pump i guldfiskskål?

#1 - 22 mars 2004 18:03
Jag har nyligen skaffat en guldfiskskål med två guldfiskar. Jag köpte även ett bottenfilter med luftpump. Min fråga är om jag alltid, dvs dygnet runt, måste ha igång pumpen eller om det är okej att stänga av den på natten?
#2 - 22 mars 2004 18:07
en guldfisk skål e allldedesl för littet till 2 guldfiskar
#3 - 22 mars 2004 18:15
Som ricke skriver så är det för litet. Men nu till ditt problem.
Du ska ha igång pumpen. Om jag vore dig skulle jag ha köpt ett akvarium med ett innerfilter. Då blir fiskarna MYCKET gladare och det blir mycket tyskare. Om du vill ha skålen kvar så sälj guldfiskarna och köp mindre fiskar.
#4 - 22 mars 2004 22:39
Du måste byta en 10-15 % av vattnet varje dag.
Du borde åtminstone ha en nitrit test.
#5 - 22 mars 2004 22:52
Ursprungligen skickat av Miapia

Jag har nyligen skaffat en guldfiskskål med två guldfiskar. Jag köpte även ett bottenfilter med luftpump. Min fråga är om jag alltid, dvs dygnet runt, måste ha igång pumpen eller om det är okej att stänga av den på natten?

Hej!
Välkommen till oss galningar på zoopet!
Det måste vara en gigantisk skål du har med bottenfilter och allt. Jag har ett litet kar på 17 liter som jag har till yngel samtsjukstuga och som karantän, alltså tillfällighetskar. I den har jag pumpen på jämt vilket jag tycker är det bästa.

Om den vässnas mycket så försök att ta på den och se om den låter mindre då. Den kanske vibbrerar mot glaset så det blir missljud så det stör dig när du ska sova. Hjälper inte det så ska du nog höra med affären du köpte den utav och kolla om det verkligen ska vara så.

Då det ofta är mycket diskussioner här om guldfiskar och slöjisar pga skålar och för små akvarium så vill jag påminna dig om att ta reda på hur stor just din art blir och byter upp dig i storlek på kar efter ett tag när dom är större/äldre. Det är ju aldrig kul att ge dom ett allt för trångt liv hos dig. Fast detta har du säkert redan tänkt på.

Lycka till med dina fiskar!
#6 - 22 mars 2004 23:02
Personligen så skulle jag aldrig våga slå av någon pump av nåt slag i nåt av mina kar, så jag skulle låta den gå dygnet runt :) väsnas den för mycket så skulle jag lägga över en filt eller nåt för att dämpa tills dess att jag fått tag i en som inte stör min nattsömn ;)

Mvh Fredrik
#7 - 23 mars 2004 08:16
Men som jag har förstått det behöver man väl inte ens ha en pump till guldfiskar?
#8 - 23 mars 2004 08:21
Alla fiskar behöver syre! pumpen skall vara på dygnet runt. Men tänk på att fiskarna inte trivs i en skål.. SKAFFA dig ett akvarium istället, mycket roligare både för dig och fisken..
#9 - 23 mars 2004 08:56
Jo guldfiskr behöver verkligen syre dock helst ett filter som rengör vattnet från smuts annars kan ja lova att du får en nitrit top snart.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
Här kan du läsa om dina fiskar!
Tobbe
#10 - 23 mars 2004 09:23
En av våra större välrenommerade grossister hade ett erbjudande om specialpris på Guldfiskskål med sand pump och en plastväxt till julen.
Vad som förvånar mig, nja, varför ska jag bli förvånad, är att det gick också att köpa ett akvarium på 60 liter med grus, pump, sand, och plastväxten för några hundra mer, men det var skålen som såldes.

