Purple zebra shrimp

#1 - 27 augusti 2007 16:55
Jag sitter med spänd förväntan och väntar på mina nya husdjur från Taiwan.
Finns det någon annan här på Zoopet som har dessa??

" target="_blank">

Förhoppningsvis så kommer de på onsdag morgon:):):)

Här är en närbild:
#2 - 27 augusti 2007 18:35
Jäklans vad coola! Tror inte någon har, vem fasiken har råd liksom? ;)

/M
#3 - 27 augusti 2007 18:40
#4 - 27 augusti 2007 19:00
Jag har sett blå tigrar för 12 euro i Tyskland. Pm:a mig för kontaktuppgifter.

Och........mina nya älsklingar var betydligt billigare för jag köpte många:):)
#5 - 27 augusti 2007 20:26
Vacker liten räka!
Såna vill jag oxå ha! :D
#7 - 27 augusti 2007 20:52
jag har också sett dom blå riktigt billigt, men vet iof inte om handlaren verkligen vet att det är blåa tiger eller nåt annat :S känns inte så seriöst om det är så billigt faktiskt....
#8 - 29 augusti 2007 10:00
Så... I dag så anlände då mina nya skyddslingar!!! De kom med FedEx nu på fm från Singapore. De ser precis ut som i länken till TouTube som jag lade in i början av tråden:).

Även fast de är skärrade så syns tydligt deras färger som varierar mellan klar-rött och klar-lila. Jag beställde 100st och bara 2st har dött av resans strapatser så det har gått över förväntan även denna gång.

Trots att de bara är drygt 1,5 cm stora så har minst 2 rom under magen vilket indikerar att detta är en räka som inte blir lika stor som mina andra arter.

Spännande!!! Nu gäller det bara att koppa in dem otroligt försiktigt......
#9 - 29 augusti 2007 10:04
Grattis!!!

Guud så kul... Hoppas de klarar koppningen, med rom och allt... ;)
#10 - 29 augusti 2007 10:09
Åh, vad spännande!

Hoppas att du håller oss uppdaterade :)
#11 - 29 augusti 2007 10:14
Åhh vad roligt med dom nya fina räkorna.
Var det krångligt att köpa från Singapore? Jag skulle också vilja köpa några roliga räkor men jag har aldrig handlat från utlandet för jag tycker att det verkar så krångligt, men det kanske inte är så bökigt ändå.
#12 - 29 augusti 2007 10:26
Tack för all uppmuntran:D:D

Jag har fått tag på mina internationella säljare på olika ställen tex eBay, Aquabid osv. Ta kontakt och kolla om de exporterar till Sverige. Ofta befinner sig firman som säljer i tex USA men du får räkorna direkt från Asien. Lite krångel och självklart stora risker med går det bra så är det jätteroligt:D:D
#13 - 29 augusti 2007 10:33
Hmmmm....... Glömde säga att dessa räkor saknar rostrum vilket gör att deras ögon sitter tätt ihop ovanpå huvudet. SKUMT..........
#14 - 29 augusti 2007 12:24
Hej.

Vilka vackra räkor! *avis*:p
Jag har ju blivit hlt frälst på räkfronten & skulle gärna
vilja ha lite tips & råd hur man går tillväga att få hem ifrån utlandet. Har aldrig prövat detta själv. Har varit inne på aquabid flera ggr men det verkar så bökigt allt... Så hjälp, tips & råd emottages tacksamt! :)

Mvh Eva
#15 - 29 augusti 2007 12:41
Det finns inte så många råd att ge. Men här kommer några:

Öppna upp ett Paypal konto och kontrollera att säljaren accepterar betalning via dem. Uppge inte kontonr till betalkort om du inte litar på säljaren. Det kan desutom bli väldigt dyrt att betala via andra betaltjänster.

Kontrollera säljarens feedback dvs vad ger tidigare köpare för omdömen rörande deras transaktion.

Att mejla och upprätta en kontakt med säljaren innan bud/köp skadar aldrig.

Detta gäller för övrigt vid alla internationella köp över nätet.

Lycka till!!
#16 - 29 augusti 2007 21:22
Är det verkligen nödvändigt att köpa 100 räkor?? Måste ju bli ofantligt dyrt om man köper nån ovanligare/syrare sort!

