Tack för svar! Det verkar finnas många uppfattningar om akvarieskötsel och jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur jag själv ska gå till väga. Igår blev jag ifrågasatt varför jag ens hade en tänkt tanken att ha pump. Som att det var något märkligt att stoppa i ett akvarium ungefär. Då började jag klart undra om det är många som har sina akvarier utan pumpar och om jag själv har missat något? Det enda jag bryr mig om är att mitt akvarium ska fungera. Tänkte ha 5st Endler guppys, lite räkor och snäckor i mitt 20L. Jag kommer högst troligt behålla min pump med filter.
Kjell, angående ECS så står det så här om det:
"ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av
nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar PH värdet. Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand. Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter."