Pumpen trasig

#1 - 27 september 2004 19:05
Idag när jag kom hem hade jordfelsbrytaren gått.
När jag satte igång den fungerade inte pumpen och den lät ovanligt mycket. Den lilla propelern snurrar men inte så fort och den stannar ibland... Tror ni att den går att laga? Var lämnar man in en sånn? Vad kostar en ny? Är det någon som har en begangnad tillsalu?
Den är till ett 720l akvarium och den var på 2300 l/h.

Jag har verkligen egentligen inte råd att köpa en ny. Just nu har dom en liten på 600 l/h.
Hur länge klarar dom sig med den?

#2 - 27 september 2004 20:54
Vad är det för pump???.Har du tagit isär den och kollat hur impellern mår.Den kanske bara har geggat igen
Fredrik
#3 - 27 september 2004 21:10
köpte en ny "propeler" +magnet till mitt Eheim kosta rund 180:-
#4 - 30 september 2004 12:02
Det är en Hydor seltz M30 pump.. saken är den att den inte går att öppna...
#5 - 30 september 2004 12:28
Ursprungligen skickat av råttan

Det är en Hydor seltz M30 pump.. saken är den att den inte går att öppna...

Det tror jag inte på, ingen pump inte ens av dom sämsta är så stängd att du inte kommer åt impellern. Det är en förslitningsdetalj och måste kunna bytas.
MVH
Magnus
#6 - 30 september 2004 12:45
På mina gamla hyderpumpar fanns det en skåra i pumphuvudet där jag fick använda något hårt (typ en skruvmejsel) för att kunna sära på pumphuvudet. Kolla om det finns något liknande på din pump.
#7 - 3 oktober 2004 21:20
aaaa.. den gick ju att öppna... Det kunde jag aldrig tro. Man skulle vrida och dra. Då ploppade det ut en propeller och något stort bly-aktigt...

Det är inte riktigt bra snurr på den.. Jag ska ta den till djuraffären i morgon tror jag.

Annons