattendeln läcker :( kollade dräneringen idag och såg att det var ca 2 cm vatten bland lecakulorna. vattnet i vattendelen har tagit slut ganska fort det senaste dygnet också. igår fick jag fylla på mycket, trodde det var för att det hade stänkt över vatten från vattenfallet men tror inte det nu.
jaja. tömmde ut vattnet, tog ut foggern och pumpen och sen la jag papper i hela vattendelen så jag kan se vart det läcker. jag tror jag vet var dte är men ska inte säga att jag vet förrän när jag ser en stor skillnad på pappert.
eftersom vatten alltid vill ha en "gämn yta" så rinner ju "överskottet" från dräneringen ut i vattendelen samma väg det kom in tills det blir lika högt vatten där som i dräneringen.
#206 - 27 mars 2012 17:49
bara å ösa på med silikon från insidan :D så slipper du ju röra inredningen. fläska på ordentligt, de synns väll ändå inte sen?
#207 - 27 mars 2012 17:54
japp, så får jag göra :) har inte så mycket sillicon kvar dock så vill helst lokalisera läckan på ett ungefär så jag slipper köpa ny en tub :/
#208 - 27 mars 2012 17:56
kan va bra å ha sånt hemma vettu ;)
#209 - 27 mars 2012 18:01
jo jag vet. men trodde att jag var klar med allt klet och smet nu :p
#210 - 27 mars 2012 18:04
menar att du borde köpa en till tub, just in case ;)
#211 - 27 mars 2012 19:05
freddi36 skrev:
nej, inga invånare ännu men det kanske blir att en liten Phelsuma Lineata får flytta in på lördag eller söndag.

Ska bli intressant att se den. Men inte säger Phelsuma Lineata mig något, jag gissar i alla fall på att det är något i stil med de fyrfotingar som springer under verandan på sommarstugan:)
#212 - 28 mars 2012 15:17
såhär ser dom ut :)
http://www.wildherps.com/images/herps/standard/07042853PD_gecko.jpg

http://www.spidercity.eu/Phelsuma%20lineata%20-%20Taggecko%20gro%C3%9F.JPG

köpte ett bamburör idag som jag ska sågatill. tror jag bara sätter i ett, iallafall till att börja med då jag tycker burken är snygg som den är och det finns inte så mycket mer plats.
#213 - 28 mars 2012 15:24
dom är ruskigt fina dom där alltså :) blir jäkligt sugen på å dra igång ett terrarium igen :D
#214 - 28 mars 2012 15:52
ja dom är riktigt snygga. den jag ska hämta är mer lik den på bilden i länk 1.
#215 - 28 mars 2012 15:57
freddi36 skrev:
såhär ser dom ut :)

http://www.wildherps.com/images/herps/standard/07042853PD_gecko.jpg

http://www.spidercity.eu/Phelsuma lineata - Taggecko groß.JPG

köpte ett bamburör idag som jag ska sågatill. tror jag bara sätter i ett, iallafall till att börja med då jag tycker burken är snygg som den är och det finns inte så mycket mer plats.

De var finare än jag gissade
#216 - 28 mars 2012 16:01
nej detta går inte, i morron ska ja nog ta tag i det där å kolla upp med mina gamla kontakter å se om det är någon som har någon spännande ödla :D
#217 - 28 mars 2012 17:36
japp dom är riktigt fina! vad hade du då tänkt för typ av ödla, MrH? daggecko? :D

när jag först skulle skaffa reptil så var det inte skäggagam jag hade ögonen på. hade jag inte valt skäggagam, vilket var lite av en slump då den låg längst ner på listan faktiskt, hade jag valt daggecko eller leopardgecko. jag valde dock skäggagam pga att när vi var på någon utställning i halland var där en djuraffär precis bredvid utställningen och vi gick in och frågade lite. hade det inte varit för att expediten rekomenderat skäggagam på ett så bra vis hade jag nog inte haft Rex idag :)

vattendelen är förhoppningsvis nu tätad :) la på ett bra lager med sillicon.

imorgon ska jag testa så det är tätt och såga bamburör :)
#218 - 28 mars 2012 17:49
har vart sugen på anolis ödlor faktsikt. det har väll vart min tanke sen ja först tänkte göra ett regnskogs...

leopardgecko har ja haft, trevliga små krabater :D hade ett ganska stort terrarium 150*50*50 som var inrett i äkta öken stil med fin sand, stora stenar å kaktusar. de va faktiskt riktigt snyggt. tyvärr har ja ju ingen bild på det då detta va innan digitalkamerans tid :p hehe.
har även haft leguan, mycke trevligt djur. dock kräver den ju lite utrymme å lite tid för att bli tam :)

skäggagam har pappa en just nu, en go lite krabat som brukar sitta i köksfönstret å sola :D

håller tummarna för att det är tätt nu :D
#219 - 29 mars 2012 17:51
sågade till bamburöret idag. tyckte det blev bäst att ha dte i det främre högra hörnet för där fanns bäst plats och dte syntes bäst. i verkligheten ser dte inte så stort och dominerande ut som på bilden.

jag har inet gjort några ingångshål ännu. hur gör jag dom på bästa vis?

[ATTACH=CONFIG]52377[/ATTACH]
#220 - 29 mars 2012 17:53
MrH skrev:
har vart sugen på anolis ödlor faktsikt. det har väll vart min tanke sen ja först tänkte göra ett regnskogs...

leopardgecko har ja haft, trevliga små krabater :D hade ett ganska stort terrarium 150*50*50 som var inrett i äkta öken stil med fin sand, stora stenar å kaktusar. de va faktiskt riktigt snyggt. tyvärr har ja ju ingen bild på det då detta va innan digitalkamerans tid :p hehe.

har även haft leguan, mycke trevligt djur. dock kräver den ju lite utrymme å lite tid för att bli tam :)

skäggagam har pappa en just nu, en go lite krabat som brukar sitta i köksfönstret å sola :D

håller tummarna för att det är tätt nu :D

anolis låter kul :) riddaranolisen har ju en väldigt snygg "haklapp" som den fäller ut.

jag tror det är tätt nu. har vatten i nu och ska se så det inte läcker innan jag sätter tillbaks alla saker.
#221 - 29 mars 2012 18:07
freddi36 skrev:
sågade till bamburöret idag. tyckte det blev bäst att ha dte i det främre högra hörnet för där fanns bäst plats och dte syntes bäst. i verkligheten ser dte inte så stort och dominerande ut som på bilden.

jag har inet gjort några ingångshål ännu. hur gör jag dom på bästa vis?

[ATTACH=CONFIG]52377[/ATTACH]

hålsåg borde väll funka?
#222 - 30 mars 2012 15:51
idag har jag sågaut ut ingångshål i bamburöret. jag har även satt tillbaka pumpen och foggern så dom går som vanligt nu :) vattendelen var tät nu.

imorgon ska jag se om jag kan få tag på lite mer växter för jag hittade inget i onsdags :(
på söndag (eller imorgon om allt ser bra ut med dom nya växterna) ska jag hämta den första ödlan :D vi har påsklov nu så nästa vecka är jag ledig och kan vara hemma och titta till ödlan hela dagarna :D

det planeras även lite smått för en makeover i 60 karet för apisto veijita honan har inget bra gömmställe så hanen stressar nästan ihjäl henne :( jag har flyttat honan till killisarna och hon ser ut till att ha lugnat ner sig lite nu.
#223 - 31 mars 2012 09:26
gilla gilla :D bild på ödlan ett måste!!!
#224 - 31 mars 2012 13:00
vet inte om det blir att jag hämtar ödlan idag. tror det blir imorgon för alla växter som jag köpte är inte i terrariet ännu.
jag köpte en till ganska stor orkide, en smalbladig bromelia med två skott (den stora har blommat och kommer vissna), och en stor tilandsia :)

[ATTACH=CONFIG]52417[/ATTACH] den stora tilandsian köpte jag idag och den lilla som är samma sort köpte jag i julas :)
#225 - 31 mars 2012 17:13
satt och betraktade regnskogen nu i eftermiddag och då kom tanken upp; vad tusan döper man en daggecko till? :p

någon med bra förslag? både han och hon namn :)
#226 - 1 april 2012 10:16
ödlan?
#227 - 1 april 2012 10:20
MrH skrev:
ödlan?

Och den andra till Brorsan. (se Jönsonligan på Malorca)

Eller det är en daggecko, varför inte Dagge...
#228 - 1 april 2012 11:02
haha, dagge :)

var och hämtade den lille krabaten nu :D det var inte lätt att få in den i lådan kan jag säga. medan vi höl på att försöka fånga lineatan så satt dubian bara och kollade på. den brydde sig inte dte minsta! :D

den håller på att ömsa nu så den är lite gråfläckig här och var.

