Pump/grus frågor..

#1 - 23 februari 2004 21:50
Hejsan!
Hur mkt grus behöver man till ett 540 resp 720 liters kar?

Jag går i akvarieinhandlingsfunderingar hela dagarna:)

På paketen jag kollat så står det t.ex. att till ett 720-liters så följer det med två st Fluval 4+ pumpar..
Sedan om man läser på om pumparna så står det att dom är upp till 215 liter.. Alltså får man bara 430 liter av två st, betyder det att man måste köpa ytterligare pumpar eller är det någon skillnad för att det är två pumpar (eller nåt annat) som jag missat?

Till 540 liters-karet skulle det följa med en Fluval 4+, räcker det också eller?

Skulle det vara bättre med ytterfilter till så stora kar eller funkar det bra med inner?

Jag har Eheim till båda karen jag har nu så jag vet inget om Fluval, funkar dom lika bra som Eheim?
Tpf /M
#2 - 23 februari 2004 22:02
Hej Merkurius !

I mitt 540 kar har jag 140-150 kg Rådagrus.
När det gäller pumpar har jag i samma kar en Fluval 4+ och ett Eheim 2217 ytterfilter. Skulle ju även rekomendera dig att skaffa ett ytterfilter till ett så stort kar, för att få upp filtervolymen.

När det gäller Eheim eller Fluval så måste jag få säga att jag är helt såld på fluvals innerpumpar, tyst och smidiga att använda. Men annars tror jag mest det är en smak sak om använder det ena eller det andra, en sak talar för fluval är ju att de är så mycket billigare än Eheims pumpar.

Mvh Jesper

Annons