Pump o filter- rekommendation?

#1 - 9 maj 2010 21:52
Hej! Jag undrar vad för pump/filter ni rekommenderar till ett ca 100-liters?
Det jag har nu -som jag inte vet vad det är för sort -funkar iofs, men är rädd för att det inte räcker till riktigt eftersom jag måste skölja igenom filtret rätt så ofta.
#2 - 9 maj 2010 23:20
En fingervisning om hur mycket växter och fiskar samt kanske en bild på akvariet skulle förenkla!
#3 - 10 maj 2010 14:22
Har inget kort tillgängligt f.n. Har relativt mkt växter, planterade samt fastsatta på rötter. Ca en tredjedel av akvariet + 18 småfiskar i 4-6cm storlek (dom största är Fjärilsciklider 2st). Inte speciellt mkt alger, men får ibland små kolonier cyano till o från. Funderar därför om det kanske blåser ut bakterier från nuvarande pump.
Tänker om det finns någon generell rekomendation för 100L?
#4 - 10 maj 2010 14:50
marie46 skrev:
Har inget kort tillgängligt f.n. Har relativt mkt växter, planterade samt fastsatta på på rötter. Ca en tredjedel av akvariet + 18 småfiskar i 4-6cm storlek (dom största är Fjärilsciklider 2st). Inte speciellt mkt alger, men får ibland små kolonier cyano till o från. Funderar därför om det kanske blåser ut bakterier från nuvarande pump.

Tänker om det finns någon generell rekommendation för 100L?
ca 5 -10ggr akvarievolymen/tim bör du ha i cirkulation och detta kan gärna delas upp på 2 pumpar (ex. 500L/tim x 2 i ditt 100Liters), när det gäller storleken på filtermassan så finns det egentligen ingen generell rekommendation men MIN rekommendation är att minst 1% av akvarievolymen ska bestå av filtermassa! Egentillverkade Filterhörn med grov filtermatta (ppi10) är det som funkar absolut bäst tycker jag, dessa filter är så gott som underhållsfria, bortsett från att man bör ta upp pumpen ett par ggr per år och rengöra pumphus och impeller!
#5 - 10 maj 2010 17:33
Uppkomsten av cyano har ingenting med ditt innerfilter att göra, här har du en länk så du kan läsa i lugn och ro. Har du funderat på att köra med inner eller ytterfilter i akvariet?
#6 - 10 maj 2010 18:10
Tack för svar,
Då vet jag iaf hur mkt vatten/h som jag skall kolla efter när jag byter pump så småningom. *Skall komma ihåg informationen*
Gaffel din sida var tyvärr 'Error', men cyanon är inget stort problem, nån enstaka liten klutt då o då bara. Annars var det väl innerfilter jag tänkt på, ja.
#7 - 10 maj 2010 21:52
Du kan dessutom med lätthet köra lite kraftigare grejer i ett 100 liters, speciellt som det värde som oftast anges på ett akvariefilter utgår från ett filter utan motståndet från filtermedia, en kraftigare motor kommer dessutom att tvinga mulm och exkrementer genom filtermaterialet och på så sätt hålla det fritt och rent.
#8 - 10 maj 2010 21:57
Se om du kan hitta ett begagnat eheim 2252 powerline, med till kopplat strilrör bör du få många bekymmersfria månader.

Azurs länkar, ska se vad som är problemet!
#9 - 10 maj 2010 22:18
(Skall läsa länken om den fixas) Skall titta efter det ni sagt här. Det är nog det som är problemet nu. Har en liten pump, det är väl därför det proppar igen så ofta. Inte så det blir tvärstopp, men måste sköljas igenom lite för ofta än vad som kanske är bra.
#10 - 10 maj 2010 22:37
har som exempel ett eheim 2010 pickup i ett 100 liters med hög växtlighet som körs som testbänk, samkör detta filter med en 5W Aqua-Szut Mini inne i ett hmf samt ett eheim 2213 och ett eheim 2222, pickup filtret sätts igen på omk 2 månader, hmf filtret tar drygt 7 månader innan det behöver rensas, eheim 2222 runt 8 månader och eheim 2213 knappt ett år.
#11 - 11 maj 2010 05:08
Jag kör ett aquael fan 3 till ett 100liters, väldigt nöjd med få rengöringar, man bör dock köra detta filter utan filterkåpa och utan några av tillbehören för bästa funktion, annars ett väldigt bra och prisvärt filter om du vill ha konkreta förslag på filter :)
#12 - 11 maj 2010 14:24
Konkreta förslag är bra! Jag får skriva upp alla förslag på varianter o se vad som passar bäst sen:-)
#13 - 13 maj 2010 17:23
någon som testat aquael turbo?
#14 - 18 maj 2010 20:56
Nalleman3. Det undrar jag oxå. Antar du menar denna:
http://www.akvarieshopen.com/aquael-turbofilter-650-650-lt-p-2764.html

Annons