pumputsugare

#1 - 30 augusti 2006 15:52
Jag köpte en pump på claes olsson som skulle hjälpa till att suga ur vatten ur akvariet,men när jag väl hemma packade upp den så fattade jag nada:confused: ingen bruksanvisning eller nått. det ska drivas med en borrmaskin eller nått.finns det nån som har en aning om hur man gör med en sådan?
#2 - 30 augusti 2006 16:02
Finns det någon typ av axel som du kan sätta fast i chucken på borrmaskinen, som typ ett borr?
#3 - 30 augusti 2006 16:18
ja det är nån kort stång i mitten på den på undersidan och två utstickande utsug eller vad man ska kalla det,där ska väll slangarna på och en stor gul sak i mitten som kanske är pumpen då :p jag hoppas verkligen att du förstår mitt svammel
#4 - 30 augusti 2006 16:41
Du ska nog sätta fast den stången i borrmaskinen, och koppla slangarna som du säger. De är säkert märkta med en pil vilket håll som vattnet ska gå åt. Hoppas att du förstår mitt svammel;) med.
#5 - 30 augusti 2006 17:07
ja,nu såg jag pilarna:p men en går åt höger och en åt vänster.hmm..stången är ju stel,går inte att röra,hur har dom tänkt att en borrmaskin ska fungera:confused: och man får inte köra pumpen torr,jag fattar nada:p
#6 - 30 augusti 2006 17:15
snygga kar du har ansjo:) hoppas själv få till mitt rio240 imorgon dark brown,tyckte beskrivningen av skåpet var snurrigt men när jag väl hade tittat en stund så var det busenkelt:D ...jaja..till ordningen;)
#7 - 30 augusti 2006 17:18
[quote=Hella2]ja,nu såg jag pilarna:p men en går åt höger och en åt vänster.hmm..stången är ju stel,går inte att röra,hur har dom tänkt att en borrmaskin ska fungera:confused: och man får inte köra pumpen torr,jag fattar nada:p[/quote]
Stången ska du nog sätta där du sätter in borret på borrmaskinen. Sedan ser du vilket håll som vattnet går åt när du satt dit slangar i de två rören som sticker ut.
#8 - 30 augusti 2006 17:19
[quote=Hella2]snygga kar du har ansjo:) hoppas själv få till mitt rio240 imorgon dark brown,tyckte beskrivningen av skåpet var snurrigt men när jag väl hade tittat en stund så var det busenkelt:D ...jaja..till ordningen;)[/quote]Tack för det:D ! Ditt blir säkert lika bra när du är färdig;) .
#9 - 30 augusti 2006 17:37
[quote=ansjo]Stången ska du nog sätta där du sätter in borret på borrmaskinen. Sedan ser du vilket håll som vattnet går åt när du satt dit slangar i de två rören som sticker ut.[/quote] hmm..ja jag får prova mig fram,det är kanske inte så svårt när man väl har kopplat ihop det.
#10 - 30 augusti 2006 17:37
Skulle tro det...;)
#11 - 30 augusti 2006 17:40
[quote=ansjo]Tack för det:D ! Ditt blir säkert lika bra när du är färdig;) .[/quote] Tackar:) ja man får hoppas det!
#12 - 30 augusti 2006 17:55
[quote=Hella2]hmm..ja jag får prova mig fram,det är kanske inte så svårt när man väl har kopplat ihop det.[/quote]Du måste spä pumpen först med vatten innan du drar i gång den med vatten.Det är en mycket bra pump du har köpt lite och praktisk
#13 - 30 augusti 2006 18:22
[quote=stene]Du måste spä pumpen först med vatten innan du drar i gång den med vatten.Det är en mycket bra pump du har köpt lite och praktisk[/quote] aha:) det låter väldigt lovande! ska jag doppa den i vatten först? har du en sån pump själv? jag har försökt att köpa en slang jag kan dra från badrummet ut till karet,men det jäklas för jag hittar inget bra munstycke som passar till kranen så ditt svar låter härligt,jag kanske köpt nått bra då!
#14 - 30 augusti 2006 18:33
Jag har mina kar ute i gäststugan där är ett fönster rätt så nära så jag kör hävarms principen,sen har jag ett par bekanta som har en sådan och dem bor i en lägenhet.Du har först en liten slang bit ca 1.5 m där trär du på pumpen sen en längre slang till badrummet du spär på med vatten ifrån den korta slang biten in i pumpen innan du drar i gång med borrmaskinen.Om det inte funkar första gången så upprepar du momentet med vattnet,rör lite på botten så att skiten går upp funkar jätte bra som slamsugare också efter du har hällt i vatten så måste du stoppa i slangen i karet annars så blir det svårt att suga upp vattnet.Lycka till
#15 - 30 augusti 2006 18:53
[quote=stene]Jag har mina kar ute i gäststugan där är ett fönster rätt så nära så jag kör hävarms principen,sen har jag ett par bekanta som har en sådan och dem bor i en lägenhet.Du har först en liten slang bit ca 1.5 m där trär du på pumpen sen en längre slang till badrummet du spär på med vatten ifrån den korta slang biten in i pumpen innan du drar i gång med borrmaskinen.Om det inte funkar första gången så upprepar du momentet med vattnet,rör lite på botten så att skiten går upp funkar jätte bra som slamsugare också efter du har hällt i vatten så måste du stoppa i slangen i karet annars så blir det svårt att suga upp vattnet.Lycka till[/quote] ok,det låter ju inte så svårt:) först en slangbit in i ena sidan av pumpen sen en längre på andra sidan pumpen som leder till badkaret eller slasken,den kortare biten som jag tömmer vatten med från karet ska jag först ha i lite vatten i innan jag drar i gång borrmaskinen och då ska även slangen vara nere i karet för att få sugeffekt [:o] tja nått sånt. Tack så hemskt mycket för hjälpen,jag ska prova den i morgon så blir det nog bra.
#16 - 30 augusti 2006 19:32
men doppa inte ner borrmaskinen i vattnet speciellt inte om det är en 230 volt
#17 - 30 augusti 2006 19:57
[quote=roysan]men doppa inte ner borrmaskinen i vattnet speciellt inte om det är en 230 volt[/quote]
:D
#18 - 31 augusti 2006 06:09
:D :D hade inte tänkt det;)

Annons