Jäkla störande med Aquabid,eBay, etc, etc. Man måste ju bara 18 år[:(!]
#17 - 29 augusti 2007 21:46
Självklart behöver man inte köpa så många, men det blir billigare då och ofta kan man dela med sig:):)

Det mesta som jag har köpt förr är 20+5.
#18 - 29 augusti 2007 22:03
är ju väldigt intresserad om du vill dela med dig lite som du sa:):):):)...
är ju lite lätt räktokig:D:D
#19 - 30 augusti 2007 05:52
Kul, men först måste jag se att de klarar sig:).

Dessutom hade jag en medlem här som bokade redan innan jag beställde så jag har inte 100 själv.
#20 - 30 augusti 2007 07:16
evus skrev:
Kul, men först måste jag se att de klarar sig:).

Dessutom hade jag en medlem här som bokade redan innan jag beställde så jag har inte 100 själv.

Och den medlemmen är jag ;)
Det kommer lite bilder då dom boat in sig i karet. Jag passade på att mäta vilka vattenvärden det var i vattnet i påsen dom kom i och det liknade det jag har från kranen. Ph ca 7 och kh 2.
Igår kväll när jag koppade in dom så såg jag att några av dom hade helt turkosa huvuden. Men om dom hade det för dom var oroliga och nykoppade och att färgen försvinner så småningom vet jag inte än. Dom verkar väldigt aktiva i alla fall... fast det kan också ändra sig förstås. Hoppas det går bra nu i alla fall.
#21 - 30 augusti 2007 07:30
Ursäkta om jag lånar tråden Evus..

Sonja skrev:
Och den medlemmen är jag ;)

Det kommer lite bilder då dom boat in sig i karet. Jag passade på att mäta vilka vattenvärden det var i vattnet i påsen dom kom i och det liknade det jag har från kranen. Ph ca 7 och kh 2.

Igår kväll när jag koppade in dom så såg jag att några av dom hade helt turkosa huvuden. Men om dom hade det för dom var oroliga och nykoppade och att färgen försvinner så småningom vet jag inte än. Dom verkar väldigt aktiva i alla fall... fast det kan också ändra sig förstås. Hoppas det går bra nu i alla fall.

Det hade vi aldrig kunnat lista ut... :D Spännande, kul med dina fina bilder...

Ang kh så har jag köpt ett kh test och jag har 2 i japankaret och det stora karet, men 0 i det lilla räkkaret... Köpte då pH test och då har jag 7 i japankaret, 7,5 i stora karet och 6 i lilla karet... Hua... Har köpt korallkross nu och ett kh höjande medel... Men är jätteförsiktig med att höja...

Visst hänger kh och ph ihop, skulle kh upp till 4??? Eller har du 2??? Jag är rädd att om jag höjer kh till 4 i japankaret så ska pH stiga för högt. Jag tycker att 7 är ganska lagom...

Evus: Du testar aldrig vattnet, vad??? Hur har det gått med japanerna??? Jag har förlorat 3, tror jag... Men en hanne gick ju i karet med 6 i pH :( Jag har räknat till 23 lite större bebisar nu och alla 3 honorna har rom igen... Jag bytte lite mer vatten (30%) i japankaret för att det var så brunt och det tyckte inte de minsta räklingarna om, har bara några kvar tror jag..:(

Sonja, jag vet att du säger att du byter mycket vatten... Hur går det med de "utlänska" bebisarna???

Kul det här... ;)
#22 - 30 augusti 2007 08:21
Det är skumt med ditt lilla kar... kh är lite lågt från kranen hos mig, men det funkar. Det är bl a därför jag gör stora vattenbyten. Jag tror på stabilitet i vattnet och när kh är lite lågt kan ph åka ner också har jag fått förklarat för mig. Om jag byter rätt mycket och ganska regelbundet så hinner inte värdena i vattnet ändras så mycket. Jag vill inte börja labba med vattnet, då måste man fortsätta hela tiden så att vattnet är stabilt och jag tror jag skulle kunna missa det.
Har du något annorlunda i det karet? Annan sand, mer rötter, torv eller något liknande?
Jag vet att om man byter för lite vatten i förhållande till "fisklast" och matning så blir vattnet sakta surare (ph faller) och kh "äts" upp. En kompis råkade ut för detta och hade stora problem tills vi började göra mer regelbundna vattenbytena. Nu hade han rätt mycket fisk också, bl a en storskitande guldfisk ;)
När jag mätte vattnet i hans kar för att det dog en hel del fisk fick jag fram helt abnorma värden. kh 0, ph ca 4 och nitrat var så högt så det var omätbart.
Efter några extremt stora vattenbyten och sen fortsatta regelbundna byten fick han värden på kh 2 och ph sådär 7 och nitraten ligger väl på 12-40 någonting mellan bytena, samt att fiskarna överlever :)
Men det är bra att ha koll på vad som kommer ur kranen också ;)

