Visst klarar sig akvariet några dagar utan filtrering men då får man stoppa upp matningen om det är det enda filtret. Dessutom är de flesta akvarium helt beroende på den cirkulation och syresättning som pumpmotorn ger. Det är en myt att ingen biofiltrering sker i ett vanligt innerfilter - skulle det inte ske så kan man lätt läsa av det på nitritmätning.
Det fiskarna producerar som inte syns är ammonium - det är väldigt viktigt att det så snabbt som möjligt tas om hand och nitrifieras. Är det dessutom ett gammalt och ingånget akvarium så producerar nedbrytningsbakterierna stora mängder ammonium som måste tas om hand via nitrifikationewn i filtret.
Det viktigaste på kort sikt är dock cirkulationen och syresättningen. Kan det lösas så kan iofs akvariet vara filterlöst några dagar men det bör ersättas med ett bra filter så fort som möjligt.
MVH Lasse
Håller med om att cirkulationen är viktig för jämn temp osv. För att syresätta vattnet eller snarare göra sig av med ev. koldioxidöverskott så ställer jag mig mer tveksam. Viktigt vid hög fiskbelastning dock, som nämnts tidigare. Men ett "normalt" välskött akvarium med fisk och växter blir det knappast syrebrist även om man saknar filter helt. Att tro att filtret är livsviktigt för nitrifikationsprocessen är nog att överskatta betydelsen av ett filter. Dock är det nog som du säger, att viss biofiltrering förekommer även i ett mindre innerfilter. Men att dra slutsatsen att akvarium utan filter inte funkar är fel enligt mig.
Trevlig Midsommar!