Projektarbete på gymnasiet inom akvaristik

#1 - 19 augusti 2010 14:41
Ska början 3:an om några dagar och då är det dags för projektarbete. Har inte haft en aning om vad jag ska göra men började fundera på nånting inom akvaristik. Har ett akvarium sedan 6 år tillbaka men där är redan fisk i och det är välfungerande.

Projektarbetet omfattar självständigt arbete där man ska ha ett mål som sedan ska ge ett resultat. Undertiden ska man föra loggbok över allt som händer i processen och slutgiltligen presentera sitt resultat och avlägga en skriftlig rapport.

Här det nån här inne som har gjort ett sådant arbete inom akvaristik eller har bra förslag till ett?
Jag går naturvetenskap såklart. (Även andra förslag utanför akvaristiken är välkomna men hurvida det är rätt att skriva det i forumet vet jag inte så skicka det pm om det inte är ok att skriva)
#2 - 19 augusti 2010 14:43
tjaaa det är väl bar aatt köra igång ett nytt kar. målet kan ju vara att få ett väl balanserat kar med SA-tema o massor av växter. kanske få lek på nån spännade ciklid.

kanske tillomed bygga karet från scratch?

finna mycket folk här som har gjort mycket spännande grejjer med akvarier. Kjell är nog absolut mästare här. hållt på i 40 år eller nått.

välkommen hit :D
#3 - 19 augusti 2010 14:49
hannesc skrev:
tjaaa det är väl bar aatt köra igång ett nytt kar. målet kan ju vara att få ett väl balanserat kar med SA-tema o massor av växter. kanske få lek på nån spännade ciklid.

kanske tillomed bygga karet från scratch?

finna mycket folk här som har gjort mycket spännande grejjer med akvarier. Kjell är nog absolut mästare här. hållt på i 40 år eller nått.

välkommen hit :D

Jo det är lite det jag har funderat över, att försöka få en så optimal biotop som möjligt. Dock har jag ytterst lite pengar (inga alls) att röra mig med. Detta gör det väldigt svårt, känns som det iaf :) Så det gäller i så fall att komma över ett akvarium riktigt billigt eller gratis och sedan fortsätta igenom projektet med denna otroligt tunna budget... Frågan är om det är möjligt.
#4 - 19 augusti 2010 15:06
En del i projektet kan vara att skaffa en sponsor? ;)
#5 - 19 augusti 2010 15:10
tulle89 skrev:
En del i projektet kan vara att skaffa en sponsor? ;)

Jo det har jag också tänkt på, men varför skulle man vilja sponsra mig? :P sponsorskap inmebär ju ofta att sponsorn vill ha något tillbaka (oftast reklam) Det enda jag kan erbjuda är att dom blir omnämnda i mitt arbete som hela skolan kan se. Vilket inte känns som särskilt bra erbjudande :P
#6 - 19 augusti 2010 15:19
du kan kanske kan göra det för en zoo-butik. asså ha karet där o använda hans grejjer eller så? då blir det ju ett " skyltfönsters"kar. bra reklam det"!
#7 - 19 augusti 2010 15:48
Min bror gick natur och gjorde ett 100timmars projektarbete. Då startade han att akvarium, tog bilder och gjorde en bok (i princip) om hur allt gick till. Själva "målet" var ju egentligen inte mer än att få igång det.

Ekonomiskt sätt så kan du komma undan rätt billigt. Du skulle ju kunna starta om det du har, för att vara extremt billig. Men annars så kan du köpa ett billigt, relativt litet kar. Vänta bara på socialbidaget. Sen tar du sand från en strand (nattetid), hornsärv & näckrosblad från en sjö. Personligen har jag startat ett 375l nyligen, hittills har jag lagt ut:
Akvarium med tillbehör: 2100
Liggerunderlag under gruset, dubbla lager: 78
Solfilm som bakgrund: 94

Sen är det inget mer. Lite invånare följde med så där hade man väl tur. Men snart så köper jag väl mer fisk och växter, och rötter. Men det går att klara sig rätt bra faktiskt.

Jag börjar också 3an på måndag, känns lite piss att man inte har någon aning om vad man ska göra för projekt. Så om man inte kokar ihop något med en kompis så lutar det åt att starta om akvariet på nytt.

@ Hannesc: Smart drag att ha som mål att få yngel av någon ciklid. Dock kan man om man är lat, skaffa sig paletter eller bågfensciklid om man vill uppfylla målet väldigt lätt. :D

Lycka till med projektet!
#8 - 19 augusti 2010 15:56
haha aa precis. vill man vara riktigt avancerad o för en billig pennig kan man ju köpa skräp-scalarer o försöka få yngel på dom. kan ta typ 50 ggr innan de fattar :P haha
#9 - 19 augusti 2010 17:01
Jag vill inte starta om mitt nuvarande akvarium då allting där är nästan perfekt enligt mig. Är riktigt nöjd med det :) Det jag behöver för att kunna starta upp ett nytt akvarium som kostar är självaste karet och ramp + ljusrör. Pump har jag och fiskar och växter kan jag leva med som utgift. Så hittar jag ett billigt akvarium så slår jag kanske till, dock har jag lite ont om plats på mitt rum också men ett till akvarium kan nog få plats.

Hade en liten plan på att försöka återskapa en biotop ifrån svenskt sjövatten också men då är det temperaturen som blir problemet, tydligen får inte den miljön vara värmare än 18 grader.
#10 - 19 augusti 2010 17:08
Getingen skrev:

Hade en liten plan på att försöka återskapa en biotop ifrån svenskt sjövatten också men då är det temperaturen som blir problemet, tydligen får inte den miljön vara värmare än 18 grader.

Dessutom behöver det vara rätt stort om du ska kunna ha fiskar från svenka insjöar som aborre eller liknande.
#11 - 19 augusti 2010 17:18
Okej okej. meddela senare vad du har valt att göra. Kan bli intressant.
#12 - 19 augusti 2010 17:21
Japp jag kommer meddela, skolan börjar på onsdag.
#13 - 19 augusti 2010 17:36
Har sett ett kanske 25-30L för bara 50kr ;) det är rejält billigt om den inte har några skador.. :D fasst det är kanske lite liten.. Men kolla igenom blocket så hittar du säkert något bra billigt :d
#14 - 25 augusti 2010 17:03
Har inte presenterat förslaget för nån lärare än men har tänkt igenom detta noga och tror nog att det kan bli bra. Frågan är bara vad jag ska ha för biotop. Har just nu en Asien biotop med ett par invandrare och anubias :) Frågan är bara vad detta nya karet ska bli. Kommer ju bara vara en sorts fisk bortsett ifrån nån mal. Fiskarna jag ska ha vill jag ska vara lättlekta eftersom förökningen ska vara en del i projektet. Dock inte så enkelt som guppy ;P Funderar lite på prinsessor, eller nån amerikansk ciklid dock vet jag inte vilken art i så fall. Nån asien fisk har jag heller inget förslag på. Så hjälp mig med lite förslag och brainstorming.
#15 - 25 augusti 2010 17:14
det där med projekt och sponsor osv.... presentera projektet som ett litet miljö arbete.
Hur vattenkemin fungerar, vad lite som påverkar för att det ska gå snett om du är med mej?
Jämför akvariet med en sjö, vad som påverkar akvariets balans påvrkar ju naturen på samma sätt (fast i större mängd)

För det är ju verkligen trendigt med miljö insatser Och nu när det snart är val och allt.
Gå till miljöpartiets kontor i din kommun och presentera detta. du kanske får en liten slant?
Du kommer göra värsta grejen, samtidigt som du har kul:)
#16 - 25 augusti 2010 17:19
Grymt intressant! ger lite inspiration till mig som precis börjat ettan och går natur, ska försöka ha det i bakhuvudet om tre år :D jag tycker att du ska försöka återskapa en biotop så exakt som det går med växter invånare etc och inte bara en SA biotop utan kanske en specifik flod eller liknande, och få vatten värdena så exakta som möjligt då får du ju fler aspekter på projektet istället för att bara köra någon ciklid, och har du tetror så kan du ju studera försvarsbeteende hos cikliden och sen försöka få fram en tredje generation men det är bara lite idéer från en liten oerfaren etta om inte annat lycka till med projektet och ska bli kul att följa om det blir akvarium, och du vill dela med dig lite om hur det går med oss här på zoopet. :)
#17 - 25 augusti 2010 17:24
Fiskodling - någon ciklid med etologiska iakttagelser.
Eller kanske någon romspridare (glödbandstetra eller kanske sebrafisk)?
Inspiration om glödbandstetra
Allt du vill eller inte vill veta om sebrafisk
:)
#18 - 25 augusti 2010 17:25
Jo egentligen hade man kunnat gå hur långt som helst men nånstans måste man tyvärr ändå begränsa det. Uppskattar era förslag väldigt mycket så fortsätt med det. Är det nån som har förslag på vilken typ av fisk och biotop jag kan köra på? Ska bli intressant och se vart detta går nånstans och självklart kommer jag hålla er uppdaterade :)
Bilagor:
#19 - 25 augusti 2010 18:27
Det är ett bra ämne du valt. Fundera själv på att föda fram guppys och målet var att pyssla med gener och försöka få fram speciella former & färger. Men det är svårt att komma upp i många antar generationer under så pass kort tid. Jag har i alla fall bara till 5/2-2011 att slutföra arbetet.

Tänk på att detta skall göras på under en lång tid. Det skulle kunna bli svårt att skriva i loggboken efter ett par månader då du i princip bara matar, observerar och gör vattenbyten. Det kan ju bli rätt enformigt. Med tanke på att din lärare betygsätter loggboken lika mycket som resultatet.

Personligen skippar jag akvarie-idé för att jag inte riktigt kom på något passande. Istället tillverkar bland annat jag, vobblers, jerkbaits, knivar och andra vildmarksprodukter. Då får man ju även med ett UF-företag, vilket är bra för min del då jag går ekonomi och det är bra att ha med sig.

