Pump till flaj-box?

#1 - 20 oktober 2003 09:58
Jag tänkte använda flaj-boxar till odlingsbox, vilken pump rekommenderas?

Dom är på ca 25 l.

MAH
Magnus
#2 - 20 oktober 2003 10:28
Har samma fråga...

Jg läste häromdagen på en av alla "flaj-tåtar" att fluval.1 ska vara ok, om jag minns rätt är de på runt 200-250 l/h?

I en annan tåt frågade jag om mitt gamla Eiheim som bör ligga på 180 l/h var ok till balja på ca 20liter, då fick jag till svar att den var för stor.

Inget svar, men nåt att fundera på och bli ännu mer förvirrad av :)

Däremot har jag läst mig till att många använder luftpump och byter lite vatten varje dag, alternativt luftpump och ngt litet filter typ Billifilter. Dessa saker hittar du till bra pris på Hjortgatans: http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2

Har själv precis skaffat ett gäng flajboxar, ska göra ett försök att odla kampfiskar och platys.
Jag kommer att köra på luftpump och billifilter el liknande.
#3 - 20 oktober 2003 10:33
Jag har en yngelbox med diverse yngel, platy, svärdbärare mm och där har jag ett fyrkantigt filter med filtervadd och en syresten i och det verkar till att fungera bra (Kallas juniorfilter på hjortgatans).

En annan fråga är om man kan ha en vanlig värmare i en flaj-box och om man isf måste tänka på något speciellt?
#4 - 20 oktober 2003 10:35
apropå mitt "har samma fråga"

Funderar fortfarande på det där med att ha vanligt innefilter i flajbox, det finns ju små akvarier (20-25 liter) och till dem finns det väl passande innefilter?

Kanske är det just Fluval 1 och liknande man använder...
#5 - 20 oktober 2003 10:36
jag skulle bara ändra flitret jag har i yngelboxen är ett jet-flo filter (A894 på hjortgatans)
#6 - 20 oktober 2003 15:37
Jag kör bara Elitepump med syresten när ynglen är små. Just nu råkar jag ha ett gäng guppies kvar som nästan är vuxna och har satt i ett Fluval 1+, de får simma rejält. Så till små yngel är nog Fluvalen för stark. Vill ni ha filtrering så gör ett eget filter (http://och.nu/ciklid/artminifilter.shtml) eller köp ett billifilter.

Huggew: Plasten är så pass mjuk att jag inte rekommenderar värmare på mer än 25W. Hjortgatans har korta 25W som passar perfekt i Flajboxarna. Sätt den långt ner och se till att den inte ligger emot plasten.
#7 - 20 oktober 2003 17:34
Jag har haft 25 och 50W värmare i flajboxar utan problem. Luftdrivna filter, eheim 2208, fluval 2+ har funkar bra. Men fluval 2+ är lite i starkaste laget.
#8 - 20 oktober 2003 18:57
Har också provat med 50W värmare, men då bågnade boxen betydligt mer. Kan man sänka vattenståndet så är det kanske okej...
#9 - 20 oktober 2003 20:04
ett luftfilter med en form av filter på det.. finns små att köpa.. alt, en luftpump med syresten , där stenen läggs i en mindre glasburk(i botten på burken) med lite filtervadd över stenen bara i glasburken.. o vipps ett hemmabyggt flitersystem..
#10 - 21 oktober 2003 05:35
Alltså kan man ha en 25 W värmare och så kör jag på med det filtret som jag har.

Vill man ha lite bättre fart på vattnet så kan man använda en Fluval 1, men problemet är väl att den inte är ställbar.

Tacksam för alla svar

Magnus
#11 - 21 oktober 2003 07:07
I mitt 37,5 liters till Malawi yngel kör jag en fluval 2 (400l/h) och en 25W värmare. Det går mycket bra. Så en fluval 1 borde gå bra. Man kan ju annars rikta strålen så det inte blir så strömt.
#12 - 21 oktober 2003 07:19
Hur menar du då att man skall rikta strålen?
#13 - 21 oktober 2003 08:09
Min fluval 2 har jag riktad mot glaset. Det gör att det inte blir en stråle. Jag tycker det blir bättre cirkulation när man har så.

Annons