pump som låter mycket..?

#1 - 10 mars 2003 07:14
Har en fluval 4 plus, ca 4 mån, som hittills varit helt tyst men som helt plötsligt börjat låta väldigt mycket..har tvättat allt noga så det är inget sånt, men man ska väl inte redan behöva byta delar?? Vad kan detta bero på??
Bilagor:
#2 - 10 mars 2003 07:23
Jag har själv märkt att det kan vara problem att få ur luften ur pumpen, började missljuden när du hade rengjort den?

// Magnus
#3 - 10 mars 2003 23:20
Både och, efter senaste tvätten lät den ganska mycket, men den lät även mycket innan, det var därför jag tog isär den..men det beror kanske till viss del på detta fenomen, hade inte ens tänkt på det..men nu är den lite tystare iaf, men fortfarande blir det nog lite svårt att sova..
#4 - 10 mars 2003 23:46
Har samma problem med mitt, fast min har tappat effekt också. Har rengjort allt noga men ljudet ökar och effekten minskar. Det hjälpte inte särskilt mycket att göra rent den. Försöker fortfarande förstå hur Fluval tänkt sig att vattnet ska åka genom filtret för övrigt. Man måste ju upphäva naturlagarna för att utnyttja hela filterytan. Nu slammar den ju igen på de översta 2 centimetrarna och man utnyttjar inte hela filterytan... Har ni det problemet också?

//Niklas
#5 - 11 mars 2003 06:10
En fråga, är det ett inner eller ytterfilter ???
Skulle tippa på att ljudet minskar om ni ite gör rent pumpdelarna så ofta eftersom även skit smörjer.
Filter materlialet är ju däremot inte fel att göra rent =)
Ni kan ju testa (funkar för mej)

Niizze Plugg
#6 - 11 mars 2003 07:27
Det har vært min erfaring også, dersom man renser rotorhode og de delen der så bråker pumpa noe forferdelig før smuss igjen vil bygge seg opp og fungere som smøring til pumpa.
#7 - 11 mars 2003 21:27
Skulle man ev kunna använda grövre filter material? Blir inte lika mycket motstånd då när vattnet sugs igenom filterna. Tjaa jag vet inte men jag har kört med Project pump tidigare och lät i sig rätt mycket men det berodde åxå på att den skapade hyffsade vibrationer när den gick! Annars brummar dom som regel lite bara!

Mvh Ronney
#8 - 12 mars 2003 17:51
Jag har en gammmal Fluval 4 utan röret som håller filtret. Till den har jag köpt filtermatta och klippt till rätt storlek. Det fungerar jättebra bara man ser till att få ut all luft när man har gjort rent det. Den är både tyst och effektiv.

Janne

Annons