Nu kom jag på att man skulle ju kunna försöka vara en liten grossist: köpa ett gammalt hemgjort kar, ta sand från en strand och lite svenska vattenväxter och odla fisk, som sedan säljs till privatpersoner på mässan nästa år, samt zooaffärer. Dock så får man ju inte ihop mycket på det, och som sagt, svårt att utföra på den tidsbegränsning vi har.

Återigen, lycka till :)
#20 - 25 augusti 2010 18:51
Det är ett bra ämne du valt. Fundera själv på att föda fram guppys och målet var att pyssla med gener och försöka få fram speciella former & färger. Men det är svårt att komma upp i många antar generationer under så pass kort tid. Jag har i alla fall bara till 5/2-2011 att slutföra arbetet.

Tänk på att detta skall göras på under en lång tid. Det skulle kunna bli svårt att skriva i loggboken efter ett par månader då du i princip bara matar, observerar och gör vattenbyten. Det kan ju bli rätt enformigt. Med tanke på att din lärare betygsätter loggboken lika mycket som resultatet.

Personligen skippar jag akvarie-idé för att jag inte riktigt kom på något passande. Istället tillverkar bland annat jag, vobblers, jerkbaits, knivar och andra vildmarksprodukter. Då får man ju även med ett UF-företag, vilket är bra för min del då jag går ekonomi och det är bra att ha med sig.

Nu kom jag på att man skulle ju kunna försöka vara en liten grossist: köpa ett gammalt hemgjort kar, ta sand från en strand och lite svenska vattenväxter och odla fisk, som sedan säljs till privatpersoner på mässan nästa år, samt zooaffärer. Dock så får man ju inte ihop mycket på det, och som sagt, svårt att utföra på den tidsbegränsning vi har.

Återigen, lycka till :)

Projektet handlar ju inte bara om att föröka fiskarna utan att bygga upp en biotop och det tar betydligt längre tid. Har tänkt att bygga eget mäsk-system och då är växterna också en viktig del i det hela och sen är det vattenvärden. Sen kan man ju även göra en sådan jämförelse som karrokaj skrev om och då är det lite skrivande samtidigt som att jag antagligen kommer jaga sponsorer i början så jag tror att jag utan problem kommer ha att göra tills april då mitt arbete ska vara färdigt. Vilket gör att jag ska tillbringa ungefär 3h i veckan för att få ihop mina 100h, och visst kommer det inte alltid vara lika mkt att göra, men 100h kommer det nog bli.
#21 - 25 augusti 2010 19:14
Ingen som har ett förslag på vilka fiskar jag kan köra på förutom erikthur?
#22 - 25 augusti 2010 19:25
Jag tycker att det skulle kunna vara intressant med någon av de mindre labyrinterna. Chokladguramin eller den lilla lakritsen till exempel. *ler* En biotop som inte kräver särskilt stort kar (stor budget?) men som ändå är något av en utmaning.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1448&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=242&SOK=1

Den här lilla skiten är också jättefin, lite speciell och intressant:
#23 - 25 augusti 2010 19:35
Pickles skrev:
Jag tycker att det skulle kunna vara intressant med någon av de mindre labyrinterna. Chokladguramin eller den lilla lakritsen till exempel. *ler* En biotop som inte kräver särskilt stort kar (stor budget?) men som ändå är något av en utmaning.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1448&SOK=1

Den här lilla skiten är också jättefin, lite speciell och intressant:

Två av länkarna är samma, sen så är jag inte goldis så kan inte se den ena länken.
#24 - 25 augusti 2010 19:59
Oh, jag klippte tydligen fel. *host* Den sista länken ska vara på pygméguramin, som är ruskigt fin och relativt vanlig i handeln.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1

Och den andra var på en lite ovanligare sort av lakritsguramin.
Den vanliga lakritsen är kanske både lättare att få tag i och tjusigare dock, när man tänker efter. Parosphromenus deissneri.
Det finns en hel del sidor om du googlar.
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=16+1911+1957&aid=2574
#25 - 25 augusti 2010 20:13
Pickles skrev:
Oh, jag klippte tydligen fel. *host* Den sista länken ska vara på pygméguramin, som är ruskigt fin och relativt vanlig i handeln.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1

Och den andra var på en lite ovanligare sort av lakritsguramin.

Den vanliga lakritsen är kanske både lättare att få tag i och tjusigare dock, när man tänker efter. Parosphromenus deissneri.

Det finns en hel del sidor om du googlar.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=16+1911+1957&aid=2574

Tack så mkt. Har du några förslag på amerikanska ciklider? Är framför allt det som jag är intresserad av men gurmisarna verkade också intressanta :)

Kan tillägga att de fiskar jag har i mitt nuvarande akvarium är
Palettciklider (inköpta för några dagar sedan)
Guld och kopparbarber
Siamesisk algätare och en eldstjärt
Kopparbarben får jag något yngel på då och då, men annars så har jag bara fått yngel på guppy och platy innan :P
#27 - 27 augusti 2010 08:52
Vilka möjligheter har du att analysera akvarievatten på skolan? Om det är möjligt så skulle ett tema kunna vara att titta på hur olika mängder gödning påverkar algers utveckling i akvariet.

Detta ämne skulle då även få en naturlig koppling till övergödda sjöar och även Östersjön.

Ingen kostnad för fiskar, förutom några levandefödare och PMDD gödning är billigt, kanske till och med redan finns på skolan.

Det är ganska lätt att beskriva vad som ska göras i förväg. Typ övergödning med fosfor, kväve osv.

Det ger hyfsat snabba resultat och loggboken blir levande under hela perioden.

Jag tror dessutom att många här på forumet skulle kunna vara intresserade av resultaten.

Det bästa vore naturligtvis om du kunde ha flera kar att testa i samtidigt. Prova med att sätta ut en annons om att "låna akvarium för experiment" här på forumet.

Vore det inte så långt till dig skulle jag gärna lånat ut både ett akvarium och ett gäng Endlers så att du kunde komma igång.
#28 - 27 augusti 2010 08:57
c90368 skrev:
Vilka möjligheter har du att analysera akvarievatten på skolan? Om det är möjligt så skulle ett tema kunna vara att titta på hur olika mängder gödning påverkar algers utveckling i akvariet.

Detta ämne skulle då även få en naturlig koppling till övergödda sjöar och även Östersjön.

Ingen kostnad för fiskar, förutom några levandefödare och PMDD gödning är billigt, kanske till och med redan finns på skolan.

Det är ganska lätt att beskriva vad som ska göras i förväg. Typ övergödning med fosfor, kväve osv.

Jag tror dessutom att många här på forumet skulle kunna vara intresserade av resultaten.

Det bästa vore naturligtvis om du kunde ha flera kar att testa i samtidigt. Prova med att sätta ut en annons om att "låna akvarium för experiment" här på forumet.

Vore det inte så långt till dig skulle jag gärna lånat ut både ett akvarium och ett gäng Endlers så att du kunde komma igång.

ovanstående hade varit riktigt intressant, speciellt för oss växtnördar :)

Svårt att själv våga ta steget att göra det med sitt eget kar så att säga. Och det är intressant att se exakt hur snabbt övergödning kan ske i ett akvarium, vidare hur resultatem blir beroende på vilket ämne som det övergöds med.

DVS om vissa ämnen ger kraftigare reaktioner i form av alger eller kanske rent av brist på alger :)
#29 - 27 augusti 2010 09:05
c90368 skrev:

Intressant tanke, däremot har jag inte samma personliga intresse inom den biten och iom att projektet ska pågå under en längre tid så vill jag helst ha något som jag inte tröttnar på. Men jag ska helt klart kolla på mer på det och se om det är något som jag fastnar för när jag har mer kunskap. Tack för förslaget.
#30 - 5 september 2010 11:38
Så då har jag diskuterat de tre olika idéerna med min handledare och han trodde att jag kunde göra ett projektarbete på bästa sätt genom att köra på biotopen med fiskodlingen som ett litet sidospår. Idéen med växterna skulle leda till för mycket dötid då man inväntar resultatet av gödningen större delen av tiden.

Däremot tyckte han att jag skulle mäta olika vattenvärden under hela tiden akvariet är igång. Jag har haft akvarium i 7 år men är väldigt grön på den biten. Det enda jag nånsin mätt är ph värdet. Så vad kan man mer mäta som är relevant?

@c90368
Stämmer det med dötiden eller missuppfattade jag dig. Enda sättet som jag ser att undvika dötiden på är att köra flera kar samtidigt men det har jag verken plats eller pengar till. Kommer bli tillräckligt svårt att finansiera detta då skolan inte ger något bidrag.

Så nu är det mättningarna som ska bestämmas och vilken biotop. Jag tar emot alla förslag och idéer och vill gärna ha förslag på växter och fiskar jag kan köra på också i den biotopen. Det jag inte behöver införskaffa är en pump. Har ett fluval innerfilter sedan tidigare. Har även engelsk sjösten som är ganska så finkorning. Däremot så undrar jag om det är någon sand som fungerar? Jag hade problem med att mina växter dog för så då rekommenderade mig åled deras kalkfria grus och ett nytt lysrör. Frågan är om både delarna var betydelse fulla eller om det bara var ljuset för innan hade jag ett vanligt kontorsrör. Läser även lite på plantswap och där verkar det som att ljuset är a och o för växterna. Mina akvariekunskaper är till största del baserade på mina egna erfarenheter under de här 7 åren. Det är egentligen inte förrän nu som jag har börjat läsa mer på internet om ämnet :P
#31 - 7 september 2010 09:31
Nu står jag också inför en annan fråga. Jag var lite sugen på att köra pmdd och mäsk för det är inget jag har gjort innan. Men måste man ha ett innerfilter som är specifikt tillängnat mäsken? Har för mig att jag har sett antingen här eller på plantswap nån som har använt en petflaska istället som står i akvariet. Men kan inte hitta detta igen.
#32 - 7 september 2010 14:27
Läs den här artikeln om low-tech kar. Då kan du utan åtgärder eller vattenbyten bara följa akvarievattnets utveckling och likaså invånarnas. Det krävs inte heller CO2 via mäsk, stora mängder PMDD, någon superbelysning eller något flashigt filter för ett sånt akvarium. Däremot är växtmängden du behöver lite större men kan likaväl vara ett bra alternativ som projektarbete, att mäta hur nitrit, nitrat, pH förändras hela tiden i karet från början. Varför de gör det och så vidare fram tills dess att de stabiliserats någorlunda. Hoppas jag lyckades tillföra något. Lycka till! :)
#33 - 7 september 2010 15:12
Keibo skrev:
Läs den här artikeln om low-tech kar. Då kan du utan åtgärder eller vattenbyten bara följa akvarievattnets utveckling och likaså invånarnas. Det krävs inte heller CO2 via mäsk, stora mängder PMDD, någon superbelysning eller något flashigt filter för ett sånt akvarium. Däremot är växtmängden du behöver lite större men kan likaväl vara ett bra alternativ som projektarbete, att mäta hur nitrit, nitrat, pH förändras hela tiden i karet från början. Varför de gör det och så vidare fram tills dess att de stabiliserats någorlunda. Hoppas jag lyckades tillföra något. Lycka till! :)

Tack så hemskt mkt. Känns mest som att det var min egen röst som ekade i tråden ett tag.
#34 - 7 september 2010 15:44
tjoo!