Det behöver inte vara något direkt fel att en tid ha fiskarna i en skål om ägaren är medveten om de problem det innebär med den lilla mängd vatten.
I många fall köper de ett akvarium om intresset består, eller när fisken är död så blir det aldrig mer fiskar.
Jag läste att det dör fler fiskar i akvarium även procentuellt sett än i "guldfiskskålar" det är nog något som är svårt att ha någon statistik på.
Jag läser på en sida som raljerar med att i USA är den genomsnittliga levnadstiden för en Koi två veckor, det är den tid det tar från det fisken köpts till den dör av ammoniak/nitritförgiftning, eller annat som orsakas am misskötsel.
När jag ändå är inne på Koi, på Zoopets forum så klassas Koi som kallvatten fisk, varför det kan Fohrman utveckla, förmodligen är det för att skilja den från tropiska fiskar som i villt tillstånd lever i varmare vatten, och en ursäkt för att kunna förvara dem i dammar under vintern.
En Koi är inte en genuin kallvattenfisk som våra svenska vilda karpfiskar, den har inte sitt ursprung i kallt vatten som tex Guldfisken, en Koi klarar och överlever i ett vatten under 12 grader men den går inte i "dvala" utan simmar sakta omkring och fryser nog nått så in i h*vets.

Varför en Koi överlever i kallt vatten kan nog förklaras med att parasiter och bakterier inte är aktiva vid låga temperaturer.
Nu har även hemsidor om Koi börjat skriva om värmer i dammen osv.
Ja det blev lite på sidan av ämnet i tråden, men jag vill jämföra att förvara en Koi i kallt vatten orsakar troligen fler Kois död än fiskar i en "Guldfiskskål" .

Tilläggas att det finns skålar på 45 liter i handeln.
#11 - 24 oktober 2004 11:17
Jag har ett filer anpassat till en skål. De kopstade inklusive pumpen 130 kr. Jag har de ej på på natten.
#12 - 24 oktober 2004 11:21
http://www.tropicalzoo.nu/A/skal.html
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 24 oktober 2004 12:04
Har man ett filter så SKALL det vara på dygnet runt annars gör det mer skada än nytta.
#14 - 25 oktober 2004 05:51
Hur gör filtret skada om man ej har på de på natten? Jag har även lampan släk. Nitrit test som många verkar snakka om, vad e de egentligen? Och måsta man ha de ?
#15 - 25 oktober 2004 06:50
När du stänger av filtret på natten så dör alla nyttiga bakterier som finns däri.. när du sedan sätter på filtret på morgonen pumpar det ut alla numera döda bakterier som nu orsakar mycket skada då dom förgiftar vattnet för fiskarna.
#16 - 25 oktober 2004 06:53
En sak som jag reagerar på är våra kära affär där vi köper fisker fisk, de har en skyldighet att upplysa kunden om vilka krav fisken ställer på miljö och storlek på fiskens hem(akvarium, skål) vilket många fullständigt skiter i. Hade affärerna skött sig så hade det aldrig blivit några sådan här diskussioner på detta forumet.
Själv har jag väldigt dålig erfarenhet av den största zooaffären här nere i Skåne, jag kan komma in och fråga vilka krav en fisk har och svaret man får av personalen är bara "jag vet tyvärr inte".
#17 - 25 oktober 2004 08:54
Med risk för att bli halshuggen i mitt första inlägg på detta eminenta forum så kan jag säga att jag hade två guldfiskar i en skål i ca 2 år utan att tillsätta något som helst syre. Dett var för ca 10 år sedan när jag inte begrep bättre. Många zoo handlare upplyser ju kunderna om att det inte behövs någon pump/renare till guldfiskar eftersom att "dom går upp till ytan" för att få luft. Naturligt vis så skall man ha filter och pump om man vill att fiskarna skall trivas och må bra, så köp antingen filter och pump eller gör som många här föreslår, köp ett mindre akviarie, så kommer du ha mera glädje av dina fiskar
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 25 oktober 2004 09:37
Nu är det väl i och för sig så att guldfiskar inte är speciellt syrekrävande så anledningen till att man har ett filter är snarare att det renar vattnet.
Å andra sidan så gör man täta vattenbyten och slamsuger så klarar man sig också rätt länge utan filter.
Nej den viktigaste orsaken till att inte ha guldfiskar i SMÅ skålar är att helt enkelt att ytan är för liten för att de skall ha ett bra liv.
#19 - 25 oktober 2004 10:25
Det där hör man allt för ofta. "Jag hade minsan ett par guldfisker i två år i en sån´ skål".

