Pump till discusakvarium 540L

#1 - 5 juli 2009 19:03
[FONT=Arial Black]Hej, tänkte höra med er om ni vet någon bra och billig pump till ett 540 liters
Funderar på den här:
http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=23&category_id=7 Det är ju 2000l/h och det borde funka.

Skulle också behöva en ljusramp också

Tacksam för svar!:D
[/FONT]
#2 - 5 juli 2009 19:44
den borde väl räcka tycker jag, men jag tycke att du kanske hade kunnat ha 2 innerfilter istället. så kan du rensa det ena när det börjar bli skitigt medan det andra fortfarande går. fast tänk på att discus inte gillar hårt strömmande vatten utan mer lite mer typ stillastående vatten.
#3 - 5 juli 2009 21:04
Okej, det är väll bara rikta strålen mot glaset då
#4 - 5 juli 2009 21:12
Discus är ju en stor fisk och den kommer ge en hel del avfall från sig så du måste ju ha en hel del filtervolym...
#5 - 5 juli 2009 21:23
Mm, har haft stora fiskar förut, hade tänkt mig skaffa en cirkulationspump som kan sopa undan allt smuts.
Eller kanske ska göra en filter hörna
#6 - 6 juli 2009 08:07
Innerfilter i ett 540 diskuskar är blaha.. köp ett rejält ytterfilter med stor volym, vattenrörelsen från en kraftig pump går att lugna ner med strilrör.
#7 - 6 juli 2009 09:14
Japp, funderar på ett ytter filtrer men det är bara att plånboken är begränsad ska ju ha en ljusramp,doppvärmare,inredning etc
#8 - 6 juli 2009 10:57
...och diskusar som heller inte är riktigt gratis. Om du nu vill satsa på diskus så är det bättre att satsa på "riktigt" och då spara lite extra istället och köpa ett ytterfilter:).
#9 - 6 juli 2009 11:03
Baf2 skrev:
Japp, funderar på ett ytter filtrer men det är bara att plånboken är begränsad ska ju ha en ljusramp,doppvärmare,inredning etc
Vill du hålla nere kostnaden så är 2st filterhörn med aquael pump http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-cirkulator-1100-p-5824?osCsid=6c1770e861035298f4121b4a79cc38cb nog det billigaste du kan få som också har kapacitet för ett dicuskar!
Bilagor:
#10 - 6 juli 2009 11:11
Och hur snyggt är det;)? Sedan blir det inte så mycket billigare än ett ytterfilter.
Nä, spara istället lite till och köp ett ytterfilter så är problemet löst:)!
#11 - 6 juli 2009 11:44
ansjo skrev:
Och hur snyggt är det;)? Sedan blir det inte så mycket billigare än ett ytterfilter.

Nä, spara istället lite till och köp ett ytterfilter så är problemet löst:)!
:pNää snyggt blir det inte om man inte döljer med växter, vilket man iofs kan göra ganska lätt och kostar väl lite under hälften av ett Fx5 men visst kan ett ytterfilter vara trevligt!
#12 - 6 juli 2009 15:04
Pengar är inga problem, ville bara inte lägga ner så mycket pengar på akvarium. Men ska köpa ett yter filter.
Någon som vet något något bra ställe/märke ?
#13 - 6 juli 2009 15:06
Föresten man kan väll använda ytterfilter för att suga ut vattnet ur akvariumet också?:)
#14 - 6 juli 2009 15:13
Baf2 skrev:
Pengar är inga problem, ville bara inte lägga ner så mycket pengar på akvarium. Men ska köpa ett yter filter.

Någon som vet något något bra ställe/märke ?
I din lokala affär;)? Du kan säkert få hyffsat pris om du frågar, annars finns det alltid nätbutiker...kolla runt här på forumet och skapa dig en egen uppfattning om vilket märke du tycker verkar vara bra i dina ögon. Att fråga vilket märke du ska köpa är meningslöst för då är snart ord(pump)kriget igång igen;).

Baf2 skrev:
Föresten man kan väll använda ytterfilter för att suga ut vattnet ur akvariumet också?:)
Det är nog inte den smidigaste lösningen du kan använda, men visst;).
#15 - 6 juli 2009 17:23
Baf2 skrev:

Eheim 2250/2260 har en avtappningsventil i botten av kanistern vilket gör att vattenbyten går som en dans samtidigt som man får ut bottensörjan ur filtret.
#16 - 6 juli 2009 17:32
ansjo:
Vilken är den smidagare då?=)
Läste att det var en som sög ut vattnet på 2 min

Ouscazz:

Aa funderar på att köpa en sådan, får åka till en akvariebutik och prata med han.

Btw är det någon som tror att denna funkar http://www.akvarieshopen.com/amtop-ytterfilter-1000-lt-p-30.html
Inte för mycket flöde
Har en ganska bra filtervolym
#17 - 6 juli 2009 20:23
Skulle du suga ut vatten på 2 minuter byter du antingen väldigt lite vatten eller så har h*n ett väldigt litet kar. Även om en genomsnittlig pump pumpar 1000liter/timman blir det bara 16 liter i minuten...;).
Mecka med korta, styva slangar från utblåset på ett ytterfilter är säkerligen mer jobb och meck än att ha en slang som är till för detta ändamålet, och har en räckvidd så du leder ner vattnet till avloppet direkt samt kan fylla karet den vägen med.
#18 - 6 juli 2009 21:13
Fylla är ju inga problem det gör jag via kran och slang, kom på att jag kan ju töma ifrån fönstret nu, jag bor ju på ett enplanshus" har nyss flyttat"
Tack för hjälpen!

Annons