Jag och en till hade som projektarbete att få lek på en grupp mbunas.

Vi använde oss av diverse mätmetoder för syrehalt,pH,hårdhet osv, för att pricka så nära de idealiska värdena som möjligt.

Sen i rapporten skrev vi lite generell info om Malawisjön och dess ciklider, och hur man vettigt knopar ihop ett mbunas kar typ.

Blev rätt spretigt arbete till sist, för vi råkade ut för diverse problem med det, sabotage, ovanliga sjukdommar osv... Men fick MVG :)

Tror jag har en tråd om det här på zoopet... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123514 Dock
#35 - 7 september 2010 15:44
Jag känner igen den känslan. :) Skriv ett PM om du har frågor eller så, annars finns det en projekttråd som heter "Admins lilla low-tech" som handlar om just site-adminen här som kör ett low tech. Ganska inspirerande tråd och du behöver ju ingen flashig bakgrund som han utan solfilm blir nästan lika snyggt. :)
#36 - 12 september 2010 17:24
Idag var jag och köpte ett akvarium. 90 L med aluminium ram och aluminium ställning + ljusramp för 500kr. Var även lite bottengrus och några stenar som följde med + ett litet innerfilter. Bottengruset kommer jag inte använda. Åkte till jula efter akvarieköpet och köpte en säck av deras blästersand och åkte även till biltema och köpte solfilm till bakrutan. Innerfiltret är alldeles för klent men det kommer användas till mäsk istället och sedan kommer det i ett annat innerfilter sen jag har sedan tidigare.

Det som står på tur nu är att tvätta blästersanden och hälla i och i med stenar och möjligtvis nån rot, sen vatten. Tycker det är kul att vara igång. Har bestämt mig för sydamerika biotop också.

Ett annat lysrör ska också köpas då det som följde med var vanligt belysningsrör.
Har även klippt till ett liggunderlag och lagt i bottnen.
#37 - 12 september 2010 17:32
Lycka till!
Tveka inte att fråga och det ska bli kul att följa ditt projektarbete.
#38 - 14 september 2010 12:39
Då har man tvättat sand och fyllt på vattnet samt installerat en fluval 3+ innerfilter.

Lysröret som jag trodde var skit ser ganska så bra ut nu och läste på det och tydligen är det ett akvarierör. Sylvania T8 Gro-Lux. Nåt att ha? Har philips aquerelle i mitt andra kvar. Funkar Sylvania så behåller jag gärna det eftersom min budget är begränsad.

Bilder är på väg.

http://picasaweb.google.com/100610365385403377953/Projektarbete#
#39 - 14 september 2010 16:43
Getingen skrev:
Då har man tvättat sand och fyllt på vattnet samt installerat en fluval 3+ innerfilter.

Lysröret som jag trodde var skit ser ganska så bra ut nu och läste på det och tydligen är det ett akvarierör. Sylvania T8 Gro-Lux. Nåt att ha? Har philips aquerelle i mitt andra kvar. Funkar Sylvania så behåller jag gärna det eftersom min budget är begränsad.

Bilder är på väg.

http://picasaweb.google.com/100610365385403377953/Projektarbete#

Sylvania är bra för växter, men om det äldre än ett år så ska det nog bytas, eftersom det då förlorar över 50% av sin ursprungliga effekt (iaf om jag minns rätt). Annars är det ett bra lysrör. =)
#40 - 14 september 2010 17:04
Tror jag la i för mycket sand. Har jämnat till det nu och gjort så att det sluttar från bakrutan och framåt. Men är det inte för mycket sand i bakkanten?
http://lh5.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TI-qafMsS1I/AAAAAAAAACE/7juMJO7Ynac/s720/SDC10107.JPG
http://lh3.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TI-qa2-sDAI/AAAAAAAAACI/d92aLqwla5o/s720/SDC10108.JPG
#41 - 14 september 2010 17:43
Tog bort lite sand nu och det ser mkt bättre ut!
#42 - 14 september 2010 17:44
oj, det var rätt så mycket sand, men tror inte att det ska vara någon fara. Tror mer att det är en smaksak med hur mycket sand man vill ha ^^.

Föresten så ska det bli kul att följa ditt arbete. Jag gjorde själv en så kallad bakgrundslåda för akvarium som projektarbete när jag gick i gymnasiet :).
#43 - 14 september 2010 18:05
Här är även en blogg där jag kommer uppdatera med allt som händer dock inte nödvändigt ifall man läser denna tråden där det också kommer stå. Bilden är ifrån mitt andra akvarium. Mamma med två barn ;)

http://ollesakvarieprojekt.blogg.se/
#45 - 14 september 2010 21:33
Personligen gillar jag när det är lite sand. Men kör lite som du vill, jag tycker att det ser lagom ut som du har det nu. Det blir ju också lite lättare att plantera växter om du inte har allt för lite.
#46 - 14 september 2010 21:43
Ser bra ut!
#47 - 15 september 2010 08:46
Gillar med att ha lite sand än jättemycket, men det är en smaksak! Ska bli nice och se hur det ser ut när det blir inrett :).
#48 - 18 september 2010 17:12
Idag har jag varit på akvarierunda och köpt fyra växter.

Hydrocotyle Leucocephala
Echinodorus cordifolius
Echinodorus Red Flame
och en för mig okänd Echinodorus

Köpte även två red moor rötter som jag försöker få att sluta flyta som är förankrade med ståltråd och stenar.
PMDD blir nästa införskaffning.
#49 - 19 september 2010 15:09
Såhär ser det ut nu, rötterna är inte på plats än utan ligger bara där för att sluta flyta.
http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TJYICEAHNHI/AAAAAAAAADo/UnqCOKvi5tE/s912/SDC10175.JPG

Nån som vet vad detta är för Echinodorus?
http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TJX1rNI0IRI/AAAAAAAAACk/w-ScPCOvWNE/s912/SDC10141.JPG
#50 - 19 september 2010 18:35
Ser ut att kunna bli riktigt bra :)
Lite mer växter som får växa till sig, det är bara att ha tålamod.
#51 - 19 september 2010 19:47
flygrc skrev:
Ser ut att kunna bli riktigt bra :)

Lite mer växter som får växa till sig, det är bara att ha tålamod.

Tack ska beställa pmdd i veckan.
#52 - 27 september 2010 12:00
Liten uppdatering. Ena roten har sjunkit och den andra har försämrad flytförmåga men flyter fortfarande. PMDD är inte beställt än. Nytt lysrör är prio 1 då det som följde med inte var så bra som jag trodde. Så nytt lysrör ska förhoppningsvis införskaffas imorgon eller med lite tur redan ikväll, beror på när pappa kan ställa upp som taxi :P Den fortfarande okända Echinodorus ser inte ut att må särskilt bra, men beror med största sannolikhet på ljuset, vilket ska fixas så fort jag kan. Sten ska också fixas, vill ha nån rödgrå som passar ihop med rötterna och sanden.
#53 - 27 september 2010 12:44
Ser bra ut tycker jag!! Kul att se hur det går för dig!
#54 - 28 september 2010 09:50
Skrev ett långt inlägg som försvann, men kort sammanfattat. Jag har fått vitt mögel på mina red moor rötter vilket ska vara vanligt i början, men jag har fått väldigt mkt och det ger inte med sig. Finns det nån fisk som äter det? Jag har inga fiskar i alls för tillfället.
#55 - 4 oktober 2010 20:05
Har stått stilla ett bra tag nu, att få tag i ett nytt BRA lysrör var svårare än jag trodde men förhoppningsvis får jag hem det jag vill ha i denna veckan. Därefter blir det att dra igång med PMDD. Sen ska jag även försöka få tag i nån mal som kan äta upp det vita luddet på rötterna men även hålla efter akvariet på alger. Lutade åt ancistrus men vill inte ha nån romrövare. Så jag vet inte vad jag ska för mal... Sen så kommer det även bli nån dvärgciklid lite beroende på vad jag kan få tag i tyvärr. Trist att butikerna sätter begränsningen men så är det. Förslag på mal önskas.
#56 - 5 oktober 2010 17:15
Getingen skrev:
Förslag på mal önskas.

Med dvärgciklider finns det egentligen bara ett val, Otocinclus och/eller Äppelsnäckor.
#57 - 5 oktober 2010 17:34
c90368 skrev:
Med dvärgciklider finns det egentligen bara ett val, Otocinclus och/eller Äppelsnäckor.

Okej då får det bli ett par ottos, fick en sådan av en djurbutik som jag prao på för många år sen men den tyna bort i akvariet bara efter ett par veckor. Vet inte varför. Hoppas att det går bättre denna gången.
#58 - 5 oktober 2010 18:03
Getingen skrev:
Okej då får det bli ett par ottos, fick en sådan av en djurbutik som jag prao på för många år sen men den tyna bort i akvariet bara efter ett par veckor. Vet inte varför. Hoppas att det går bättre denna gången.