VARNING! följande bilder är nog på det sötaste som finns ​:D

[ATTACH=CONFIG]52433[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52434[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52435[/ATTACH]
#229 - 1 april 2012 11:09
Väldigt fin. Vill se bilder på den i regnskogen:D
#230 - 1 april 2012 11:17
den försvann in i ej foto vänligt landskap direkt om man säger så :p

film kommer strax :)
#231 - 1 april 2012 11:35
film där den precis har kommit in i terrariet. ni får ursäkta att det är lite skakigt för kameran är nästan på max zoom :)

[video=
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
[/video]
#232 - 1 april 2012 11:55
en till liten film :)

[video=
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
[/video]
#233 - 1 april 2012 12:27
jag har googlat lite till och hittat två riktigt bra bilder på hur man ser skillnad på hona och hane. detta är en hona :)
hon är ca 1 år och 10-11 cm lång :)
#234 - 1 april 2012 16:22
hon verkar ganska törstig. jag duschade lite med blommsprutan och hon gick direkt bort och drack upp dropparna. jag tror hon gick lite för torrt i affären och det är därför det sitter kvar lite hud här och var. annars brukar det mesta släppa på en gång men är det för torrt blir det lite svårare för ödlan att dra/skrapa bort det.

EDIT: jag gjorde även en "nektarkopp". hittade en gammal termometer för akvarium som var sprucken. jag tog sugproppen från den och en plastkork till PET-flaska. dom limmade jag ihop med DD reefscape epoxy. ett epoxy man kan limma det mesta med som är ogiftigt för det kan användas direkt i akvariet under vatten.
sugproppen fäster man sen i terrariet och lägger i lite fruktpuré eller honung i korken :)

jag gjorde även en syrsburk. jag tog en gammal liten kaprisburk (lämplig storlek) som jag snurrade väldigt styv metalltråd runt. sen tvinnade jag ihop endarna på tråden och börjde in spetsarna. runt detta tejpade jag sen med eltejp för att skydda ödlan mot att skära sig. den tvinnade ståltråden med tejp runt böjde jag sen till en krok så jag kan hänga burken var jag vill i terrariet. exempelvis på en gren :)
sen lägger man bara i 2-3 syrsor och låter ödlan äta när den vill :)
#235 - 1 april 2012 18:36
vilken snygging!!!!! otroligt fin. ett mycket bra val av ödla det där :)
#236 - 2 april 2012 09:45
Ja, hon är riktigt snygg, det tycker jag med. Ska fota lite mer idag för nästan allt öms är borta.nu :)
Ska se om jag kan få henne att äta lite också. Har satt in någon syrsa i burken och lite hemmagjord plommonsylt i korken.
#237 - 3 april 2012 07:13
igåkväll såg nog mitt ansiktsuttryck ut ungefär såhär; [ATTACH=CONFIG]52486[/ATTACH]

jag trodde allt var bra och frid och fröjd, men icke! jag såg att den grönvit randiga bromelian var lite brun på bladen så jag vände på ett och ja jävlar vad jag blev rädd och förvånad! hela undersidan var täckt med några små brun och vita kryp! tror dom kallas "sköldlöss". enligt google tar det 5-6 veckor att bli av med skiten och man måste spruta med T-sprit/såpa en gång i veckan samt plocka bort dom så fort man ser dom. denna bromelia har fått två små och "oinfekterade" skott. dessa hade jag tänkt ta av från moderplantan och sen slänga moderplantan för jag kommer inte orka hålla på med allt det där. moderplantan dör ju dessutom när skotten fäst sig på något. jag tror att skotten är såpass stora att jag kan skära loss dom och binda upp dom på en barkbit med vitmossa runt. jag vill som sagt inte att dessa ska bli infekterade för dom ser helt friska ut och jag hittade inga kryp på något av dom.
#238 - 3 april 2012 07:16
såhär ser den ut. tror ni jag kan ta av skotten?

[ATTACH=CONFIG]52489[/ATTACH]
#239 - 3 april 2012 07:24
en liten geckobild :)

[ATTACH=CONFIG]52492[/ATTACH]
#240 - 3 april 2012 16:06
kan inte hjälpa dig med blomfrågan, men geckon ser ut att trivas :D
#241 - 3 april 2012 16:07
jag tog av skotten och planterade dom i varsin egen liten kruka :) kollade på YT om hur man skulle göra, visserligen sa alla att skotten ska vara minst 1/3 av moderplantans storlek men jag chansar. bättre att kanske förlora en för att dne var för liten än att förlora båda pga ohyra samt att riskera andra växter.

innan idag kunde jag inte hitta geckon. jag letade runt överallt men sen när jag skulle kolla en sak på lysrampen såg jag att hon hade tryckt sig in mellan bakgrunden, bakrutan och nättaket! jag som tyckte att jag tätat den springan tillräckligt bra med sillicon och mossa. men icke! jaja, hon är ute nu iallafall :)

en sak jag börjar bli lite orolig för är att hon har bajsat 4 gånger men inte ätit ännu. hon vågar nog inte gå ner i syrsburken så jag har kagt syrsor precis framför henne men hon tar dom inte. hon äter heller inte av frukten utan bara smakar lite. hon dricker dock som en galning. var gång jag duschar henne lite dricker hon upp alla vattendroppar.
ska nog köpa några bananflugor och försöka med dom. vill inte ha syrsor lösa i burken för jag har läst att syrsor kan bita ödlan.
#242 - 3 april 2012 16:10
hon äter när hon vill, ödlor kan va jäkligt krångliga å få igång när man flyttat dom. men du behöver inte oroa dig än på ett tag. har du något foder som inte lever så ge hon det å låt det ligga i terrariet ett tag. till slut så äter hon. och försök att störa hon så lite som möjligt :) det är väldigt blyga djur de där ;)
#243 - 3 april 2012 16:53
ja troligen är det så :)
man blir bara ganska förvånad när hon vägrar att ta syrsorna, en annan i terrariet bredvid skulle slukat dom fort som tusan! :p
#244 - 3 april 2012 17:02
nu äre ju som så att skäggagamer är mer eller mindre kända för att vara rena kompostmaskiner ;)
när farsan matar småormarna å det blir ett gäng pinkisar över så slänger han bara in dom till "doris" :D
#245 - 3 april 2012 17:05
ja, jädrar. "efterlämningarna" är enorma. vill inte ens tänka på hur mycket det hade blivit för en människa om man ser procentuellt :p
#246 - 3 april 2012 17:06
hahaha omg :D vilken bild ja fick i huvet nu. lite som i jurrasic park filmen ;)
#247 - 5 april 2012 06:40
du verkar ju ha lite koll på blommor. har du någon tips på någon blomma/växt som kan planteras och stå helt i vatten men växa ovanför? typ som sådan bambu pinnar man kan köpa http://static.freepik.com/free-photo/nature-decoration-vase-with-bamboo-botanical_3325100.jpg

tänkte ja skulle plantera lite sådana växter i mitt lilla lowtech projekt :)
#248 - 5 april 2012 07:14
kolla på djuraffärernas dammavdelning nu när det börjar bli vår. det finns någon typ av "gräs" som ser lite ut som bambu som man kan plantera i dammen men som har bladen åvanför vattnet.
#249 - 5 april 2012 07:24
kom på att det finns en butik i grannstaden som pysslar med växter, dammar, fiskar å allt möjligt sånt :D
så där lär det ju finnas någonting :)
#250 - 5 april 2012 13:44
var och skulle köpa bananflugor idag men dom hade inga hemma :( det blev en burk minisyrsor istället.
dom hade dock en riktig raritet hemma, fijileguan! en ljusgrön och vit/ljus fläckig ödla på 60 cm kanske. hur cool och gullig som helst :D
priset var lika stort som att dom hade en hemma ;)
#251 - 5 april 2012 14:23
say what? en sådan har ja inte sett på många år. sjuukt fina djur.
öö, hur många nollor va de på priset?
#252 - 5 april 2012 15:08
det var en 3:a och sen fyra nollor ;) vet inte vad dom "brukar" kosta men det tycker jag är mycket pengar.

syrsorna vra billiga iallfall. när jag vände på äggkartongen så var där säkert 100 syrsor. det blir väl runt 40-50 öre styck. storleken var väl dubbelt till tredubbelt så stora som "pinheads". andra affärer tar 1 kr styck för dom.
#253 - 5 april 2012 15:16
hmm ganska humant pris ändå.
men ja hade för mig att dessa va A-listade å inte fick importeras å säljas. men ja kanske minns fel. fina är dom allafall :)
#254 - 5 april 2012 15:29
det ska jag kolla upp. om dom är A-listade måste det väl vara en som är uppfödd i fångenskap? jag tror inte den var fullvuxen för den var bara ca 60cm.

