£Farligt med för stort filter?

#1 - 4 maj 2004 15:12
HEJ!

Jag har sett på pwss.se många bra priser på FLuval innerfilter. Har ett 60-kar och undrar om det på något sätt är farligt för småfiskarna (max 7cm blir fiskarna) om jag stoppar in t.ex Fluval 3 i karet (750 l/timme)? Dras fiskarna in i filtret eller blir det fiskmat-mos eller kortslutning(!) eller något liknande problem??
Jag odlar småfisk och vill att alla växer snabbt och sunt. Sätter gärna ut stålar på Fluval 3 eller 4 i akvariet eftersom det inte är särskilt stor skillnad på priset i www.pwss.se
Storleken på filtren kanske blir ett problem.
Måtten på akvariet är: längd 60cm, höjd 30cm, djup 30cm.
Nuvarande filtret är Fluval 1 och det går så j*vla[:(!] dåligt för fiskarna att växa fort.
Min idé är att använda min gaaaamla guldfiskskål till ynglen och stoppa i mitt Fluval 1 där i. Fluval 3 eller 4 får vara i 60-karet.
Om någon kan tipsa om att på något sett ändra min idé så är jag öppen för förslag.
#2 - 4 maj 2004 15:25
Jag skulle nog helt klart satsa på ett Fluval 2+ i ett 60-liters kar.

Fluval 4+ skulle nog sätta litet väl mycket fart på vattnet, skulle jag tro, men det beror väl på vilket slags fisk du ska ha i karet.
#3 - 4 maj 2004 15:27
Filtret kan aldrig bli för stort. Däremot kan cirkulationshastigheten bli för stor, men det beror ganska så mycket på dina fiskars krav. Satsa hellre på större filtervolym tex i ett ytterfilter, större cirkulation kommer inte att ge dig bättre vatten.
MVH
Magnus
#4 - 4 maj 2004 15:40
Det är till och med ett 54-liters du har.....

Satsa på ett ytterfilter eller kanske ett hemmabygge enligt denna artikel:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

Det är ju en fördel med filter gjort av filtermatta eftersom yngel inte kan sugas in i filtret samt att ynglen kan äta av det "skit" som bildas på filtermattan.
#5 - 4 maj 2004 15:42
"Filtret kan aldrig bli för stort"
Rätta mig om jag har fel Tropfrog men var det inte du som skrev det i en i tråden Hemmagjorda ytterfilter?

Klart ett fluval 3+ inte blir för stort i ett 60L kar, enda problemet blir att få ned L/T så inte fiskarna åker iväg...

Mvh Ola
#6 - 4 maj 2004 15:49
"Filtret kan aldrig bli för stort"

Rätta mig om jag har fel Tropfrog men var det inte du som skrev det i en i tråden Hemmagjorda ytterfilter?

Kan stämma, men jag hittar inte den tråden, kan du länka till den?
MVH
Magnus
#7 - 4 maj 2004 16:01
Du skulle kunna använda Fluval 3 om du skruvar ner sprutet så inte dina yngel flyger iväg, men som de andra har skrivit är det bästa att sätta ett pumphuvud (med insuget centrerat i mitten på undersidan) på en bit grov filtermatta och montera fast pumphuvudet på ett elektrikerrör som man sticker ner i filtermattan. Ytterfilter är också bra, speciellt om man tex. vill filtrera vattnet genom torv, men åtminstone jag tycker det blir mer snurr på ytvattnet med en innerpump än med ett ytterfilter (ENBART MIN EGEN UPPFATTNING), så en kombination av pumphuvud med filtermatta och ett ytterfilter blir ofta bäst.
#8 - 4 maj 2004 16:08
Men om man säger så här: Ett stort innerfilter brukar man ju kunna ställa in flödeshastigheten på. Om man stryper den så cirkulationen blir ok (firrarna flyger inte ur karet ;-) så har man ju mycket mer filtermassa i alla fall. Är inte det bra fast det inte cirkulerar max igenom det? Förstår någon vad jag menar ;-)? Men ett ytterfilter är väl alltid bäst?
#9 - 4 maj 2004 16:09
ett 4+ é ca 40cm högt så då skulle du få lägga det ner typ...
#10 - 4 maj 2004 16:38
Det är inte bara för hög cirkulation som kan skada utan även filtervolymen. Har man för mycket filtermassa kommer bakterierna i denna att förbruka så mycket att vattnet blir syrevattnet=fisk- och bakteriedöd =inte bra :)
#11 - 4 maj 2004 17:54
Tack för alla svar, men jag har ännu inte fått reda på vad som är bäst... Fluval 1, 2, 3 eller 4? Alla ger mig så olika svar. Det blir väl Fluval 2 eller ett ytterfilter. Förresten, är det säkert att beställa varor från www.pwss.se? Det verkar lite osäkert men jag vet inte?

#12 - 5 maj 2004 22:47
Nej, det är ingen risk med att best. fr. www.pwss.nu .
Fluval 2+ räcker till ett 50-60 liters akvarium, men vill man ha det, så går det med 3+ också.
#13 - 6 maj 2004 03:49
Hej black molly du kan göra som jag gjorde
Jag köpte en bit el rör 16mm hos en el firma kostnad 5kr
borra en massa hål stora nära pumpen och mindre längre ifrån
dom stora ska va ca 4mm dom små ca 2mm
sedan limmmar du igen det stora hålet så det blir en vägg
som vattnet bromsar upp emot.
Plus att du kan rikta utblåset utmed ytan,
om du gör en rak linje av hålen
jag har en fluval 2+ i ett 60L och det funkar perfekt
#14 - 6 maj 2004 07:04
Ursprungligen skickat av MikaelE

Det är inte bara för hög cirkulation som kan skada utan även filtervolymen. Har man för mycket filtermassa kommer bakterierna i denna att förbruka så mycket att vattnet blir syrevattnet=fisk- och bakteriedöd =inte bra :)

Då är det inte filtervolymen som är för stor utan fiskbeståndet som är för stort. Bakterierna kommer aldrig att växa till mer än vad mat det finns till dom. Sen kan man ju undra varför man skall ha ett filter som är så stort inte hela volymen kan användas. Men i black mollys fall så lär det inte bli för stort oavsett vilket standard innerfilter han väljer.
MVH
Magnus

Annons