Protestera igen!!!

#1 - 4 februari 2004 16:54
<b>Citat:
<b>"I en demokrati är det polisen som utreder brottslighet och domstolarna som utdömer straffen.

Privata aktörer ska inte tillåtas att agera polis, domare och bödel.

Detta är inte bara ett allvarligt hot mot den personliga integriteten, det är också ett lika stort hot mot rättssäkerheten."</b></b>

http://www.piratbyran.org/fluktarna/

#2 - 4 februari 2004 17:29
så nu e det fixat
#3 - 4 februari 2004 18:25
Håller inte riktigt med. Är ingen pirat själv så att jag har inte så mycket att frukta. Om man inte får ordning på copyright problemen på nätet så kommer det få enorma konsekvenser. När det gäller utbud på musik, film, programvara etc. Dessutom stiger priserna för de som köpa och äga det samma.
#4 - 4 februari 2004 18:39
Jag vill bara skapa debatt om det fria IT-samhälle...

För å nackdelar...Yttra er!!!
#5 - 4 februari 2004 21:00
Ska vi låta privatister ta hand om det som igentligen är Polisens å Åklagarmindigheters jobb???
#6 - 4 februari 2004 21:12
nej det tycker jag inte Poseidon
#7 - 4 februari 2004 22:34
Jag anser att programvara är en teknisk pryl och inte ett kreativt verk. Därför skall det skyddas av patentlagstiftning och inte copyrightlagar. MEN programvara uppfyller i princip aldrig kravet på uppfinningshöjd och originalitet för att kunna patentskyddas.

Ett tydligt exempel är att det finns gratisprogram som gör i princip samma saker som alla normala komersiella program och det enda intrånget de har gjort är att lösa samma problem.
#8 - 4 februari 2004 22:43
Vad är problemet då? Det är väl bara att hålla sig till programvaran som är gratis då! Är inte t.ex en skulptur och en teknisk pryl då?
#9 - 4 februari 2004 23:13
they earn enough money anyway..
#10 - 4 februari 2004 23:13
direct connect är väl till för att utnyttjas eller?
#11 - 4 februari 2004 23:31
Lägg av! Vill man ha någon musik, ladda på Dc! Borde inte dom som gör musiken vara glada över att det finns folk som gillar deras musik? Jag har en polare som är med i ett heavy metall-band men inte bryr sig det minsta om skivförsälgning, bara det finns folk som gillar deras musik! Ta t.ex Metallica, gnälla över lite stålar som dom redan har för mycket av!
#12 - 4 februari 2004 23:52
Citat från Piratbyrån, en av läsarkommentarerna...

Snacka om att såga av grenen man sitter på! Ert underbara globala musikvaruhus kommer snart att vara en utbombad slum, när alla riktiga musiker tvingats byta jobb och allt ni hittar är 14-åriga nördar som lägger ut sina sura hemmainspelningar i lågupplösning. Är det det ni vill åstadkomma, så lycka till!
Klockrent.
#13 - 5 februari 2004 00:00
1) De lagar som gäller för mjukvara är egentligen samma som gäller för att t.ex. spela in ett TV-program på video, eller kopiera en sida ur en bok, och borde dömas på samma sätt. Sen är det en annan sak att antipirat-organisationernas advokater lyckats skrämma diverse tingsrätter så att mjukvarupirateri idag döms enligt en högre straffskala än t.ex. inbrott eller bilstöld.
2) Vad spelar det för roll om det är "kreativt"? Rena faktaverk kan vara copyrightade, t.ex. Nationalencyklopedin är copyrightad, precis som manualen till min kamera är det. Copyrightlagarna är till för precis sånt här.
3) Det FINNS INGEN personlig integritet på nätet, inte för privatpersoner. Alla svenska internetlagar är till _endast_ för att skydda företag och stat mot privatpersoner - privatpersoner har inga rättigheter på nätet, och är i praktiken skyldiga till brott så snart de kopplar upp sig. Följande mening är t.ex. ett brott mot PUL, med försvårande omständigheter: "Prime-minister Göran Persson is fat" (den försvårande omständigheten är att meningen kan läsas utanför EU).
4) Polisen har länge försökt få till stånd att samtliga ISP'er måste lagra all e-mail, och att polisen skall ha rätt att söka igenom emailen _utan misstanke om brott_. Rena fiske-expeditioner, alltså. Dessa lagar hindras f.n. bara av att ISP'erna inte har möjlighet att lagra de datamängder det är frågan om. Email är inte personlig, som brev är.
5) Anti-piratfirmorna genomför redan idag rena polis-aktioner, t.ex. razzior mot företag som misstänks ha piratmjukvara.

