pumphuvud som krånglar!!!!

#1 - 11 november 2003 18:28
har ett litet problem !!! har ett pumphuvud "powerhead som pumpar 1500 liter som gått som klockan tills för ett par dagar sen .nu har jag fått ett biljud som den ger ifrån sig ett skrapande ljud typ som när du startar en pump "ni vet vad jag menar" jag är lite irriterad på det ljudet den fungerar annars bra men jag skulle vilja få bort det där skrapande ljudet (vill ha det som förut)
har någon några förslag vad det kan vara???? ska tillägga att pumpen sitter på ett rör(med massa hål i) och sen har jag filter massa runt och det sitter bakom en btn bakgrund i mitt 720 liter akvarium
mvh hollowman
#2 - 11 november 2003 18:41
Har du plockat isär pumpen och kollat så att inte axeln inte gått av. Jag hade ett pumphuvud som axeln gick av på, men den fungerade fortfarande eftersom axeln inte hade så stort utrymme att vandra på så den "höll ihop". Det enda var att den gav ifån sig missljud.
Hoppas att du förstår vad jag menar och att jag varit till nån hjälp.......

//Eric

#3 - 11 november 2003 19:57
Har du gjort rent pumphuvudet?
#4 - 11 november 2003 21:18
joo då nog har jag gjort rent pumphuvudet men jag har inte titta på det där med axel det ska jag nog titta lite på
#5 - 11 november 2003 22:41
Du har inte gjort rent det ordentligt om du inte plockat ur impeller och axel och gjort rent.
#6 - 12 november 2003 08:51
det är fixat men inga fel där har fortfarade ett skrovlande /skrapande ljud jävligt irriterade för akvariumet med btn blir som en lite trumma så det låter lite mer inte mycket men lite mer har ju inte varit så förutt och sånt kan jag haka upp mig på men det blir väl så när man är en lite perfetionist(hmm inte rättstavat där men men
#7 - 12 november 2003 09:51
Vad är det för pumphuvud??, kan du inte gå tillbaks med det till affären?.

#8 - 12 november 2003 10:32
Kan det vara luft i pumphuset? Prova att vicka huvet av och an under vattnet medans den är igång.
#9 - 13 november 2003 16:39
eric: pump huvudet är ett par år på nacken
andreas: ska testa det kan vara något son fick samma förslag av en kompis

Annons