Protomelas Fenestratus Yellow-belly :D

#1 - 20 november 2008 15:10
Haha Jippi idag såg jag mina Protomelas Fenestratus Yellow-belly yngel simma ut ur honans mun för första gången, Och alla yngel är lika söta varje gång :P Det blev cirka 16 yngel. Det ska bli kul att se dem växa upp, men sen kommer problemet eller kankse inte ett problem men, hur ska jag bli av med dem min zooaffär säger att dem bryukar byta yngel mot mat ! och jag har inte lust att lämna ifrån mig 15 stycken F1 yngel (föräldrar VF)
Där föräldrarna kostade mig cirka 1200 kr för bara två! Så man har ju inte heller lust att lägga ut en annons här på zoopet där man säljer ynglen för 20kr styck ? Men om man låter ynglen växa upp lite så kan man kanske sälja dem par lite dyrare ? Men så har jag ju bara ett 60l som yngelakvarium så dem kan ju inte vara där allt för länge. +++ SÅ är ju inte protomelas fenestratus yellow-belly en vanlig fisk heller så dem flesta privat personer och zooaffärer känner inte igen namnet :( eller denna underbart vackra fisk som jag nog tycker är en av dem vackraste malawi jag någonsin har sett :D Så ge mig tips hur ny tycker att jag ska göra :D
#2 - 20 november 2008 15:44
Oj, kollade just hur den såg ut, och visst är den megafin!!

Jag hade banne mej fixat till en 200-litare bara för ynglen, låta dem växa till 5-6 cm och sedan sålt dom för 200 kr st.
En riktigt seriös butik, som t ex Akvarium Malawi i Örebro, skulle nog också betala bra för yngel.
#3 - 20 november 2008 17:22
Jens A. skrev:
Oj, kollade just hur den såg ut, och visst är den megafin!!

Jag hade banne mej fixat till en 200-litare bara för ynglen, låta dem växa till 5-6 cm och sedan sålt dom för 200 kr st.

En riktigt seriös butik, som t ex Akvarium Malawi i Örebro, skulle nog också betala bra för yngel.

Alltid lika skönt när man får svar utav dig för på nåt vis så är det alltid så positivt :D För du ska förstå hur glad jag blev nu :D Men tyvärr så kan jga inte skaffa ett till akvarium :( för än är jag inte proffs på övertalning vad gäller mamma och pappa :( MEN jag har ju ett 375l akvarium och där så har jag 5 demasoni runt 6 cm ( funkar skitbra fattar fortfarande inget om rycktet att demasoni ska vara hårda ?) 5 rödzebra och så mitt prtomelas par :D +++ att jag släppte i mina rödzebra yngel i akvariumet förut och varenda yngel över 1 centimeter lever fortfarande och är runt 3 cm Så min fundering är om jag kankse ska ta bort rödzebra ynglen senare och istället när protomelas ynglen är runt 2 centimeter släppa i dem där :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 november 2008 17:37
Vad är "Yellow Belly" för variant - dvs vad har den för fångstplats. Detta är viktigt att ange när du säljer den.
#5 - 20 november 2008 17:49
Fångstplatsen är nkanda :D
JeBoro
#6 - 20 november 2008 19:08
mazzkot skrev:
Så min fundering är om jag kankse ska ta bort rödzebra ynglen senare och istället när protomelas ynglen är runt 2 centimeter släppa i dem där :D

Det tror jag skulle funka, och kul att du fick yngel på dom så fort. Men vänta tills dom är iaf 2,5 cm så dom inte blir mat, man vet ju aldrig. :)
#7 - 20 november 2008 19:50
JeBoro skrev:
Det tror jag skulle funka, och kul att du fick yngel på dom så fort. Men vänta tills dom är iaf 2,5 cm så dom inte blir mat, man vet ju aldrig. :)

Vad bra :D Jaduu det är bara att be till gudarna att det inte ska ske :D
#8 - 20 november 2008 20:43
Vad kul! Grattis till fiskarna!! :) Har du någon bild på de vuxna?? :)
#9 - 20 november 2008 20:55
Gå in på ciklids hemsida och så in på artregistret så söker du på fisken så får du upp en bild och dem ser nästan lika dan ut bara att min är snyggare ;P;P haha. Men jag har inte fotat det lyckliga paret ;P Men efter jul så ska du se att då så kommer det bara ramla in bilder från mig och på mina protomelas för då blire en system kamer a :D
#10 - 21 november 2008 16:05
Najs! :)
#11 - 21 november 2008 17:10
Idag så kom mamma hem med en 8,1 megapixels lamera som hon hade köpt så nu går det iaf att ta kort på dem så det kanske kommer ett kort på dem ikväll :D
#12 - 21 november 2008 19:34
Här är ett kort på farsan till de nyfödda ynglen :D
[ATTACH]15413[/ATTACH]
#13 - 21 november 2008 21:10
Grymt fin firre! :) Grattis!
mazzkot skrev:
Här är ett kort på farsan till de nyfödda ynglen :D

[ATTACH]15413[/ATTACH]
#14 - 21 november 2008 21:27
Tack så mycket :D Men det skulle vara kul om man kunde redigera till den lite, hur gör man det ? :P
#15 - 22 november 2008 09:57
Är själv ingen mästare på att redigera,men du kan ju ta hjälp av detta program som är gratis på nätet: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=841.0 Där kan du ställa in skärpa och dylikt..Annars är ju photo shop bäst..
mazzkot skrev:
Tack så mycket :D Men det skulle vara kul om man kunde redigera till den lite, hur gör man det ? :P
#16 - 22 november 2008 11:54
Här är ytterliggare en bild :D[ATTACH]15441[/ATTACH]
#17 - 23 november 2008 13:07
Tänkte att det kunde vara kul att ha med ett foto på honan också :D Synd att bilden inte gör rätt för sig spec när det gäller honan :(
[ATTACH]15455[/ATTACH]

Ähh Hanen får väl vara med han också :D
[ATTACH]15456[/ATTACH]
#18 - 23 november 2008 13:09
HAHA, Kolla hanens haka, Undrar om han har bytt kön ? :D
Knäppte precis efter att han hade gäspat :D
#19 - 23 november 2008 20:59
Hur stor är hanen nu??
#20 - 23 november 2008 21:03
AORFISH skrev:
Hur stor är hanen nu??