Alla mupparna som vrider sina händer om den "personliga integriteten" när det talas om kameror vid krog-köer eller när vävnadsprover används för att hitta mördare, borde _egentligen_ oroa sig för vad som pågår på nätet. DNA prover och kameror kan inte användas proaktivt, innan brott begåtts, och är inte farligare än fingeravtrycksregister. Nätet, däremot, är mycket farligare.

Jag håller med om att P2P filesharing allvarligt skadar t.ex. musikbranschen, och att den bör stoppas, men att helt ge upp all personlig integritet på nätet och utelämna sig till godtyckliga gummilagar är inte en acceptabel lösning.

Jo, en sak till: vad snällt att ge antipiratfirmorna en namnlista med folk att kolla upp! Det är som om man 1938 gett Hitler en namnlista på folk som tyckte han inte skulle vara så dum mot judarna. Glöm inte att logga IP också!
#14 - 5 februari 2004 14:28
Vi kan ta ett annat exempel. Jag har köpt Kjell Fohrmans trevliga bok Back to Nature guide om Diskus. Tycker ni att det vore rätt av mig att scanna in den och sprida den till er via nätet? Vore det rättvist mot Kjell som har lagt ner mycket tid och säkerligen en hel del pengar?
#15 - 5 februari 2004 14:55
Vi kan väl vända på det hela.....

Är det ok om kommer hem till dig och tittar efter om du har hembrännt i skafferiet utan att du vet om det?
#16 - 5 februari 2004 15:37
Det är ingen som går in på din hårddisk och tittar vad du har där. Det handlar om vad du sprider. Sprider du hembränt från ditt hem, ja då tror jag nog att det till slut kommer någon och tittar i ditt skafferi.
#17 - 5 februari 2004 15:52
Att <u>ladda ner</u> musik och film är väl inte olagligt (ännu) ?
Det är ju annat med program och annan mjukvara.

/heeke
#18 - 6 februari 2004 08:32
Vill bara tillägga att jag under ca 15 år servat privatpersoners och företagsdatorer. Det är inte många maskiner som har inte någon form av pirat kopierad media på diskarna. Det senaste året har jag servat mer än 600 burkar och dom utan pirat program eller musik mm kan räknas på mina 10 fingrar.

Så visst måste det vara ett problem för dom stackars fattiga media bolagen. Fast om dom hade satt lite vettiga priser på sina produkter så hade kopieringen antagligen minskat.

#19 - 6 februari 2004 09:31
Javisst, en CD som kostar 179:- med 12-18 låtar på varav 3-4 är bra lockar inte mig att lägga pengar på! Hade den däremot kostat 99:- nästan hälften hade det inte varit hela världen om man hade köpt den !

Men så finns ju DC....
#20 - 6 februari 2004 09:48
FI: klockrent ... mja dumheter säger jag. 14:åringar är nog ingen köpstark målgrupp iallafall. Vuxna människor köper nog det dom vill ha istället för att tanka kassa mp3:or.

Sen så är det nog inte så synd om Britney ifall hon bara tjänar 23445 miljoner dollars istället för 65743 miljoner :)

Heeke: i sverige är det bara olagligt att distrubiera mjukvara, inte tanka ner. detta gäller all mjukvara än så länge.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 februari 2004 10:10
Sen så är det nog inte så synd om Britney ifall hon bara tjänar 23445 miljoner dollars istället för 65743 miljoner :)

Nu är det väl knappast de superkändisar som redan slagit igenom som drabbas utan snarare de okända förmågor som i framtiden aldrig kommer att få en chans att slå igenom. Skivbolagen kommer i framtiden enbart att satsa på säkra kort som de vet betalar sig även om folk kopierar skivorna.
Jag är nog rätt övertygad om att de företag som idag säljer CD-skivor kommer att gå en tuff framtid till mötes. Om 10 år så kommer det nog att kosta 10-20 kronor att ladda ner en skiva och det kommer att vara det enda sättet att köpa skivor på.
Bra eller dåligt - ja jag vet inte.
#22 - 6 februari 2004 10:28
Vill man verkligen ha någon musik köper man skivan. Vill man "kolla" om något verkar ok så tankar man hem musiken och lyssnar på den. Gillar man det man hör så köper man den. Bättre kvalitet på en köpt cd än en mp3 och så vill man ju ha fodral och lyrics.

