Pump kraft

#1 - 31 augusti 2005 21:00
Bör man ha full effekt på en luftpump i ett 100 L kar?
#2 - 31 augusti 2005 21:05
Det enda den gör är att du får mer bubblor att titta på. Har du något filter?
#3 - 31 augusti 2005 21:17
Jao, det har jag. ett vanligt skumfilter tror jag det är, det som brukar vara till luftpumpar. Så kraften har ingen betydelse, fiskarna verkar tycka om det i alla fall
#4 - 31 augusti 2005 21:43
skumgummifilter är inte mycke att hurra för.

full sprutt på luftpumpen kan göra dom helt ineffektiva då det inte följer med vatten upp bland bubblorna utan bara luft.

kör du innerfilter så behövs ingen luftpump utan räcker med att det blir cirkulation vid vattenytan då de oftast drar ner tillräckligt med syre till fiskarna.
#5 - 31 augusti 2005 21:45
Är det en 10x10x10cm plastbehållare fylld med vadd? I så fall är den typen av filter mer lämpat till yngelkar och liknande. Har du fiskar som skitar ner mycket & hur många är dem i ditt 100L kar?
#6 - 31 augusti 2005 22:18
Den är väl närmare 20 cm, men det är en plastbehållare, vadden kan man ta ut och rengöra, har väl en 15 st firrar i karet.

hört att en del innerfilter är problem då man har grävande fiskar som palettciklider.
#7 - 1 september 2005 09:57
Skaffa ett vanligt innerfilter istället mycket bättre. Beträffande grävande ciklider så sitter pumparna normalt fast med sugproppar på glaset så jag förstår inte vad som skulle vara problem. Sen om det handlar om palettciklider så gräver de inte särskilt mycke heller.
#8 - 3 september 2005 01:22
furioso, jag har med framgång -i åratal- kört 100L kar enbart med luftdrivna-filter. Det man måste tänka på är en rengörning -minst- en gång varannanvecka. Så kör på ,och om du undrar om något ,så är det bara att fråga! -geezer-
#9 - 3 september 2005 08:46
[QUOTE=Raven]skumgummifilter är inte mycke att hurra för.

full sprutt på luftpumpen kan göra dom helt ineffektiva då det inte följer med vatten upp bland bubblorna utan bara luft.

kör du innerfilter så behövs ingen luftpump utan räcker med att det blir cirkulation vid vattenytan då de oftast drar ner tillräckligt med syre till fiskarna.[/QUOTE]

hejhej !!

jag bara undrar om de du sa om att man inte behöver luftpump om man har innerfilter (vilket jag har) så jag kan stänga av luftpumpen då eller ?? för det är ganska kraftig cikulation på vattenytan !!
#10 - 3 september 2005 11:49
[QUOTE=neon_kimpan][QUOTE=Raven]skumgummifilter är inte mycke att hurra för.

kör du innerfilter så behövs ingen luftpump utan räcker med att det blir cirkulation vid vattenytan då de oftast drar ner tillräckligt med syre till fiskarna.[/QUOTE]

hejhej !!

jag bara undrar om de du sa om att man inte behöver luftpump om man har innerfilter (vilket jag har) så jag kan stänga av luftpumpen då eller ?? för det är ganska kraftig cikulation på vattenytan !![/QUOTE]

Har man bra ytcirkulation, så brukar man inte behöva luftpump. Luftpumpen är ett bra komplement, om man har mycket fisk och fiskarna "kippar" efter syre.
Man kan nog se luftpumpar som "lowtech"-val nu för tiden, om man har ett fåtal burkar. Men hos många fiskgrossister och akvariebutiker kan man fortfarande se luftdrivna filter "in action"
#11 - 4 september 2005 08:09
för jag tänkte mest på att stänga av den på natten då den för ett himla oväsen, ok men tack för det bra svaret då vet jag :)

Annons