Pump till 980 l kar.

#1 - 17 januari 2005 11:01
Jag har fått det stora nöjet att få köpa ett 980 l akvarium som jag har tänkt att ha till mina diskusar. Men när jag tittar på olika sidor med tillbehör så hittar jag inte något innerfilter för ett sådant stort kar.

Jag vill ha två stycken som har både pumpkapacitet och filterkapacitet.

Hade lite fundering på att köpa rejäla pumphuvuden som jag hittat på nätet där jag sätter dit ett vp-rör och en filtermatta. Men helst vill jag ha färdigbyggda filter.

Jag har aldrig haft ett sådant stort kar så jag har ingen som helst erfarenhet av det. Mitt största är nu på 375 l och där har jag en fluval 4+ (1000 l/h) och ett projektpump (1300 l/h) med vprör och filtermatta med hål i. Det är lagom strömt i det karet och filterytan räcker till.

Någon som har några bra erfarenheter?
#2 - 17 januari 2005 11:28
jag har en eheim 2260 ytterfilter för biologisk filtrering och två st eheim 2252 innerfilter för mekanisk filtrering och cirkulation,,,,,,,Till en 1120liters kar........Det funkar bra...
#3 - 17 januari 2005 11:42
Tack för ditt svar!

Har aldrig haft ytterfilter. Eheim har ju bra rykte om sig.

Hur mycket pumpar dessa filter och ungefär hur stor filtermassa har dom? Vad ligger sånna ungefär i pris?

Nu fick du några frågor till.
#4 - 17 januari 2005 12:37
Fördelen med ytterfilter är att de i princip aldrig behöver rengöras, nackdelen är att de har relativt liten pumpkapacitet. Till stora akvarier tycker jag att en kombination av ytter- och innerfilter är den bästa lösningen.
Eheim har som du själv skriver ett bra rykte, och det är inte oförtjänt. Deras största ytterfilter har en filtervolym på 18 liter. Ett nytt ytterfilter från Eheim till ett akvarie på 980 liter kostar i Sverige mellan 2000:- och knappt 3000:-, beroende på vilken modell du väljer.
#5 - 17 januari 2005 12:40
Tack för ditt svar och dina råd Micke!

Ja det får nog bli ett gigantiskt ytterfilter och 2 stora innerfilter då.
#6 - 17 januari 2005 19:20
Hej, tycker du ska kolla upp vattenpump och filtermatta, pris mässigt kan du handla om 1000 lappar. Mvh Andreas

Lycka till, hoppas man får ta del av bilder på ditt "lilla" kar.
#7 - 17 januari 2005 20:12
Ja, jag håller med Andreas. Det går ganska enkelt och betydligt billigare bygga ett effektivt biologiskt filter mha filtermattor och cirkulationspumpar. Det skulle blivit mitt förstahandsval. Sedan skulle jag nog iofs ha ett kompletterande ytterfilter för att enkelt kunna filtrera genom t.ex. torv eller aktivt kol när och om det skulle behövas, men jag hade inte baserat den biologiska filterkapaciteten på det.
#8 - 17 januari 2005 20:32
Alternativt ytterfilter...

Vill du komma billigt undan med ytterfilter så ta en titt på AM-Top. Dessa har fått goda betyg ifrån användare och de liknar Eheim ganska mycket. Kina tillverkade.
Finns t ex att köpa online hos...

[color=#22229c]http://www.mamut.com/zoosaker[/color]

Tryck på "Beställ produkter" och sedan "Ytterpumpar".

Jag har precis beställt en själv i storleken 3337. Ska bli intressant att se om ryktet stämmer...:)

Förresten...ett jättestort grattis till ditt jättestora akvarium!! Om jag ändå vore du...:D

Innerfilter är inget som jag är förespråkare för så där kan jag nog inte ge dig något råd. Powerhead använder jag själv...men till en 980L är det en helt annan sak.:cool:
#9 - 18 januari 2005 00:34
Tack allihop för era svar!
Jag kan ju i och för sig kanske satsa på ett sådant ytterfilter som du har beställt Tricella och kompletera med hemmagjorda innepumpar.

Men jag avvaktar för att se vad du tyckte om ditt nya filter tricella och ser om du är nöjd med det. Det var ju helt klart prisvärt jämfört med eheim.

Nu har jag lite att tänka på och jag tackar för alla råd jag fått!
#10 - 20 januari 2005 00:54
Ber om ursäkt för att jag lånar din tråd Marie....