gick och kollade terrariet precis och såg en liten gecko som hängde ner från ett blad och tittande ner på syrsorna i burken. hon såg riktigt fundersam ut, ska jag våga gå ner där, eller ska jag fortsätta vara hungrig?? :p

jag har gjort en ny syrsburk. tog en "Festis" flaska som jag tog bottendelen från. jag klippte av flaskan ca 5 cm åvanför botten. sen satte jag ståltråd runt den så den går att hänga på en gren.
sen för att göra det så tydligt för ödlan som möjligt täckte jag hela med vit maskeringstejp på utsidan. då måste syrsorna som är svarta synas bättre :)
det ser ut som det fungerat för hon satt som sagt och glodde på syrsorna nu :)
#255 - 5 april 2012 15:57
hmm, den där leguanen blir väll mindre än en vanlig så att säga. runt metern tror jag.
alltså, det är ju inte jätte lätt att kläcka leguan ägg, men vist den kan absolut vara född i fångenskap, men om djuraffären har den inne så kan man väll anta allafall att det inte är olagligt att handla med dom.

du ska inte oroa dig så mycke för de där me maten, hon äter när hon vill :) de är inte så himla mycke man kan göra annars, mer än å pröva olika foder. de är ju liksom lättare å tvångsmata en 4meters pyton än en ödla på 20cm :p haha
#256 - 5 april 2012 16:07
enligt WWF så är den A listad.
men de är lite lurig tå förstå va dom menar me allting, rena byråkrati svenskan de där :confused:
ska forksa vidare i det bara för skojs skull :)
#257 - 5 april 2012 16:17
MrH skrev:
hmm, den där leguanen blir väll mindre än en vanlig så att säga. runt metern tror jag.

alltså, det är ju inte jätte lätt att kläcka leguan ägg, men vist den kan absolut vara född i fångenskap, men om djuraffären har den inne så kan man väll anta allafall att det inte är olagligt att handla med dom.

du ska inte oroa dig så mycke för de där me maten, hon äter när hon vill :) de är inte så himla mycke man kan göra annars, mer än å pröva olika foder. de är ju liksom lättare å tvångsmata en 4meters pyton än en ödla på 20cm :p haha

ja, jag är lugnare nu. jag är inte van vid dessa små djur och när man precis köpt en så vill man inte ha en massa trubbel. därför är man lite nojig :p

men har ändå en fråga; hon har kvar lite öms här och var. ska jag bara se till att luftfuktigheten är hög och kanske duscha lite extra så får hon bort det? det är inte farligt om det sitter kvar lite här och var?
det är inte i problemområdena, tår/fingrar svanstipp, utan det är en bit på huvudet och några på sidan.
#258 - 5 april 2012 16:21
dusha direkt på ödlan några gånger så ska du se att det lossnar :)
#259 - 6 april 2012 09:19
idag blev jag glad! hon har ätit ganska många minisyrsor idag. kollade i koppen på morgonen och alla var kvar sedan igår. någon timme senare var hälften borta :D
#260 - 6 april 2012 14:16
Grattis!

Det brukar ju vara så här, det går bra att matvägra tills man blir hunrig;)
#261 - 8 april 2012 08:33
såg igår att det var vatten ca 5cm upp i dräneringen. [xx(] fan..

jag vet varför det blir såhär nu. när vattenfallet är igång rinner det även vatten på bakgrunden. jorden i bakgrunden suger upp vatten som då leds in över landdelen. sen droppar det ner där. det är inte mycket jag kan göra åt det så jag gjorde ett dräneringsrör istället.
i ena hörnan (fick tyvärr ta vänster fram) grävde jag bort all jord på ca 10*5cm. sen tog jag en bit 12/16 slang som jag i ena enden gjorde små hack i. denna slangstump som är lika lång som jorden är djup satte jag ner i "gropen" längst in i hörnan. runt detta fyllde jag sen med lecakulor. sen ett tunnt lager jord så lecan inte syns.

när vattnet kommer ner i dränerinen och blir för mycket kan jag bara sticka ner en luftslang i 12/16 slangen och sen använda hävertprincipen för att få bort vattnet. lecan filtrerar bort jord ur vattnet innan det kommer fram till slangen. hacken i 12/16slangen gör att den kan stå på terrariets botten men det kan ändå komma in vatten till luftslangen.

jag räknar med att behöva ta bort vatten en till två gånger i veckan.
#262 - 8 april 2012 09:19
freddi36 skrev:
såg igår att det var vatten ca 5cm upp i dräneringen. [xx(] fan..

jag vet varför det blir såhär nu. när vattenfallet är igång rinner det även vatten på bakgrunden. jorden i bakgrunden suger upp vatten som då leds in över landdelen. sen droppar det ner där. det är inte mycket jag kan göra åt det så jag gjorde ett dräneringsrör istället.

i ena hörnan (fick tyvärr ta vänster fram) grävde jag bort all jord på ca 10*5cm. sen tog jag en bit 12/16 slang som jag i ena enden gjorde små hack i. denna slangstump som är lika lång som jorden är djup satte jag ner i "gropen" längst in i hörnan. runt detta fyllde jag sen med lecakulor. sen ett tunnt lager jord så lecan inte syns.

när vattnet kommer ner i dränerinen och blir för mycket kan jag bara sticka ner en luftslang i 12/16 slangen och sen använda hävertprincipen för att få bort vattnet. lecan filtrerar bort jord ur vattnet innan det kommer fram till slangen. hacken i 12/16slangen gör att den kan stå på terrariets botten men det kan ändå komma in vatten till luftslangen.

jag räknar med att behöva ta bort vatten en till två gånger i veckan.

Det rör sig om en hel del vatten hör jag! Hur klarar växterna det?
#263 - 8 april 2012 11:20
ja hänger inte riktigt med på hur du menar med att de är vatten i dräneringen men det låter som du har en bra lösning på problemet allafall.

va skoj att hon börjat äta :) tålamod är även herpetologens bästa vän ;)
#264 - 14 april 2012 14:10
en liten uppdatering

hon äter 3-4 syrsor varannan/vartredje dag ungefär. syrsorna är kanske dubbelt så stora som "pin heads" så därför får hon lite fler. hon vill inte äta av fruktpuréer eller frukt, tror inte hon fått det innan. det viktigaste är ju att hon äter syrsor, sen kan jag börja lära henne att ta frukt :)

min blommspruta gick sönder i veckan. den har hållt i mer än tre år och mer än daglig användning, tycker det är rätt OK :P
den nya kan göra ännu finare "dimma" än den gammla så nu kan jag spruta regnskogen genom nättaket utan att öppna dörrarna. det blir förmodligen mindre stressigt och mer naturligt för ödlan. som ett handdrivet duschsystem typ :p
jag kunde inte göra så med den gammla eftersom då blev det mer som små strålar genom nätet eftersom dimman inte var så fin.

MrH, du undrade lite om dräneringen.
längst ner i terrariet har jag ju ett lager lecca. det är vad jag menar med dräneringen. vattnet från vattenfallet sugs upp av bakrunden när vattnet rinner där och sen droppar det ner på landdelen. då blir det mycket vatten som rinner genom jorden och hamnar tillslut nere bland leccan. ibland blir det dock såmycket att det står vatten i jorden också. vattennivån är alltså högre än vad leccan är djup. det är ju inte så bra för växternas rötter om det står massa vatten runt dom.
för att få bort vattnet har jag i den ena hörnan tagit bort all jord på ca 10*5 cm yta. inne i hörnan har jag satt en bit 12/16 akvarieslang som är lika lång som botten är djup. runt slangen har jag sen fyllt på med lecca och sen lite jord för synes skull. för att få bort vattnet sticker jag ner en luftslang i 12/16 slangen och använder sen hävertprincipen för att få bort vattnet.

hoppas det blev lite tydligare :)
#265 - 14 april 2012 14:49
aha då förstår jag. hmm just ja, du har ju en limmad badbalja till vattenfallet, ja tänkte på att hela botten var öppen så att allt vatten rann dit.
kanske något att ha i baktanke för nästa bygge? :)
#266 - 14 april 2012 14:49
åå just ja, roligt att hon äter också :D
fått tag på någon hanne än då?
#267 - 14 april 2012 14:59
MrH skrev:
aha då förstår jag. hmm just ja, du har ju en limmad badbalja till vattenfallet, ja tänkte på att hela botten var öppen så att allt vatten rann dit.

kanske något att ha i baktanke för nästa bygge? :)

jag trodde inte att bakgrunden skulle ta upp så mycket vatten eller att det skulle droppa ner i landdelen.
men jag gör det bästa av det, nästa gång ska jag tänka på sånt här bättre :)

MrH skrev:
åå just ja, roligt att hon äter också :D

fått tag på någon hanne än då?

nej, ingen hane ännu.
ska till Tyskland nästa helg och kanske finns där en. isåfall köper jag den dirket om jag kan få uppfödarbevis på den. vill inte behöva avliva den i tullen :/
#268 - 15 april 2012 06:59
freddi36 skrev:
jag trodde inte att bakgrunden skulle ta upp så mycket vatten eller att det skulle droppa ner i landdelen.

men jag gör det bästa av det, nästa gång ska jag tänka på sånt här bättre :)

nej, ingen hane ännu.

ska till Tyskland nästa helg och kanske finns där en. isåfall köper jag den dirket om jag kan få uppfödarbevis på den. vill inte behöva avliva den i tullen :/

Behövs uppfödarbevis på ödlor? Är inte det lite overkill med säkerhetsåtgärder? Eller är det någon aspekt jag inte är medveten om?

