Pumpen till Juwel akvariet krånglar

#1 - 19 februari 2009 18:22
Jag har ett knappt år gammalt 80l Juwel akvarium, tror pumpen heter record 60 eller 80, iaf så har den några gånger när ja dragit ur kontakten slutat fungera men börjat fungera efter nå timmar.Igår kväll bytte jag vatten i akvariet så ja stängde då av pumpen men när ja satte i den igen så funkade den inte. Den fungerar väl men den blåser inte ut. Nu ett dygn senare så blåser den fortfarande inte ut. Detta händer inte varje gång jag kör med vattenbyte, utan mest då det gått lite längre tid innan ja satte i kontakten igen. Vad kan vara felet?
Några fler som haft samma problem med denna pump som vet hur ja kan få den att komma igång?
#2 - 19 februari 2009 18:29
hur ofta gör du rent impellerhus och impellern/propellern i pumpen?
#3 - 19 februari 2009 18:30
Har ja faktiskt aldrig gjort :S Visste inte ens att man kan göra det?
#4 - 19 februari 2009 18:37
Lottie350 skrev:
Har ja faktiskt aldrig gjort :S Visste inte ens att man kan göra det?
Ja där har vi poblemet:p du lyfter ur pumpen ur akvariet och plockar isär den så att du kan lyfta ur propellern sedan sköljer du den och tar en tops och rengör hålet där propellern sitter;) detta ska du göra typ varannan månad!
#5 - 19 februari 2009 18:53
Hmm det går liksom inte att komma in i den där grejjen :S Men ja gjorde rent med tops å så och en del försvann, får se om den hoppar igång snart.
#6 - 19 februari 2009 18:57
Lottie350 skrev:
Hmm det går liksom inte att komma in i den där grejjen :S Men ja gjorde rent med tops å så och en del försvann, får se om den hoppar igång snart.
kolla i den här manualen hur du ska ta isär pumpen:
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/gbw/en/Pumpe_400_1500.pdf
#7 - 19 februari 2009 19:06
In med naglarna innanför dom rundade plastflärparna på pumphusets gavlar och dra rakt ut..
#8 - 19 februari 2009 19:19
Tack alla! Det funkar finfint nu :D
#9 - 20 februari 2009 19:51
Lottie350 skrev:
Jag har ett knappt år gammalt 80l Juwel akvarium, tror pumpen heter record 60 eller 80, iaf så har den några gånger när ja dragit ur kontakten slutat fungera men börjat fungera efter nå timmar.Igår kväll bytte jag vatten i akvariet så ja stängde då av pumpen men när ja satte i den igen så funkade den inte. Den fungerar väl men den blåser inte ut. Nu ett dygn senare så blåser den fortfarande inte ut. Detta händer inte varje gång jag kör med vattenbyte, utan mest då det gått lite längre tid innan ja satte i kontakten igen. Vad kan vara felet?

Några fler som haft samma problem med denna pump som vet hur ja kan få den att komma igång?

Japp detta är typiskt juwel pump,, det står i manual att vid påfyllnad av vatten,att det skall ske via filterkasettens lock=(all luft trycks ut genom utblås)
och där i genom lättare start av pump efter v-byte...

Annons