Guldfiskar kan bli gamla och stora. att dom kan leva två till tre år i en skål betyder inte att dom är friska. Det betyder bara att dom är tåliga och tål att plågas rätt länge innan dom kastar in handuken.

En tvåårig guldfisk borde väl vara en tio till femton centimeter om inte större men några sådana storlekar ser man aldrig i en skål.
#20 - 25 oktober 2004 15:58
okej, Men Nitrit test. Vad är de för något, och måste man ha de?
#21 - 25 oktober 2004 16:12
Men snälla... du behöver inte ett nitrattest... DU BEHÖVER ETT AKVARIUM.
#22 - 25 oktober 2004 16:20
Du behöver ej vara taskig. Jag undrade bara om de behövdes. bara för att jag har ett runt akvarium har jag väl lika stor rätt att fråga saker eller? Jag kanske inte visste va ett nitrit test var. okej ?! Jag kanske undrade om de var nödvändigt att ha de. Och en kupa är et akvarium, men ett akvaarium med lite annan form. Så sluta tracka alla som har de.
#23 - 25 oktober 2004 16:36
du behöver båda och tycker jag...

ett nitrattest visar hur mycket nitrat du har i ditt kar... finns att läsa om kvävets kretslopp här på forumet...=)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 25 oktober 2004 16:38
okej, Men Nitrit test. Vad är de för något, och måste man ha de?

Vad nitrit är kan du läsa på Zoopetavdelningen om "Akvareivatten".
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195
Och en kupa är et akvarium, men ett akvaarium med lite annan form.

Helt rätt, men problemet är inte formen utan storleken.
#25 - 25 oktober 2004 16:38
Hej Amalia!

Ett nitrittest kan vara bra för att de mäter vad som händer i vattnet i ditt akvarium. Ibland bildas skadliga ämnen, som kan ta död på fiskarna. Ibland kan de bli dåliga och dö väldigt fort. Tester som mäter t ex nitrit, nitrat och många andra ämnen finns att köpa i akvariebutiker. Det finns många sorter och prisklasser.

En anledning till att folk blir upprörda om man köpt en skål för att ha guldfiskar i, är att de inte rymmer lika mycket vatten som ett akvarium (det handlar om mängden vatten i första hand, om akvariet är runt eller fyrkantigt spelar nog ingen roll för fisken). Guldfiskar blir stora, och de som har guldfisk säger att de äter och skräpar ner mycket (har själv inte haft några). Vattnet kan då bli fullt av ämnen som inte är bra för fiskarna. Om du fortsätter att ha fiskarna i din kupa/skål, tycker jag att du ska göra som någon sa här ovan, d v s vara noga med att byta en del av vattnet ofta. I ett stort akvarium räcker det ofta med att byta t ex 25% av vattnet en gång i veckan, men i en skål med mindre vatten i, måste du nog göra delvattenbyten flera gånger i veckan. Lycka till med dina fiskar!/Sofia.
#26 - 25 oktober 2004 17:10
Okej tack för svaret!

I affären sa de att de räckte med 1 tredjedel vatten en gång i veckan o de verkar gå bra. Jo, de skräpar ner en del. Får fråga om sådanna test i affären :P Men vissa av Slöjstjärtarna blir ju inte mer än 10 cm.
#27 - 25 oktober 2004 18:25
Kjell:
<hr noshade size="1">
Helt rätt, men problemet är inte formen utan storleken.
<hr noshade size="1">

Sant men ändå inte. En "guldfiskskål saknar proportionerna hos andra kar.

Om man skulle inreda en skål med samma proportioner som ett vanligt akvarium så skulle man nästan få fylla halva skålen med bottensubstrat. Alldeles för liten biomassa för den mängden vatten.

Ska vi inte bara lyssna på jordbruksverket och kalla dom för olämpliga som akvarium?

