Pump till bräckvatten?

#1 - 29 december 2009 22:05
Hej, Funderar på att dra igång ett bräckvattenskar. Har en fluvalpump i kom inte ihåg exakt vilken modell men det kan nog vara ett fluval 3. Hur som helst skulle det funka i brackvatten eller rostar det ihop (tänker tex. på själva propellern är ju av nån typ av stål som jag ifs misstänker är rostfri och staget det roterar runt)? Eller har man nån typ av "specialutrustning/saltvattensutrustning" till kar med brackvatten?
#2 - 30 december 2009 23:47
Ingen som har nån erfarenhet eller vet nått om detta?
#3 - 30 december 2009 23:57
Kör inte själv med fluval utan håller mig till eheim som klarar salt som sött!
#4 - 30 december 2009 23:59
Kör inte själv med fluval utan håller mig till eheim som klarar salt som sött, att impellern sen skulle vara i rostfritt har jag svårt att tänka mig, möjligen axeln.
#5 - 30 december 2009 23:59
Filter för sötvattenskar funkar lika bra i bräckt och salt vatten. Det är inte särskilda modeller för salt/brackvatten.
#6 - 31 december 2009 00:09
Azur skrev:
Filter för sötvattenskar funkar lika bra i bräckt och salt vatten. Det är inte särskilda modeller för salt/brackvatten.

sanning med modifikation azur, vet inte hur det är med fluval 3'an men det finns många lågbudgetfilter som inte platsar i ett saltvattens akvarium pga materialvalet i impelleraxeln.
#7 - 31 december 2009 00:17
Hehe det finns som vanligt delade meningar och uppfattningar här på zoopet;). Ok, jaha... aja jag får se hur jag gör med allt, det kanske inte blir nått brackvatten ändå, har inte lust eller råd att köpa ny pump. Verkar oxå som att det är svårt med växter i brackvattenskar vilket jag inte anser vara ett plus direkt. Förresten när vi ändå är på det, upplever ni att det är mer jobb med brackvatten än med rent sötvatten jag tänker på ev. problem vi vattenbyten (buffrande kemikalier, rätt saltmängd osv), utrustning, fiskar, medicinering etc.?
#8 - 31 december 2009 03:51
Har aldrig stött på ett filter som inte tålt saltvatten, men OK, jag köper inte noname kinesiska filter. Fluval 3'an tål saltvatten.

Brackvatten är precis som sötvatten. Enda skillnaden är att växter inte överlever annat än på gränsen till sötvatten. Brackvattensdjur är mycket tåliga, det måste de vara eftersom de naturligt bor i vatten där alla parametrar flippar åt alla möjliga håll helt utan förvarning, så du behöver inte mecka med buffertar eller vara särskilt noga med att hålla en exakt jämn salthalt.
#9 - 1 januari 2010 00:41
Azur skrev:
Har aldrig stött på ett filter som inte tålt saltvatten, men OK, jag köper inte noname kinesiska filter. Fluval 3'an tål saltvatten.

Brackvatten är precis som sötvatten. Enda skillnaden är att växter inte överlever annat än på gränsen till sötvatten. Brackvattensdjur är mycket tåliga, det måste de vara eftersom de naturligt bor i vatten där alla parametrar flippar åt alla möjliga håll helt utan förvarning, så du behöver inte mecka med buffertar eller vara särskilt noga med att hålla en exakt jämn salthalt.

Ok, men det låter ju lovande. Ja jag misstänkte änna att djuren var hyffsat tåliga men är alltid skönt å höra från folk med mer erfarenhet;). Tack för svaret!

Annons