MVH
/Jens
#23 - 6 februari 2004 10:34

Nu är det väl knappast de superkändisar som redan slagit igenom som drabbas utan snarare de okända förmågor som i framtiden aldrig kommer att få en chans att slå igenom.

jag tror tvärtom att den fria musik-spridningen lättare kan ge dem ett genombrott. det finns fler kanaler att nå ut till folk istället för att vara helt utlämnad till vad någon skivbolagschef tycker är bra eller dåligt.
#24 - 6 februari 2004 11:02
Det som stör mig är att P2P slår ojämnt. Det ser man redan ganska lätt på topplistorna - de artister som kan förväntas ha en fan-base som är datoriserad (t.ex. Scooter, all techno...) säljer genomgående sämre än artister som kan förväntas ha en sämre datoriserad fan-base (t.ex. Hitz For Kidz, dansband, eller samlingsskivor med låtar från 40 - 60-talet).
Eller ta en grupp som Nightwish, som de flesta säkert hört och många här antagligen har MP3'er av - men hur många skivor har de sålt?
I USA har ju skivbolagen börjat med mass-stämningar mot de som använder P2P program, och skivförsäljningen där har redan ökat med 20% (iofs enligt skivbolagens egen statistik, men ändå).

P2P programmen slår inte bara mot musik heller - det finns en anledning till att PC spel säljer så mycket sämre än konsol-spel, trots att det finns mycket fler PC gamers. Detta har redan haft effekt på spelmarknaden, nästan alla spel görs nu i första hand till konsol (oftast XBox) och portas sen till PC, med alla de problem det innebär.

Så nog tycker jag att P2P är ett problem. Men jag tycker inte det är ett lika stort problem som de lagar som antingen redan antagits eller kommer att antas i Sverige för att bekämpa det - det är rena Storebror-lagar, och än värre är att alla politiska partier är överens om dem.
#25 - 6 februari 2004 11:06
Är det inte nån som stör sej på, att det är Privata aktörer som ska tillåtas att agera polis, domare och bödel, privata å inte det egna landets rättväsendet!?
#26 - 6 februari 2004 12:22
Ursprungligen skickat av Poseidon

Är det inte nån som stör sej på, att det är Privata aktörer som ska tillåtas att agera polis, domare och bödel, privata å inte det egna landets rättväsendet!?

Nja, inte direkt... låter ju cool med lite "Vigilante" stuk!
#27 - 6 februari 2004 12:55
Jag tror att mycket handlar om bekvämlighet. Det kommer alltid att finnas "geeks" som står i skivaffärerna och bläddrar bland udda och ovanliga skivor.

Men för den stora massan av konsumenter så har ett paradigmskifte redan börjat. Ett bra exempel är Apples iTunes Musicstore som har sålt över 30 miljoner låtar och kör just nu en kampanj tillsammans med Pepsi där de delar ut 100 miljoner gratislåtar. Kommer till europa senare i vår troligen. En enormt bra grej, man kan bläddra runt, provlyssna 30 sekunder på varje låt osv. Det tror jag är framtiden och det visar om inte annat att folk visst är beredda att betala lite för sin musik. Man kan köpa enskilda låtar och på så sätt komponera ihop sina egna samlingsalbum om man så vill.

iTunes finns ju till windows också, det funkar bra att gå in och kolla och provlyssna men som sagt man kan inte köpa i sverige ännu. Nog med Applereklam :-) Slutsatsen blir i alla fall att om man han handla musik direkt på nätet så gör man det.

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 6 februari 2004 13:23
kör just nu en kampanj tillsammans med Pepsi där de delar ut 100 miljoner gratislåtar.

Är det så bra att det gigantiska multinationella företagen skall få styra musiksmaken genom att de väljer vilka låter de vill använda i sin markadsföring.
#29 - 6 februari 2004 13:51
Läs det utmärkta inlägg som azur skrivit.