Jag har väl haft tur med räkorna, dom trivs i mitt vatten och klarar mina vattenbyten bra.

Jag har sv/v breviataräkor från Tyskland och dom funkar superbra. Dom var lite tröga i början, tror att det ev bara var en hona. Men när hon väl fick rom för första gången, det tog rätt många månader, så kläcktes massor av räklingar och dom har börjat föröka sig i sin tur nu.
Jag matar mina räkor rätt mycket, och varierat. Det är också en orsak till de stora vattenbytena. Jag vill inte att vattnet ska bli dåligt.

Men jag tror att alla gör på olika sätt med sina akvarier. Matar man väldigt sparsamt och inte har mycket fisklast kan man göra mindre vattenbyten och mer sällan.
Det är en balansgång.
Mycket fisk/räkor, litet kar, mycket mat=stora vattenbyten ofta
Lite fisk/räkor, större vattenvolym, sparsamt med mat=små vattenbyten mer sällan

Jag mäter inte vattnet speciellt ofta alls. Första 20 åren jag höll på med akvarier mätte jag inte överhuvudtaget :)
Nu gör jag det bara när jag vill kolla upp något speciellt.

En sak du skulle kunna kolla om du gillar att mäta vattenvärden är om du har nitrat lilla karet. Skilj på nitrit (i nystartade kar) och nitrat i etablerade kar.
Men så länge räkorna lever, förökar sig och mår bra behöver man inte oroa sig. Man ska inte krångla till allt mer än nödvändigt ;)
#23 - 30 augusti 2007 08:58
Sonja skrev:
Det är skumt med ditt lilla kar... kh är lite lågt från kranen hos mig, men det funkar. Det är bl a därför jag gör stora vattenbyten. Jag tror på stabilitet i vattnet och när kh är lite lågt kan ph åka ner också har jag fått förklarat för mig. Om jag byter rätt mycket och ganska regelbundet så hinner inte värdena i vattnet ändras så mycket. Jag vill inte börja labba med vattnet, då måste man fortsätta hela tiden så att vattnet är stabilt och jag tror jag skulle kunna missa det.

Har du något annorlunda i det karet? Annan sand, mer rötter, torv eller något liknande?

Jag vet att om man byter för lite vatten i förhållande till "fisklast" och matning så blir vattnet sakta surare (ph faller) och kh "äts" upp. ;)

Jag matar mina räkor rätt mycket, och varierat. Det är också en orsak till de stora vattenbytena. Jag vill inte att vattnet ska bli dåligt.

Mycket fisk/räkor, litet kar, mycket mat=stora vattenbyten ofta

Lite fisk/räkor, större vattenvolym, sparsamt med mat=små vattenbyten mer sällan

En sak du skulle kunna kolla om du gillar att mäta vattenvärden är om du har nitrat lilla karet.

Men så länge räkorna lever, förökar sig och mår bra behöver man inte oroa sig. Man ska inte krångla till allt mer än nödvändigt ;)

Jag byter också mycket vatten sedan jag fick 2 döda, gravida honor.. Jag har ganska många räkor i karet nu, sanden och filtret blir ganska smutsigt så jag dammsuger och byter ganska mycket...
Jag har väl samma vatten som du, när jag bor i Nacka..
Jag har en stor trärot i karet som färgade vattnet ganska rejält i början men det är borta nu...
Jag köpte korallkross igår för att Akvarielagret sa att det är vad de har i filtret för att gynna räkornas skal.. Har haft i några nävar igår.. Vi får se, jag tycker inte heller om kemikalier men det kh höjande medlet jag köpte ska tydligen "buffra" för att alltså vara stabilt... Men det har jag inte haft i lilla karet än, ska kolla vad som händer med korallkrossen..

