pumpfråga på juwel/malawi

#1 - 26 juli 2011 07:08
hejsan.

har en fråga angående "burken" som sitter i hörnet på mitt juwel 160l (100x40x40).

jag har nu släpat karet från förvaringen och skall i veckorna starta upp med malawiciklider.
vad jag igentligen undrar är hur jag skall lösa pumpfrågan, för att fiskarna skall trivas så borde pumpen vara på minst 500l/h??
går det att köpa en annan pump som passar i burken, om så hur löser jag filterfrågan?

om pumpen inte får plats, alternativt inte fungerar optimalt i burken, går denna i så fall att få loss?
#2 - 26 juli 2011 09:42
annika85 skrev:
hejsan.

har en fråga angående "burken" som sitter i hörnet på mitt juwel 160l (100x40x40).

jag har nu släpat karet från förvaringen och skall i veckorna starta upp med malawiciklider.

vad jag igentligen undrar är hur jag skall lösa pumpfrågan, för att fiskarna skall trivas så borde pumpen vara på minst 500l/h??

går det att köpa en annan pump som passar i burken, om så hur löser jag filterfrågan?

om pumpen inte får plats, alternativt inte fungerar optimalt i burken, går denna i så fall att få loss?

Då du värkar ha ett juwel akvarium med inbyggt filter så går det att köpa pumphuvudet löst. Gissar på att du har 600l/h original så köp ett nytt pumphuvud på 1000l/h. Kostar ca 450-550kr. Jag hade 600l/h original i mitt juwel Rio 125l men uppgraderade den till 1000l/h för att få mer drag på ytan.
#3 - 26 juli 2011 10:48
Då du värkar ha ett juwel akvarium med inbyggt filter så går det att köpa pumphuvudet löst. Gissar på att du har 600l/h original så köp ett nytt pumphuvud på 1000l/h. Kostar ca 450-550kr. Jag hade 600l/h original i mitt juwel Rio 125l men uppgraderade den till 1000l/h för att få mer drag på ytan.

tack för det, låter som en bra plan.

jag funderar fortfarande på vad för slags filter jag skall använda. är det de vanliga fyrkantiga som ligger i botter av "burken"?

har Du ciklider i ditt 125l??
isf hur fungerar det, några bra tips att dela med dig av till en ciklid novis:0)
#4 - 26 juli 2011 12:10
annika85 skrev:
tack för det, låter som en bra plan.

jag funderar fortfarande på vad för slags filter jag skall använda. är det de vanliga fyrkantiga som ligger i botter av "burken"?

har Du ciklider i ditt 125l??

isf hur fungerar det, några bra tips att dela med dig av till en ciklid novis:0)

I mitt Rio 125l går det blandad fisk och där kör jag med alla filter som man har original utom kolfilter som av någon konstig anledning ger mig en massa alger.

Men då du ska ha ciklider hade jag tagit bort alla filter utom dom blå grova filtren och sedan fyllt upp dom tomma platserna med grovt blått filter.
#5 - 26 juli 2011 12:18
Har haft Malawi ciklider innan men då doppvärmaren gick sönder när jag var bortrest så blev dom mer eller mindre kokta. Så sålde det akvariet och köpte mitt 125l. Men nu vill jag ha malawi igen och har då köpt ett Juwel Rio 450l.

Något som är viktigt är att man inte köper förstora ciklider. Jag hade 2 hannar och 4-6 honor av varje sort i mitt akvarium på 300l.

Gå in på http://www.ciklider.se/malawi/ och kolla lite. Där kan du läsa om dom olika sorterna. Jag hade Golden som min första malawi sort och dom är väldigt vackra och billiga.
#6 - 26 juli 2011 14:04
bara grova blå filter alltså, behövs det tätare vattenbyte då??

jag hade nog tänkt att hålla mig till två arter om ca 7 i varje, läste mig till att malawiciklider trivs i tätare populationer om ca 1 fisk/15l vatten, kanske något färre.

funderade också på att lägga ett liggunderlag i botten som skydd mot stenar, behövs det göras något med detta annat än tvätta rent innan??

massa frågor, men har ingen lust att ta livet av så pass dyra investeringar:=9
#7 - 26 juli 2011 14:15
smartast är att bara byta impeller i pumpen. Jag bytte från 600 till 1000L i mitt juwel och det funkar perfekt då det är exakt samma pumphuvud till båda
#8 - 26 juli 2011 14:20
mitt pumphuvud är också på 600, men nu till miljondollars frågan...........vad är impeller???:0)
#9 - 26 juli 2011 14:35
Propellern som snurrar inne i pumpen:)
#10 - 26 juli 2011 14:38
annika85 skrev:
bara grova blå filter alltså, behövs det tätare vattenbyte då??