HMM, Svårt att säga men jag skulle gissa på att han är mellan 12-14 cm:D
Så han har ett tag tag på sig att växa / max 18cm )
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 24 november 2008 11:09
Observera - att dit inte är tillåtet att köpa/sälja i forumet. Har raderat några inlägg.

Snygg art - lycka till med uppdragningen av ynglen - fast se till att flytta dom rätt snart från 60-liters akvariet eftersom det akvariet (som andra redan har nämnt) är för litet.
#22 - 29 november 2008 17:34
Hej idag så släppte jag i honan till det stora akvariet :D Och jag har aldrig sett hanen så grannnn så som nu ,,,, MEN nu är det så att hanen har börjat bli lite aggresiv mot honan och tagit nåra tuggor påå fenorna :(:(:(:( Så jag undrar vad jag ska göra!! Jag är så jävla nervös över att han ska döda henne ;(;(;(;(
#23 - 29 november 2008 17:48
Skulle uppskatta ett svar anarrast !!!!!!!!!!! Direkt när hon kommer fram så jaggar han bort hon och ger hon en fäft smäll :(:(:(
JeBoro
#24 - 29 november 2008 20:23
Du har inget annat kar som hon kan gå i ett tag, hon kanske behöver äta upp sig lite för han vill väl antagligen leka igen.
Annars kanske du kan prova med en ordentlig omöblering så kanske han lugnar ner sig lite.
#25 - 29 november 2008 20:33
Kan det vara så att han är sur för att hon inte vill leka ??
#26 - 30 november 2008 12:50
Sådant där händer ofta när en ny fisk kommer till akvariet. Har du haft en fisk borta, så är det som sätta i en ny fisk. Det är en anledningarna till att jag inte gärna tar ur honan för att ha henne i en yngelburk.

Det kan hjälpa att möblera om i akvariet. Hanen släpper då sitt territorium och kan bli snällare. Du kan också ta ur hanen och ha honom isolerad i tre-fyra veckor. Då blir det han som är "new kid on the block", och då är han inte lika kaxig. Det kommer sedan att bli han som bli ansatt av de övriga fiskarna, men en stor, stark, kaxig hane klarar nog av det.
Bilagor:
#27 - 30 november 2008 14:42
Vaf#N :( Jag har inte nå mer akvarium och mamma och pappa vägrar låta mig köpa nå mer ;( Och hela kavriumet tömde jag för bara nån månad sen ENBART för att få en snygg och utmärkt bra miljö för fiskarna ;(
#28 - 1 december 2008 10:18
mazzkot skrev:
Vaf#N :( Jag har inte nå mer akvarium och mamma och pappa vägrar låta mig köpa nå mer ;( Och hela kavriumet tömde jag för bara nån månad sen ENBART för att få en snygg och utmärkt bra miljö för fiskarna ;(

Huh? Var hade du honan förut, då? :confused:
#29 - 1 december 2008 10:50
Jens A. skrev:
Huh? Var hade du honan förut, då? :confused:

Asså jag har ju ett 60l där jag hade honan men där är ju ynglen så jag kan ju inte släppa ner hanen där :S
#30 - 1 december 2008 15:03
Ah, visst ja! :D

Nå, möblera om hej vilt, då. Malawis är ganska tuffa och tål en hel del stryk...Ös gärna salt i vattnet (1 dl/100 lit) för att hjälpa till med läkningen av eventuella småsår.
#31 - 1 december 2008 18:35
Kan du inte sätta upp en bild på hannen nu?;) om du inte har skikat iväg honan till något annat akavarium...:)
#32 - 2 december 2008 21:04
Jens A. skrev:
:D

Ös gärna salt i vattnet (1 dl/100 lit) för att hjälpa till med läkningen av eventuella småsår.

Det är redan fixat :D Det verkar som om hanen accepterar hon mer för varje dag :D nu rör han henne inte när hon är i " sitt hörn " vid ett sten rev :D
#33 - 6 december 2008 09:59
Bevittnade en halvt genomförd lek idag :D Hanen och honan snurrade runt runt på bottnen, Och hanen spände upp sig så han nästan sprack i fenorna # hehe # . Mamma kom olyckligtvis in och störde RÄTT så oppasande antar jag :P Men vafan , Jag är nöjd med att dem nu verkat ha hittat varandra igen, Och att hanen inte alls jagar honan lika mkt som för, nu händer det bara ibland ;P Och ynglen bara växer dem också men dem är fortfarande allt för små att släppas ner i 375´an :/ Hade ju tänkt att sedan när dem ska släppas ner i akvariet att ta bort rödzebra ynglen , Fast en utav ynglen är ca 3 cm nu och han är aldeles kolsvart :D så han kommer säkert bli skitblå och fin känns lite fel då att tänka när jag har tagit bort han att han kunde ha blivit skit fin :/ Och eftersom att " jag " tycker att detär så jävla svårt att sälja rödzebra så tänker jag ju inte precis orka ringa runt elr så :/, Men vaf#n nnu ska jag inte gräva ner mig i det nu när turturduvorna verkar vara sams och lite lek sugna :D
Ha de gött :D

Annons