Pumpar mm

#1 - 10 januari 2006 23:14
jag ska köpa ett akvarium på 240 liter, allt ingår utom pump.
Nu är de så att jag har tidigare bara haft labyrint fiskar i ett par år (har just nu också) och guppys osv. så jag e lite grön på de här med pumpar o innefilter osv, så om någon kunde reda ut de olika bergreppen som rör detta vore de skit najs. det är klart att de beror på vilka fiskar osv, men jag tror att de blir ett par stora påpfågelciklider till en början (min pojkvän har massor som inte får plats, så tills de säljs..) men sen vet jag inte, men en kraftig pump är antagligen att föredra? men vad kostar en sån och vart kan man hitta billiga i stockholm, akvariumet kostar ju en heldel så det vore ju braom de inte vafööör mycket.
hoppas på svar ifrån kunniga!:D
#2 - 11 januari 2006 17:44
Akvariumet är för litet för påfågelciklid. Om du ska skaffa en pump så rekomenderar jag ett ytterfilter, dvs ett filter som sitter utanför akvariet. Med ett ytterfilter så får man större filtervolym och en bättre biologisk filtrering, men dom är lite dyrare att köpa in.
#3 - 12 januari 2006 04:05
jo jag vet att jag inte kan ha påfåglar där, jag e inte helt ute o cyklar, men min killes mamma har fått ett akvarium med massa stora påfåglar och de är i ett akvarium som inte är mycket större än detta (skulle avlivas annars) så då tänkte jag ha dem där i provosoriskt tills någon köper dem så de slipper lida allt för mycket, de har redan gått i de akvariumet tillsammans under flera år sa den tidigare ägaren! och de bråkar faktiskt inte med varandra så jag antar att de stämmer då:/) hur som helst,jo ett ytterfilter tänkte jag ha, är det någon som har ett fluval 204? de ska väl va 700l/h? tror ni de kan passa och isof hur mycket hade ni gett för ett begagnat?
#4 - 12 januari 2006 04:21
Jag skulle köpa ett eheim filter dom är bra,tysta och rätt så dyra.
http://eheim.com/
#5 - 12 januari 2006 06:37
Men de är inte riktigt lika dyra på http://www.aquaristic.net/ .
#6 - 13 januari 2006 12:04
till ett kar på 240 liter så skaffa minst ett fluval 304 och ett inner filter tex fluval 4+. Inner filtret behöver du nästan bara ha om dina fiskar skitar ner mycket vilket påfåglar gör eller?
#8 - 13 januari 2006 13:35
Jag har 2028 och 2217 till mitt diskus kar på 450 liter.
#9 - 13 januari 2006 13:39
tack allihopa :D nu får ja väl bara hitta nått också men satan va dyrt allt är! :/
#10 - 13 januari 2006 22:55
Tips!!! köp en cirkulationspump ca300kr sen en rejäl bit grov filtermatta ca80kr ....Ett billigt o bra filter!
#11 - 15 januari 2006 03:23
de där lät intressant! (billigt= bra:P) fungerar de och hur ser de ut mm? :D
#13 - 15 januari 2006 15:02
sa väl inte mig så värst mycket, kanske..
#14 - 15 januari 2006 18:15
jaså finns ju flera bilder på cirkulationspump med filtermatta på den länken med byggbeskrivning
Bilagor:

Annons