Roligt förresten att hon har börjat äta. Det borde väl gå lättare att lära en ödla att äta frukt än att lära den äta syrsor. Men jag antar att du ändå har en utmaning framför dig. Lycka till!
#269 - 15 april 2012 08:36
eftersom Phelsumas är B-listade och inte får vara vildfångade måste man ha det när man tar in såna djur. i Tyskland har jag hört det ska finnas mycket vildfångade reptiler så kan jag inte få uppfödarbevis vill jag inte köpa :)
#270 - 16 april 2012 16:28
blev lite fundersamm nu. jag kom hem och såg att hon var helt grå och att skinnet hade börjat lossna runt benen, ska hon ömsa igen!? hon ömsade ju när jag tog hem henne för två veckor sedan.

betyder detta att det är för varmt/kallt, eller torrt/fuktigt? det finns många olika platser i terrariet med många olika temperaturer. lägst är 22 grader, högst är ca 34 grader precis under lamporna.

fuktigheten ligger på mellan 65-80% dagtid och mellan 70-75-80% nattid beroende på om det är morgon eller kväll eller mitt på dagen.
#271 - 16 april 2012 19:37
dom ömsar väll efter hastigheten dom växer, sen kan det även vara en anpassning till den nya miljön :)
#272 - 19 april 2012 14:27
nu har jag blivit lite nojjig igen kanske. jag tycker att hon har börjat bli lite tunn om magen och hon äter inte speciellt mycket.
vet inte om det finns mycket att göra? får väl helt enkelt mata på och se ifall hon vill äta senare :/
#273 - 19 april 2012 14:37
ödlor är generellt jäkligt knepiga med maten. ibland äter dom sig asfeta på några dagar å ibland äter knappt alls på flera veckor.
så länge hon rör sig och dricker vatten så ska det inte vara någon fara.
#274 - 19 april 2012 14:42
ok, bra. hon är pigg och nyfiken tills man kommer för nära. då sticker hon in i bamburöret :p
dricker gör hon också.

när vet man att det börjar bli lite farligt?
#275 - 19 april 2012 14:45
jätte svårt å avgöra sånt där, men ett bra riktmärke är just vattnet, om hon slutar dricka då bör du börja undersöka vad som kan vara fel. å lika om hon börjar bli slö, inte gömmer sig när du kommer nära, ligger på samma ställe utan å röra sig.. ja du vet, sånna grejer.
#276 - 19 april 2012 15:56
#277 - 19 april 2012 16:01
#278 - 19 april 2012 16:46
jäkligt fint!
hehe, den är inte stor den där ödlan :p
#279 - 19 april 2012 17:04
tack! :)

jag tror jag mätte den till 10-11cm när den satt på glaset.'

i filmen syns också hur jag menar med dräneringen och hur jag löste problemet. den gröna slangen är 12/16 slang och i den stoppar jag ner luftslangen och suger ut vattnet som sammlas där.
#280 - 19 april 2012 17:32
bra lösning :)
#281 - 19 april 2012 17:53
jag fick ju slänga ihop något annars hade växterna dött ;) jag behöver ta ut vatten ca 3 gånger i veckan, lite mindre ibland när jag inte duschar så mycket.
#282 - 19 april 2012 17:55
så länge de funkar så spelar de ju ingen roll hur de ser ut.
är riktigt sugen å dra igång ett liknande projekt själv.. men det får nog bli efter sommaren för nu börjar fisket på allvar :D
#283 - 22 april 2012 12:27
tog lite bilder på henne, det är ju treveckors jubeleum :D

[ATTACH=CONFIG]53072[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53073[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53074[/ATTACH]
#284 - 22 april 2012 12:35
Sötingen då! :)
#285 - 24 april 2012 17:52
hon är sötast i världen! :D

en liten uppdatering: hittade ingen partner i Tyskland :( får se om jag kan få tag på en hane i Sverige men det ser inte så bra ut. hon får bo själv sålänge och det ska nog gå bra det med :)

idag gjord ehon ett rymmningsförsök när jag städade bort "lämningar". hon satt i bamburöret, hoppade ut upp på min arm, tog en sväng där och sen ett hopp in i terrariet igen. mitt hjärta hoppade nog över ett slag där ;) hade inte varit kul att fånga henne ute i rummet.

alla växter mår prima. tilandsiorna växer på i en rask takt (för att vara tilandsior) båda med krulliga blad har fått 3-4 nya blad :)
alla fyra orkideer ska också få nya blad. brudorkideer (philanopsis (stavning?)) brukar få en blommstängel med ett nytt blad så vi får se om jag kan få alla fyra att bomma. jag vet bara hur en ser ut, rosa med lila centrum. jag tror den ena av dom andra är en gul. ska bli spännande att se sen :)
#286 - 24 april 2012 17:55
freddi36 skrev:
hon är sötast i världen! :D

en liten uppdatering: hittade ingen partner i Tyskland :( får se om jag kan få tag på en hane i Sverige men det ser inte så bra ut. hon får bo själv sålänge och det ska nog gå bra det med :)

idag gjord ehon ett rymmningsförsök när jag städade bort "lämningar". hon satt i bamburöret, hoppade ut upp på min arm, tog en sväng där och sen ett hopp in i terrariet igen. mitt hjärta hoppade nog över ett slag där ;) hade inte varit kul att fånga henne ute i rummet.

alla växter mår prima. tilandsiorna växer på i en rask takt (för att vara tilandsior) båda med krulliga blad har fått 3-4 nya blad :)

alla fyra orkideer ska också få nya blad. brudorkideer (philanopsis (stavning?)) brukar få en blommstängel med ett nytt blad så vi får se om jag kan få alla fyra att bomma. jag vet bara hur en ser ut, rosa med lila centrum. jag tror den ena av dom andra är en gul. ska bli spännande att se sen :)

Väldigt söt ödla du har :). Kul att läsa dina trådar :).
#287 - 24 april 2012 19:33
härligt att allting funkar som det ska :D

du, har ödlan något svenskt namn? eller äre det latinska som gäller?
ska ju på reptilmässan i sala nu i helgen å tänkte kika vad som finns i ödleväg så att säga.
hittar ja en så kan ja ju alltid meddela dig :)
#288 - 26 april 2012 14:19
jag har aldrig hört något svenskt namn på Phelsuma Lineata så det är nog det som gäller.

något speciellt du ska leta efter? tänker ifall du ska kolla in något till det eventuella projektet :)

det är ju tropikmässa i Malmö den 26/5 så jag hoppas verkligen att jag kan hitta en där :)
#289 - 26 april 2012 14:23
nja, vi ska ner å sälja lite grejer, ja å farsgubben. så de blir väll mest å kika runt å se vad som finns.
mitt projekt får nog vänta tills efter sommaren, för nu äre fiske i älven som gäller för hela slanten :D
tänkte försöka knäcka 10+ gränsen på gädda i år ;)
#290 - 26 april 2012 14:34
MrH skrev:
nja, vi ska ner å sälja lite grejer, ja å farsgubben. så de blir väll mest å kika runt å se vad som finns.

mitt projekt får nog vänta tills efter sommaren, för nu äre fiske i älven som gäller för hela slanten :D

tänkte försöka knäcka 10+ gränsen på gädda i år ;)

jag brukar ocskå mest kolla vad som finns och köpa något litet som mat, inredningsgrenar och denna gången ska jag ha några bromelior också. det är svårt att hitta riktiga i blommsteraffär.
vet att det alltid brukar vara en tysk på malmömässan som har med sig väldigt mycket ödlor, framförallt geckos. tror jag har hans visitkort så jag kan kolla om han har någon hemsida.

vad vägde den tyngsta hittils då?
#291 - 26 april 2012 14:38
gick och kollade terrariet före förra innlägget och fick se något jag aldrig sett innan, hon åt :D jag har aldrig sett precis när hon tar en syrsa och äter den (att hon äter har jag ju sett då syrsorna i burken försvinner).
hon gjorde ett blixtsnabbt "hugg" ner i koppen, fånga syrsan i nacken, sprang iväg till ett blad och sen knäckte hon nacken av syrsan genom att hålla den i huvudet och trycka den mot underlaget. sen svaldes den hel :D
#292 - 26 april 2012 14:46
den tyngsta hittills ligger på 6,3 om ja inte minns fel. så det är inte långt borta :D

aa du ser, inget att oroa sig för med maten. hon äter när hon vill :)
#293 - 26 april 2012 14:52
en sak har jag dock fått bekräftat nu. hon äter bara ur den vita koppen. jag hade syrsorna i den svarta för dom var vita av vitaminer. tänker att det är lättare för henne att se dom vita syrsorna i en svart kopp.
när jag kom hem idag och såg att alla var kvar la jag över syrsorna i den vita koppen för att se om det var som jag trodde. ca 25-30 min senare har hon ätit två av tre :D
#294 - 26 april 2012 14:58
haha :D
ja ödlor har en del knasiga ideer för sig ;)
#295 - 26 april 2012 15:28
har glömmt att berätta men jag har köpt två köttätande växter till terrariet. två drosera aliciae och den ena ska snart blomma då den har fått en blommstängel. drosera aliciae fångar sina byten genom att bytena fastnar på de håriga och klibbigga bladen. sen rullar växten ihop bladet med bytet på.
jag köpte dom för att jag vill ha bort alla små små flygande djur som finns i terrariet. dom dras till den söta fruktpurén.