Har samma problem fast mitt kar e "bara" på 720 L.
Helst vill jag ha innerfilter, litar inte riktigt på ytterfilter....

När jag körde med filtermatta, pvcrör och pumphuvud i min odlingsanläggning så hade jag problem med att det samlades massa skit mellan filtret och rutan, är detta vanligt med denna variant på filter???
#11 - 20 januari 2005 01:09
Du får gärna låna min tråd, det kostar 2 kramar när vi träffas den 29/1.

Kan du inte ha båda två?

Jag har bestämt mig för 2 innerfilter ev såna som du skrev om och ett ytterfilter, ett sånt som Guy har.

Jag får inte specciellt mycket skit på min egenhändiga innerfilter med filtermatta.
#12 - 20 januari 2005 01:31
[QUOTE=Marie J]Du får gärna låna min tråd, det kostar 2 kramar när vi träffas den 29/1.

Kan du inte ha båda två?

Jag har bestämt mig för 2 innerfilter ev såna som du skrev om och ett ytterfilter, ett sånt som Guy har.

Jag får inte specciellt mycket skit på min egenhändiga innerfilter med filtermatta.[/QUOTE]

Får man fråga vad det e för innerfilter och ytterfilter du bestämt dig för?:confused: :)
#13 - 20 januari 2005 01:41
Jag har bestämt mig för Am-top 1200 l/h ytterfilter.

Som går att läsa på tråden som du citerat ifrån så har jag inte bestämt mig för om jag ska bygga två egna eller om jag ska köpa två färdiga. En sak är jag säker på att det ska vara samma modell på bägge i karen.

Alltså ska jag köra med ett ytterfilter och två innerfilter för bästa resultat.

Jag har några veckor till på mig att bestämma vilket innerfilter jag ska ha. Det ska bli så spännande!
#14 - 20 januari 2005 01:45
Am-top kan man ha eheims reservdelar till.
#15 - 20 januari 2005 01:51
hehe jag tog och beställde en en am-top 1200l igår så fort jag såg länken ......har en 720l kar som behöver en ytterfilter hoppas den funkar lika bra som eheims.:)
#16 - 20 januari 2005 01:54
Enligt de som har hört av sig till mig i min bekantskapskrets så säger de att de funkar minst lika bra som eheim och fördelen är ju att man kan ha eheims reservdelar. Hade faktist lite funderingar på att ha 2 st ytterfilter. Dom var ju så billiga.

Men det kanske är för mycket med 2 ytterfilter och 2 innerfilter. Tänkte att det skulle kanske vara bättre då man kunde göra iordning och städa ett ytterfilter åt gången.... Jag har aldrig haft ett ytterfilter så jag vet inte riktigt hur man sköter dom....
#17 - 20 januari 2005 01:58
Det kan va lite jobbigt i början men efter ett tag så går det undan....:cool:
#18 - 20 januari 2005 02:01
[QUOTE=enio]Det kan va lite jobbigt i början men efter ett tag så går det undan....:cool:[/QUOTE]Tror du det är fördelaktigare att ha 2 ytterfilter?
#19 - 20 januari 2005 02:06
Jag tänkte precis samma sak när jag såg priset,,,men dem hade bara en 1200l på lager,,så det får bli dubbla ytter i framtiden,,,Har faktiskt ingen aning ifall det e fördelaktigt men det kan ju alldrig bli sämre med större filtervolym:)
#20 - 20 januari 2005 02:09
Tack för dina svar enio!
#21 - 20 januari 2005 03:48
hej grattis till Akvariumet .
om du appsolut vill ha filter o pumpar i Akvariumet så säljer Tropakvariefiskimport både 1000L pumpar och 3000L pumpar för detta endamålet själv föredrar jag att ha både pumpar i bakgrunden 2 st 1000 L pumpar o ett Fluval 404 ytterfilter 1300L till mitt
960L Akvarium.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=216496

Tropakvariefiskimport i Göteborg
Uddeholmsgatan 1
416 75 Göteborg
Tel 031-847880
http://www.tropakvariefiskimport.com/
#22 - 20 januari 2005 09:39
Tack för informationen!

På tropen har jag ju varit ett par gånger men aldrig kollat på filter. Brukar normalt köpa sådana saker på Hercules min favvisaffär. Men man kan ju kolla utbudet på båda ställena och vad priset ligger på.

Annons