Räkorna mår bra, förutom de 3 saknade japanerna, så jag behöver inte stressa och köra berg o dalbana med värdena i räkkaren.. Sakta men säkert, tror jag är viktigare...

Jag har lite nitrat i det karet lilla men inga höga värden, bara lite högre än 0..

Och även om jag matar mycket så har jag posthorn däri som tar hand om alla rester efter räkorna och om jag upptäcker att det blir mycket till snäckorna så ger jag mindre dagen efter..

Tack för svaret och hoppas det går bra med era nykomlingar, fota gärna ögonen som Eva pratade om.. Skulle vara roligt att se... ;)
#24 - 30 augusti 2007 09:47
Ny iakttagelse:

Dessa räkor är precis så skygga som jag läste på internet. Jag stoppade i några hos mina Japaner och de ser jag flera av eftersom "giganterna" skrämmer fram dem:)

Däremot har jag bara sett ett spröt av en i 45l akvariumet där 64 av dem går själva. Inga lik är iaktagna (snäckorna brukar visa vägen) så förhoppningsvis är de bara blyga;);)

Katharina: jag har bara tappat min svart/vita Japan. Jag har flera honor med rom men bara 1 ynk yngel som jag såg i går.
#25 - 30 augusti 2007 10:34
evus skrev:
Katharina: jag har bara tappat min svart/vita Japan. Jag har flera honor med rom men bara 1 ynk yngel som jag såg i går.

Hmm.. Jag tror att det behövs lite cirkulation på vattnet för att dessa småttingar ska trivas... Jag tycker mig ha märkt att alla mina crystal gillar när jag gör rent filtret och pumpen sätter fart igen och japanerna är väl sönderavlade och extra känsliga..
Och när pumpen går dåligt så sitter de bara och gömmer sig.. Janne har ju också haft problem med att få räklingar och när jag tittade på hans crystal så satt de bara och hängde.. Mina far omkring, honorna plockar och går omkring och hanarna tar en simtur emellanåt.. När pumpen är igång alltså..;)

Och som sagt, jag förlorade en massa nyfödda när jag bytte 30% så jag ska hålla mig till max 1/6 vattenbyte i veckan framöver när jag har nyisar... :)

Jag har inte sett min svartvita på flera dagar heller.. :( Som tur är lever alla 3 honor.. Hoppas du får lite mera bebisar snart... ;)
#26 - 30 augusti 2007 11:43
En liten undran ifrån mig, vad är dom där japanerna för räkor??
Det är intressant att läsa om era räkor , jag har bara mina körsbär & två värstingar Macrobrachium ngn ting.. Värstingarna var köpte som vanliga Amanoräkor vilket senare visade sig vara helt fel eftersom att dom fångade mina fiskar & åt upp dom.

Hälsningar från Anneth
#27 - 30 augusti 2007 14:27
Japaner= Crystal red som är importerade från Japan;)
#28 - 30 augusti 2007 16:21
Okey, det var inte svårare än så:),,
Är det räkor om du har importerat sjäv?
#29 - 30 augusti 2007 16:33
Ja, via Aquabid i våras.
#30 - 30 augusti 2007 17:35
Får man alltså köpa hem levande räkor och fisk från "stora världen" utanför EU bara sådär?

Innebär det också att man kan köpa med sig hem vid resor utan att få lämna ifrån sig juvelerna i tullen?
#31 - 30 augusti 2007 17:48
Njaaa, det vet jag inte för att vara ärlig.

Fisk får man inte (det har jag sett på jordbruksverkets hemsida) men det har stått på mina paket att de innehåller levande räkor och tullen (eller FedEx) har inte reagerat.

Kanske bara tur eller??
#32 - 30 augusti 2007 19:02
Vilka vackra räkor :) Hoppas att de visar sig lite mer framöver..