Joviss idag finns det många som fortfarande tjänar pengar på film, spel, musik etc. Men tänk på några års sikt. Då kommer inga bolag kunna satsa pengar på stora projekt. Alternativet då är nog tex. låtar som har Pepsi eller nåt annnat varumärke med i varannan mening. För att den enda möjligheten för artisterna är att få in pengar är via reklam. Eller filmer fulla med vidriga produktplaceringar och reklaminslag. Är det nån som vill ha det? Det finns bara ett sätt att njuta av bra underhållning och det är att betala för sig. Sen finns det en enorm mängd människor som via nätet tar hem det och låter oss hederliga betala. Det tycker jag är lika illa som skattesmitare och Skandiachefer.
#30 - 6 februari 2004 13:55
Poseidon när det gäller privata aktörer som skall agera polis. Så sköts ju vårt samhälles säkerhet idag till stor del av privata aktörer. Via privata vaktbolag t.ex. Det är bland annat dessa som bevakar fysiska stölder i butiker.

#31 - 6 februari 2004 14:22
Ursprungligen skickat av Jerpan

Poseidon när det gäller privata aktörer som skall agera polis. Så sköts ju vårt samhälles säkerhet idag till stor del av privata aktörer. Via privata vaktbolag t.ex. Det är bland annat dessa som bevakar fysiska stölder i butiker.

Menar du att...du är för privata domstolar åxå då.

Vi kan väl lika gärna lämna hela samhällsstrukturen åt privata intresse då...!? Vad gäller Polisen, Åklagarmindygheter, Fängelser, ja hela vårt rättväsendet.

Jag är nog inte riktigt mä...
#32 - 6 februari 2004 14:28
Citat:
<b>"Skönt att se att Italien inte stöder denna hysteriska klappjakt på människor som hävdar sin rätt till fritt informationsutbyte. Ett föredöme för resten av den teknologist utvecklade världen. Da Capo!"</b>
#33 - 6 februari 2004 15:11
Poseidon du är väl en av de största förespråkarna för upphovsrätt? Du försökte ju till och med hävda att du hade copyright på en smiley här på forumet. Kanske de privat aktörerna kan hjälpa dig i den frågan. Då kanske du skulle bli mer possitivt inställd till dem.
#34 - 6 februari 2004 16:16
Jag vill åstadkomma en informations Forum om de problem och möjligheter som utveckling och användning av Internet kan innebära å inte bara som så många andra, acceptera det som händer utan att ifrågasätta.
Den övergripande uppgiften för oss alla är att analysera den information som påverkar vårt samhällsutvecklingen å hur det kommer att påverka oss i slutändan.(Med privata armer som makten stigit dom i huvudet).
Vad kommer att hända igentligen med rättsäkertheten, personintegriteten å alla dessa viktiga faktorer som står på spel!??

Jerpan… jag har aldrig hävdat det du påstår. Att vilja att det respekteras är nog inte det samma som att hävda/kräva Copyright.

Citat från inläggen slutkläm:
” Jag säger inte att jag har ensam rätt om den smileys i andra samanhang, men just i min signatur borde det respekteras, eller??”

Citat
Ju fast nu lever vi i det elektroniska/digitala eran...Borde det inte vara själv klart att kopiera från det ena till det andra medie utan att behöva känna sig skyldig till brott.

Citat:
Internet är det bästa som har hänt sedan Telefonen uppfanns snabba kommunikationer och nya möjligheter öppnades för hela världen att hämta all sort information gratis.

Citat från orm från solidaritets tråden det var bra sagt Då:
ja, folk som piratkopierar för eget bruk skall förföljas, dödas och sen skall vi absolut kollektivt bestraffa alla i Sverige för att dom gör så! Jag tycker vi skall lägga ännu mer resurser på såna livsviktiga frågor istället för att lägga dem på struntfrågor som våldtäkt, barnmisshandel, sexhandel, mord och våldsbrott.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 6 februari 2004 16:46
ja, folk som piratkopierar för eget bruk skall förföljas, dödas och sen skall vi absolut kollektivt bestraffa alla i Sverige för att dom gör så!

Vem har påstått det du skriver ovan - du blir inte speciellt seriös i din argumentering när du skriver sådant som i citate ovan.

Internet är det bästa som har hänt sedan Telefonen uppfanns snabba kommunikationer och nya möjligheter öppnades för hela världen att hämta all sort information gratis.

En stor majoritet av världens befolkning har varken råd eller möjlighet att få denna information - "gratis" eller inte.

Borde det inte vara själv klart att kopiera från det ena till det andra medie utan att behöva känna sig skyldig till brott.

Om lagen hade varit sådan hade definitivt inte zoopet funnits i alla fall.

#36 - 6 februari 2004 17:14
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]ja, folk som piratkopierar för eget bruk skall förföljas, dödas och sen skall vi absolut kollektivt bestraffa alla i Sverige för att dom gör så!