Det är ganska vanligt att de tynar bort som nyköpta.

De flesta som finns till salu är vildfångade och har de gått för lång tid sedan de fått tillgång till grönfoder så lägger deras magar helt enkelt av. Fiskar som äter grönt behöver hålla igång magar och tarmar, förmodligen med en viss bakterieflora.
#59 - 5 oktober 2010 18:51
c90368 skrev:
Det är ganska vanligt att de tynar bort som nyköpta.

De flesta som finns till salu är vildfångade och har de gått för lång tid sedan de fått tillgång till grönfoder så lägger deras magar helt enkelt av. Fiskar som äter grönt behöver hålla igång magar och tarmar, förmodligen med en viss bakterieflora.

Finns det nåt man kan göra för att motverka det eller är det bara att mata med grönsaker så fort dom har flyttat in till en och ha lite tur?
#60 - 5 oktober 2010 19:10
Getingen skrev:
Finns det nåt man kan göra för att motverka det eller är det bara att mata med grönsaker så fort dom har flyttat in till en och ha lite tur?

Framför allt gäller det att hitta Ottosar som inte har gått i affären så länge. Ju kortare tid i affären, desto bättre.

Senast jag köpte Ottosar så hade jag sådan tur att de inte hade hunnit öppna påsarna från leverantören, jag köpte dem utan att de varit i affärens akvarium överhuvud taget.

Mata med grönsaker är inte dåligt, men inget slår naturliga alger. De är med andra ord ingen bra fisk att starta upp ett akvarium med.
Bilagor:
#61 - 5 oktober 2010 19:16
c90368 skrev:
Framför allt gäller det att hitta Ottosar som inte har gått i affären så länge. Ju kortare tid i affären, desto bättre.

Senast jag köpte Ottosar så hade jag sådan tur att de inte hade hunnit öppna påsarna från leverantören, jag köpte dem utan att de varit i affärens akvarium överhuvud taget.

Mata med grönsaker är inte dåligt, men inget slår naturliga alger. De är med andra ord ingen bra fisk att starta upp ett akvarium med.

Okej men jag har ju red moor rötter i mitt akvarium och dom har ju fått massa vitt slem på sig. Är det skadligt för "vanliga fiskar"? För jag har fått väldigt mkt och det hänger långa trådar ifrån rötterna som har fastnat på växter bland annat. Tänkte på att för i så fall måste jag ju bli av med det innan jag stoppar i inkörsfisken.
#62 - 5 oktober 2010 20:23
Getingen skrev:
Okej men jag har ju red moor rötter i mitt akvarium och dom har ju fått massa vitt slem på sig. Är det skadligt för "vanliga fiskar"? För jag har fått väldigt mkt och det hänger långa trådar ifrån rötterna som har fastnat på växter bland annat. Tänkte på att för i så fall måste jag ju bli av med det innan jag stoppar i inkörsfisken.

Nej, det är inte farligt.

Finns en projekttråd där detta problem har diskuteras på många sidor nyligen, kommer dock inte ihåg vilken just nu[:o]

Där beskriver bla MaxB & Ansjo hur de har haft detta problem utan att det har stört fiskarna på minsta sätt och de vet vad de pratar om.

Själv har jag aldrig råkat ut för det.
#63 - 7 oktober 2010 14:24
Uppdatera med en bild. Det vita luddet har börjat ge med sig men existerar fortfarande i stora mängder. Vattnet har blivit rejält färgat av rötterna, tycker dock inte det gör något i detta fallet.

http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TK3T6S93TWI/AAAAAAAAAEI/q-76UQ8wbWM/s912/SDC10213.JPG

Alla växterna har vuxit ganska mkt också förutom spikbladen. Ändå har jag inte gett nån gödning och har ganska dålig belysning. Har bytt lösrör till ett annat som är starkare men ger mer ljus också men det är bara tillfälligt. Väntar på att få tag i ett aquarelle. Det som sitter i är iaf starkare än det förra även om det inte ser ut som det på bilderna, men det är pga att vattnet har blivit så färgat.

Kommer skaffa några platy som får gå som inkörningsfiskar som sedan får flytta till mitt andra akvarium. Ska även lägga i sten och försöka göra någon grotta till apistogrammerna som kommer att komma längre fram. Det är förresten spikat att det blir 1+2 kakduaciklider om det inte visar sig att det är omöligt att få tag i dom. Men måste skaffa en doppvärmare tills dess också. Just nu är det 22 grader vilket kanske är lite i kallaste laget. Går lite långsamt framåt då man går i skolan men även är i behov av pappa som kan skjutsa en till de olika butikerna.
#64 - 7 oktober 2010 16:05
Den okända växten som ingen har lyckats identifiera är jag ganska säker på nu är en Echinoduras Parviflorus.

http://www.mopestiexotici.ro/pictures/Echinodorus%20Parviflorus%202.jpg Väldigt likt, särskilt med spetsen i toppen av bladen.
#65 - 7 oktober 2010 18:13
Hjälp mig! Angående inkörningsfisken. Står och väljer mellan platy och kardinaltetror för det är det butiken har bra pris på för tillfället :P

Platy - stämmer inte med biotopen och kommer få flytta ut när dom har gått där ett tag, men åt andra sidan verkar dom vara bra som just inkörningsfisk. Är också lite småtomt på fisk i mitt andra akvarie så dom hade passat bra där efter dom har gått i projeketakvariet.

Kardinaltetrorna. Dom passar in i biotopen och kan därför få lov att gå kvar. Men hur pass duktiga är tetror på att käka rom och yngel egentligen, kommer ju ha apistos sen och vill helst inte att kardinaltetrorna ska äta upp deras avkomma. Sen så vet jag inte alls hur pass känsliga de här fiskarna är heller. Läser olika överallt.

Så om Kardinaltetrorna inte är jättekänsliga och låter apistornas rom och yngel vara så blir det kardinaltetror, annars platy. Hjälp mig!
#66 - 7 oktober 2010 18:42
Getingen skrev:
Hjälp mig! Angående inkörningsfisken. Står och väljer mellan platy och kardinaltetror för det är det butiken har bra pris på för tillfället :P

Platy - stämmer inte med biotopen och kommer få flytta ut när dom har gått där ett tag, men åt andra sidan verkar dom vara bra som just inkörningsfisk. Är också lite småtomt på fisk i mitt andra akvarie så dom hade passat bra där efter dom har gått i projeketakvariet.

Kardinaltetrorna. Dom passar in i biotopen och kan därför få lov att gå kvar. Men hur pass duktiga är tetror på att käka rom och yngel egentligen, kommer ju ha apistos sen och vill helst inte att kardinaltetrorna ska äta upp deras avkomma. Sen så vet jag inte alls hur pass känsliga de här fiskarna är heller. Läser olika överallt.

Så om Kardinaltetrorna inte är jättekänsliga och låter apistornas rom och yngel vara så blir det kardinaltetror, annars platy. Hjälp mig!

Kardinaltetror äter rom och yngel, de är dessutom riktigt duktiga på det!

Kardinaltetror kan vara lite luriga när de nyinköpta, jag skulle inte rekommendera dessa som inkörningsfiskar. De brukar däremot fungera bättre än Neontetror när de väl överlevt "inskolningen" i ett inkört akvarium.

Så jag röstar helt klart för Platy.
#67 - 7 oktober 2010 19:13
Som C-mats säger så är nog platy bäst som inkörsfisk, kardinaler verkar vara känsligare än många tror, och de är också ena jävlar på att sno rom likt alla tetror.

Det är nog bara ancistrus som slår dem på fingrarna i det avseendet.
#68 - 7 oktober 2010 19:18
Okej tack så hemskt mycket för era svar. Skönt att inte vara den enda som skriver i min egen tråd :)
#69 - 7 oktober 2010 19:20
Getingen skrev:
Okej tack så hemskt mycket för era svar. Skönt att inte vara den enda som skriver i min egen tråd :)

Haha jag vet hur det känns, ibland är det bara jag själv som skriver i min tråd på flera veckor :)
Men för mig agerar den mycket som en dagbok som jag kan backtracea vid behov.
Bilagor:
#70 - 7 oktober 2010 19:32
Marnat skrev:
Haha jag vet hur det känns, ibland är det bara jag själv som skriver i min tråd på flera veckor :)

Men för mig agerar den mycket som en dagbok som jag kan backtracea vid behov.

Ja det är ju en bra möjlighet, särskilt för mig som driver detta som ett projektarbete, kan ju säga att jag är betydligt duktigare på att skriva här vad som händer än i loggboken som ska in till läraren :P

Läste igenom din Apisto tråd och det gav mycket inspiration. Det jag klurar över mest egentligen just nu är inredningen. Har ju två stora rötter som jag har ställt upp så dom ser ut att komma uppifrån och dom tar väldigt mycket plats samtidigt som jag gillar det. Men måste inreda bottnen och placera växterna rätt. Bottnen är ju helt tom och växternas placering känns så där, ena stunden är jag nöjd och tänker att det kommer bara bli bättre och bättre och andra stunden så hade jag velat ändra om och testa, men ska ge dom en chans att stå där dom står idag, inte bra att hålla på att flytta för mycket på dom ju. Sen att skolan och avståndet till butiker saktar ner projektet är lite tråkigt men så är det är det när man är ung ;)
#71 - 7 oktober 2010 19:59
Getingen skrev:
Ja det är ju en bra möjlighet, särskilt för mig som driver detta som ett projektarbete, kan ju säga att jag är betydligt duktigare på att skriva här vad som händer än i loggboken som ska in till läraren :P

Läste igenom din Apisto tråd och det gav mycket inspiration. Det jag klurar över mest egentligen just nu är inredningen. Har ju två stora rötter som jag har ställt upp så dom ser ut att komma uppifrån och dom tar väldigt mycket plats samtidigt som jag gillar det. Men måste inreda bottnen och placera växterna rätt. Bottnen är ju helt tom och växternas placering känns så där, ena stunden är jag nöjd och tänker att det kommer bara bli bättre och bättre och andra stunden så hade jag velat ändra om och testa, men ska ge dom en chans att stå där dom står idag, inte bra att hålla på att flytta för mycket på dom ju. Sen att skolan och avståndet till butiker saktar ner projektet är lite tråkigt men så är det är det när man är ung ;)

Se om du kan få tag på lite mindre rötter att ha på botten som kan skapa lite grottor osv, trevligt att mina trådar kan ge lite inspiration :)

Ett apistokar behöver egentligen inte ha så avancerat växtliv, det räcker egentligen med en jälva massa vallisneria typ och sen lite rötter och torkade löv på botten :)
#72 - 7 oktober 2010 20:07
Jag har just nu i kväll fått mig en rejäl funderare på det här med layout via två YT filmer från ett annat forum.

