Jag sitter med spänd förväntan och väntar på mina nya husdjur från Taiwan.
Finns det någon annan här på Zoopet som har dessa??
" target="_blank">evus skrev:Kul, men först måste jag se att de klarar sig:).
Dessutom hade jag en medlem här som bokade redan innan jag beställde så jag har inte 100 själv.
Sonja skrev:Och den medlemmen är jag ;)
Det kommer lite bilder då dom boat in sig i karet. Jag passade på att mäta vilka vattenvärden det var i vattnet i påsen dom kom i och det liknade det jag har från kranen. Ph ca 7 och kh 2.
Igår kväll när jag koppade in dom så såg jag att några av dom hade helt turkosa huvuden. Men om dom hade det för dom var oroliga och nykoppade och att färgen försvinner så småningom vet jag inte än. Dom verkar väldigt aktiva i alla fall... fast det kan också ändra sig förstås. Hoppas det går bra nu i alla fall.
Sonja skrev:Det är skumt med ditt lilla kar... kh är lite lågt från kranen hos mig, men det funkar. Det är bl a därför jag gör stora vattenbyten. Jag tror på stabilitet i vattnet och när kh är lite lågt kan ph åka ner också har jag fått förklarat för mig. Om jag byter rätt mycket och ganska regelbundet så hinner inte värdena i vattnet ändras så mycket. Jag vill inte börja labba med vattnet, då måste man fortsätta hela tiden så att vattnet är stabilt och jag tror jag skulle kunna missa det.
Har du något annorlunda i det karet? Annan sand, mer rötter, torv eller något liknande?
Jag vet att om man byter för lite vatten i förhållande till "fisklast" och matning så blir vattnet sakta surare (ph faller) och kh "äts" upp. ;)
Jag matar mina räkor rätt mycket, och varierat. Det är också en orsak till de stora vattenbytena. Jag vill inte att vattnet ska bli dåligt.
Mycket fisk/räkor, litet kar, mycket mat=stora vattenbyten ofta
Lite fisk/räkor, större vattenvolym, sparsamt med mat=små vattenbyten mer sällan
En sak du skulle kunna kolla om du gillar att mäta vattenvärden är om du har nitrat lilla karet.
Men så länge räkorna lever, förökar sig och mår bra behöver man inte oroa sig. Man ska inte krångla till allt mer än nödvändigt ;)
evus skrev:Katharina: jag har bara tappat min svart/vita Japan. Jag har flera honor med rom men bara 1 ynk yngel som jag såg i går.
eldhroka skrev:
Sonja, du är verkligen duktig på att ta bilder. Får man fråga vad som är hemligheten? När jag tar kort på mitt akvarium så blir det mest en massa suddiga saker som man med mycket vilja kan urskilja som en fisk eller räka [:o] Har provat med brorsans digitalkamera och min gamla, inte allt för bra kamera med samma resultat... Kanske är dags att lämna in min "lyxiga" kamera på lagning (har sagt det i 5 år nu men blir alltid för snål)... Vad använder du för kamera?
mvh Anna (Förlåt att jag svävar ut lite i din tråd evus)
Sonja skrev:När jag började fota digitalt skaffade jag en avancerad kompaktkamera där jag kunde ställa in allt manuellt, även blixtljuset.
Nu fotar jag med en systemkamera, en Nikon D70s och ett Sigmamakro 150/2,8. Det makrot är känt för att vara väldigt bra. Men iom att det är på 150 mm så blir närgränsen lite längre. Det betyder att jag fotar från lite längre håll och det är både bra och dåligt. Bra för att fiskarna inte blir lika rädda/nyfikna och dåligt för att är det trångt där man fotar så är det svårare, och ska man fota lite större fiskar så måste jag backa ännu mer.
Sen så använder jag en lös blixt, en SB-800, som jag styr från kameran. Då kan jag lägga blixten uppe på täckglaset t ex och få ett fint ljus rakt ner i karet eller in genom ena sidorutan och få ett trevligt sidoljus med alla skuggor mm som kan vara fina.
Man får ha tålamod, fota mycket, lära sig hur kameran funkar och tvätta rutorna både på insidan och utvändigt :)