Ps saulosi, L hongi kliar sig

Gäst
#1 - 30 april 2010 19:58
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?
ca 250 liter
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?
1 Stycken PJ 1200L/h
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?
4 Månader
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
-
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
L Hongi 3st ca 5-6Cm 2st 3cm
M Auratus 6st 4cm
Ps Saulosi 7stycken 3-6cm
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
Nej
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
Vet ej förbereder alltid vatten i 25L hinkar så det har rätta värdena.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]pH 7.9, kH 4.5 [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
1 gång i veckan ca 30
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
5 dagar sedan, ca 20 %
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
Nej
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Räkmix, Flingor, Aljtablätter
[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Senaste 2-3 veckorna. Det är 2 stycken 1 hongi och 1 saulosi som kliar sig mycket. Dem kan dra en repa över hela akvariet. Samt ofta slänga sig på sidan emot sanden. har även sätt senaste dagarna att d har[/FONT][/SIZE] "borrat" ner huvet i sanden enda ner tills ögonen sitter.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
Ingen Dock äter den "sjuka" saulosin mycket lite samt en liten gynnare som jag tror är mest mobbad inte sjuk den är bara 3cm skygg äter dåligt.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan;
Dem är tämligen aktiva så som malawi skall vara.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Ingen mer en lite slitena fenor men det tror jag beror mest på allmen turbulens inget allvarligt vad jag kan se. Mest på analfenan
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
Nej bara saltchockat håller nu på att höja temperaturen till ca 30graden. Tanken va om det är parasiter att dessa ska dö.
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
va saulosin som startade med att klia sig sedan efter ett tag så kom hongin. Så det har väll kommit lite så där halv fort. Har inte haft saulosi eller hongi innan så detta kanske är normalt betende??
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Om jag ser några. Inga dödsfall ennu.
[/FONT][/SIZE] __________________
Gäst
#2 - 30 april 2010 21:39
Såg nu att hongin hade pytte små vita fläckar "prickar" på bröstfenorna
#3 - 1 maj 2010 13:15
Vita prick, kanske?
#4 - 1 maj 2010 15:30
Dev skrev:
Såg nu att hongin hade pytte små vita fläckar "prickar" på bröstfenorna

Låter som vita prick:confused:
Gäst
#5 - 1 maj 2010 17:56
Jo jag är lite osäker på vitaprick då jag haft det innan och brukar vara med som typ vita sandkorn? Detta ser mer ut o vara "inne" i fenorna och ser rör sig om kanske 4-5 prickar d kliar sig ej lika intensivt nu efter temp höjning höjde till 30grader vet ej hur tåliga just saulosi är emot värme vågade ej dra det högre på tempen. dock så äter saulosin dåligt. Finns det något spec foder som d gillar lite extra mycket? alla andra äter som hästar.

Jag har varit inne på någon parasit? Eller kanske kan detta vara märken efter gammla bett på fenorna? Fast jag har ju ej varit med om att det har blivit märken efter detta innan då jag hade mycke fisk mellan 90-2002 sedan paus tills för ca 6månader sedan. Så man är ju ringrostig.

Glömmde skriva att jag har 3 maingano med. Har ej haft maingano och saulosi innan så detta är nya fiska för mig och vet ej hur känsliga dessa är mm mm.

Så man är lite oroad mest för saulosin som åter dåligt.

Tackar för svaren men om det varit pricksjukan så borde det väll sprida sig på kroppen ?
#6 - 1 maj 2010 18:46
Låter som precis likadana fläckar som guramisarna har på sina fenor här, de har haft dem så långe att jag inte ens reflekterar över det längre. Men vem vet vad det är?
Gäst
#7 - 1 maj 2010 22:01
VD Jag kollade på din sida och såg fenorna på guramin det är liknande som jag har på fisken. Jag kanske är över nojig:P
#8 - 1 maj 2010 22:24
Eller så borde även jag vara det?!:confused:

Två saker har varit i karet från innan jag tog över:
-Prickarna på fenorna
-En kanske 6mm vit fläck på Plecon

Båda dessa saker har som sagt varit i säkert ett år (kanske halvår) och ingen fisk verkar lida av det så jag har inte brytt mig. Dock ska jag kanske medicinera Plecon och det blir kanske även guramisarna om man lyckas få reda på vad det kan vara.
Gäst
#9 - 1 maj 2010 22:32
jo en sådan stor fläck kan ju vara någon svamp eller något??? Men jag fick ett mess nyss av en bekant som sa att det kunde vara protein fläckar på fenor? kan det stämma??

