Projektarbete, skalareodling

#1 - 9 februari 2005 17:29
Hej! Jag går i gymnasiet och gör just nu mitt projektarbete, odling av Skalarer. Tyvärr går det ganska dåligt just nu för syftet är att föda upp ynglen på naturlig väg.
Mitt par började leka för ca. 6 månader sen och har lekt kanske en gång var 3-4:e vecka sen dess. De har "lärt" sig mer och mer varje gång, men det går aldrig hela vägen. Nu hinner ynglen kläckas och bli fisimmande ca. 7-8 dagar gamla och jag hinner börja mata dem men sen bara försvinner de!

Mina frågor:

Kan det vara så att alla ynglen dör av svält på en gång, eller är det troligast att de blir uppätna?
(Jag matar med ett nytt foder "BabyStar" köpt på Akvarielagret och där sa de att det fungerar.)

Kan det hjälpa attt ha andra fiskar i akvariet som föräldrarna kan jaga?(isånafall, ex. på lämpliga arter som inte äter upp ynglel)

Kan det vara så att mina fiskar aldrig kommer lära sig att ta hand om ynglen, eller är det värt att ge dem flera chanser?

Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få! (jag söker även information själv på internet såklart.) I slutändan ska jag skriva ett arbete om hur det gick med mitt projekt, så att det skulle vara intressant att ha provat många saker och få höra många idéer!
#2 - 9 februari 2005 17:39
Jag kan inte låta bli med att fundera över vattnet.... OM jag har förstått det rätt så kräver de ganska mycket mat... eller rättare sagt matas ofta och väldigt bra vatten...

Hur ofta matar du och hur ofta byter du vatten???
#3 - 9 februari 2005 17:48
börja med nykläckt artemia nästa gång,det är mycket troligt att dom får för lite mat eftersom dom klarar sig i ca 7-8 dagar,dom kräver massor av mat,lycka till.
#4 - 9 februari 2005 17:57
Tips: Även ett negativt utfall (inga yngel) av projektarbetet är ett bra resultat (ur betygssynpunkt i alla fall) förutsatt att du dokumenterat arbetet ordentligt. Dokumentera löpande, i slutskedet av arbetet kommer du inte att komma ihåg alla detaljer.

Lycka till - både till dig och dina skalarer =)
#5 - 9 februari 2005 22:30
Om ett par månader kan du fånga levandefoder i naturen, små dafnier och små cyklops och det som brukar kallas damminfusorier. Det är inte så kinkigt, fångar du på rätt ställe får du tillräckligt med smådjur för att hålla föräldrarna och ynglen proppmätta och då borde dina chanser att lyckas öka. Håll ut!
#6 - 10 februari 2005 14:28
Hej! Tack för era svar! Jag testar vattnet varje vecka, alla värden är ok, pH ligger på 6.4. Jag byter vatten varje vecka också, lite oftare på sistonde för akvariet har varit lite i obalans.

När skalarerna har lekt och jag har bytt vatten så verkar de bli störda för då har de ätit upp ägg/yngel. Därför har jag låtit bli, men jag är rädd att vattnet inte blir ok då, man måste ju som sagt mata mycket, vet inte vad jag ska göra åt saken? Har inte råd att köpa något bättre filter just nu (fattig student ni vet..)

Mitt skalarepar är helt ensamma i akvariet förutom 3 otocinculus som de inte verkar bry sig om. Är det bäst för dem att vara ensamma? Skulle vara kul att ha flera fiskar, men inte om det förstör leken såklart!

Jag skriver akvariedagbok varje dag för att komma ihåg, så jag tänker verkligen dokumentera arbetet ordentligt. Fast extra roligt skulle det vara att ha en lyckad lek att rapportera!

Ska gå till akvarieaffären, får väl börja med artemia som alla andra, synd att inte det nya fodret verkar funka, det var vansinnigt dyrt!!

Förresten, i normala fall får mian skalarer mat 1-2 ggr om dagen (olika frysfoder) och jag har matat ynglen 4 ggr/dag, ganska mycket. Skulle vilja mata oftare men kan inte då jag inte är hemma!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 februari 2005 14:45
Det kan mycket väl vara så att de äter upp sin egen avkomma. Testa med att släppa ner några "strykfiskar" i akvarier - typ guppy. På så sätt får föräldraparet en yttre "fiende" att fösrvara sin avkomma mot vilket gör deras föräldrainstinkter starkare.
#8 - 10 februari 2005 15:05
Ok! Jo jag har funderat mycket på det där med strykfiskar. Guppy känns inte så kul, någon som har tips på någon annan art? De får ju inte vara för snabba så de äter upp ynglen, men inte heller får långsamma så de får grymt med stryk :P

Det finns inte någon annan mindre ciklid som kan passa?
#9 - 10 februari 2005 17:14
[QUOTE=Svanis]Ok! Jo jag har funderat mycket på det där med strykfiskar. Guppy känns inte så kul, någon som har tips på någon annan art? De får ju inte vara för snabba så de äter upp ynglen, men inte heller får långsamma så de får grymt med stryk :P

Det finns inte någon annan mindre ciklid som kan passa?[/QUOTE]

Varför inte guppy? Du ville ju ha en fisk som inte äter yngel? (iof äter alla fiskar småfisk), men guppy är relativt långsam.