hittar jag en ny kannranka köper jag en sån med. hade en innan men den dog då jag hade den ute i rummet medan jag gjorde iordning terrariet. den behöver hög fuktighet.
såg en naturfilm från madagaskar för ett tag sedan. det var ett mcyket kort inslag om daggeckos. berättaren sa att dom gärna gömmer sig i torkade kannor från just kannrankorna så det skulle nog även ödlan uppskatta :)
#296 - 26 april 2012 18:04
du får sluta skriva såna där härliga inlägg om fantastiska växter.. blir ju bara mer sugen på å dra igång ett eget ju :D men just nu finns inte tiden.
#297 - 26 april 2012 19:06
bara för det ska jag retas med att säga att min "ispigg" (glömmt det latinska) också snart ska blomma :D
#298 - 26 april 2012 20:34
*hytter me näven*
#299 - 27 april 2012 14:49
MrH skrev:
*hytter me näven*

:p
#300 - 29 april 2012 14:40
idag gjorde jag rent vattendelen ordentligt. mycket jord och vitmossa som låg där och skräpade. drog också ner flödet på pumpen, tyckte det blev bättre och lugnare.

nu har jag även börjat få den där speciella "regnskogsdoften" i burken :p
#301 - 30 april 2012 15:12
har hittat en hemsida, "happy reptiles", och det var dom som hade med sig jättemånga geckos på förra malmömässan.
om man kollar deras lista så har dom P lineatas för 75euro. både hanar och honor. om dom anmäler sig till vårens tropikmässa i Malmö 26/5 ska jag kontakta dom och fråga om dom kan ta med sig en P lineata hane :D
#302 - 30 april 2012 15:41
great :D

btw så vare väldigt dåligt med utbud på geckos i Sala, fanns lite olika färger på leopardgeckos å sen nån kamelont. men daggeckos vare inga alls :/
#303 - 30 april 2012 16:25
det verkar som det är väldigt dåligt med just daggeckos i Sverige. vill man sen ha en speciell art blir det ju ännu svårare.
#304 - 6 maj 2012 15:00
lite bilder :)
se så stor tilandsian blivit! den trivs!

[ATTACH=CONFIG]53450[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53451[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53452[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53456[/ATTACH]
#305 - 6 maj 2012 15:02
riktigt fina bilder å de har verkligen blitt fint i terrariet me :D
#306 - 6 maj 2012 15:27
tack! :)

ska se om jag kan få tag på en ny kanranka i veckan. då hade jag tänkt sillicona fast ett halft korkbarksrör åvanför tilandsian på glaset och plantera kanrankan i röret. tror det hade blivit bra :)
för att ödlan då inte ska fastna i silliconet när det torkar tajpar jag över en kakburk, typ rund pepparkaksburk, över korkbarken.
#307 - 7 maj 2012 15:27
idag ömsade hon igen! jag tycker jag inbillar mig att hon blir grönare och grönare efter var ömsning men är inte säker. kan ödlor byta färg?
#308 - 7 maj 2012 18:54
tusan va snyggt det blivit och vuxit har det gort oxå,,
#309 - 7 maj 2012 20:12
freddi36 skrev:
idag ömsade hon igen! jag tycker jag inbillar mig att hon blir grönare och grönare efter var ömsning men är inte säker. kan ödlor byta färg?

dom kan skifta lite i färg beroende på humör, men sen finns det ju andra faktorer som spelar in.

om hon får rätt mat, rätt ljus, rätt temp, rätt förhållande i "hemmet", ja om allting klaffar då trivs dom ju bättre å mår bättre å på så vis blir dom piggare, gladare å får bättre kropp, både färg och fysik :)
ungefär som med fiskar, trivs dom bra så färgar dom ut så fiont så, trivs dom inte så är dom gråa å bleka...
#310 - 14 maj 2012 17:57
har mailat till en tysk reptilsäljare som brukar vara på malmömässan. "happy reptiles" heter dom. enligt hemsidan har dom 5 djur hemma, både hanar och honor av P lineata. frågade om dom kunde ta med sig en hane till malmömässan om dom skulle dit den 26/5 igen. har inte fått svar ännu men det har både varit helg och måndag. (enligt hemsidan har dom mycket att svara på på måndagar efter helgen)

nu ska jag gå och mata samt göra rent :p
#311 - 14 maj 2012 18:07
håller tummarna :D
#312 - 14 maj 2012 18:15
Detta var tamefasen skitballt! Väldigt coola ödlor! :D Mer bilder!
#313 - 14 maj 2012 18:30
MrH skrev:
håller tummarna :D

japp, hoppas hoppas :D

Einarsson skrev:
Detta var tamefasen skitballt! Väldigt coola ödlor! :D Mer bilder!

tack!
det kommer lite fler bilder sen. det är inte så mycket som har förändrats. det växer lite men ödlan är den samma :)

var och matade nyss och herrej****r vad det luktade i syrsburken!! fältsyrsor kan lukta fruktansvärt illa om man glömmer göra rent!
får bli en städning där imorgon.
#314 - 16 maj 2012 11:43
YESSS!! :D

fick ett mail idag :D
"happy reptiles" kommer till malmö den 26:e och dom tar med sig några Lineatas :D

gissa om jag ska vara först på plats! :D
#315 - 16 maj 2012 12:39
skulle dom ta med sig en hanne då? :D
#316 - 16 maj 2012 13:26
det antar jag eftersom dom bara har 4 st "i lager" och det var en hane jag frågade efter. dom tar nog med sig allihop då dom brukar ha med sig riktigt mycket djur.
#317 - 17 maj 2012 18:35
matade idag.
jag satte in syrsburken och gick sen för att hämta nytt vatten. när jag kom tillbaka satt hon med en syrsa i munnen. jag hann filma när hon åt den men inte när hon tog den. det blev kass mobilkvalite men ändå OK.

ska ladda upp den sen, + lite bilder :)

om ca en vecka flyttar en hane in. antar att det kan bli lite konflikter i början eftersom honan har tagit hela terrariet som sitt revir. det är hennes gömmställen och matställen.
hade tänkt att jag skulle "testa" dom lite innan jag släpper den nya hanen lös. jag sätter in hanen i en genomskinlig burk så får dom kolla in varandra och så kan jag se ifall dom verakr aggressiva.
#318 - 17 maj 2012 20:25
hanen kommer ganska snabbt att ta över reviren då det oftast är hanen som är dominant i det avseendet.
dom kommer troligen att små gruffas lite i början men sen kommer hon vika undan för hanen och göra som han vill mer eller mindre :)
#319 - 18 maj 2012 07:51
får hoppas att det blir så :)

jag har inte sett någon bild på djuren men om man ska döma utefter hur dom andra djuren (leopard geckos, kameleonter, osv) ser ut så håller dom bra kvalité i färg, mönster, och hälsa :)

har köpt en osmos maskin som jag ska ha för att göra vatten till saltvattensakvariet men jag kom på att vattnet kunde användas som regnvatten i terrarierna också. då blir det ju inte vita prickar på glaset eftersom osmosvatten är 98-99 % rent H2O.
som dricksvatten ska jag dock fortsätta använda kranvatten eftersom det är skadligt att dricka osmosvatten i större mängder eller ofta. det gäller även för djur.
#320 - 18 maj 2012 08:53
helt rätt med osmos där, då slipper du kalk på glasen :)
#321 - 24 maj 2012 18:21
har köpt nya osmos förfilter, kopplingar till kranen, slang, slang kopplingar, mm. ska sätta ihop allt och sen är det bara att köra igång :D

i övermorgon hämtas den nya ödlan :D spännande, spännande!
#322 - 26 maj 2012 07:39
ska åka om ca en halvtimme så jag är där i god tid, = först på plats ;)

tänkte att samtidigt som jag sätter in den nya hanen så sätter jag in en halv bamburör också så får dom lite fler gömmställen som ingen av dom har kollat in ännu. då kan ju hanen gömma sig där utan att vara i honans gömmställe :)
#323 - 26 maj 2012 10:55
låter kanon de där :D
hoppas på bilder senare idag då!
#324 - 26 maj 2012 14:44
Det gick kanon! Jag var tredje personen in ;) och alla som skulle ha något djur rusade rakt till sitt.
det fanns en hona och en hane P lineata.

