Protestbrev för regnskogen.

#1 - 2 maj 2008 05:40
Jag vet att det inte är populärt att vi lägger in länkar men denna är ju behjärtransvärd. Gå in och skicka din adress i ett protestbrev till Unilevers.
Stoppa Unilevers skövling av regnskog för tvål och glass
Greenpeace hade även listat de bästa och sämsta elbolagen, jag kunde inte kopiera så jag skriver in dem ist...

Bäst
Värnamo Energi
Borlänge
ETC El
Falkenberg
Gävle
Grästorp
Kalmar
Kraft & Kultur
nossebro
02 Energi
Sundsvall
Sala Heby
Sollentuna

Sämst
Tibro Energi
Närkes Kils
Fortum
Gotlands Elförsäljning
Pite
Vattenfall
Hjo Energi Elhandel
Västerbergslagen Kraft
Säffle-Årjäng
Vimmerby
Bengtsfors
Rödeby
E.ON

Phu. Nu kan ni ju kopiera listan och försöka byta elbolag så har man gjort något litet för miljön idag iaf.... [:-174]
#2 - 2 maj 2008 06:19
- Klickade på länken och skickade ett mail.
#3 - 2 maj 2008 06:31
- Klickade på länken och skickade ett mail.

[:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
#4 - 2 maj 2008 06:53
Jag kommer från Grästorp. :D
#5 - 2 maj 2008 07:40
Trevligt att Borlänge kan vara bra på nåt.. *Lätt syrligt*

Klottrat under!
#6 - 2 maj 2008 07:49
Har inget av de ovanstående elbolagen, men antar att vårt är mitt i mellan då. :)

Bytade i så fall upp oss ett steg då iaf eftersom vi hade Vattenfall innan ;)
#7 - 2 maj 2008 07:55
Ok att man inte behöver tvål men... Klart att vi skall skövla om man kan få glass!!
/J
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 maj 2008 07:57
Inskickat
#9 - 2 maj 2008 08:04
Nu har jag oxå skickat :D
#10 - 2 maj 2008 08:11
Done
#11 - 2 maj 2008 08:20
Skickat.
Känner Greenpeace till kraftverksdammarna & Brasiliens planer på att konvertera 1/3 av amazonas till sojaplantager?
#12 - 2 maj 2008 09:52
Azur skrev:
Skickat.

Känner Greenpeace till kraftverksdammarna & Brasiliens planer på att konvertera 1/3 av amazonas till sojaplantager?

Jag har faktiskt inte en susning.. Du kanske ska ringa och fråga.. Lr gå in på deras hemsida och kolla. Vad är kraftverksdammarna?
#13 - 2 maj 2008 10:02
Katharina skrev:
Jag har faktiskt inte en susning.. Du kanske ska ringa och fråga.. Lr gå in på deras hemsida och kolla. Vad är kraftverksdammarna?

http://213.180.95.58/joomla/index.php?option=com_alphacontent&section=12&cat=74&task=view&id=185&Itemid=56
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 2 maj 2008 10:02
Katharina skrev:

Se Zoopets artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=474&Itemid=206
#15 - 2 maj 2008 10:03
Oj, vad synkade ni två var då :p
#16 - 2 maj 2008 10:05
Jag skickade också ett brev
#17 - 2 maj 2008 10:35
Skickat!
#18 - 2 maj 2008 10:47
Done.
Agneta
Guest
#19 - 2 maj 2008 10:50
mm det som händer i brasilien fick inte så mycket uppmärksamhet. Usch för Brasilianska sojabönor som går till djurfoder och människor i västvärlden.
Är det någon som vet hur vanlig brasiliansk soja är i den svenska handeln?
#20 - 2 maj 2008 11:05
Inskickat.
Vilken tur att jag ledsnat på glass sedan några år! :)

F d glassgalning
#21 - 2 maj 2008 19:14
Jag har skickat in också, soja och palmolja är de 2 största hoten mot regnskogen. Problemet med soja är att all soja "blandas", i europa är det ett holländskt stort företag som står för den huvudsakliga importen från många producenter bla. från Brasilien och regnskogen så visst är det regnskogs-soja i den svenska handeln. Flera miljöorganisationer vill införa en certifiering på soja som gör den spårbar men får inte mycket gehör från politiker, Greenpeace har utfört flera protestaktioner mot det holländska företaget men det har inte uppmärksammats så mycket i media. 80% av all soja används till djurfoder och 20% till andra produkter som vi konsumenter konsumerar, tex. vegetariska hamburgare, Brasilien är världens näst största producent av soja efter USA.

Greenpeace känner mycket väl till kraftverksutbyggnaden i Brasilien, de har protesterat mot den sedan 80 talet men med tiden har väl protesterna blivit lite vekare...Brasilien behöver utvecklas och till slut tröttnar de styrande i Brasilien på alla protester. Stora företag trycker på samtidigt som det dör flera tusen om dagen i Brasilien pga. av fattigdom, nu lär väl inte fattigdomen minska i samma proportion som de rika blir rikare men så är det väl i de flesta länder.

Att 1/3 utav Amazonas skulle konverteras till sojabönsodlingar och vara sanktionerat utav den Brasilianska regeringen känner jag inte till, om man tar ett existerande exempel som delstaten Mato Grosso som betyder Tät Djungel vilket den var för 30 år sedan kan man få en tydligare uppfattning vad som sker i Brasilien. Mato Grosso utom i södra delen (Pantanal) är som ett stort sojabönsfält, jag har ingen siffra på yta men ungefär som halva europa. Inom 10-20 år räknar man med att regnskogen söder om Amazonasfloden kommer vara helt förlorad om utvecklingen går i samma takt som idag, små spridda öar av regnskog lämnas men den kanske inte klarar ändringarna i miljön.

Kanske dags att införa importförbud på soja och palmolja tills de kan bevisa var den kommer ifrån och att den inte förstör vår natur.

Mvh Janne

Annons