Ciklider är däremot mycket mer rovgiriga. De kan t.om äta upp ynglen. Kör med guppy eller någon platy!
#10 - 10 februari 2005 19:58
Jag har redan guppy hemma som jag skulle kunna pröva med dem iofs...Ska jag släppa ner dem i skalarernas akvarium nu eller vänta tills de leker? Är rädd att nya fiskar ska störa dem så att de inte leker, men å andra sidan så kanske man stör leken rejält om man sätter i nya fiskar då?

Jag ville gärna ha en annan ciklid eftersom jag är förtjust i små ciklider och som sagt redan har guppy. Fast jag fick en liten idé, om jag flyttar över guppysarna så kan jag ha ett litet ciklidpar i deras akvarium istället!
Nån som har tips på någon trevlig ciklid som passar i ett 84 l växtakvarie, och som står ut med ganska stark belysning?

jag vill gärna ha Boliviansk fjärilciklid, men det känns som att det akvariet (60x40x40 cm) är för litet för dem? Skalareburken däremot hade varit tillräckligt stor..
#11 - 10 februari 2005 20:08
Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...
#12 - 10 februari 2005 20:23
[QUOTE=oveb]Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...[/QUOTE]

Gärna! Kan du skicka den till mig eller?
#13 - 10 februari 2005 20:28
Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...

Wow, du har ingen rymlig ftp du kan slänga upp den på? Jag är absolut intresserad! :D
#14 - 10 februari 2005 20:29
Jag tror jag behöver kapa ner den lite först, har inte lust att ftp'a så mycket data när jag tänker efter. Jag hör av mig när den finns i mitt galleri !

Där finns redan några småsnuttar på syresättning och yngelvakt...

Här:

http://berthling.com/gallery/325-liters?page=4
#15 - 10 februari 2005 20:55
Nu finns den snart på samma plats som de första filmerna. Dom höll på i flera timmar därför blev det lite stora filer.

Jag har kapat ner den till några minuter så nu är den bara 70 Meg...
#16 - 10 februari 2005 22:31
Du har ett riktigt snyggt kar oveb! Jag blir avundsjuk bara av att titta. Det bubblar rätt bra om växterna kan man se på de två små filmerna som ligger uppe nu. Jag är impad :D

Tack för de två små förresten, kollar in imorrn igen för den stora!
#17 - 10 februari 2005 22:37
Nu är den där, det gick åt pipsvängen första gången så jag har micklat upp den manuellt.

Här:

http://berthling.com/lek3.wmv
#18 - 11 februari 2005 09:48
Fint akvarium oveb! Och snygga bilder, hade inte varit helt fel att ha en bra kamera att dokumentera sitt projekt med..

Nu har jag släppt ned mina fem guppy till skalareparet, de såg lite rovgiriga ut, trodde väl att det var frukosten! Jag matade dem lite vid sidan av för att distrahera dem. Nu får vi se om de leker på ett tag, jag har ju pysslat ganska mycket med akvariet på sistonde, det kan väl ha stört dem. Någon som har ett tips på hur jag ska få dem att leka igen? Lämna akvariet ifred och mata dem ordentligt?

Mitt växtakvarium är sorgligt tomt på fisk just nu, bara ett enda par killis i ett 84 l akvarie. Måste handla någon dvärgciklid idag!! Jag vill ju som sagt gärna ha Bolivianska fjärilar, men det känns som att akvariet är för litet. Vi får se hur det blir..
#19 - 11 februari 2005 09:49
Tackar! Måste ligga på en schysst server, tog en dryg minut att få ner :D
Återigen, tack så mycket!
#20 - 11 februari 2005 12:10
en liten uppdatering:
jag släppte ner 5 st guppy, nu syns bara den största..hehe...hoppas att de andra bara gömmer sig ;)

Har varit på lagret och handlat en stor fin svärdplanta som jag hoppas att skalarerna accepterar som lekplats. De är ganska kräsna, ha inte lekt sen det gamla favoritbladet blev fult och jag fick klippa av det :P

Sen fick jag tag i vildfångade fjärilciklider, så då blev det såna istället för bolivianska. Kul att få tag på vildfångade, även om de säkert är känsliga, men jag hoppas verkligen att de kommer vara kapabla att ta hand om sina yngel själva!
#21 - 11 februari 2005 16:12
Klicka på "webkameran" i min blog så borde Ni kunna titta på hur kärleksparet vaktar/syresätter sin rom "live" nu ikväll. Det är tänt till 23.30 ungefär...
#22 - 18 februari 2005 09:31
Igår blev jag jätteglad, för efter 5 veckors väntan så lekte mitt skalarepar igen! Jag kunde se hela äggläggningen så det var roligt. Dock förbyttes glädjen snabbt till sorg imorse när jag vakande, då alla de ca. 100 äggen var borta! :( Mina skalarer brukar inte äta upp sina ägg, det har inte hänt på ett halvår minst, så jag förstår inte varför de skulle ha börjat med det igen?