Skulle vara jäkligt kul o få reda på värkar vara samma sak vi har iaf. Mina fiskar har nu slutat klia sig föresten. Räcker tydligt o skiva o fråga om det på ett forum så slutar d klia sig:P

Tackar för svar
Samt ett jäkla fint forum
#10 - 1 maj 2010 22:48
Kan mina fiskar simma undan eller precis börja röra sig när man tar kameran så vet de säkert även vad man skriver på forum. ;)

Det var en ny tanke med proteinfläckar, men vem vet?

Hoppas det håller i sig med tillfrisknandet!
#11 - 2 maj 2010 09:13
Salosi kanske äter dåligt för att du har lite hög temp, om det är (Pseudotropheus saulosi) vill dom ha en temp på cs 25grader de på fenorna kan vara paresiter parasitena kommer väl mer om man höjer tempen till över 25grader eller har jag fel???? jag är inte säker på det själv.. men när jag hade malawi så började dom klia sej om jag höjde temp över 25grader så jag höll en temp på 24 och hade pigga och lekvilliga fiskar..
Gäst
#12 - 2 maj 2010 09:44
Jag höjde tempen just för att jag läst att man kan göra detta då parasiter tål lägre temp en va fisken gör.

Men min standard temp är ca 26 grader.
Ok saolusi gillar d lite kallare vatten?

jag har läst mellan 24 - 28 grader på malawis. För alla andra fiskar äter som bara den bara en som ej käkar någe vidare. Tror han tog en lite flinga idag. Är lite orolig för han. För efter höjning har jag nu sänkt så jag är nere på standard temp 26. Och jag har märkt att kliandet försvunnit.

Så jag tror det va hud-parasiter??
Så ium att jag salt chockade samt höjde tempen så dog dessa?

Dock så är fläckarna på bröst fenorna kvar???

Jätte tack för svaren. Är det fler som tycker jag ska sänka tempen yttligare? Vill inte hatta onödigt mycket med temperaturen.
#13 - 2 maj 2010 10:14
funkar det med 26 grader så tycker jag att du ska fortsätta med det =) i min malawi odling hade jag ca 50 kar i ett par rum i källare så det höll en temp på ca 24 grader utan värmare =) jag märkte aldrig några sjukdomar på dom, förutom något fall av bukvattensot då och då.
Gäst
#14 - 2 maj 2010 14:21
Nä men bukvattensot får man nästan räkna med att det händer förr eller senare. Är väll lite av "Malawisukan". Jag har forskar vidare på dessa "fenprickar! Det värkar inte vara vitaprick. Peppar peppar inte ett ovanligt kliande i burken. Det är ju fortfarande lite kass med ätandet.

Bild på akvariet http://niceone-network.nu/malawi/DSC01931.JPG

Tycker inredningen är ok borde ej vara stress relaterat med ätandet?

Bild på hongi honan som va redigt sliten på fenorna förut helt ok nu http://niceone-network.nu/malawi/DSC01881.JPG

Hongi hanen fortfarande sliten analfena http://niceone-network.nu/malawi/DSC01839.JPG

Saulosi hanen som ej äter tycker han ser lite smal ut ?? http://niceone-network.nu/malawi/DSC01877.JPG
Gäst
#15 - 6 april 2011 16:54
Har visst helt glömt hur det slutade. Det visade sig vara parasiter. Ingen fisk dog. Försvann av sig själv

Annons