Det är bara att titta och fundera...

#73 - 7 oktober 2010 20:17
Tack för dom klippen. När man ser dom så undrar man vem som kom på att man skulle ha växter i akvariet :P Vore coolt att lyckas med en sådan löv/gren botten.
Bilagor:
#74 - 7 oktober 2010 20:23
Getingen skrev:
Tack för dom klippen. När man ser dom så undrar man vem som kom på att man skulle ha växter i akvariet :P Vore coolt att lyckas med en sådan löv/gren botten.

Jag kan inte tänka mig ett akvarium utan växter, inte för det estetiska, utan för att de renar vattnet och håller balansen.

Men att kombinera denna gren & löv layout med växter, inte växter bara stående i bakgrunden utan lite random bland grenarna, det är utmaningen:p
#75 - 7 oktober 2010 20:53

Där har du två stycken biotopförsök som båda passat apistogramma som handen i handsken, de tycker jag är riktigt vackra och väldigt sparsmakade med växter om vi säger så :)

Sen har du ju också min favorit apisto i det andra klippet ;)
#76 - 7 oktober 2010 21:35
Den andra filmen var bara hur rätt som helst!

Jag tog mig friheten att lägga upp den i Ap tråden[:o]
#77 - 7 oktober 2010 21:52
Jag håller med Maths, vilken film. Det var rätt dyra invånare i karet dock.

Getingen:
Om du tar dig till Kristianstads Zoologiska så kommer du att hitta apistogramma, ägaren är nämligen en riktig Ap.nörd. :)
#78 - 7 oktober 2010 23:32
Getingen skrev:

Har man trädgård är det väl bara att efter att man beskurit ta skottkärran med grenar och kvistar från "akvarie-vänliga" träd och tömma i karet...? ;) :p
Vips så har man sin kaos-inredning.. :D
#79 - 8 oktober 2010 17:45
Idag blev karet befolkat. 5 blå platy och 2 siamesiska algätare och det är nog de minsta siameser jag sätt [:O] Köpte även doppvärmare och tur som jag hade så var den prissänkt precis den modellen som jag ville ha. Har även bytt lysrör nu då en kompis som lagt ner akvarieintresset donerade sitt aquarelle till mig som han inte har användning för längre. Så mycket roligare karet blev att titta på när där kom i lite fisk.
#80 - 8 oktober 2010 21:05
Visst blir det roligare med lite fiskar i karet, det finns ju de som har akvariet enbart för växter och försöker få till något som mest liknar en Japansk trädgård, men det har jag aldrig förstått mig på.

Siameser är för härliga när de är små, men det är en riktig Dr. Jekyll and Mr. Hyde fisk. Den ändrar karaktär när den blir större och blir då en riktig plåga i akvariet.
#81 - 9 oktober 2010 11:17
Uppdaterar med en bild. Svårt att få några bra bilder, detta var det bästa jag kunde åstadkomma just nu

http://lh3.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TLBN6wDf4VI/AAAAAAAAAEg/wKxIarjeIoc/s912/SDC10286.JPG

Har även fått dra ner på kraften på pumpen rejält vilket jag tycker är synd, men antar att jag kan höja successivt så fort fiskarna har vant sig. Nu är temperaturen på 25 grader istället också.

http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TLBTUhDL2tI/AAAAAAAAAEo/rFPPFsjR1OM/s912/SDC10300.JPG

Vattnet är inte helt klart, antagligen därför bilden blir så ljus i övre delen. Men det bör ju bli bättre med tiden.

Efter att ha läst lite om grumligt vatten så hoppas jag verkligen att mitt försvinner av sig själv. Orkar verkligen inte hålla på att bråka med det. Just nu skulle jag väl vilja säga att det är rötternas vita ludd som orsakar grumligheten och siameserna tycker det är betydligt roligare att simma mot strömmen än vad det är att käka luddet.
#82 - 10 oktober 2010 12:23
Rötternas vita "ludd" är inte farligt alls. Det är mest larver och andra insekter i roten som dog i roten när den torkades och luddet är alltså från den när de förmultnar. Det är förmodligen inte det som gör vattnet grumligt utan snarare sanden som tar ett par veckor på sig att lägga sig helt. Vill du påskynda reningen ordinerar jag följande lösning i ett par dagar med byte av filtervadden när den blivit smutsig. Den lösningen i "aningen större" dimension rensade upp mitt 1500L på 4 timmar.
#83 - 10 oktober 2010 13:28
Keibo skrev:
Rötternas vita "ludd" är inte farligt alls. Det är mest larver och andra insekter i roten som dog i roten när den torkades och luddet är alltså från den när de förmultnar. Det är förmodligen inte det som gör vattnet grumligt utan snarare sanden som tar ett par veckor på sig att lägga sig helt. Vill du påskynda reningen ordinerar jag följande lösning i ett par dagar med byte av filtervadden när den blivit smutsig. Den lösningen i "aningen större" dimension rensade upp mitt 1500L på 4 timmar.

Tack för den länken, men först väntar jag och ser om det ger med sig av sig själv. Har rengjort filtret en gång i veckan hitintills och då har det varit rejält igen satt så det är inte så konstigt om det har lyckats samla upp allt. Har även tillgång till mikroskåp så då kan ju utsluta ifall det är infusioer. Ska undersöka det nån gång i veckan.
#84 - 14 oktober 2010 13:35
Nu är vattnet nästan helt kristall klart. Uppdaterar med en bild.

http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TLcGxtXMhtI/AAAAAAAAAEw/BzwDpbIu-GE/s912/SDC10332.JPG

Har även en fråga. Fick hem PMDD idag. Man ska ju blanda varje påse i 500ml vatten och förvara i kylskåp. Men om jag har räknat rätt så räcker en enkel pack i mitt fall i 50 veckor om man byter vatten en gång i veckan. Kommer det inte bli dåligt av att förvaras ett år i kylskåp? Min pappa påstår det iaf. Akvariet är 90 L
#85 - 14 oktober 2010 15:22
Jag tycker att det här är ett förbannat snyggt kar, och med tanke på att det fortfarande är alldeles nytt kan det bara bli bättre! Mycket lyckad inredning.
Möjligtvis kan den kompletteras med en fastbunden växt eller två på de där härliga rötterna?^^
#86 - 14 oktober 2010 15:30
Pickles skrev:
Jag tycker att det här är ett förbannat snyggt kar, och med tanke på att det fortfarande är alldeles nytt kan det bara bli bättre! Mycket lyckad inredning.

Möjligtvis kan den kompletteras med en fastbunden växt eller två på de där härliga rötterna?^^

Tack. Bottnen ska det jobbas med. Ska i stenar och ganska mkt löv som ska sänka ph värdet. Att plantera en växt på rötterna har slagit mig men eftersom jag kör SA biotop så är det utbudet på växter väldigt begränsat. Men har du något förslag på en växt som hade kunnat fästa där så får du gärna säga till :)
#87 - 14 oktober 2010 16:49
Löv är alltid en höjdare, men jisses... jag tänkte inte på biotopen! *doh*
Dock borde det väl finnas någon mossa även i närheten av Sydamerika, och om inte det fungerar är jag övertygad om att det går att göra någonting intressant med vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala) tillsammans med rötterna. Det är en mycket medgörlig växt.
#88 - 14 oktober 2010 18:03
Getingen skrev:

Har även en fråga. Fick hem PMDD idag. Man ska ju blanda varje påse i 500ml vatten och förvara i kylskåp. Men om jag har räknat rätt så räcker en enkel pack i mitt fall i 50 veckor om man byter vatten en gång i veckan. Kommer det inte bli dåligt av att förvaras ett år i kylskåp? Min pappa påstår det iaf. Akvariet är 90 L

Inte en aning, mina 50 cl flaskor går åt fortare än en löning så jag har aldrig tänkt på problemet:eek:

Karet ser bra ut.

Men, om jag ser rätt har du valt växter som passar bättre i ett 900 liters med 60 cm i höjd.

Jag kanske ser fel?

Men se till att fylla ut med lite lägre växter. Fiskarna du har planerat att ha bor på botten och där finns det just nu inga växter alls. Massor av löv fungerar självklart också, om inte bättre.
#89 - 14 oktober 2010 18:05
Pickles skrev:
Löv är alltid en höjdare, men jisses... jag tänkte inte på biotopen! *doh*

Dock borde det väl finnas någon mossa även i närheten av Sydamerika, och om inte det fungerar är jag övertygad om att det går att göra någonting intressant med vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala) tillsammans med rötterna. Det är en mycket medgörlig växt.

Jag har spikblad till höger i akvariet. Tror det är spikblad iaf. Såldes som det men den växter dåligt. Har tänkt att den ska växa upp mellan roten på högersidan iaf.
#90 - 14 oktober 2010 18:09
c90368 skrev:
Inte en aning, mina 50 cl flaskor går åt fortare än en löning så jag har aldrig tänkt på problemet:eek:

Karet ser bra ut.

Men, om jag ser rätt har du valt växter som passar bättre i ett 900 liters med 60 cm i höjd.

Jag kanske ser fel?