Mina teorier är att det beror på att de var stressade, enda skillnaden mot tidigare lekar var att de hade 5 guppy som sällskap den här gången, kan de andra fiskarna ha stressat föräldrarna?

Sen funderar jag på om det kanske är guppysarna som ätit upp äggen? Föräldrarna kanske inte kunde se och försvara dem, borde jag tända en natttlampa nästa gång?

Eller borde jag plocka bort guppysarna igen? Det är så ledsamt när leken misslyckas efter all tid, arbete och pengar man lagt ned för att få det att lyckas, att jag känner av en viss tidspress (pga. arbetets deadline) gör inte det hela bättre :(

Tilläggas kan kanske att det har gått vilt till i burken för honans ryggfena ser förskräcklig ut, den har blivit splittrad i två delar nästan hela vägen...undrar vad fiskarna haft för sig egentligen...
#23 - 18 februari 2005 11:54
I naturen äter fiskarna upp rom och yngel när de känner att förutsättningarna för ynglen att överleva är dåliga. Det går mycket energi till lek och romläggning och ska ändå ynglen förfaras är det bättre för föräldrarna att få tillbaka en del av energin för att kunna leka igen. Detta faktum bekräftar din teori om att de åt rommen p g a stress... Att honans ryggfena är förstörd kan väl vara ett tecken på att föräldrarna inte varit helt överens om huruvida äggen skulle ätas eller inte, den ena har ätit och den andra försvarat förmodligen.

Jag skulle nog göra så här:
Plocka bort Guppysarna eftersom de förmodligen är stressfaktorn.
Efter nästa lek plockar du bort föräldrarna bara för att se om ynglen lever längre då.
Om ynglen överlever åttonde dygnet utan föräldrar så vet du säkert att det är föräldrarna som käkar ynglen, då är det bara att låta dem träna ordentlig... alltså fortsätta att leka och käka yngel tills de fattar vad de pysslar med...
Jag skulle också göra ett vattenbyte typ 6 dagar efter ynglen kläcks... Eftersom de dör av exakt vid samma tidpunkt, och du brukar sluta att byta vatten efter lek, så kanske föräldrarna känner av en svag förändring i vattenkvaliten... och äter ynglen därför...
Ja... det var de tips jag kunde komma på just nu...
#24 - 20 februari 2005 09:10
Tack så mycket för ditt utömmande svar! Det var bra att få lite andra åsikter och ideér. Att plocka bort föräldrarna och se om ynglen överlever verkar intressant, för som sagt då vet jag ju hur det ligger till. Då ser jag ju om ynglen äter också, ska ge dem artemia nästa gång.

Jo precis, de får försöka tills de klarar det, för jag vill verkligen att föräldrarna ska klara av ynglen själva, det är ju det som är hela idén!
Jag ska prova det där med vattenbyte oxå, och se hur de reagerar. Tididgare när jag gjort vattenbyte har ynglen varit försvunna dagen därpå, men det kanske berodde på något annat än att föräldrarna blev stressade utav vattenbytet. Jag har dock kommit på en ny teknik att byta vatten som fungerar även om jag inte lyfter bort täckglas och lysramp, det räcker med att skjuta dem lite åt sidan bara :)

Jag hoppas verkligen att de lyckas nästa gång!
#25 - 7 mars 2005 22:05
Nu har de äntligen lekt igen! Sist åt de ju upp rommen, men jag tog bort alla guppys och det verkade de gilla. De har lagt ca. 120 rom på ett nyputsat blad, och jag hoppas verkligen att de lyckas den här gången! Ska ha nattlampa tänd inatt som extra säkerhet :)

Eftersom jag har varit bortrest så var jag tvungen att byta vatten idag, trots att jag märkte på skalarerna att det var lek på gång. Döm om min förvåning när jag hörde ett knorrande ljud "knorp-knorp" när jag stack ner handen i akvariet för att nypa av några växter. Hallucinerar jag eller kan skalarer frambringa några sådana ljud?
#26 - 7 mars 2005 23:21
Hej

Japp, scalarer kan frambringa ljud. Om man studerar ett par som imponerar på varandra, det vill säga simmar upp jämsides eller framför, och spänner ut gällocken och fenorna, så kan man höra tydliga knäppande ljud, som jag har för mig att de frambringar med käkarna. Har själv två scalarepar som är i lektagen i varsin ände av en 375:a, får se hur de är på yngelvård. Men måste nog ta bort några fiskar.

MVH Micke

Annons