jag hade nog tänkt att hålla mig till två arter om ca 7 i varje, läste mig till att malawiciklider trivs i tätare populationer om ca 1 fisk/15l vatten, kanske något färre.

funderade också på att lägga ett liggunderlag i botten som skydd mot stenar, behövs det göras något med detta annat än tvätta rent innan??

massa frågor, men har ingen lust att ta livet av så pass dyra investeringar:=9

Du bör byta ca 20% vatten varje vecka. Mina malawi sket som bara fan så filtret fick man göra rent 1 gång i månaden minst.

Jag använder cellplast (frigolit). Köpte 20mm tjock frigolit till mitt akvarium på 450l.
Så du borde köpa en som är 10-20mm hög. jag gav 13kr för min på cheapy. Tvättade inte min heller har jag aldrig gjort, men är den skitig så kanske man bör skölja av den.

Hehe ne man har ju inte det :)
#11 - 26 juli 2011 14:42
Japp dampa har helt rätt såg jag nu när jag sprang och kollade på mina pumpar :D

Du ska bara köpa den här http://www.juwel-aquarium.de/en/impeller_sets235.htm?cat=120. Så gå till din akvarieaffär och säg att du vill ha en impellare till juwel art nr: 85074 så vet dom vad det är :)
#12 - 26 juli 2011 14:44
#13 - 26 juli 2011 14:55
Dampa skrev:
Hoppas du inte fick det dom visar på bilden för på bilden är det impellare för 600l
#14 - 26 juli 2011 15:27
160 liter kan jag tycka är på gränsen till för litet för malawi. Vill inte vara någon partydödare nu :P Men desto viktigare att du väljer två lugnare och mindre mbunas då. Golden och socolofi hade varit mitt självklara val (gul och ljusblå) då båda dessa är lugna och inte speciellt aggressiva.

Blir du inte nöjd med filtert går det att få loss hela lådan, men de är lite bökigt och tålamod krävs. Jag använde en liknande filékniv för att skära loss sen givetvis rakblad för att få bort silikonet efter det att lådan var borta. Tillåter ekonomin det och du känner att du vågar lita på ett ytterfilter rekommenderar jag dig att skaffa ett sånt för att få upp filtervolymen och lite mer tryck i burken. Malawi kan skräpa ner en del och du behöver fart på vattnet så skit flyger runt och in i filtert.
#15 - 26 juli 2011 17:38
tulle89 skrev:
160 liter kan jag tycka är på gränsen till för litet för malawi. Vill inte vara någon partydödare nu :P Men desto viktigare att du väljer två lugnare och mindre mbunas då. Golden och socolofi hade varit mitt självklara val (gul och ljusblå) då båda dessa är lugna och inte speciellt aggressiva.

Blir du inte nöjd med filtert går det att få loss hela lådan, men de är lite bökigt och tålamod krävs. Jag använde en liknande filékniv för att skära loss sen givetvis rakblad för att få bort silikonet efter det att lådan var borta. Tillåter ekonomin det och du känner att du vågar lita på ett ytterfilter rekommenderar jag dig att skaffa ett sånt för att få upp filtervolymen och lite mer tryck i burken. Malawi kan skräpa ner en del och du behöver fart på vattnet så skit flyger runt och in i filtert.

vet att mitt kar är något i underkant storleksmässigt, men har hört av flera som har både likvärdiga och något mindre akvarium att det fungerar mkt bra för dem.

ju större desto bättre verkar gälla i denna frågan:0)

blir nog lite vad man gör det till tror jag, skall defenetivt följa ditt råd och skaffa lungnare typer av mbunas.
om det inte funkar är det ju bara och skaffa större tank=0) och om sambon klagar så hänvisar jag bara till dig.....;0p
#16 - 26 juli 2011 17:44
Hoppas du inte fick det dom visar på bilden för på bilden är det impellare för 600l
Det är bara bilden på deras sida som är fel :)
#17 - 26 juli 2011 20:49
annika85 skrev:
vet att mitt kar är något i underkant storleksmässigt, men har hört av flera som har både likvärdiga och något mindre akvarium att det fungerar mkt bra för dem.