Men se till att fylla ut med lite lägre växter. Fiskarna du har planerat att ha bor på botten och där finns det just nu inga växter alls. Massor av löv fungerar självklart också, om inte bättre.

Angående växterna särskilt den i mitten så trodde jag aldrig att den skulle bli så stor, om du går tillbaka i tråden när jag började så ska du få se hur liten den är. Sen så eftersom jag vill ha biotop på växterna också så begränsas utbudet väldigt kraftigt. De flesta växter kommer ifrån Asien. Sen är det även nästa problem. Budgeten. Jag köpte de här växterna pga att jag ville att det skulle fylla ut mkt. Dock kanske inte så mkt som den gör i mitten. Kommer ju lägga i några stenar och en hel del löv så jag tror nog att eventuella apistos kommer trivas då, men jag håller med dig om att det ser lite kalt ut just nu. Sen angående 900 Liters jämförelsen så förstår jag inte varför inte denna växten skulle passa i mitt akvarie? Det är ju utan tvekan den växten som trivs bäst förtillfället och den tar ju ingen skada av för lite yta som en fisk hade gjort.
#91 - 14 oktober 2010 18:11
oops dubbelinlägg
#92 - 15 oktober 2010 15:09
En fråga bara. Växten i högra hörnet, har du nått namn på den? Kan inte hitta den någonstanns.
#93 - 15 oktober 2010 15:30
Getingen skrev:
Idag blev karet befolkat. 5 blå platy och 2 siamesiska algätare och det är nog de minsta siameser jag sätt [:O] Köpte även doppvärmare och tur som jag hade så var den prissänkt precis den modellen som jag ville ha. Har även bytt lysrör nu då en kompis som lagt ner akvarieintresset donerade sitt aquarelle till mig som han inte har användning för längre. Så mycket roligare karet blev att titta på när där kom i lite fisk.

Vad hände med SA-biotopen, eller det är inkörningsfisk?
#94 - 15 oktober 2010 15:40
Getingen skrev:

#95 - 15 oktober 2010 20:07
En fråga bara. Växten i högra hörnet, har du nått namn på den? Kan inte hitta den någonstanns.

En sån här är det

http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=067C

Saturnus80 skrev:

Det är bara inkörningsfisk. Dom kommer få flytta till ett annat akvarium om ett par veckor.
#96 - 18 oktober 2010 19:12
Uppdatera med en bild. Slängde i lite sten och löv idag, dock blev det väldigt hastigt och det är ingen direkt planering bakom det. Kommer ändra på vissa stenar lite och framför allt trycka ner de flesta stenarna i sanden lite mer.

http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TLyafiq7mDI/AAAAAAAAAE4/KRrXcoirumk/s912/SDC10369.JPG

Men det får vara såhär så länge. Ska även i mer löv
#97 - 18 oktober 2010 20:31
Oftast måste man ta mer löv än vad man tänkt sig för att de ska bli bra.

Hur mycket tid lägger du ned per vecka och hur många timmar kommer du att lägga ner de kommande 10v?
#98 - 19 oktober 2010 10:29
Oftast måste man ta mer löv än vad man tänkt sig för att de ska bli bra.

Hur mycket tid lägger du ned per vecka och hur många timmar kommer du att lägga ner de kommande 10v?

Om man ska få ihop sina 100 timmar så är det ungefär 3,5 i veckan som gäller. Dock har jag lagt ner säkert det dubbla vissa veckor. Kommer ju bli mkt praktiskt arbete nu för att färdigställa karet så sen blir det bara underhåll och skriva teori om biotopen kopplat till mitt akvarium. Iaktagelser i karet och förklaringar till varför vissa saker har hänt osv.
#99 - 20 oktober 2010 13:20
Nån som kan hjälpa mig med doseringen av PMDD? på Haacks.se/pmdd så står det att man ska dosera 10ml ifrån varje flaska vid varje vattenbyte. Men då kommer det räcka i ett år för mig? Kan detta verkligen stämma?
#100 - 21 oktober 2010 10:20
Min E. Red Flame håller på att blomma nu också :)
#101 - 22 oktober 2010 11:38
Ingen som kan hjälpa mig med doseringen av PMDD?
#102 - 22 oktober 2010 11:50
PMDD håller länge. 10ml av varje flaska/100 liter. Har inte läst tråden så mkt, är ditt 100l?
#103 - 22 oktober 2010 12:47
PMDD håller länge. 10ml av varje flaska/100 liter. Har inte läst tråden så mkt, är ditt 100l?

Okej. Mitt är 90L men i så fall skulle en enkel pack räcka i ett år :S. Folk verkar göra av med PMDD:n betydligt snabbare än så.
#104 - 22 oktober 2010 14:37
Getingen skrev:
Okej. Mitt är 90L men i så fall skulle en enkel pack räcka i ett år :S. Folk verkar göra av med PMDD:n betydligt snabbare än så.

De flesta på detta forum har mer än en burk.
#105 - 22 oktober 2010 14:38
Vissa kör dubbeldos eller t.o.m trippel. Och många göder i större kar, då tar de inte så lång tid. Men vad gör det att det räcker längre? Jg menar, det är ju inte speciellt dyrt.
#106 - 22 oktober 2010 14:50
c90368 skrev:
De flesta på detta forum har mer än en burk.

Tack för ditt svar :)

Vissa kör dubbeldos eller t.o.m trippel. Och många göder i större kar, då tar de inte så lång tid. Men vad gör det att det räcker längre? Jg menar, det är ju inte speciellt dyrt.

Okej då är det bara att köra igång då. Men väntar tills Red Flamen har blommat klart. Vill inte förstöra nånting.
Vad är det egentligen som gör att akvarieväxterna blommar? Mina anubias i mitt andra kar blommade jättemkt i början när dom var nya men sen så slutade dom. Min egna tanke är att pH-värdet sjönk.
#107 - 22 oktober 2010 14:59
Jag har 5 kar. doserar i 3
varav ett 900 liters och då går mpdd:n åt ganska fort:p

vissa akvarieväxter blommar för att vattnet är annat än dom är vana vid.
Alltså dom har det som en mekanism
Här kommer jag kanske dö så jag skickar iväg mina sporer att föröka sej på ett annat ställe.
Det kan vara plötsligt byte av vattenkvalité, te x när du drattar ner nya växter från affärn, skiljer rätt mkt där.

Andra blommar för att vattnet är perfekt.
Här vill jag leva och föröka mej.

Vad gäller dubbeldos pmdd så ska du vara försiktig med det... (om du funderar på det vill säga)
Speciellt när det gäller röda växter.
Körde dubbeldos i mitt kar och alla röda växter krullade ihop sej som torkade nudlar.
#108 - 22 oktober 2010 15:16
karrokaja skrev:
Jag har 5 kar. doserar i 3

varav ett 900 liters och då går mpdd:n åt ganska fort:p

vissa akvarieväxter blommar för att vattnet är annat än dom är vana vid.

Alltså dom har det som en mekanism

Här kommer jag kanske dö så jag skickar iväg mina sporer att föröka sej på ett annat ställe.

Det kan vara plötsligt byte av vattenkvalité, te x när du drattar ner nya växter från affärn, skiljer rätt mkt där.

Andra blommar för att vattnet är perfekt.

Här vill jag leva och föröka mej.

Vad gäller dubbeldos pmdd så ska du vara försiktig med det... (om du funderar på det vill säga)

Speciellt när det gäller röda växter.

Körde dubbeldos i mitt kar och alla röda växter krullade ihop sej som torkade nudlar.

Tack för ditt svar :)
I projektarbetskaret kommer jag köra enkel dos. Ska börja dosera i mitt andra akvarium också och det är fyllt med växter så där tror jag nog att en dubbeldos kan tas upp enkelt samtidigt som där inte är några röda växter. Men testar mig fram försiktigt där.

Hur fungerar PMDD och alger ihop? Om man har alger gynnas dom? Vad gör man för att alger inte ska uppkomma med PMDD? Är enda orsaken övergödning eller finns det fler?
#109 - 22 oktober 2010 15:25
olika växter vill ha olika mkt av näringsämnena i pmdd:n
En enkelldos fångar alla växters behov mer eller mindre.
En dubbeldos kan ge för mkt av ett ämne och då kan vissa växter ge efter lite.
Men sånt måste pröva sej fram med. En riktigt växtnisse på det här forat är defdac, vill ha tips så snacka med honom;)

Pmdd funkar så att ALLA ämnen en växt behöver är tillgängliga, detta gör att växterna mår superbra
Och med tiden kommer dom att använda näringen på ett väldigt effektivt sätt
och detta medför att algerna inte hänger med på samma sätt.
Lite alger har man ju alltid.
Så när man börjar med pmdd så är det inte ovanligt att man får en explotion av alla möjliga alger.
Men har du rätt växter (i början snabbväxande, som vattenpest, hornsäv osv.) så kommer dessa konkurera ut algerna.
Med tiden kan du byta upp dej till långsamtväxande växter (du MÅSTE inte, men man hittar ofta fina växter där)
Så när du får denna explotion (OM du får den) Så är det bara att bita ihop och sköta rutinerna.
30% vattenbyte en gång i veckan och dosering
#110 - 23 oktober 2010 16:03
Uppdaterar med ett filmklipp

" target="_blank">

Hur man lägger in det i inlägget har jag inte förstått.
#111 - 23 oktober 2010 16:30
RIKTIGT läckert!!!
Ser så där naturligt vilvuxet ut:)

ett tips... ser att du har en magnet i hörnet, som man skrapar alger med.
Dessa kan ställa tilll besvär. det kan komma in sandkorn mellan magneten och glaset och då får man präktiga repor.
Bättre är att skrapa med rakblad eller isskrapa, plastkort funkar och...typ kontokort;)

Hur du klipper in en film gör du såhär.