Vem har påstått det du skriver ovan - du blir inte speciellt seriös i din argumentering när du skriver sådant som i citate ovan.
[/quote]

Det framgår klart å tydligt vart citatet kom från…!!! Synd att du glömmde ta med resten va citatet.

Jag tyckte den var bra pga. det sättet han parodierar med ämnet, när det finns saker i vårt samhälle som borde prioriteras typ våldtäkter, barnmisshandel, sexhandel, mord och våldsbrott.Trafiking med barn Etc…etc….etc.

Hur som helst utveklingen går framåt å går ej att hejdas.

#37 - 6 februari 2004 18:05
Lite för hetsig debatt för att passa mig egentligen, men jag har haft stora problem med foton jag tagit av unga vackra damer som spridits utan mitt godkännande på nätet. Jag vill fortfarande hävda att de är mina originalverk och måste åtföljas av min signatur - vilket inte skett. Att de kopieras - tja, jag har inget större ekonomiskt intresse i dem - men lite respekt för upphovsmannen kan man väl kräva????
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 6 februari 2004 18:14
Det framgår klart å tydligt vart citatet kom från…!!!

Det första man blir blind på är ögonen[;)], jag hittar fortafarnde inte detta citat i alla fall.
Man kan inte se allt i svart eller vitt - den finns faktiskt mellanting mellan att ha dödstraff på kopiering och å andra sidan att tillåta all kopiering.
Förstår inte heller din inställning - du ställer till med ett himla liv när någon kopierar din smileysignatur men tycker det är helt OK att fritt kopiera det som andra har producerat till stora kostnader och/eller med en massa arbete.

#39 - 6 februari 2004 18:23
Ni blandar ihop två frågor - 1. om det är rätt att ladda ner musik från nätet och 2. om det är rätt att kontrollera vad alla nätanvändare gör på sin dator och vad som står i alla mail, oavsett om du laddar ner musik eller inte. Om ni bestämmer er för vilken fråga ni pratar om tror jag diskussionen kommer kunna gå framåt bättre. Det var den andra frågan tråden handlade om, och den är viktig.
#40 - 6 februari 2004 19:03
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Det framgår klart å tydligt vart citatet kom från…!!!

Förstår inte heller din inställning - du ställer till med ett himla liv när någon kopierar din smileysignatur men tycker det är helt OK att fritt kopiera det som andra har producerat till stora kostnader.
[/quote]
Det ddet handlar om mest är det sättet som det kommer att ske på, på bekostnad av den personliga integritet genom IP sökningar Bl. a.

Informationen på internet är till för alla å ta del av.
Jag tycker inte att det är rätt att privataintresse ska ta del av mina eller andra personers uppgifter bara för att den vart på P2P-server.

Hur det än informatinen tillkommit på nätet är irrelevant har det hamnat där är det till för alla att ta del av. (Sen råder det suntförnuft)

Det som är relevant är om huruvida du vill skydda den informationen som är frågan här. På bekostnad av vad???

Citat från http://www.idg.se/ArticlePages/200401/27/20040127130341_IW/20040127130341_IW.dbp.asp
"att leverantören kontaktar kunden och informerar om företagets policy eller delar ut en varning, men det har också förekommit avstängningar och till och med att kundens personuppgifter lämnats ut, skriver Piratbyrån på sin sajt.

"Att bredbandsleverantörerna respekterar rättssäkerheten och den personliga integriteten. Att bredbandsleverantörerna lämnar APB:s, BSA:s, IFPI:s och liknande organisationers förfrågningar utan åtgärd, och överlåter till rättsväsendet att avgöra i skuldfrågor."
#41 - 6 februari 2004 19:15
Ursprungligen skickat av maried

Ni blandar ihop två frågor - 1. om det är rätt att ladda ner musik från nätet och 2. om det är rätt att kontrollera vad alla nätanvändare gör på sin dator och vad som står i alla mail, oavsett om du laddar ner musik eller inte. Om ni bestämmer er för vilken fråga ni pratar om tror jag diskussionen kommer kunna gå framåt bättre. Det var den andra frågan tråden handlade om, och den är viktig.

Tråden startades med: Citat:
"I en demokrati är det polisen som utreder brottslighet och domstolarna som utdömer straffen.
Privata aktörer ska inte tillåtas att agera polis, domare och bödel.
Detta är inte bara ett allvarligt hot mot den personliga integriteten, det är också ett lika stort hot mot rättssäkerheten."