Ser fram emot att få se kort på dem :D

mvh Anna *som har suttit flera timmar och iakttagit sina körsbär och amanosar idag*
#33 - 30 augusti 2007 20:02
Än en gång så har mästarfotografen slagit till........ Hona med rom:
#34 - 30 augusti 2007 21:46
Här kommer några bilder på de violetta zebraräkorna. Man kan se lite av hur tätt de har mellan ögonen på någon bild, dom verkar knappt ha något rostrum alls. På någon annan bild ser det ut som rom under nackskölden/äggfläcken.
Dom är rätt variabla i färgen. Det är någon enstaka som är så turkos på huvudet.
#35 - 31 augusti 2007 05:39
Underbara bilder som vanligt Sonja, jättekul att se! Eftersom räkorna bara är hälften så stora som Cr så behöver de uppförstoras:)
#36 - 31 augusti 2007 07:45
Ja dom är verkligen små [:-65] Ska bli kul att se hur pass stora dom blir när dom är fullvuxna. Jag får en känsla av att de största, som inte är speciellt stora nu, inte blir så mycket större. När man ser dom i förstoring såhär ser en del av dom lite "klara" ut, inte så där bebisformade liksom. Men det är bara gissningar från min sida. Jag fick nog inte med någon med rom i alla fall. Kan inte se någon död men ett ömsat skal ligger synligt. Kul det här :D
#37 - 31 augusti 2007 08:10
Men hjälp vad fula dom va när ögonen satt så tätt :)

//C
#38 - 31 augusti 2007 08:16
Hi hi....Jag tycker de är söta jag[:D]
#39 - 31 augusti 2007 08:21
Fasiken sedans jag stängde av min räkburk så har jag börjat sakna dom små liven ju så det kanske blir ett nytt projekt senare i höst igen minsann...:)
#40 - 31 augusti 2007 08:23
drd skrev:
Fasiken sedans jag stängde av min räkburk så har jag börjat sakna dom små liven ju så det kanske blir ett nytt projekt senare i höst igen minsann...:)

Ha! ha! Ja en liten räkburk är aldrig fel ;)
#41 - 31 augusti 2007 08:36
Nä det blir nog inte ett 125 liters kar denna gången utan kanske en 50-60 liters burk med lite rötter,grenar och massa växter igen :)
Ska limma lite småburkar nästa helg tänkte jag.
Har ett projekt som innefattar 4 st små likadana kar som ska få plats i mitt vardagsrum i bokhyllan.
#42 - 31 augusti 2007 09:22
Det är ju en jättebra idé. Då kan du ha fyra olika sorters räkor ;)
#43 - 31 augusti 2007 09:49
Men vilka sötnosar :) Tycker att de var extra söta med de tättsittande ögonen.

Sonja, du är verkligen duktig på att ta bilder. Får man fråga vad som är hemligheten? När jag tar kort på mitt akvarium så blir det mest en massa suddiga saker som man med mycket vilja kan urskilja som en fisk eller räka [:o] Har provat med brorsans digitalkamera och min gamla, inte allt för bra kamera med samma resultat... Kanske är dags att lämna in min "lyxiga" kamera på lagning (har sagt det i 5 år nu men blir alltid för snål)... Vad använder du för kamera?

mvh Anna (Förlåt att jag svävar ut lite i din tråd evus)
#44 - 31 augusti 2007 10:03
Sonja skrev:
Det är ju en jättebra idé. Då kan du ha fyra olika sorters räkor ;)

Exakt :D
Och där ska iunte blandas i nån burk som innan då jag till sist hade en hel dröse skumma varianter [:(!] [B)]
#45 - 31 augusti 2007 10:06
eldhroka skrev:

Sonja, du är verkligen duktig på att ta bilder. Får man fråga vad som är hemligheten? När jag tar kort på mitt akvarium så blir det mest en massa suddiga saker som man med mycket vilja kan urskilja som en fisk eller räka [:o] Har provat med brorsans digitalkamera och min gamla, inte allt för bra kamera med samma resultat... Kanske är dags att lämna in min "lyxiga" kamera på lagning (har sagt det i 5 år nu men blir alltid för snål)... Vad använder du för kamera?

mvh Anna (Förlåt att jag svävar ut lite i din tråd evus)