Mellan dessa [] skriver du youtube [ youtube ] här skriver du in det sista teckenena i adressen efter = tecknet, alltså kofS0TtDd1g
[youtube]kofS0TtDd1g[/ youtube] det ska se ut så här förutom mellanslaget mellan snesträcket o Y:et
Hoppas du förstod

[youtube]kofS0TtDd1g[/youtube]
#112 - 23 oktober 2010 16:56
Det där ser riktigt bra ut!
#113 - 23 oktober 2010 17:22
karrokaja skrev:
RIKTIGT läckert!!!

Ser så där naturligt vilvuxet ut:)

ett tips... ser att du har en magnet i hörnet, som man skrapar alger med.

Dessa kan ställa tilll besvär. det kan komma in sandkorn mellan magneten och glaset och då får man präktiga repor.

Bättre är att skrapa med rakblad eller isskrapa, plastkort funkar och...typ kontokort;)

Hur du klipper in en film gör du såhär.

Mellan dessa [] skriver du youtube [ youtube ] här skriver du in det sista teckenena i adressen efter = tecknet, alltså kofS0TtDd1g

[youtube]kofS0TtDd1g[/ youtube] det ska se ut så här förutom mellanslaget mellan snesträcket o Y:et

Hoppas du förstod

[youtube]kofS0TtDd1g[/youtube]

Tack för tipset angående skrapen, hade den tidigare i mitt andra akvarie och där är grus så då uppstår ju inte problemet lika lätt. Har dock inte behövt använda den då jag inte har sett nån alg än :)

c90368 skrev:
Det där ser riktigt bra ut!

Tack :) Snygga och livliga tetror du hade.

Tanken är med karet härnäst är att försöka bygga en grotta under roten på högersidan precis bakom den låga växten. Där är också ganska så mörkt eftersom roten skuggar. Sen hoppas jag att spikbladet kommer igång ordentligt. Det har stått helt stilla i växten sen jag köpte det förutom denna veckan då det har skjutit 4 nya blad och 2 till är på gång :) Hoppas att PMDD kan öka på tempot ytterliggare. Sen är det heller inte långt kvar förrän knoppen på Red Flamen bryter vattenytan :)
#114 - 12 november 2010 19:03
Det har stått stilla i projektet lite. Red Flamen håller fortfarande på med att försöka blomma. Stjälken är nu nästan 50 cm över vattenytan och jag har fått stötta upp den och placera extra belysning.

Kan också berätta att jag idag såg ett 20 tal små palettyngel och i mitt andra akvarie tillsammans med duktiga föräldrar som vaktar dom noggrant. Tanken var att få yngel för jag har aldrig varit särskilt framgångsrik med det tidigare, inte ens med guppy. Men nån vecka efter jag köpte dom bröt kraftiga relationsproblem ut mellan honan och hanan, sen 2 veckor tillbaka då dom verkar iaf acceptera varandra och nu helt plötsligt har dom en svärm yngel. Skit coolt att se.
#115 - 12 november 2010 20:03
Getingen skrev:
Men nån vecka efter jag köpte dom bröt kraftiga relationsproblem ut mellan honan och hanan, sen 2 veckor tillbaka då dom verkar iaf acceptera varandra och nu helt plötsligt har dom en svärm yngel. Skit coolt att se.

Du har väl hört, kärlek börjar med bråk!

Det brukar vara mer eller mindre regel i dvärgciklidernas värld, antar att de ska testa om partnern är värd att satsa på.
#116 - 13 november 2010 17:02
Även om det inte tillhör tråden riktigt så kommer det två filmklipp på yngelna med föräldrar

#117 - 13 november 2010 21:29
Aldrig fel med lite filmer, hoppas det går bra med de unga!
#118 - 16 november 2010 12:38
Nu håller även min Echinoduras Parviflorus på att skicka upp en stjälk för att blomma. :D Red Flamen tror jag slår ut om en vecka ungefär. Stjälken är nu 60 cm över vattenytan och jag har fått stötta upp med bambukäppar. Funderar fortfarande vad blomningen beror på. För nu är ju andra växten påväg också ju. Roligt är det iaf. Ska i med mer löv också nästa vecka hade jag tänkt. Det har sjunkit ihop en del + att det känns som att dom har tappat buffringsförmågan lite. Så mer skadar inte. Har ett lagar som jag har tänkt ska räcka projektarbetet ut.

Sen nästa månad blir det väl dags för att införskaffa ett par eller 1+2 Apistos beroende på pris.
#120 - 29 november 2010 00:36
Nu har ungefär en 15 blommor slagit ut på samma stjälk. Dock blommar bara blommorna över en dag vilket är ganska coolt. Stjälken har också börjat utveckla blad vilket är häftig att se. Bladen skiljer sig en del ifrån de som är under vattnet.

http://lh4.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TPL0Np67B1I/AAAAAAAAAGE/Eryhqee2AfE/s640/SDC10452.JPG
http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TPL0OISrFUI/AAAAAAAAAGI/k-j_5TJ72WI/s640/SDC10453.JPG
http://lh6.ggpht.com/_SuCqgeFnlgk/TPL0OaIybeI/AAAAAAAAAGM/gIkbEEp920g/s640/SDC10457.JPG

Red Flamen har också börjat skjuta upp en andra blomstjälk.
Bilagor:
#121 - 7 december 2010 20:13
Det blommar på ordentligt. Parviflorusen slog ut sin första blomma igår. Jag har lyft av täckglaset för cordifolisen ville också gå över vattenytan med sina blad så det har jag låtit den göra till priset av en platy som ville testa hur det var att ligga på golvet. Jag har lite problem med att få ph-värdet att sjunka. Funderar på om sanden eller stenarna innehåller någon större mängd kalk för i så fall har jag problem. Har iaf lagt i ganska mkt löv till och hjälper inte det ska jag försöka göra något med torv. Något svar tillbaka vore trevligt :)
Bilagor:
#122 - 13 december 2010 12:20
Jag har lite problem med att ph-värdet inte vill sjunka lägre. Kollade idag om sanden eller stenarna innehöll kalk men det gjorde dom inte. Knepigt. Iaf så har jag också tänkt att köpa mina apistos, men jag kan inte bestämma mig för vilken sort och hur pass viktigt är lågt ph-värde för dom?

Har tittat på den här men jag har inte ett ph-värde under 7, frågan är om det går ändå.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65&SOK=1

Eller den här

och funderar också på Api.Macmasteri, tror ni någon dessa arter hade kunnat trivas hos mig eller är ph-värdet väldigt viktigt?
#123 - 14 december 2010 15:27
Getingen skrev:

Har tittat på den här men jag har inte ett ph-värde under 7, frågan är om det går ändå.

Eller den här

och funderar också på Api.Macmasteri, tror ni någon dessa arter hade kunnat trivas hos mig eller är ph-värdet väldigt viktigt?

Det är samma länk två gånger så vilken "den här" är får du skriva en gång till.

Generellt så är det inga problem att hålla Ap i högre pH än rekommenderat värde. Problemet är att rommen möglar. Så det är helt upp till dig vilka ambitioner du har.

Den vars rom brukar vara okänsligast för högre pH värden är Apistogramma cacatuoides.
#124 - 14 december 2010 20:32
c90368 skrev:
Det är samma länk två gånger så vilken "den här" är får du skriva en gång till.

Generellt så är det inga problem att hålla Ap i högre pH än rekommenderat värde. Problemet är att rommen möglar. Så det är helt upp till dig vilka ambitioner du har.

Den vars rom brukar vara okänsligast för högre pH värden är Apistogramma cacatuoides.

Det är ap. cacatuoides och ap. agassizii som det ska vara bakom länkarna.
Jag tänker i första hand på överlevnaden av fiskarna och välmåendet. Att rom möglar är inget som jag bryr mig om i dagsläget. Så tror du att det hade funkat? Tack för ditt svar förresten. Känner mig rejält bortglömd här :P
#125 - 14 december 2010 21:28
Alla "standard" Ap, dvs inte utpräglade survatten Ap, går utmärkt att hålla vid ett pH värde upp till 7,5.

Men det är som sagt bara cacatuoides som nog klarar av att få fram yngel. Med reservation för Tjeckiska varianter som jag inte vet så mycket om.
#126 - 14 december 2010 21:30
c90368 skrev:
Alla "standard" Ap, dvs inte utpräglade survatten Ap, går utmärkt att hålla vid ett pH värde upp till 7,5.

Men det är som sagt bara cacatuoides som nog klarar av att få fram yngel. Med reservation för Tjeckiska varianter som jag inte vet så mycket om.

Okej. Och ingen av de jag har nämnt är en "icke standard"?
#127 - 14 december 2010 21:48
Getingen skrev:
Okej. Och ingen av de jag har nämnt är en "icke standard"?

Nej, de är standard allihop.

Några exempel på icke standard som vill ha riktigt surt, av någon märklig anledning är de också de finaste, enligt min smak:p

elisabethae http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=260
gephyra http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=263

#128 - 15 december 2010 15:07
c90368 skrev:
Nej, de är standard allihop.

Några exempel på icke standard som vill ha riktigt surt, av någon märklig anledning är de också de finaste, enligt min smak:p

elisabethae http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=260

gephyra http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=263

Snygga firrar. Sen ytterliggare en fråga :P jag har fått för mig att man bara kan ha en apisto hanne av för att dom annars bråkar. Är det så eller har jag drömt detta? För oftast har ju folk 1+2 eller 1+3 av apistos, men det är kanske pga att fler hanar inte behövs för någon lek?
#129 - 15 december 2010 17:52
Getingen skrev:
Snygga firrar. Sen ytterliggare en fråga :P jag har fått för mig att man bara kan ha en apisto hanne av för att dom annars bråkar. Är det så eller har jag drömt detta? För oftast har ju folk 1+2 eller 1+3 av apistos, men det är kanske pga att fler hanar inte behövs för någon lek?

Förutom A.panduro och A.nijsseni som är monogama så är i stort sett alla andra Ap haremsbildande. Så det bästa är att ha en hanne med två till tre honor. Har man bara en hona kan hanen bli lite för påträngande.