-----------------------
Allmänna råd till 12 kap. 6 och 7 §§
Jordbruksverkets föreskrifter
i anslutning till djurskyddslagen (1988:534)

Fiskarna bör inte hållas i skålformade akvarium,
såsom guldfiskkupor.
----------------------
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 25 oktober 2004 18:59
Jag vidhåller faktiskt att det är storleken och inte formen som är det avgörande för guldfiskar i akvarium.
Tyvärr har Jordbruksverket minimal kunskap om akvariefisk och deras regler är satta på en höft.
T.ex. så anger de ju i sina djurparksregler att man inte får ha rektangulära akvarier utan att de skall vara runda.
Jordbruksverket är tyvärr ytterst inkonsekeventa i sin lagstiftning och istället för att ta hänsyn till art så gör de en svepande bedömning när det gäller guldfiskskålar.
#29 - 25 oktober 2004 19:02
Man kanske skulle kalla dom för kampfiskskål eller dylikt istället.

Låter mera logiskt.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 25 oktober 2004 19:56
Man kanske skulle kalla dom för kampfiskskål eller dylikt istället.

För en tid sen så kontaktade Kramfors ett antal grossister och bad dom att inte kalla skålarna för GULDFISKskål. Detta fick också som resultat att flera av grossisterna plockade bort "guldfisk" från namnet.
#31 - 25 oktober 2004 21:04
Det var inget dåligt initiativ.. sånt´ uppskattas.
#32 - 25 oktober 2004 22:23
Ursprungligen skickat av Amalia

Men vissa av Slöjstjärtarna blir ju inte mer än 10 cm.

Vilka då?

#33 - 26 oktober 2004 08:50
Visst blir inte alla Slöjstjärtar 25 cm, Vissa blir ju inte längre ön 10, eller? de e vad jag har hört...
#34 - 26 oktober 2004 09:12
De blir ju inte längre om man inte tar hand om dem, då dör de alldeles för tidigt utan att ha haft en chans att bli större! under riktiga förutsättningar blir de större, men har man dem i en kupa om 20 L i två år så är det klart att de inte är så stora när de dör! Amalia, detta inlägg är skrivet under rubriken "Mitt första akvarium" och det betyder att människor som inte haft akvarium så länge kan förvänta sig att få svar från de som varit med lite längre. Jag har inte varit med länge, men jag har iaf uppfattat att små akvarier och slöjstjärtar är ett ämne där djuraffärernas profithunger och djurskyddslagen faktiskt inte säger samma sak! Därför, lita på oss som säger att det är djurplågeri att under någon längre tid ha slöjstjärtar i annat än riktiga större akvarier där de kan leva under drägliga former.
#35 - 26 oktober 2004 15:31
Det svåraste innom akvaristiken är att inse att man har fel eller att man har gjort något förhastat. Vad gäller guldfiskskålar så är det vanligaste problemet att ägaren till skålen inte vill ta till sig av information då den sällan gynnar denne.

I BTN-boken som Kjell skrivit finns en trevlig beskrivning om dom fyra faser som en akvarist måste gå igenom för att bli en luttrad och kunnig akvarist. Där står en del om att axceptera och lära sig av misslyckanden och misstag till följd av okunnighet..
#36 - 26 oktober 2004 15:59
Mattis
Jasså du är tillbaka.(Om det nu är du) Du har nog ingen talan överhuvudtaget på detta forum. Så mycket problem som du har haft med din skål och så illa du har betett dig mot övriga forumgäster så ska du bara låta bli tangentbordet tills du har något vettigt att säga.

#37 - 26 oktober 2004 16:11
Nån skrev att de blev typ 30 cm. Och då skrev jag att vissa bara blev 10-25 att de var de jag läst. Okej. SÅ fiskar växer alltså hela sitt liv?
#38 - 26 oktober 2004 16:44
Det borde finnas en gräns på hur små akvarier som får säljas.
Säg 60 l t.ex[:-160]
Det borde alla ha råd och plats med.
Konstig att inte EU har ngn sådan lag.
Dom har ju en massa onödiga och konstiga lagar.[:-108]
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 26 oktober 2004 16:49
SÅ fiskar växer alltså hela sitt liv?

Ja.

Det borde finnas en gräns på hur små akvarier som får säljas.

Säg 60 l t.ex

I så fall skulle alla killiodlare få slå igen och alla som odlar tetror etc. eftersom de ofta hålls i betydligt mindre lekakvarium.
#40 - 26 oktober 2004 16:52
Tänkte inte på det[:I]

Annons