Det jag vill veta...å du med tydligen är om hur det kommer att utveklas med dessa privatister, men ingen som har gett några konkreta svar på. Tyvärr

#42 - 6 februari 2004 20:00
Någon var ju inne på att väktarbolagen leker polis i den "riktiga" världen så jag antar att det formas liknande väktarbolag på nätet, de går väl undercover ut på fildelnigsnäten och kollar IP-nummer och dubbelkollar med bredbandsbolagens register, sedan kontakter de polisen då de ser att det begås ett brott.
Sedan en vacker dag så knackar det på dörren... Hehe ;)

De med rent mjöl i påsen har i alla fall ingenting att oroa sig för.

Hur som helst så tror jag att vetskapen att någon sitter där och iaktar en gör att många slutar piratkopiera, det blir nog som med hastighetskamerorna som har visat sig fungera ypperligt för att få ner hastigheten på vägarna.

Mvh Fredrik Isaksson
#43 - 6 februari 2004 20:01
Jamen, det är väl klart att det ska avgöras inom gällande lagar av domstol. Vi vill väl inte ha fler försäkringsbolag??

P.s. Om man bara är enveten och drar försäkringsbolagen till domstol vinner man oftast.
#44 - 6 februari 2004 20:04
David mot Goliat???

Tveksamt med de små resurser gemene man har...
#45 - 6 februari 2004 20:15
endel artister gör kanske bara 1 elr 2 bra låtar men cd:en har 16 å kostar 150-200 e de bra de ?? NÄÄÄÄÄÄ

så vad gör man jo tankar hem "bra MP3 kopior" på just dom 2 låtarna

gatis .. e .. gott..!!! *ler*
#46 - 6 februari 2004 20:22
Citat från Piratbyrån:
Nytt musikerfack skyddar artister från skivbolagen

På den s.k. Midemkonferensen, en tillställning arrangerad för och av dollarstinna skivbolagsmagnater, syntes i år ett annorlunda inslag. Mitt på konferensen delade popveteranerna Peter Gabriel och Brian Eno ut ett litet rött manifest. De två musikerna är trötta på den förlegade musikindustrin, som desperat försöker styra och exploatera en kår av musiker, vilka inte längre behöver några skivbolag. <b>Mot industrin hävdar de musikernas rätt att bestämma över sina alster, något som internet radikalt ökat möjligheterna för.</b> Därför har de startat det fackliga projektet MUDDA - Magnificent Union of Digitally Downloading Artists.
#47 - 6 februari 2004 20:54

"Att bredbandsleverantörerna respekterar rättssäkerheten och den personliga integriteten. Att bredbandsleverantörerna lämnar APB:s, BSA:s, IFPI:s och liknande organisationers förfrågningar utan åtgärd, och överlåter till rättsväsendet att avgöra i skuldfrågor."

Jag ser inte riktigt problemet. Jag arbetar själv för en internetleverantör och får ofta hantera sådana här frågor.

Vi kan t.ex. få in ett klagomål via mail om att den och den IP-adressen med det och det användarnamnet har varit inloggad på en DC-hubb och delat ut den och den filmen, tillsammans med en uppmaning att få den "skyldiga" personen att sluta med sin verksamhet.

Vi som internetleverantör får enligt lagen inte läsa data som kunden skickar och tar emot från internet. (Det är PUL och Post/Tele-lagen som gäller om jag inte minns fel)
Vi har heller inget intresse av att göra det.
Det vi kan göra är att titta vem som har kopplat upp sig mot en viss IP-adress (+port) vid en viss tid, och något sådant gör vi bara vid abuse-ärenden som att någon försökt hacka eller scanna andra datorer på internet, eller om vi blir uppmärksammade på att något kund fått ett virus som sprider sig över internet.
Det går att jämföra oss med en brevbärare som bara får kolla adresseringen på kuvertet.

Om någon person nu delat ut lite filmer så skickar vi helt enkelt vidare klagomålet till den personen. Vi kan aldrig börja lägga oss i vad användaren gör med sin internetuppkoppling, det är en sak mellan honom och myndigheterna om han sysslar med olagligheter.

Vi lämnar aldrig ut någons namn eller andra uppgifter till tredje part om det inte finns en polisanmälan som kräver det, och jag tror att i stort sett alla seriösa svenska internetleverantörer agerar likadant!