Har man fler hannar av samma art så brukar det bara bli en kvar. Undantaget är om man har ett stort akvarium med många Ap av samma art, alltså mer än två hannar, men då ska det vara så stort att alla hannar kan bilda egna revir. Detta fungerar inte med alla haremsbildande Ap, men en som det kan fungera med är A.borellii.
#130 - 25 januari 2011 13:17
Var ett tag sedan jag skrev här. Nu har jag 2+1 Apistrogramma Cacatuoides.

" target="_blank">

Här kommer en film på hur det ser ut i dagsläget
Blev tyvärr inte särskilt skarpt, då kameran fokuserar fel när jag filmar på nära avstånd. Överlag ganska så nöjd har lite alger på rutan och ytters lite i akvariet. Jag har lyft av det bakre täckglaset eftersom många växter ville ur akvariet och det har dom fått också. E. Red Flamen klippte jag ner rejält då många blad började vissna. Den växter nu inte alls lika snabbt som den gjorde tidigare men misstänker att det två stängslarna tar rejält med kraft för dom har fått massor av små plantor på sig och massor av blad. Är inte riktigt nöjd med högerhörnan. Spikbladet har äntligen börjat ta sig men E. Vesuvius ser ganska så ledsen ut. Samtidigt tycker jag inte att sessifloran passar inte och den var inte planerad ifrån början men den växte en hel del i mitt andra akvarium. Har inget förslag på förändring mer än att jag hade velat fylla den hörnan med spikblad vilket lär ta ett tag och successivt plocka bort de andra växterna där.
#131 - 25 januari 2011 20:28
Jepp, det var en suddig film.

Kan du inte ta en film på "bara" akvariet så man får se hur helheten ser ut?

Börja med en helbild på karet och sedan ett mycket långsamt svep över hela karet.

Jag är nyfiken på om det verkligen är så fint som det verkar på förra filmen:p
#132 - 25 januari 2011 21:45
c90368 skrev:

Börja med en helbild på karet och sedan ett mycket långsamt svep över hela karet.

Haha, jo det ska jag göra. Det har ju förändrats en del sedan förra filmen men mkt är fortfarande det samma. Största skillnaden är väl att E. Red Flamen har blivit himla gles och tråkig men det beror garanterat på blomstjälkarna och alla adeptivplantor och blad. Funderar att klippa av stjälkarna just för att få tillbaka min gamla växt :P
#133 - 8 februari 2011 13:55
Var borta i Schweiz en vecka och har tyvärr inte hunnit fixa nån film och när jag kom hem för några dagar sedan så berättade pappa att min Apistohane var död. Tydligen hade han sett honom med popeye på kvällen och så var han död nästa morgon. Varför han fick popeye vet jag inte. Alla andra fiskar mår bra och har inte haft något dödsfall sedan starten. Iaf så upptäckte jag igår att han hade lyckats sprida sin säd. Kanske gjorde han en förstor ansträngning ;). Dock är det väldigt få yngel. Har enbart lyckats se 5 st. Ska snart ut och resa igen, men efter det har jag tänkt skaffa en ny hane.
#134 - 19 februari 2011 21:55
c90368 skrev:

Typ så här, som jag tog på mitt kar efter en rejäl rensning bland växterna.

#135 - 26 april 2011 19:22
Har varit dåligt med uppdatering här och det blev ingen film i skarp version som lovat. Dock har akvariet puttrat på även om jag inte skrivit här. Projektarbetet är iaf avslutat nu men akvariet fortsätter att leva vidare. Har gått ifrån biotopen och kör nu på blandade fiskar och växter. Har heller inte lyckats komplettera med fler individer till min apistohona förrän idag. Uppdatering med bilder och mer info kommer i helgen är det tänkt.
#136 - 29 april 2011 15:46
Hur gick det med projekt redovisningen?
#137 - 29 april 2011 17:10
c90368 skrev:
Hur gick det med projekt redovisningen?

Redovisningen är avklarad inte än, det är det enda som jag har kvar. Men alla skriftliga rapporter är färdiga.

Kan avslöja att jag nu är ägare till ett apistogramma baenschi inka 50 par. Jävligt snygga. Har suttit flera timmar och bara tittat. Har även kompletterat kakadua-paret. och har 1+2 där nu. Säljaren i butiken trodde inte det skulle vara några problem med dessa två paren i samma kar och jag håller med än så länge. Dom har ungefär halva karet var och överträder inte varandras gränser. Har bara skett nån enstaka gång och inget bråk har utbrutit. Däremot har jag proppfyllt med växter nu vilket jag tror behövs om detta ska vara möjligt. Växterna verkar lugna Apistorna väldigt mkt.

Sen var jag ju också på MAFs auktion i malmö för några veckor sedan nu och fick med mig 7 Limia tridens hem.

Så just nu har jag

7 Limia tridens
4 Blå platy
4 siamesiska algätere
1+2 apistogramma cacatuoides
1+1 apistogramma baenschi inka 50

Så det är ganska så fullt nu. Lurar dock lite på om man jag ska skaffa några pansarmalar. I så fall blir det max 4. Är man apistonörd rekommenderar jag kristianstad zoologiska. Var där för första gången i helgen och har aldrig sett så mycket Apistos i en butik tidigare. Bra priser och fina fiskar samt kunnig personal. Inka paret var absolut inte planerat förrän jag kom dit :p

På växtfronten har jag också utökat och det är rejält med växter nu.

Köpte en Crinum calamistratum i helgen som inte har planterats ännu. Svårt med placeringen med den växten men kan nog bli bra till slut. Svärdplantorna frodas och där har jag ju tre varianter. Red Flame, Parviflorus och Cordifolius. Red Flamen och Parviflorusen har adeptiv plantor som jag odlar upp i framkanten på akvariet just nu. Detta är bara tillfälligt. Har tänkt sälja/byta dessa när de blir förstora vilket kommer ske inom snar framtid.

Har också skaffat mig två skott av Hygrophila corymbosa. De växer otroligt långsamt för att vara en stängselväxt. Dock är de väldigt fina.
Limnophila sessiliflora växer på rejält dock har jag svårt att få den att trivas på ett visst ställe i akvariet. vet inte anledningen då det är bra med ljus. På övriga placeringar trivs den väldigt bra. Har också skaffat mig några skott av Ludwigia repens men har väldigt svårt att få den att trivas och bli snygg. Trodde inte detta vara någon svår växt. Annars har jag haft problem med Echinodorus vesuvius där bladen blir tunna och gul vita. Får hem en kruka Pogostemon helferi i nästa vecka som jag har tänkt använda som förgrundsväxt. Har också börjat gödda med PMDD sen två veckor tillbaka. Har märkt lite skillnad dock inte på de växter som jag har problem med (Ludwiga repens och E. vesuvius) Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få dom att trivas. Hydrocotyle leucocephala har äntligen börjat ta sig också. Tog väldigt lång tid innan den kom igång. I helgen är det tänkt att en del omplanteringar ska göras bild kommer efter det.
#138 - 29 april 2011 21:30
Super härlig läsning, här är allt och lite till på G:d

Eftersom jag är Ap nörd så gillade jag den här frasen
"Dom har ungefär halva karet var och överträder inte varandras gränser. Har bara skett nån enstaka gång och inget bråk har utbrutit. Däremot har jag proppfyllt med växter nu vilket jag tror behövs om detta ska vara möjligt. Växterna verkar lugna Apistorna väldigt mkt. "

Det är just det som krävs, om det sedan är växter, löv eller grenar spelar nog inte så stor roll, men de måste få vara lite "privata" i sina revir.

PDMM utan extra CO2 kan vara lite bökigt om man inte känner sitt kar väldigt bra. Jag har 400 liter med CO2 och fulldos PMDD vid vattenbyte och jag har 540 utan CO2 och med större fiskbelastning som jag ger PMDD.

540 karet får en dos som väl är ca 66% av rekommenderad full dos och det fungerar hos mig. Men varje kar är unikt och kör man inte efter fulldos principen med max ljus, CO2 och vattenbyten varje vecka så måste man lära sig hur ens egna akvarium reagerar på olika doser. Detta är en lång process, man måste hålla en given dos minst tre månader för att kunna läsa av ett resultat.
#139 - 30 april 2011 07:45
Nu är omplanteringen gjord. Blev ganska hyfsat. Bilder kommer senare idag om jag får någon skarpa på dom.
#141 - 1 maj 2011 16:13
Det ser verkligen härligt ut! Vilka fräscha växter.
#142 - 2 maj 2011 16:16
Tack. Sågade till lite kokosnöt-grottor till apistosarna idag också. Blev två grottor och har en annan grotta byggd av stenar sen tidigare. Hoppas på yngel inom kort. Dom borde inte kunna motstå ;)
#143 - 2 maj 2011 19:25
Haha, vad är det med Apistos och kokosnötter? Lek i ena skalet nu och ser ut att vara pågång i andra också :P
#144 - 2 maj 2011 19:28
Roligt att det går bra med karet! Det ser jättefint ut tycker jag:)
Håller tummarna för goda resultat av leken då också(Y)
#145 - 2 maj 2011 21:27

Använde en annan kamera denna gången och såg nu att det inte alls ser lika bra ut. Blir till att gå tillbaka den gamla nästa gång. Hoppas ni kan hålla till godo med detta så länge.
#146 - 4 maj 2011 19:51
Hur går det med kakaduorna? rom, yngel?:)
#147 - 4 maj 2011 20:02
ojoj, vilken video! växterna såg jättefina ut på bilden. Fiskarna måste trivas där i :).
#148 - 4 maj 2011 20:48
Micke_1991 skrev:
Hur går det med kakaduorna? rom, yngel?:)

Vet inte än, lite för tidigt att säga, men dom är aktiva kring grottan. Får hoppas på det bästa. Är det inte yngel på gång nu så öär det inte dröja länge innan det är det.
#149 - 7 maj 2011 16:16
Eftersom projektarbetet är nerlagt så skapar jag en ny tråd och fortsätter uppdatera där

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147126&p=1519232#post1519232

Uppdatering med nya bilder är gjort där!

Annons