Jag köpte även två bromelior, 6st posthornssniglar, och en burk minisyrsor. Allt var mer eller mindre jättebilligt :)

Jag kan inte ladda upp bilder :confused: så det får komma sen.
#325 - 26 maj 2012 15:41
får hålla tummarna att dom trivs ihop nu då :)
#326 - 26 maj 2012 16:01
Japp, det ser dom ut till att göra iallfall. Honan låter hanen gå in i det gammla bamburöret, honans gömmställe :)
Hittills har dom bara nafsat varandra lite, inget allvarligt bråk eller så :)
#327 - 26 maj 2012 16:56
Lite bilder :)
Ska filma imorgon så man får se dom riktiga färgerna och mönstren. Bilden på ödlan här är ganska mörk och man ser inte det gröna, röda och blåa så bra.

[ATTACH=CONFIG]53781[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53780[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53782[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53783[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53784[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53785[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53786[/ATTACH]
#328 - 26 maj 2012 17:49
Dom satt precis på samma bamburör och när honan gick nära hanen började han med sina huvudryckningar i sidled. Tror det betyder ungefär samma sak som skäggagmernas armhävningar, dvs dominastecken.
#329 - 26 maj 2012 17:51
vilken snygging ;)

å vilka fina växter, ska dom va i terrariet?
#330 - 26 maj 2012 18:19
Dom är redan i terrariet :)
Dom såg mindre ut när jag köpte dom men dom fick plats.
#331 - 27 maj 2012 18:06
Hanen äter :)
La in 9 syrsor och dom åt alla på en timme. Hanen åt nog flest för han är ganska tjock nu.
#332 - 28 maj 2012 16:56
Jag tänkte vänta lite med bilder några dagar både pga att hanen ska ömsa och inte är så snygg just nu, och att han verkar ganska stressad efter flytten då han är dålig i magen (hela framrutan var ner skitad idag när jag kom hem) så jag vill störa så lite som möjligt.
I övrigt går allt super! :D Inga bråk.
#333 - 29 maj 2012 15:04
men varför vänta ;)

[ATTACH=CONFIG]53817[/ATTACH]
detta var den enda bilden hanen ville vara med på just nu.

[ATTACH=CONFIG]53818[/ATTACH]
hela burken :)

[ATTACH=CONFIG]53819[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53820[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53821[/ATTACH]
honan.
satte in lite syrsor och det tog inte mer än 20sek innan honan var där och tog en, så jag fick det på en hyffsad bild också :)
#334 - 31 maj 2012 19:12
Djuren jag köpte på mässan är både intelligenta och atletiska. Syrsorna har kommit på hur man kommer ut ur burken jag sätter dom i terraiet, och ödlan gjorde just en bakåtvolt!
#335 - 2 juni 2012 15:20
Idag satt både två bredvidvarandra på bamburöret. När jag skulle fota stack dom båda in i ett hål i röret och en stund senare tittade båda ut samtidigt. Den ena med huvudet åvanpå den andra, dom såg ut som ett riktigt kärlekspar och verkar trivas ihop :D
Jag har inte sett några fler småbråk heller.
Hanen verkar dock lite mer dominant vid matning för om man inte håller koll på honom så blir det lätt att han tar alla syrsor och honan bara får en eller två. Därför försöker jag att mata när jag set att honan sitter på bamburöret för hon har blivit så tam att hon tar syrsorna ur burken när jag håller den framför henne. Då får hon äta ifred för hanen vågar sig inte fram då :)

Nu hoppas jag bra på ägg :D Jag vet inte om jag ska/kan ta hand om dom eventuella äggen och småttingarna men det hade varit jädrigt nice iallafall :D
#336 - 3 juni 2012 08:03
fasen va roligt att allting funkar :D
en liten film kanske? :)
#337 - 3 juni 2012 09:43
Ska se om jag kan slänga ihop något :)
#338 - 3 juni 2012 15:38
Film kommer nog senare :)
Skulle mata dom idag och tänkte testa ifall jag kunde handmata dom, och det gick! :D
Jag började med honan som satt i ett hål i bamburöret. Jag höll bara syrsan utanför hålet och sen kom hon och tog den. Hanen var lite skeptisk först men sen åt han också fint på samma vis :)

Sen gjorde jag rent terrariet så jag ska försöka filma om en stund när dom kommit fram igen :)
#339 - 8 juni 2012 16:53
Bilder!

[ATTACH=CONFIG]53979[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53980[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53981[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53985[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53986[/ATTACH]

Här kommer lite bilder. Bilden heter det som den föreställer och jag har skrivit om det är honan eller hanen på bilden. Annars ser man det ganska lätt genom att honan är gulare, har två stora kalksäckar på nacken och har en betydligt gulare svans. Hanens är blå i rätt ljus, annars gråblå.
#340 - 8 juni 2012 16:54
oops, det kom visst med en bild på dom nya borelliisarna jag köpte igår.
Jaja, dom får vara kvar så kan ni titta på dom snyggingarna med! :D
#341 - 9 juni 2012 16:52
En lugn stund framför alla burkarna och karen gör upp för en i övrigt urkass dag, det är dagens lärdom :)
#342 - 9 juni 2012 18:32
härliga bilder :D
#343 - 20 juni 2012 12:22
Det händer inte så mycket här. Tyvärr så vissnade bromelians knoppar så det blir inga blommor just nu :(
Sen hanen kom så har honan fått mycket bättre färg, grönare och klarare. Innan tyckte hon väl inte det var någon mening med att göra sig fin :p

I övrigt så har jag köpt två nya riktigt fina bromelior att ha i fönstret. Den ena har ett grön och rosa blom-ax med blåa blommor, den andra har ett knall rosa blom-ax med lila blommor. Båda är smalbladiga bromelior.
#344 - 24 juni 2012 07:43
Idag vaknade jag till ett ljud som betyder att något är fel. Pumpen drog luft. Jag gick och såg efter vad som bar fel och felet var att landdelen förvandlats till vattendel och tvärtom.
#345 - 24 juni 2012 08:40
nemen? why?
#346 - 24 juni 2012 09:32
Ett stort blad från "paraplyväxten" hade lagt sig mitt i vattenfallet så hälften av allt vatten som pumpades till vattenfallet rann ner i landdelen.
#347 - 24 juni 2012 15:13
haha jäkla oflyt :P
#348 - 24 juni 2012 15:52
Ja, men nu går det bra igen :)

Idag köpte jag en ny bromelia, en utebromelia från Chile. Den blommar i slutet av sommaren, och får då röda blad med en blå blomma i.mitten. Just nu är den bara en stickig liten busken men den ser lovande ut för den har 9 nya skott!
#349 - 24 juni 2012 16:27
härligt.
kul när man kan blanda både växter å djur i samma hobby :D
några bilder på blommorna skulle sitta fint :)
#350 - 24 juni 2012 17:25
Jag ska plantera den ute imorgon, så då kan jag ta bilder på alla 10 sorters bromelior som jag har nu. Det är visserligen bara 4 i terrariet, 5 i fönstret och nu en ute :)
Jag hade haft 11 sorter men en fin röd som stod i terrariet dog av övernattning. Tydligen var det för dålig upptorkning där den stod :(
Bromelior år ganska svåra, de vill ha mycket vatten men samtidigt får det inte stå vatten vid rötterna särskilt länge. Och så vill dom stå trångt och då blir det ännu svårare för då måste man vattna ännu mer om dom ska kunna ta upp något vatten i det lilla utrymmet.
#351 - 24 juni 2012 17:27
Jädra autospell, såklart ska det vara "den dog av övervattning". Inte "övernattning" :p
#352 - 25 juni 2012 13:19
Bromelior!

Här kommer bilder på alla mina bromelior! Totalt har jag 11 olika sorter :)

[ATTACH=CONFIG]54214[/ATTACH]
Detta är nog min favurit. Den är grå med rosa prickar på undersidan.

[ATTACH=CONFIG]54228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54227[/ATTACH]
Detta är den nya utebromelian från Chile. Den klarar ner till -10 grader.

[ATTACH=CONFIG]54226[/ATTACH]
Detta är den smalbladiga som står inne i terrariet. Den får röda blommax som ser ut som "majskolvar"

[ATTACH=CONFIG]54225[/ATTACH]
Detta är en guzmania som får röda blommor. Dålig bild..

[ATTACH=CONFIG]54224[/ATTACH]
Detta är en bromelia som får röda blommax. Den blommade precis och har nu fått ett stort nytt skott :)

[ATTACH=CONFIG]54223[/ATTACH]
Detta är dom smalbladiga jag har i fönstret.

[ATTACH=CONFIG]54222[/ATTACH]
Detta är den vit och rosa jag har i terrariet. Mycket fin!

[ATTACH=CONFIG]54221[/ATTACH]
Den ena smalbladigas rosa blommax.

[ATTACH=CONFIG]54220[/ATTACH]
Detta är den gråas undersida. Man ser dom rosa prickarna lite otydligt.

