vet att mitt kar är något i underkant storleksmässigt, men har hört av flera som har både likvärdiga och något mindre akvarium att det fungerar mkt bra för dem.
ju större desto bättre verkar gälla i denna frågan:0)
blir nog lite vad man gör det till tror jag, skall defenetivt följa ditt råd och skaffa lungnare typer av mbunas.
om det inte funkar är det ju bara och skaffa större tank=0) och om sambon klagar så hänvisar jag bara till dig.....;0p
Som du säger så handlar det till stor del om vad man gör det till :) Jag tvekar inte att du kan få det att fungera bra i ett 160 liters med fiskar som inte är speciellt revirshävdande. Vissa fiskar lyckas ta revir på stora delar av karet vilket gör att de andra fiskarna får vistas på andra ställen i karet, men finns där inte så mycket mer ytor blir de gärna att de får stå och trycka i ett hörn.
Men tycker varken att golden eller socolofi är speciellt revirhävdande, och där finns även andra arter som inte är det, så några av dessa tycker jag är ett klokt val.
Dessutom tycker jag, trots storleken på karet, inte att du ska vara rädd för att överdimensionera gällande antalet fiskar. Jag räknar 1 fisk per 10 liter, sen plus någon. Desto fler fiskar, desto större spridning av aggressiviteten. Sen handlar det givetvis om filtervolymen tillåter det, men det går ju alltid att ordna i efterhand :)
Skulle sambon klaga är det bara att hänvisa till mig. Jag brukar vara rätt bra på att övertala ;)