Pump/filter till 19L?

#1 - 12 juli 2003 07:52
Jag ska köpa ett 19L akvarium av en vän och jag har planerat att använda det till yngel och kanske odla upp lite växter i. Vad ska jag ha för pump? Jag har läst att man kan köpa filter till luftpump, fungerar det?
#2 - 12 juli 2003 08:57
Ett filter fungerar oftast så att man har en pump som först suger IN vattnet genom filtret som "filtrerar" bort smutsen i vattnet.
Därefter kommer det insugna vattnet ut rån filtret utlite "renare".
Men eftersom en luftpump inte har något insug så kan du inte få in allt skräp i filtret lika effektivt som en pump med filter kan.

Bara en tanke
#3 - 12 juli 2003 09:07
yngel skiter så lite så det är nog inga problem..med massa växter kommer ju skiten försvinna på naturlig väg.. byt vatten relativt ofta bara så ska det gå bra med ett litet luftdrivet filter.
#4 - 12 juli 2003 10:12
Även om inte luftpumpen i sig har något insug så är ju de luftdrivna filterna konstruerade så att det skapas ett sug i dem. Enkelt uttryckt så "blåser" ju pumpen ut vattnet ur filtret och då det inte gärna kan vara "tomt" däri så blir det ett sug som fyller på nytt vatten.

Min erfarenhet är snarare att de luftdrivna filterna är utmärkta som just mekaniska filter men att däremot tveksamma vad gäller den biolgiska reningen och cirkulationen.

Vill man förbättra cirkulationen från ett boxfilter så kan man förslagsvis sätta på ett böjt plaströr på "ut"-röret som mynnar strax under vattenytan.

/Bjorn
#5 - 12 juli 2003 10:40
Okey, finns luftfilter på vanliga zooaffärer? Jag får med en luftpump till akvariumet så det har jag redan.
#6 - 12 juli 2003 11:22
Det finns olika varianter av luftdrivna filter i din akvarieaffär. Gemensamt är att dom har förliten filteryta. Därför vill jag råda dig att bygga ett eget av filtermatta. Ta ett böjt elrör och stoppa i luften i botten. Sätt detta i ett hörn instängt av filtermattan.

Annars så kan du fylla en bigpack med sand och stoppa i en uppochner vänd tratt. I tratten skickar du in luft, då sugs vattnet ner i sanden.
Den tidigare är bättre, den senare billigare.
MVH
Magnus
#7 - 12 juli 2003 12:04
Till och med för litet för ett 19L? Så man sätter luftslangen i ett rör (men det måste väl vara hål i röret?) och sätter filtermassa runt?
#8 - 12 juli 2003 14:21
jag har gjort nåra såna själv...jag satte en plugg i änden på röret, borrade massa små hål i det & körde ner änden med hålen i filtermassan så det suger in vatten från hels..stoppa ner en slang uppifrån i röret, luften kommer ta sig ut igen samma väg & ta med sig vatten som i sin tur dras genom filtermassan..enkelt, men funkar..
#9 - 12 juli 2003 16:55
Tack, så mycket, Jag testar!

Annons