[ATTACH=CONFIG]54219[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54218[/ATTACH]
Detta är den andra smalbladiga i fönstret. Grön och rosa blommax med blåa blommor.

[ATTACH=CONFIG]54217[/ATTACH]
Dessa två skotten räddade jag från mammaplantan som hade fått sköldlöss, usch!

[ATTACH=CONFIG]54216[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54215[/ATTACH]
Detta är en bromalia jag har i terrariet. Den har grön åvansida och är "Tigrerad" på undersidan. Den har också små små taggar på undersidan som är som små hår. Dom kliar riktigt mycket!

[ATTACH=CONFIG]54229[/ATTACH]
Detta är en "Zebra" mönstrad bromelia som jag har i fönstret. Den får ett stort rött blommax och gula blommor. Just nu ser den lite risig ut men det beror på att den stod i fel matrial inna och torkade då.
#353 - 25 juni 2012 13:21
Jag hade skrivit bildtext till alla bilderna men det försvann... :confused::confused::confused:
#354 - 25 juni 2012 13:30
Jag fick göra på det andra viset, dvs skriva under bilderna istället.
#355 - 25 juni 2012 14:59
La precis på en gammal glödlampsramp också på terrariet. Längst bak. Denna tänds ca 1/2 timme innan den andra rampen och släcks ca 1timme senare. Eftersom det bara är två fjuttiga 25W glödlampor i den så blir det inte mycket till ljus, och då ser det ut som solnedgång och soluppgång när bara den är tänd :D
Jag ska ha den på hela dagen också så får växterna lite (väldigt lite) mer ljus :)
#356 - 26 juni 2012 18:44
Exo-terra i all ära men deras fogger är en riktigt knasig sak som man lätt kan bli förbannad på! :p
Igår märkte jag att det inte kom någon "fog" ur den. Jag gjorde rent osv men fortfarande ingen fog. Så jag köpte ett nytt membran. (som är en del av foggern som behöver bytas då och då)
För det första saknas en del i min fogger som det enligt membrananvisningarna ska finnas med i foggern. Hmm.. nåja, det är kanske en gammal modell?
För att byta membran ska man lossa en ring som sitter över kanterna på membranet, så det siter fast i foggern. När ringen var borta skulle man ta loss själva membranet och byta det.
Membranet gick inte att få ut ur foggern! Efter många olika försök att få ut det kom jag att tänka på en sak som kanske kunde användas. Jag hämtade en liten sugkopp och drog ut membranet som satt stenhårt.
Efter det skulle man se till så att insidan av foggern (ett hål med en fjäder i) var 100% torr. Det fick inte finns vatten i foggern. Hmmm... En sak som konstant är blöt får inte bli blöt? Hmm...
Jag torkar ur foggern och sätter tillbaka det nya membranet. Och så spänner jag låsringen hårt så att inget vatten kan komma in i foggern som ju måste vara torr.
Sen testar jag den.... Och vad händer? Jo, absolut inget...
Den röda "på lampan" är på och lyser men ingen fog. Jag försöker få igång den i en timme sen ger jag upp. Sen av någon konstig anledning tar jag upp den och lossar lite på låsringen. Och vadhänder nu? Jo, det kommer fog. Om än lite så är det fog! Då betyder ju det att den inte är helt sönder :)
Sen börjar hjärnan jobba. Om det kom fog efter att jag lossar ringen lite, då måste det ju betyda,...hmmm... [:-54]... att om jag lossar den mer..... så borde det komma mer fog....!
Och javisst, lossar jag lite till på ringen så kommer det mer fog! Men hur mycket vågar man lossa? Det stod ju att "inside most be completely dry".
Nu har jag lossat ringen så att det kommer ungefär lika mycket fog som när den var ny, tror jag stannar där för säkerhets skull :)

Detta var ett helt meningslöst inlägg om min mycket irriterande fogger, enjoy! :D
#357 - 27 juni 2012 07:25
väldigt trevliga växt bilder :)
#358 - 12 juli 2012 12:43
Igår var jag i skogen och hittade en jädrigt häftig och stor lav. Jag tog hem den och satte den i terrariet, det kan väl inte skada?

Ska nog också köpa nya vitaminer. Funderar på "sticky tung" multivitamin + D-3. Den rekomenderas på phelsuma.se. Men, kan jag ge den till skäggagamen också? Just nu har jag veterinärens egna D-3 + kalk och multivtamin.
#359 - 16 juli 2012 11:46
I brist på syrsor eller annan mat så fick jag gå ut och hämta lite gråsuggor till ödlorna. Förhoppningsvis kommer mina ugnsmygg imorgon från herperschoise.
#360 - 16 juli 2012 16:55
fasen va det ser bra ut nu
äter dom inte svenska gräshoppor det finns det ett antal miljarder här på våra ängar;)
det vill säga om man orkar vada ut dit i den trevliga regniga svenska sommaren =)))
#361 - 16 juli 2012 17:46
Problemet med hopporna är just att dom hoppar så mycket. Jag hade varit tvungen att ha dom lösa i terrariet och då i massor för att dom skulle hitta tillräckligt många. :)
Syrsor, gråsuggor, vinglösa bananflugor, ugnsmygg och andra icke hoppande eller flygande insekter måste det va. Och tyvärr finns inte så mycket sånt i lagom storlek i Sverige som man kan fånga själv. Vissa är ju även giftiga.

En ny guzmania har hittat hit idag. En jätte!
Blommorna är rosa och vita "majskolvar" som sitter väldigt tätt. Fixar bild imorgon :)
#362 - 20 juli 2012 18:03
Glömt att fixa bild på den nya guzmanian.

Fick ugnsmyggen i förrgår och jag blev faktiskt lite besviken. Det var inte alls så många som jag trodde. Visst, det stod "en kultur" men jag tycker ändå att det kunde ha varit fler, det blev bara ett litet mellanmål till dom två hungriga geckona :)
Idag köpte jag dock fler syrsor.

Är det någon mer än jag som tycker det är svårare att få tag på insekter på sommaren? Jag tycker det är så, fler butiker har "slut" när man frågar men får hem fler i typ nästa vecka. Lite drygt när man behöver minisyrsor som är ganska ovanliga här nere i Malmötrakten. Jag vet två butiker som säljer "pin-heads", den ena har det bara ibland.
#363 - 12 augusti 2012 18:52
hur går det här då? lite hel bilder skulle sitta fint :D
#364 - 12 augusti 2012 19:02
Det händer inte mycket, några växter har vissnat men ödlorna mår bra :)
Har satt in en till bamburör för ett tag sedan som dom verkar gilla. Kan ta en ny helbild också :)
#365 - 17 augusti 2012 11:01
Bättre sent än aldrig ;)

[ATTACH=CONFIG]55083[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55084[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55085[/ATTACH]
#366 - 17 augusti 2012 22:17
det är verkligen snyggt det där. kanon bra gjort!
#367 - 15 september 2012 18:05
Ojojoj, nästan en hel månad och inte ett knyst från min sida här, inte bra...

Men det händer inte så mycket. Idag drog jag ut den smalbladiga bromelian eftersom den torkat ut efter lite för dålig skötsel från min sida. Hålet ska fyllas med något nytt.
Jag har även tryckt in en hel del kokosfibrer på väggarna idag. Det gav en väldigt "junglig" och "mysig" look.

Ödlorna mår bra, äter, skiter och ömsar som ödlor ska göra. Dom har blivit riktigt handtama nu och äter direkt från mina fingrar. Riktigt roligt! :)
#368 - 16 september 2012 15:34
Köpte en ny orkidé idag. Det blev en brudorkidé eftersom ödlorna älskar de breda lite hala bladen :)
Blommorna är rödoranga och ser ut som blommorna på en vanda (tror det stavas så). Ska ta lite bilder sen :)
#369 - 16 september 2012 17:15
#370 - 16 september 2012 18:38
Oj, va fint, vilka gröna fingrar du har:).

