PS Demasoni lek

#1 - 8 januari 2007 11:07
hej, jag har haft ps demasoni i 8 månader. jag hade dom först med 1 par goldens men det har jag inte nu. jag har 1 par Demasoni i ett 100l kar. jag undrar bara hur jag kan få dom att leka?
#2 - 8 januari 2007 14:56
Hrm.. kan nån här nåt om demasoni? eller e dom inte vanliga?
:S
#3 - 8 januari 2007 15:04
är vattenvärdena och förhållandena är rätt och fiskarna är friska så ska dom allt leka.

hur ofta byter du vatten? vad har du för filtrering? vad matar du med? har du endast ett par demasoni i karet?? du skulle annars kunna köpa ett par nya honor till, till honom.
#4 - 8 januari 2007 15:05
Jo de är relativt vanliga och du får dem att leka på xakt samma sätt som alla andra malawisar.
Först och främst måste de ju vara könsmogna (inte säker på storlek men än 6-7 cm kanske?, vilket dina säkert är med tanke på att de är minst 8 ånader gamla). Sen behöver de ha bra vattenkvalité så de trivs. Är vattenkvalitén bra och du gör regelbundna vattenbyten så kommer de leka för eller senare.
MEN vad du kan göra för att trigga lek är att göra en förändring för dem som t.ex. hoppa över och byta vatten på en vecka för att sedan vecka 2 göra ett stort vatten byte (50%). Annars kan du prova att låta ljuset vara släckt en dag och sedan tända det normalt igen. Eller hoppas över maten ett par dagara för att mata lite mer sen igen. När du byter vatten kan du ta lite kallare vatten är vad det är i akvariet så de kanske tror det är regnperiod.
Så alla sätt som är lite omväxling brukar trigga lek men grundförutsättningen är att vattenkvalitén är bra!

//MVH Tulle
#5 - 8 januari 2007 15:13
jag bytade sand igår så nu e det bättre innan var det för stora stenar i bottnen. jag har 1 par. jag har massor av lavastenar med mycket grottor.
men jag hade tänkt att jag skulle köpa 1 hona till. jag vet inte riktigt hur varm eller kallt det är. men finns det några trick på hur dom skulle kunna leka? jag har hört att dom vill ha 150l och jag har bara 100l. men om dom e ensamma så blir det nog inga större problem. jag ska göra vattenbyta typ 1-2 gånger i veckan.
#6 - 8 januari 2007 15:17
ok, jag tror att jag ska försöka det. jag visste det här med regnperiod. jag har gjort det med mina palleter. men är det bra att köpa en till?
#7 - 8 januari 2007 15:20
hur va det med filtreringen? sen gillar dom ganska så strömt vatten och . du har väl rejält med ytcirkulation eller??

sen borde du köpa dig en termometer så du vet hur varmt det äär i karet.
#8 - 8 januari 2007 19:11
jag har en termometer. och vi städade pumpen igår så cirkulationen är det inga problem med.
#9 - 10 januari 2007 19:54
Borde jag köpa en hona till? jag är lite osäker på om det behövs? =S
#10 - 11 januari 2007 12:30
säker på att du har hona och hane? grymt svårt att se skillnad på könen hos demasoni. trodde själv rätt länge ett specifikt djur var en subdominant hane som bara följde med strömmen, tills han började tugga... demasoni bör även enligt egen erfarenhet hållas i grupper om minst 10 djur men med tanke på att du bara har ett kar på 100 liter så är det nog kanske inte att rekomendera. ska du skaffa en hona till rekomenderar jag att gå via www.fiskformedlingen.se och köpa en som dokumenterat är hona, dvs som tuggat.
#11 - 11 januari 2007 19:05
ok... jag har också funderat på det. men vad jag just har upptäckt är att jag kanske inte har demasoni :S jag kollade på arbetsbeskrivningarna och den bilden och vad det stod om dom var INTE det samma.... jag ska snat skicka en bild på hanen ocyh honan ( eller den jag tror e hane och den jag tror är hona).

Annons