Pumpar

#1 - 3 februari 2004 07:10
Har en ide till mitt malawi kar, har en luft pump som jag tänkte använda som komplemenet till mitt ytterfilter 170 liter.
Problemet med luft pumpen är att den dånar nåt enormt, både vibrerar och att det då bubblar i karet.
Så jag tänkte ha den på timern likaväl som lyset, så under natten går bara ytterfiltret med 300l/h och sen på dagen även luftpumpen.
Är det ok att ha det så här eller ska det va samma strömningar dygnet runt?
mvh Filip
#2 - 3 februari 2004 07:52
När jag användemej avluft pump brukade jaghänga den i ett gummiband i ett skåp. gummibandet minskade vibbrationerna och den blev betydligt tystare.
#3 - 3 februari 2004 14:00
Nån som vet om det är bra att minska pumpkapaciteten på natten?
Dvs stänga av den ena av pumparna?
mvh Filip
#4 - 3 februari 2004 15:24
Man ska inte stänga av pumparna under natten har jag för mig.
Det har nånting med att ifall pumpen inte går igång så ruttnar den bra bakterie kulturen eller någe. Är osäker men du ska inte ha pumpen stängd under natten och sen slå igång den under dan igen.
#5 - 3 februari 2004 16:20
1/ Du skall absolut inte stänga av pumpen under natten, inte heller skall du minska kapaciteten. Fiskarna lever i mycket strömt vatten och när de sover är det en reflex för dem att anpassa sig till flödet.

2/ Om du inte gör ett billifilter utan bara låter luftpumpen bubbla lite är den helt meningslös! Använd inte den, det är bara slöseri med ström. De små bubblorna syresätter inte vattnet nämnvärt.

3/ Skaffa dig ett innerfilter men mellan 500-1000 l/h till ett 170 kar. 300 liter ytterfilter räcker inte, malawi gillar när det strömmar så att hela akvariets volym "roterar" minst 3, helst 5 ggr / timma. Se till att du alltid har kraftig cirkulation på vattenytan, det är så du syresätter ditt vatten.
#6 - 3 februari 2004 16:37
Har ett filter på änden av luftpumpen, dvs med vadd och så.
Hade en fluval 2+ som jag hade i karet innan. Det är på 400l/h.
Men behövde en pump till mitt 100 liters, det var därför jag fick ta den från malawi karet i med att jag hade 2 st. Och då sätta i luftpumpen + ytterfiltret.

Men då blir det allt att köpa ett innefilter till istället.
#7 - 4 februari 2004 08:10
Jepp, jag tycker det, helt klart. Du vill ha kraftig rotation när du har malawi och luftpump är ganska meningslöst, om du inte vill ha det för att det skall se fint ut, eller möjligtvis använda den till att driva väldigt små kar...
#8 - 6 februari 2004 17:22
haller med Zaphi...vad ar poangen med luft pumpen??? Luft bubblor okar inte syre nivan i vattnet som manga tror, dom okar cirkulationen som i sin tur okar syre nivan. Men om du redan har ett filter som skoter om cirkulationen sa gor en luft pump ingenting utom att i ditt fall vasnas.
#9 - 7 februari 2004 15:04
Hummm jag undrar jag[:-133]
#10 - 7 februari 2004 15:34
Kom du fram till något ;)
#11 - 9 februari 2004 09:08
Om jag gjorde det?
Köpte iallafall en fluval 3+ till 170 karet.
Så den plus 300liters ytterfilter är det som körs nu.

Att jag frågade om luftpumpen var bara för att jag hade den hemma,tänkte om det kunde gå att ha den som substitut.
#12 - 9 februari 2004 09:55
Det var väl närmast att johannes_weghe undrade över något som jag undrade om det hade lett till något.
Luftdrivna filter är bra i små akvarier där man inte behöver så stark genomströmmning, irriterande med brummandet från luftpumpen bara.

Annons