Skulle tro att det är åratal av övning som ger så bra resultat och inte hennes Nikon utrustning :D
Nä skämt åsido, sonja e räkfotonas mästare så med bra utrustning och bra koll på inställningarna så är hon superduktig på att ta räkkort :)
#46 - 31 augusti 2007 14:35
Sonja,vad använder du för objektiv till din kamera? Tänker köpa ett macro till min Pentax och tycker det är en djungel "därute"! Tips mottages tacksamt.
#47 - 31 augusti 2007 20:39
När jag började fota digitalt skaffade jag en avancerad kompaktkamera där jag kunde ställa in allt manuellt, även blixtljuset.
Nu fotar jag med en systemkamera, en Nikon D70s och ett Sigmamakro 150/2,8. Det makrot är känt för att vara väldigt bra. Men iom att det är på 150 mm så blir närgränsen lite längre. Det betyder att jag fotar från lite längre håll och det är både bra och dåligt. Bra för att fiskarna inte blir lika rädda/nyfikna och dåligt för att är det trångt där man fotar så är det svårare, och ska man fota lite större fiskar så måste jag backa ännu mer.
Sen så använder jag en lös blixt, en SB-800, som jag styr från kameran. Då kan jag lägga blixten uppe på täckglaset t ex och få ett fint ljus rakt ner i karet eller in genom ena sidorutan och få ett trevligt sidoljus med alla skuggor mm som kan vara fina.
Man får ha tålamod, fota mycket, lära sig hur kameran funkar och tvätta rutorna både på insidan och utvändigt :)
#48 - 31 augusti 2007 22:03
Rätt coola. Tanken har självt slått mig att skaffa dessa för en tid sedan, men sen valda jag några andra. kanske dags att fundera på dom igen =)
Antar att ni inte har några över, så jag kommer nog isf köpa av honom i Singapore eller Ryan i USA.
#49 - 1 september 2007 01:17
Ett tips när ni köper hem dessa räkor är att kolla om de är vildfångade eller om de är odlade i fångenskap.
De vilda skulle vara mycket mer känsliga just på grund av all stress de har genomgått. All transport och ompackningar. Vilda är generellt mycket billigare.
#50 - 1 september 2007 17:31
Sonja skrev:
När jag började fota digitalt skaffade jag en avancerad kompaktkamera där jag kunde ställa in allt manuellt, även blixtljuset.

Nu fotar jag med en systemkamera, en Nikon D70s och ett Sigmamakro 150/2,8. Det makrot är känt för att vara väldigt bra. Men iom att det är på 150 mm så blir närgränsen lite längre. Det betyder att jag fotar från lite längre håll och det är både bra och dåligt. Bra för att fiskarna inte blir lika rädda/nyfikna och dåligt för att är det trångt där man fotar så är det svårare, och ska man fota lite större fiskar så måste jag backa ännu mer.

Sen så använder jag en lös blixt, en SB-800, som jag styr från kameran. Då kan jag lägga blixten uppe på täckglaset t ex och få ett fint ljus rakt ner i karet eller in genom ena sidorutan och få ett trevligt sidoljus med alla skuggor mm som kan vara fina.

Man får ha tålamod, fota mycket, lära sig hur kameran funkar och tvätta rutorna både på insidan och utvändigt :)

Tack för dina tips! Ska kolla närmare på det macrot.
#51 - 2 september 2007 12:00
Säljaren uppgav att dessa räkor ska kunna bli 2,5-3 cm stora. detta känns mycket tveksamt eftersom jag har flera stycken med rom som bara är c:a 1,5 cm långa.

Kan detta vara en mycket skygg miniatyrräka:confused::confused:.

De som går själva i 45l är fortfarande osynliga men det blixtrar till i akvariet när jag närmar mig och inga lik än.....:) De som går med japanerna är mer synliga och jag ser flera rombärander honor där nu:):).
#52 - 5 november 2007 11:35
Uppdatering....

De zebror som hade rom från början och placerades hos japanerna försvann alla en efter en (inga dödsfall bland CR).

Mycket mystisk art denna. De verkar inte föröka sig alls och letar man på nätet så står uppgift mot uppgift huruvida de ska ha bräckvatten eller ej. I går så bytte de kar och som Sonja, i sin vishet sagt, så hade jag fler kvar än vad jag trodde, men bara c.a 15 st. Nu tänker jag försöka att ge dem lite salt och testa om de mår bättre då.

Underbart vackra är de men syns i princip bara i ficklampans sken. Nu är de dock framskrämda pga akvariebyte och kanske saltet.

Ytterligare några bilder från er mästerfotograf;);):
#53 - 6 november 2007 00:03
Oj fem på samma bild, det är inget jag lyckats fånga. Dom är ju snygga och söta, synd att de är så osynliga i karen. Men var det bara 15, jag trodde nog att du skulle hitta de flesta då du började rota bland dom. Jag brukar nog se ett tiotal samtidigt sittande på siliconlisterna. Dom blir rätt galna då dom får nykläckt artemia, annars gör dom inte mycket väsen av sig.
#54 - 30 juli 2008 22:02
Purple zebra shrimp=Potamalpheops sp.

