Några bilder, nu när rommen är borta kunde man fota lite samt uppdatering och frågor!
De tycker om att gräva närmast intill vissa rötter (som den på bilden, vallgrav runt den nu!) och några stenar. Inget jag stör mig på eller är orolig för, har liggunderlag under sanden och alla stenar och stora rötter står redan i princip på liggunderlaget.
[ATTACH=CONFIG]57679[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57677[/ATTACH]
Sen pansarmalarna, jäklar i mig vad de stimmar! Har haft metall, fläckiga och bandit (metae) innan, har i princip bara gått max 2-3 i stim sen dag 1. Dessa går stenhårt alla 8 hittils..
[ATTACH=CONFIG]57678[/ATTACH]
Men jag tyckte tidigare att blästersanden kanske inte var så bra då skiten syntes. Nu har jag fått igång en koloni med sandsnäckor (100-150st cirka) samt jordätare som vänder på bottenmaterialet, och sen igår då också pansarmalarna!:D
Tankarna börjar nu gå över mot 65L. Går allt som det ska får jag hem den burken till helgen, har dock tänkt skynda långsamt med den. Har som mål att inte starta förräns efter årsskiftet vilket jag vill hålla.
Ska trycktesta den burken i badrummet till en början, se så att allt är som det ska.
Sen har jag funderingar på bakgrund. Får jag tag i det till det pris jag tror blir det kanske BTN slimline röd gnejs. Då tänker jag fixa en filterhörna.
Hade tänkte göra som
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/ men ta en bit och täcka för där de satt mattan. sen fylla med kuber. Tror det kan bli bra, får ju undan all teknik och slipper i stort sett rengöra filtret. Ytterfilter till något så litet känns bara dumt. Speciellt med tanke på att antalet invånare i karet ser ut att bli 2 st dvärgciklider och inget mer. Hade hoppats på att kunna få lite input ifrån er läsare i ett senare skede vart bäst man sätter insug och utblås då det blir en lite fyrkantig historia.
Hur löser man det med doppvärmare i en sådan lösning?
Doppvärmaren ska väll helst inte ha en massa filterkuber som ligger mot eller?
Hur yngelsäkrar man som bäst insuget? Räcker det med raster?
Vad för sorts pumphuvud kan man tänkas använda? 250-300L i timmen borde väll räcka till 65L? Kom gärna med förslag! Helst inte någon som låter som ett dussin traktorer när man kör dock :D
En liten skiss:
[ATTACH=CONFIG]57680[/ATTACH]
Nu får jag väl skit för detta men finns de att få tag på kommer nog ett par av någon lite annorlunda palettciklid få husera karet. Gillar yngelvården och utseendet, sen att karet kanske är i minsta laget är jag medveten om. Men jag tänker att utan andra invånare borde det fungera (eller?)
Som belysning funderar jag på att prova någon LED lösning. Kommer antagligen bara köra anubias och eventuellt någon javaormbunke (inget som kräver några mängder ljus).
Och inredningsmässigt har jag tänkt använda julas (eller blir en finkornig råda bättre till den bakgrunden?)
Sen ett gäng rötter i varierande storlek typ mangroove eller driftwood, eventuellt typ troll/orm hassel för att kunna få till en riktig kaos inredning.
Och sist men inte minst en 4-5 typ kokosnöts grottor (kanske borrar och fäster mossa på dessa eller liknande så de inte sticker ut)
Kom nu gärna med ideér, funderingar och förslag på detta ingenting ristat i sten ännu som sagt!
EDIT: Kan tillägga, är även sugen på någon apistogramma, men vill då ja en lite speciell som är duktig yngelvårdare och helst inte är allt för kortlivad heller.