//Inger
#371 - 16 september 2012 18:56
en härlig film :)
#372 - 16 september 2012 20:03
Tack tack :)
#373 - 19 oktober 2012 19:12
[ATTACH=CONFIG]56703[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56704[/ATTACH]

Två bilder på ödlorna :)
#374 - 19 oktober 2012 19:42
Vilka gulliga ödlor och vilket paradis du byggd upp för dem!
#375 - 19 oktober 2012 19:47
Tack!
Och snart är det mässa igen, hade tänkt köpa på mig ett gäng bromelior, främst små, och trycka in här och var. En orkidé och en bromelia håller på att vissna (inte den fina orkidén i filmen) pga lite dålig skötsel, så dom ska bytas ut. Hade tänkt göra hål i den tvärliggande bambupinnen och ha en-två-tre stycken små bromelior på den :)
#376 - 19 oktober 2012 20:53
Geckosar är ju en klass för sig, hur söta får man bli liksom? :) Fint!
#377 - 19 oktober 2012 21:22
Tack! Ja dom är grymt söta! :D
Vet inte varför den ena bilden blev en länk, men den fungerar iallafall :)
#378 - 23 oktober 2012 18:04
Hanen är ju lite mer "på" när det gäller matning så jag matar dom i princip för hand var gång. Skulle ge honan en syrsa, och det såg hanen så han kom fram till henne när hon hade den i munnen och försökte ta den. Hon stack och gömde sig men hanen blev kvar så jag matade han sålänge. Fick då ett bett mitt i tummen av den rackarn, det var faktiskt mycket vassare än vad jag trott, hehe ;)

Honan har blivit så handtam nu så att jag kan klappa henne på ryggen ifall hon vill :D Skinnet och fjällen är riktigt silkeslena.
Så jädra najs att dom ändå känner någon typ av tillit till en, det är ju ändå en väldigt skygg art :)
#379 - 23 oktober 2012 18:14
ett fint bevis på att du tar hand om dom bra :)
verkligen roligt å läsa. de är ju inte att ja saknar min leguna ja hade för många år sedan :)
#380 - 23 oktober 2012 18:28
Ja det är riktigt roligt! Undrar hur långt dom vågar "gå"? Såpass att jag kan ta upp dom utan att dom blir livrädda och springer för livet?
Vi får väl se :) Ska ta det lugnt så dom inte tappar tilliten till mig ifall dom skulle bli rädda, gissar att allt arbete med dom rasar i botten då och att jag i princip får börja om från "scratch".
Det hade varit riktigt häftigt ifall dom kunde sitta i min hand och bli matade, har sett några filmer på P grandis som suttit i ägarens hand och blivit matad :)

Har du reptil nu MrH? Vet att du visat bilder på terrarium men dom var väl hos din pappa?
:)
#381 - 23 oktober 2012 18:33
inga reptiler nu. blir inget sånt förens ja bor i hus, å då blir kanske en leguan, men den kräver ju sin lilla tid den också.
det stämmer att far min har, runt 50 ormar å en skäggagam.
#382 - 29 oktober 2012 17:55
Leguaner är häftiga. Dom kan bli hyffsat tama va?

Snart är det ju mässa här nere i söder, på lördag faktiskt :D
Hade tänkt köpa några nya grenar/smala korkrör och ha istället för grenen jag har i terrariet nu. Den är inte så populär. Sen för att "dekorera" dessa grenar, och ge burken mer 3D känsla och djup, så ska ett gäng bromelior upp på grenarna. Vissa växter jag har behöver bytas ut (dålig skötsel) och då kan jag lika gärna byta ut mot riktiga importerade bromelior istället för några "krukväxtbromelior" ;)
#383 - 29 oktober 2012 22:42
låter kanon de där :D

jo leguaner blir väldigt tama å kelsjuka om man sköter dom rätt å ger dom det dom behöver.
ett härligt husdjur om man har plats för dom, för plats tar dom ;)
#384 - 3 november 2012 12:52
Hemma igen efter en sväng inom mässan :)
Blev lite inköp; korkrör, syrsor, CGD, två tropiska ormbunkar och tre bromelior med sammanlagt 8-9 skott (plus dom tre moderplantorna) så fick en hel del för pengarna där ;)

Imorgon blir det ominredning :)
#385 - 3 november 2012 17:38
Nu är nåt pågång tror jag! Gick och tog en titt i terrariet och såg att dom var under ett blad tillsammans. Hanen nafsade på honan och när hon "hoppade till" så följde han efter och nafsade igen. Sen när han såg mig stack han in i ett gömställe men jag han se att han var starkt grön med blå svans. Fina och starka färger alltså! Hoppas på parning nu då, får se om honan sväller upp senare :D
#386 - 4 november 2012 10:29
fasen av roligt :D håller tummarna.
#387 - 4 november 2012 13:56
Ja, jag tycker dom kunde få några ägg snart, skulle vara väldigt trevligt! :)

Gjorde om i terrariet idag och satte in dom nya växterna och korkröret. Fy tusan vad jag blev nöjd! Hoppas att ödlorna också gillar det :D Dom har nog haft en stressig dag eftersom jag inte fick tag i dom så fick dom va kvar i terrariet när jag gjorde om.

[ATTACH=CONFIG]57023[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57024[/ATTACH]

Såklart blev bilden som va bra på sidan :(
#388 - 6 november 2012 18:49
Några bilder från matningen idag. Alla är på hanen (se hans fina blåa svans) för han var mest "fotovillig" idag :)
Synd att bilderna blir sneda men man ser honom ändå.

[ATTACH=CONFIG]57152[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57154[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57155[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57156[/ATTACH]

En sned film också. På honan som äter.
[video=
&feature=plcp" target="_blank">
&feature=plcp
[/video]
#389 - 6 november 2012 20:11
verkligen en kanon fin ödla :D
#390 - 6 november 2012 21:37
Ja han är jättefin när han visar upp sig såhär :)
Han har dock börjat associera mina fingrar lite väl mycket med mat, han kan bita 2-3 gånger i fingrarna innan han fattar att jag inte har mat med mig :D
#391 - 6 november 2012 22:00
Fina ödlor:) På de sneda bilderna kan du bara öppna i windows standardprogram för bildvisning, sen vänder du dom själv och spara, så blir det rätt "håll" nästa gång man kollar på dom. Nu antar jag att du har windows, men det går nog i mac också om du har ;)
#392 - 7 november 2012 07:00
Jag har mac ;) Men det går att fixa där också :)
Lite tröttsamt bara att när man tar bilderna "på rätt håll" med mobilen så ska dom automatiskt ändras till liggande på vissa sidor. Men nu får jag lägga det på minnet att zoopet vänder på dom till liggande.
#393 - 7 november 2012 07:28
Ödlor är ju faktiskt söta:). Vilket fint "hem" du har gjort till dom freddi:).
Vad matar du dom med för insekter?

//Inger
#394 - 7 november 2012 11:20
Tack!
Dom får syrsor i storlek av myror varannan dag. Ibland andra insecter som flugor när jag hittar det i butikerna :)
#395 - 7 november 2012 12:31
Då vet jag det:).

//Inger
#396 - 21 november 2012 19:32
Nej, nej, nej!
Ingen rolig syn idag vid matningen. Jag ger honan mjölmask nu för hon måste lägga på sig lite vikt, hon har blivit smal. Hanen har också fått väldigt stort tyckte för mjölmask så han brukar få en också så han inte ska ta honans. Men idag satt honan ensam på bamburöret så hon fick en utan att hanen fick. Detta såg han tydligen inne från "jungeln" där han satt så han springer fram till honan och jag ser att han tänker ta masken. Jag fort ner med handen i burken för att ge han en också men han är för snabb och biter efter masken. Honan "hoppar" till. Då blir han sur och hugger tag i honans, ja vad ska man kalla det, "parti ovanför ögat". Geckos släpper inte bettet så lätt så han hänger kvar där några sekunder medan honan ger ifrån sig ett högt "peeeep!" och skakar på huvudet. Hanen lossnar sen och honan springer iväg.
Jag trodde först att han bet henne rakt i ögat så jag blev väldigt rädd, men vad jag kan se så har hon inte blivit skadad som tur var!
#397 - 21 november 2012 21:54
ödlor är rätt så tåliga vad det gäller sådant, så du ska nog inte va så orolig :)
#398 - 22 november 2012 11:24
Nä, men det är inte kul att se när ens små kompisar biter varandra på det viset. Som tur var så blev det ju inga skador :)
#399 - 6 december 2012 19:54
Honan har visat ett lite roligt beteende de senaste dagarna. Var morgon sitter hon under UV lampan och solar. I mitten av terrariet har jag ju ett krokrör med bromelior på, och var morgon när hon ser mig springer hon ner för röret och sätter sig på det och tittar på mig. Då vill hon ha sin frukost, sin mjölmask :p Hon har lagt på sig lite nu efter att ha fått en mask per dag i någon vecka, ska fortsätta några dagar och sen får det bli som godis då och då. Dom älskar verkligen mjölmask!
#400 - 6 december 2012 20:20
en bra grej om du käkar mjölmask är att man kan strö kalkpulver på mjölmasken för att bättra på deras benstomme :)
ifall du inte redan viste om de :)
#401 - 6 december 2012 20:42
Jag doppar typ alla incekter dom får i CGD pulver för dom vill inte ha CGD upplöst av någon anledning. Sen får dom kalk/D-3 :)
#402 - 6 december 2012 21:42
kanon :D
#403 - 25 december 2012 15:56
Såg ett nytt beteende hos ödlorna idag. Dom båda satt å ett bambu rör och "räckte tungan" till varandra :p Dom vibbrerade med den precis som ormar gör. Hanen skakade på huvudet ibland också. Undrar vad dom höll på med....
#404 - 20 januari 2013 21:00
Länge sen jag skrev här..
Händer inte så mycket, ödlorna mår bra och växterna växer.

En bild på honan under månljuset :)
[ATTACH=CONFIG]59450[/ATTACH]

Annons