Protozin för vitaprick, vattenbyten?

#1 - 7 december 2013 08:38
Idag har jag doserat sista dosen med protozin, dag 6, men hittar ingenstans på förpackningen om hur länge jag skall vänta med att göra vattenbyten så jag får ut medicinen ur karet? Skall jag vänta en vecka till eller skall jag vänta nån dag?

Ser även att vissa yngel har någon enstaka prick kvar, har inte medicinen tagit då och jag skall köra en ny kur?
#2 - 7 december 2013 09:07
Jag hade samma problem sist när jag hade vitaprick i mitt stora kar.
Men jag lät medicinen va kvar i några dagar till innan jag bytte vatten, och då försvann dom sista prickarna som fiskarna hade.
Så låt det va ett par dagar till så kanske prickarna försvinner om du har tur :)
#3 - 7 december 2013 09:15
Ok, då gör jag ett vattenbyten i mitten på nästa vecka :) konstigt att det inte står på flaskan hur man skall bete sig efter sista dosen.
#4 - 7 december 2013 09:16
Sv: Protozin för vitaprick, vattenbyten?

Ja det hållet jag med om.

Hoppas det går bra :)
#5 - 7 december 2013 09:23
Min gissning är att man helt enkelt ska "glömma bort" det och låta det verka så länge det verksamma ämnet fungerar, för att sedan göra vattenbyte när man brukar göra det :)

Det tar du ändå några byten innan det är helt borta.
#6 - 7 december 2013 09:30
Kan nog mycket väl vara så :)
#7 - 7 december 2013 10:15
tänk om innehållet är ett lättflyktigt ämne eller ett ämne som sakta men säkert går över till en annan kemikalie. jag skulle personligen gjort om behandlingen och det skadar ju inte heller.
#8 - 7 december 2013 11:28
viktorbj skrev:
tänk om innehållet är ett lättflyktigt ämne eller ett ämne som sakta men säkert går över till en annan kemikalie. jag skulle personligen gjort om behandlingen och det skadar ju inte heller.

Får se hur det artar sig annars gör jag om behandlingen men skulle absolut inte göra om den bara för att.. Jag anser att man inte skall slänga i en massa kemikalier om det verkligen inte behövs, använder knappt växtgödning heller.

Annons