Vad Poseidon inte verkar inse är att om ingen betalar programmerare för att skriva program så kommer det heller inte dyka upp några nya program i den klassen. Vill ni använda gratisprogram finns det många utmärkta OpenSource-alternativ (Linux, BSD m.m.) med en hel uppsjö av program! Men du kan aldrig räkna med att någon kommer hjälpa dig när något program slutar fungera.
Tycker du inte om priset på den massproducerade fabrikstillverkade populärmusiken? Ingen tvingar dig att lyssna! Det finns även här en hel uppsjö av utomordentligt bra musik, skriven av eldsjälar som inte är ute efter att tjäna pengar eller bli rika på sin musik, utan helt enkelt gör det eftersom de tycker om det. Sådan musik klingar i alla fall bättre i mina öron!

För en CD med sådan musik betalar jag utan att tveka 179:- eller vad det nu kostar, eftersom jag vet att den kommer ge mig många timmars glädje. Jag brukar lyssna på MP3-låtar, det är så jag kommer i kontakt med den ovanliga musiken. De jag inte tycker om försvinner kvickt från hårddisken men när jag hittar någon bra musik köper jag det bandets skivor om de går att få tag på. För att sedan göra om dom till MP3:or direkt. Vem orkar hålla på och byta CD-skiva hela tiden?
#48 - 6 februari 2004 21:30
Det jag inte förstår är tydligen det att...inte ni kanske men andra internetleverantörer har gjort sådant.

Citat:
"Vi lämnar aldrig ut någons namn eller andra uppgifter till tredje part om det inte finns en polisanmälan som kräver det, och jag tror att i stort sett alla seriösa svenska internetleverantörer agerar likadant!"

Att läsa på den här länken!!!

http://www.idg.se/ArticlePages/200401/27/20040127130341_IW/20040127130341_IW.dbp.asp

#49 - 6 februari 2004 21:48
Den artikel som du hänvisar till på IDG innehåller en parts oemotsagda åsikt, utan att ens kunna specificera vad som skett.

Ingen bryter sig in på din hårddisk för att se vad du har där, de bara tittar på vad du annonserar ut via olika fildelningstjänster. Och ser de att du har material, som de äger rättigheterna till, så har de tre vägar att gå:
1: Att skita i det, men då är de snart utan jobb
2: Att göra en polisanmälan och försöka få dig lagförd, men polisen ids inte utreda sådana brott
3: Att göra dig uppmärksam på att det du gör är olagligt, och hoppas att du därmed slutar. Detta gör de via den enda vägen de kan gå, via ditt IP-nummer som spåras till en ISP, som får göra vad de vill med deras brev. Många väljer att skicka det vidare till användaren, därför att ivriga fildelare inte är en särskilt god affär för de flesta ISP:er. Det kostar mycket pengar med stort kapacitetsutnyttjande.

När man läser den här tråden ser man många rebeller som tycker man torka sig i arslet med upphovsrätter och lagar, men det är få som är rakryggade nog att acceptera att det de gör är olagligt, och åker man dit får man ett straff. Jag tycker det är en ynkedom, jag tycker det är skamligt, det är fegt och omoget och man är inget annat än ett kräk med den attityden. Och det står jag för!
#50 - 6 februari 2004 21:53
- Oftast leder det till att leverantören kontaktar kunden och informerar om företagets policy eller delar ut en varning

Ungefär som vi gör.

men det har också förekommit avstängningar och till och med att kundens personuppgifter lämnats ut, skriver Piratbyrån på sin sajt.

"Det har också förekommit..." känns lite svagt att komma släpandes med, dessutom verkar det dumt att dra alla leverantörer över en kam på det sättet. Har det förekommit, som artikeln framställer det, att någon leverantör lämnat ut kundens personuppgifter till någon tredje part bara på grund av att kunden använt fildelningsprogram tycker jag att det borde visas några konkreta exempel.

Att användningen av fildelningsprogram orsaka avstängning kan ha flera orsaker. En del internetleverantörer har t.ex. skrivit med i avtalet att kunden inte får använda några abonnemang till att sätta upp servrar, och det är precis vad man gör när man använder fildelningsprogram, man gör sin dator till en server och låter hela världen ladda ner filer från den. Andra leverantörer väljer att skriva med att de kan avsluta abonnemanget om det missbrukas, t.ex genom att användaren använder orimligt mycket bandbredd. Och det går åt en hel del bandbredd när ett tusental personer lämnar KaZaa igång över natten med några filmer utdelade, vilket oftast leder till att andra abonnenter får sämre hastigheter.
Läs igenom avtalen innan du väljer internetleverantör så slipper du överaskningar.
#51 - 6 februari 2004 22:02
swetrot: Bra sagt, håller med dig fullständigt.
#52 - 6 februari 2004 23:03
Hastighetskameror, ja... De har satt upp skiten på huddingevägen, och de har fortfarande inte blivit vandaliserade. Jag är besviken.

