Pump Som Knastrar och låter konstigt!!

#1 - 25 april 2006 19:18
Tjena,,

Min pump (eheim) som jag har inne i akvariet knastrar och låter konstigt!! Någon Som vet vad det kan vara!! JAg har öppnat den men kan inte se ngt som är fel!! Gjorde rent mm ,, .. Hoppas någon vet! :)

Ha det GÖTT

MVH MazzeJ ;)
#2 - 25 april 2006 19:23
[QUOTE=mazzej]Tjena,,

Min pump (eheim) som jag har inne i akvariet knastrar och låter konstigt!! Någon Som vet vad det kan vara!! JAg har öppnat den men kan inte se ngt som är fel!! Gjorde rent mm ,, .. Hoppas någon vet! :)

Ha det GÖTT

MVH MazzeJ ;)[/QUOTE]

Det brukar vara impellern som glappar för mycket och lever om. Lättaste sättet och billigaste (?) är att limma fast impellern med snabblimm. Rengör ordentligt, lägg på några droppar snabblim, låt torka minst några timmar för att verkligen få genomhärda. Sen ska den vara knäpptyst!
#3 - 25 april 2006 21:42
låter den som en gammal dator som arbetar?? typ knakar o har sig ???
så låter min oxå ibland.. ibland i en vecka i streck o ibland mara 5 min.. har ingen aning om va de e för fel..
det är en juwelpump som är ca 5 månader. den har nästan hållt på så hela tiden tror ja.. kan de vara impellern på min pump oxå kanske?? eller låter de inte så då?
#4 - 25 april 2006 23:10
[quote=ebbaliten]Det brukar vara impellern som glappar för mycket och lever om. Lättaste sättet och billigaste (?) är att limma fast impellern med snabblimm. Rengör ordentligt, lägg på några droppar snabblim, låt torka minst några timmar för att verkligen få genomhärda. Sen ska den vara knäpptyst![/quote]

hur ska pumpen kunna pumpa om man limmar fast impellern har du tänkt dej ????
#5 - 26 april 2006 03:04
[QUOTE=Raven]hur ska pumpen kunna pumpa om man limmar fast impellern har du tänkt dej ????[/QUOTE]

impellern drivs ju runt av axeln, men har ett litet spel fram & tillbaka för att kunna släppa fram mindre grus om jag minns rätt. Men detta spel behövs inte och limmar man fast impellern så blir den knäpptyst. Så axeln kommer ju fortfarande gå runt, det blir bara så att impellern blir stum mot den.

Hoppas ni förstår hur jag menar :). Har själv limmat 2st pumpar som haft detta problem (Eheim).
#6 - 26 april 2006 04:27
ingen bra ide, axeln ska INTE snurra utan den ska sitta helt fast och det spelet SKA vara där just för att impellern ska kunna snurra på axeln.

limmar man fast den får man i bästa fall försämrad effekt i sämsta fall noll och ingen pumpeffekt för impellern inte snurrar och då får man gå och köpa en ny axel och impeller.

impellern drivs inte runt av axeln utan av magneten som är en del av impellern, magneten i sin tur påverkas av ett magnetfält som skapas i en spole.
#7 - 26 april 2006 10:17
Misstänker att det är impellern och magneten som limmats ihop, för hade impeller och axel limmats ihop hade det nog, som sagts, inte varit mycket med pumpen.
Teoretiskt skulle väl impelleraxeln kunna rotera i sina säten men det tror jag nog inte så mycket på.
#8 - 26 april 2006 10:55
Mina pumar kan surra/knastra ibland, men bara när vattennivån är för låg. Då kan inte pumpen fungera ordentligt.
Det behöver inte vara jättelågt vatten för att det ska bli så.

Eller så är det bara då jag hör att den låter.. :p
#9 - 26 april 2006 12:52
[QUOTE=Raven]ingen bra ide, axeln ska INTE snurra utan den ska sitta helt fast och det spelet SKA vara där just för att impellern ska kunna snurra på axeln.

limmar man fast den får man i bästa fall försämrad effekt i sämsta fall noll och ingen pumpeffekt för impellern inte snurrar och då får man gå och köpa en ny axel och impeller.

impellern drivs inte runt av axeln utan av magneten som är en del av impellern, magneten i sin tur påverkas av ett magnetfält som skapas i en spole.[/QUOTE]

Det är som Karon skriver, jag skrev fel :). Metoden fungerar utmärkt och de limmade pumparna som jag/vi använt fungerar fortfarande efter flera år.
Här är en guide på tyska där de verkar ha fäst den med gängtätning istället för att limma men resultatet blir nog detsamma:

http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/computer/pc_wak_eheim.htm
#10 - 26 april 2006 14:11
Om det är ett innerfilter och man har grus så kan det vara så att det har kommit in grus som rasslar / skaver, har hänt mig.
Annars det vanligaste är slitna delar, som näms ovan eller luft i pumphuset.
#11 - 26 april 2006 16:35
[quote=ebbaliten]Det är som Karon skriver, jag skrev fel :). Metoden fungerar utmärkt och de limmade pumparna som jag/vi använt fungerar fortfarande efter flera år.
Här är en guide på tyska där de verkar ha fäst den med gängtätning istället för att limma men resultatet blir nog detsamma:

http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/computer/pc_wak_eheim.htm[/quote]

Ska pröva det på tyska sidan!! Kommer att svara sen om det funkar! ;)

Aja HA det gött :D

MVH MazzeJ
#12 - 27 april 2006 16:39
haha... Märkte andra gången jag öppnade pumpen vad som var fel... Pinnen i mitten är borta haha :D .. Inte konstigt det lät så.. Stack ner till stans bästa akvariebutik och han hadde en sådan inne.. HAn hjälpte mig att sätta i den.. och nu hör jag inget från den:D Att det kunde vara så lätt.. Aja Nu kan jag iallafall sovapå nätterna!! :p

Ha det gött

MVH Mazzej

Annons