Nu måste jag uppdatera lite om mina vackra "Purple zebra shrimp".
Dom heter Potamalpheops sp.

Jag har nu ikväll hittat i alla fall två honor med stora gröna romkorn, dessutom har den med de mest utvecklade rommen, där man ser ynglens ögon, redan en tydlig grön äggfläck där man ser de enskilda romkornen.
Räkorna är endast ca 10-12 mm långa och jag har nu haft dom i ett år.

Nu när jag sett hur stor rommen är tror jag inte ynglen behöver bräckvatten för att utvecklas. Blir det yngel kommer dom att vara hyffsat stora.
Jag har letat på nätet på Potamalpheops och tror att det jag och Evus har kan vara P.amnicus kanske. Det är den enda helt sötvattenlevande av dessa och en skillnad är att rommen är stor. Stämmer detta så kommer de från Sulawesi ;)
#55 - 31 juli 2008 21:38
Vad spännande!!!! Hoppas att det blir någonting nu...;)
#56 - 31 juli 2008 22:01
Va roligt med ROM! :D
Hoppas det blir små räklingar!
#57 - 31 juli 2008 23:12
Ja jag skulle så gärna vilja få lite avkomma efter dom här. Visst, dom är små, gömmer sig under löven och verkar nattaktiva, dessutom halvt genomskinliga och svåra att se ändå, men jag gillar dom och har haft dom ett år nu. Det är risk att de börjar bli gamla.
Jag undrar vad som satt igång dom. Det enda annorlunda är att det är varmare i vattnet, dom fick ingen mat på två veckor då jag var på semester och när jag matar får de nykläckt artemia, olika pulverfoder, smått, smått pellets samt något pulverfoder jag fått hem genom Plantswap.

Jag fotade lite till nyss. Det är helt säkert minst två honor med rom och några till med stora äggfläckar. Men det kan vara fler med rom.
#58 - 1 augusti 2008 10:34
Det borde ju inte vara matbristen, tycker jag.. då tror jag mer på den ökade tempen... alternativt att karet är lagom ingått efter ett år så vattenvärdena är mer optimala??? har du mätt upp någon skillnad på vattnet under året??? Spännande iaf... ;)
#59 - 1 augusti 2008 19:36
Nej jag har inte mätt på länge. Jag försöker byta vatten regelbundet så att det ska hålla sig på samma värden. KH är rätt lågt så det är nog lite instabilt.
Det är väldigt spännande i alla fall. Det kan ju vara säsongsbundet också, när tempen gick upp och de inte fick mat medan jag var på semester, och inga vattenbyten. Det är en skillnad som kan ha satt fart på dom.
#60 - 1 augusti 2008 19:59
Om KH är lite lågt och PH därför blir instabilt så kan det ju ha blivit mindre svängningar utan vattenbyten... Men jag tror också på den höjda tempen... Som sagt... Vi vill gärna höra fortsättningen på detta.. Men det lär väl ta ett tag innan du får syn på blyga microbebisar om de är så skygga.. :D
#61 - 1 augusti 2008 21:41
Nu har jag hittat en tråd på http://www.shrimpnow.com/ där en kille hittade svävande "yngel" från zebror. Han hade fotat några bilder och de såg ut att vara i någon mellanform mellan larv/räkyngel. Han hade dom i sötvatten men ynglen försvann efter en kort tid och han hittade aldrig några småttingar på botten.
Det är säkert problem med matning när de är helt nykläckta, om de nu klarar sig i sötvatten.
#62 - 6 augusti 2008 22:06
Jag kollade vattenvärdena i karet med Zebraräkor, hade ju hällt i krossat snäckskal längst bak som jag glömt bort. Kanske därför dom kom igång med att få rom i alla fall. Lite illavarslande är att jag sett en hona utan rom, men med långa skalpansar ner över stjärten som om hon haft rom där som kläckts. Men jag ser inte några spår av yngel.
Vattenvärdena är:
ph 8
kh 4
gh 7
temp 23 just nu men har varit varmare.

Annons