ju större desto bättre verkar gälla i denna frågan:0)

blir nog lite vad man gör det till tror jag, skall defenetivt följa ditt råd och skaffa lungnare typer av mbunas.

om det inte funkar är det ju bara och skaffa större tank=0) och om sambon klagar så hänvisar jag bara till dig.....;0p

Som du säger så handlar det till stor del om vad man gör det till :) Jag tvekar inte att du kan få det att fungera bra i ett 160 liters med fiskar som inte är speciellt revirshävdande. Vissa fiskar lyckas ta revir på stora delar av karet vilket gör att de andra fiskarna får vistas på andra ställen i karet, men finns där inte så mycket mer ytor blir de gärna att de får stå och trycka i ett hörn.

Men tycker varken att golden eller socolofi är speciellt revirhävdande, och där finns även andra arter som inte är det, så några av dessa tycker jag är ett klokt val.

Dessutom tycker jag, trots storleken på karet, inte att du ska vara rädd för att överdimensionera gällande antalet fiskar. Jag räknar 1 fisk per 10 liter, sen plus någon. Desto fler fiskar, desto större spridning av aggressiviteten. Sen handlar det givetvis om filtervolymen tillåter det, men det går ju alltid att ordna i efterhand :)

Skulle sambon klaga är det bara att hänvisa till mig. Jag brukar vara rätt bra på att övertala ;)
#18 - 27 juli 2011 06:25
tulle89 skrev:
Som du säger så handlar det till stor del om vad man gör det till :) Jag tvekar inte att du kan få det att fungera bra i ett 160 liters med fiskar som inte är speciellt revirshävdande. Vissa fiskar lyckas ta revir på stora delar av karet vilket gör att de andra fiskarna får vistas på andra ställen i karet, men finns där inte så mycket mer ytor blir de gärna att de får stå och trycka i ett hörn.

Men tycker varken att golden eller socolofi är speciellt revirhävdande, och där finns även andra arter som inte är det, så några av dessa tycker jag är ett klokt val.

om jag skall ha två arter, tex golden och socolofi som du föreslår, hur många skall jag börja med??

skall jag börja med ett antal utav var art eller börja med en art och sedan fylla på med den andra?

Dessutom tycker jag, trots storleken på karet, inte att du ska vara rädd för att överdimensionera gällande antalet fiskar. Jag räknar 1 fisk per 10 liter, sen plus någon. Desto fler fiskar, desto större spridning av aggressiviteten. Sen handlar det givetvis om filtervolymen tillåter det, men det går ju alltid att ordna i efterhand :)

Skulle sambon klaga är det bara att hänvisa till mig. Jag brukar vara rätt bra på att övertala ;)

det funkar alltså bättre med fler än färre fiskar, utan att gå till överdrift alltså.......

låt oss säga att jag skall ha två arter, tex golden och socolofi, hur många skall jag börja med utav varje art?
eller är det bättre att starta upp med en art och flytta in nr två senare??

hm....mkt att tänka på det här...=0)
#19 - 27 juli 2011 06:26
annika85 skrev:
det funkar alltså bättre med fler än färre fiskar, utan att gå till överdrift alltså.......

låt oss säga att jag skall ha två arter, tex golden och socolofi, hur många skall jag börja med utav varje art?

lade visst fråga i fel forum nu.

ursäkta:0)
#20 - 27 juli 2011 13:22
annika85 skrev:

Gällande malawi är mina erfarenheter så :)

Började med ett litet antal mbunas när jag starta igång mitt första kar men då blev de skygga och gömde sig hela tiden. Flera som haft samma problem och det är först när antalet fiskarna blivit fler som fiskarna vågar sig fram. Men som du skriver handlar det om att inte gå till överdrift.

I 160 liter hade jag haft 9 golden och 9 socolofi, men en uppdelning på 3+6 inom båda grupperna. Dock är det svårt att se skillnad på hona och hane gällande både golden och socolofi så det blir till stor del att chansa. Då jag tycker att golden är den av dessa fiskar som är minst dominant och aggro så hade jag börjat med dessa så dessa hinner etablera sig lite i karet. Oberoende på vilka arter det är så är det bra att utgå med att starta igång med de som är minst aggressiva först så dessa känner sig "hemma" när resten kommer.

Anledningen till att jag ofta väljer att överdimensionera lite gällande antalet är att det oftast blir lite bortfall. Att komplettera efter brukar sällan fungera bra så har du då ett antal du är nöjd med trots någon trillat av pinn så slipper du det.

Annons