Pseudotropheus sp. 'acei' Eller?

#1 - 26 september 2008 17:37
Har en fick jag tror är en Pseudotropheus sp. 'acei', Jag är dock inte säker och då jag ska köpa en hona till honom snart kan det vara bra att veta :)

http://img223.imageshack.us/img223/4071/p9260022aj8.jpg
http://img300.imageshack.us/img300/8273/p9260023jo9.jpg

Är det ens en hane? har aldrig sett äggrör men vem vet? :confused:

Är han inte fin förresten? haft honom sedan 5cm och nu är han 14-15 :D
#2 - 26 september 2008 18:10
Jo, det är nog en acei. Men det är den tjockaste acei jag någonsin sett. Du får motionera honom mera eller dra ner på maten :D
#3 - 26 september 2008 23:14
hehe, men han ar 636l att sträcka ut sig på, dessutom tar han en av tre räkmixkuber jag ge mina 14 fuskar varje dag, så vad ska man göra ;)
glupsk rackare :)
#4 - 27 september 2008 05:17
Långås skrev:
Jo, det är nog en acei. Men det är den tjockaste acei jag någonsin sett. Du får motionera honom mera eller dra ner på maten :D

haha, ja vilken tjocksmock :D
admin
Christian Alfredsson
#5 - 27 september 2008 07:29
En gäng honor så motionerar han bort det.

Det är annars så att väldigt många av oss matar malawiciklider för mycket. Tror att Kjell matade varannan dag då han hade vuxna malawiciklider. Ad Konings var hemma hos honom och tyckte att de var lagom matade. Samma kroppsform som i sjön.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 september 2008 08:00
Speciellt acei/Mary gold har faktiskt extremt lätt för att svälla upp vid övermatning - normalt sett är de ju smäckra fiskar men jag har rätt ofta sett tämligen klunsiga exemplar av denna art.
#7 - 27 september 2008 10:35
hehe, aja får ta och dra ner på matningen då, varannan dag säger ni, hur många gram räkmix per dag blir det till
1 st 15cm acei,
6 rödzebra på 4-8cm.
en benga på 7cm och två små på 3-5,
en sp. hara på 5cm och en liten på 3,
3 golden,på 8-10cm
och en pleco (tror jag) mal på 15?

Kanske inte exakt på grammet men någon typ av riktmärke skulle vara bra :D
räkmixen består av sej, ärtor, skalade räkor,och spenat, samt gelatin och en näve pellets.
Ger dem normalt 3st 1.5x1.5x1.5cm kuber runt lunch och lite pellets på kvällen. Det är ju så svårt att inte mata dem när de är framme och tigger och simmar runt där maten kommer :(
#8 - 29 september 2008 19:05
ajs skrev:
hehe, aja får ta och dra ner på matningen då, varannan dag säger ni, hur många gram räkmix per dag blir det till

1 st 15cm acei,

6 rödzebra på 4-8cm.

en benga på 7cm och två små på 3-5,

en sp. hara på 5cm och en liten på 3,

3 golden,på 8-10cm

och en pleco (tror jag) mal på 15?

Kanske inte exakt på grammet men någon typ av riktmärke skulle vara bra :D

räkmixen består av sej, ärtor, skalade räkor,och spenat, samt gelatin och en näve pellets.

Ger dem normalt 3st 1.5x1.5x1.5cm kuber runt lunch och lite pellets på kvällen. Det är ju så svårt att inte mata dem när de är framme och tigger och simmar runt där maten kommer :(

börja mata varannan dag? ploppa ned 2-3 honor till grabben:P
#9 - 30 september 2008 09:10
Hehe, min aceigubbe Casanova spelar hej vilt för alla honor, algätare, malar och ibland pumputblås också, men han är så matglad att han är nästan lika tjock som den på bilden ändå, så när som på hängmagen. :D
#10 - 30 september 2008 10:04
ajs skrev:
hehe, men han ar 636l att sträcka ut sig på, dessutom tar han en av tre räkmixkuber jag ge mina 14 fuskar varje dag, så vad ska man göra ;)

glupsk rackare :)

Låter som du lägger i hela kuber? Finfördela så blir det lättare för de andra fiskarna att komma åt och din Acei får simma runt mer för att få mat dvs mer motion och mindre mat för honom. =)
#11 - 30 september 2008 14:20
Jo, gav dem hela kuber, men idag lät jag dem tina lite mer och då fick de små lite mer, acei'en tryckte dock i sig lika mycket..
I helgen har jag köt varannan dag räkmix och varannan dag lite pellets, har lite mindre fiskar i akvariet också och är rädd att acei'en ger sig på dem om han blir hungrig.

Honor kommer strax beställas, problemet är att jag redan har så många par att jag kommer få alldeles för mycket yngel, även om jag låter honorna spotta i tanken så kommer minst en till två spotta per vecka, måste kanske köpa mig något elakt som rensar upp bland de små...

Annons