Pumpen la av

#1 - 14 mars 2012 19:52
Gjord emitt vecklig avattenbyte nys so drog ut sladden till pumpen som vanligt (juwel rio original) då den ju har ett insug högst upp o suger luft om jag inte drar ut den..

Men nu vill den inte starta igen, så vad ska jag göra? Sladden ä ri nu men inget händer det är stendött.

hur läng ekan den var av utan att filterbakterierna dör o förpestar vattnet? Den går ju inte bara o plock aut direkt eftersom den sitter fast i glaset (iof går ju filtret att ta ut)

Om den inte kommer igång räcker det att jag stoppan in min ektra pump eller måste jag ta ur filtermaterialet ändå?
#2 - 14 mars 2012 20:18
Den är igång igen.
KÄnde en svag bibration så den var igång men vägrade spruta ut vatten.

Tog ur allt filtermaterial o då hoppad den igång igen, Knäppa pump.

Vad kan felet ha varit?
#3 - 14 mars 2012 20:55
har du tagit upp pumpen och tagit isär den och rengjort impellern och hålet som den sitter i? Pumpen blir med tiden full av gegga och kan då ibland inte orka igång efter ett stopp.
#4 - 14 mars 2012 21:04
nej det har jag aldrig gjort. Karet köptes o startades i januari så det har inte varit igång så länge..
Men det kanske behövs iaf nu.
#5 - 14 mars 2012 21:09
Den borde inte bli så smutsig på 2 månader... men ta en titt kanske. Du är inte den första som haft detta problem, det verkar vara ett typiskt juwel problem.
#6 - 14 mars 2012 21:13
mina juwel pumpar är lika dana ibland. brukar räcka att dra ur kontakten och sätta tillbaka den några gånger så brukar dom gå igång.
#7 - 14 mars 2012 21:20
Jag provade med sladden ett antal gånger men nej den ville inte.

jaja nu e den igång iaf det är huvudsaken.

Annons