Pump inte pump, det är frågan?

#1 - 16 november 2014 09:23
Kan låta som en märklig fråga men igår då jag var och handlade ny sand till mitt nya 20L akvarium så köpte jag ECS (Easy Care Substrate) sand. Fick då förklarat för mig att detta fungerar som ett filter, vilket säkerligen stämmer. Det jag också fick höra då, var att någon pump med filter inte behövs. Med följdfrågan till mig: "har du någon gång sett en pump i naturen"? Jag fick även kemin förklarad för mig men snappade inte upp detaljerna tillräckligt för att kunna upprepa. När jag kom hem tog jag bort min pump till nya akvariet (utan fiskar) som stått och pumpat en vecka. Det kändes jättemärkligt. Kan det här verkligen stämma? Skulle väldigt gärna få feedback på det här om ni har tid och lust. Räcker verkligen ECS sand som filter? Klarar sig ett 20L kar utan pump? Jag satte hur som helst tilbaka pumpen. Ska byta sand idag och tänkte låta mina små invånare flytta in i nästa vecka. Frågan är om de ska få bo med eller utan pump...
#2 - 16 november 2014 13:10
Hej,
Låter som om du varit på södermalms akvarieaffär.
Visst går det att ha akvarie utan filter. Grejjen är att mata mycket begränsat och inte ha för många fiskar i akvariet. Ska man bara ha räkor så är det inga problem. Jag har själv ett 12 liters med bara växter och räkor. De får lite mat en gång i veckan. På jobbet har jag ett 45 liters med räkor och två honungsgurami. Eftersom jag inte är på kontoret varje dag så blir det enkelt att de får begränsat med mat. Men tricket är alltså att begränsa mat och antal invånare.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 november 2014 13:21
Fast det är rätt korkat att säga "har du någonsin sett en pump i naturen" för där byts ju vattnet ut hela tiden (dygnet runt) vilket det inte gör i ett akvarium. Så den jämförelsen håller inte.
Men visst kan ett akvarium funka utan filter (och utan ECS - vad det nu är) om man har mycket växter och lite fisk och är extremt försiktig med matningen. Har själv ett 17 liters akvarium utan pump, men med en naturform av guppy i + en massa växter (Najas + andmat) och det funkar utmärkt.
#4 - 16 november 2014 13:40
Tack för svar! Det verkar finnas många uppfattningar om akvarieskötsel och jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur jag själv ska gå till väga. Igår blev jag ifrågasatt varför jag ens hade en tänkt tanken att ha pump. Som att det var något märkligt att stoppa i ett akvarium ungefär. Då började jag klart undra om det är många som har sina akvarier utan pumpar och om jag själv har missat något? Det enda jag bryr mig om är att mitt akvarium ska fungera. Tänkte ha 5st Endler guppys, lite räkor och snäckor i mitt 20L. Jag kommer högst troligt behålla min pump med filter.

Kjell, angående ECS så står det så här om det:
"ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av
nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar PH värdet. Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand. Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter."
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 november 2014 14:01
ECS är säkert bra men jag använder det inte. För att citera personen som sa "har du någon gång sett en pump i naturen" så får väl jag säga - "har du någonsin sett ECS i naturen" ;)

Allt handlar om balans. Ett filter ökar slarvmarginalen rejält.
#6 - 16 november 2014 14:16
Nästa gång tycker jag du kan fråga om försäljaren sett ett akvarium i naturen,
självklart ska du anv. filter om du har ett som funkar.

Liter vatten per inv. i akvarium kontra sjö eller annat vattendrag är lite annorlunda.
#7 - 16 november 2014 14:46
Ja tänkte som du Kjell, en pump har man ju för att förflytta vatten. Solen orsakar ju just detta i naturen genom att som en "jättepump" förflytta vattnet i vattnets kretslopp. Man dricker ju hellre vatten från en bäck än en stillastående pöl.
#8 - 16 november 2014 14:58
Jag förstår och uppskattar era synpunkter. Pumpen i mitt akvarium verkar fungera utmärkt och vattenvärdena är mycket bra. Den blir kvar och imorgon ska det handlas fiskar :)
#9 - 16 november 2014 14:58
Eller för att vända på det. Har du någonsin sett vind/regn och naturligt kontinuerligt vattenbyte i ett akvarium?
#10 - 16 november 2014 15:07
Det finns mycket jag hade kunnat kontra med igår känner jag. Kom bara inte på det då ;)

Annons