Hej! Jag undrar vad för pump/filter ni rekommenderar till ett ca 100-liters?
Det jag har nu -som jag inte vet vad det är för sort -funkar iofs, men är rädd för att det inte räcker till riktigt eftersom jag måste skölja igenom filtret rätt så ofta.
ca 5 -10ggr akvarievolymen/tim bör du ha i cirkulation och detta kan gärna delas upp på 2 pumpar (ex. 500L/tim x 2 i ditt 100Liters), när det gäller storleken på filtermassan så finns det egentligen ingen generell rekommendation men MIN rekommendation är att minst 1% av akvarievolymen ska bestå av filtermassa! Egentillverkade Filterhörn med grov filtermatta (ppi10) är det som funkar absolut bäst tycker jag, dessa filter är så gott som underhållsfria, bortsett från att man bör ta upp pumpen ett par ggr per år och rengöra pumphus och impeller!marie46 skrev:Har inget kort tillgängligt f.n. Har relativt mkt växter, planterade samt fastsatta på på rötter. Ca en tredjedel av akvariet + 18 småfiskar i 4-6cm storlek (dom största är Fjärilsciklider 2st). Inte speciellt mkt alger, men får ibland små kolonier cyano till o från. Funderar därför om det kanske blåser ut bakterier från nuvarande pump.
Tänker om det finns någon generell rekommendation för 100L?