Är det f.ö. inte märkligt att det blir bråk varje gång en krog vill fota sin kö, men ingen säger nåt om att vi redan har hundratals kameror utplacerade på våra vägar?

#53 - 6 februari 2004 23:27
"Många väljer att skicka det vidare till användaren, därför att ivriga fildelare inte är en särskilt god affär för de flesta ISP:er. Det kostar mycket pengar med stort kapacitetsutnyttjande."

Tror jag knappast, om dom tänker efter!
Mitt ADSL räcker ypperligt för att surfa på zoopet och spela.
Vem behöver då 10-26Mbit/sec?? Tjänsterna lanseras med argumenten att det går fort att ladda ner "tunga" filer. Om leverantörerna stänger av folk som laddar ner prylar, varför ska man då välja deras 10Mbit linor istället för ADSL som kostar mindre och räcker bra till att surfa, skicka epost och spela? Rykten om ISP:er som ger ut användaruppgifter/stänger av folk/skickar varningar sprids fort och de förlorar mer och mer kunder.

Om upphovsrättslagarna inte följs, så kommer många bra sidor på nätet försvinna till slut. Ta Kjelle tex, han skulle nog tröttna på om folk tog hans foton och artiklar osv och la ut på sin hemsida. Eller vad säger du kjell, om jag kopierar hela sajten och lägger ut på hmm... petzoo.se! ??

Sen tycker jag att en skiva för 180 spänn är väl inte så dyrt? Allting kostar ju pengar... Måste man ha varje ny skiva som släpps?

"När man läser den här tråden ser man många rebeller som tycker man torka sig i arslet med upphovsrätter och lagar, men det är få som är rakryggade nog att acceptera att det de gör är olagligt, och åker man dit får man ett straff. Jag tycker det är en ynkedom, jag tycker det är skamligt, det är fegt och omoget och man är inget annat än ett kräk med den attityden. Och det står jag för!
"

-Kan inte vara bra att hetsa upp sig sådär!

#54 - 6 februari 2004 23:33
Ursprungligen skickat av Azur

Hastighetskameror, ja... De har satt upp skiten på huddingevägen, och de har fortfarande inte blivit vandaliserade. Jag är besviken.

Är det f.ö. inte märkligt att det blir bråk varje gång en krog vill fota sin kö, men ingen säger nåt om att vi redan har hundratals kameror utplacerade på våra vägar?

Kamerorna finns på många ställen, huddingevägen, nynäsvägen, essingeleden och fler ställen. Ett par tusen är väl inte så dyrt för ett foto som man kan rama in och hänga på väggen? [;)]
#55 - 6 februari 2004 23:37
Bland ISP:erna finns det två linjer att följa just nu. Dels hastigheten. Det gäller att vara "ballast" med flest megabit för att kunna locka nya kunder. Samtidigt börjar allt fler se över möjligheterna att ta betalt per megabyte eller gigabyte som användaren tar hem. Om Internetanvändandet skall fortsätta växa, och utvecklas med tjänster som det går att ta betalt för, så behövs det finnas tillgänglig bandbredd. Hos många ISP:er står 5% av användarna för 95% av trafiken. Det är trångt i ledningarna, och många tycker det går väldigt långsamt på kvällstid mellan 18-23 när alla skall ut på nätet.

För övrigt var jag inte alls upphetsad förut, då är jag mycket mer frän i tonen än så där... :-)

#56 - 7 februari 2004 00:20
Betalar man för 10Mbit har man självklart rätt att utnyttja det. Om deras stammnät inte pallar med får dom sänka hastigheten eller bygga ut nätet.
#57 - 7 februari 2004 09:04
Naturligtvis har man rätt att utnyttja vad man betalar för. Att ISP:erna inte gjort något ännu beror på att det inte finns något land på jorden med så mycket fiber per invånare som Sverige, och att därför kapaciteten räckt till. Men förr eller senare slår man i taket, och då kan du vara rätt så säker på att det kommer nya taxor där man får betala per nedladdad megabyte.

Varför tror du annars att ISP:erna fortsätter att skicka brev till alla de som uppdagats med att dela ut filer?

Annons