Push för Rödmunstetra!

#1 - 11 juli 2006 18:03
Ville bara pusha lite för mina Rödmunstetror (Hemigrammus Bleheri)! :)

Det verkar vara vanligast att folk har Neontetror i sina kar! Varför inte prova de fina Rödmunstetrorna?
De blir ca 5 cm, och är så roliga med sina illröda huvuden. Dessutom är de fredliga, och stimmar oerhört bra! De vill ha ett Ph på 5-6,5, och en temperatur på 23-26 grader.
Kanske är de inte de mest lättodlade, men ändå! :p

Så, prova gärna denna sort, om ni har planer på att skaffa tetror.
Ett tips bara!

Eller har någon annan en ännu bättre tetra att tipsa om? Eller ett bra argument för varför Neontetrorna är så himla populära (förutom att de är vackra då).

MVH: Scalara
#2 - 11 juli 2006 18:11
Kanske för att de kräver ett lägre pH. Så är det för min del.
Många kanske har högre än 6,5 i pH.
#3 - 11 juli 2006 18:20
Jaja. Okej.

Scalara
#4 - 11 juli 2006 18:59
KAn ju vara så att man får en neontetra för 5:- och en rödmun kostar 20:-/st
KANSKE....
#5 - 11 juli 2006 19:24
Det vore ju synd om det ska hänga på priset tycker jag! Men men...du kan ha rätt MagicFingers!

Angående detta om Ph, Svea...är det verkligen så att många har över 6,5? Trodde det var ungefär lika uppdelat mellan basiskt, neutralt eller surt vatten i karen runt i landet?
Alla som har surare vatten, som tex har Diskusar, Scalarer, Corydoras, Praktbotier osv...kanske är intresserade av att prova Rödmunstetror då?

Men jag ska inte tjata! Ville bara göra ett inlägg, för en lite "bortglömd" tetra.

Scalara
#6 - 11 juli 2006 21:48
Det är typ 8 i Ph i Gävle... fint för Malawi men annars bajs!
#7 - 11 juli 2006 21:52
Visst är den fin, det tycker jag oxå. Men jag känner att det inte är rätt mot fisken att ha den i "fel" vatten. Så är det med mej.
#8 - 11 juli 2006 22:30
[quote=svea]Visst är den fin, det tycker jag oxå. Men jag känner att det inte är rätt mot fisken att ha den i "fel" vatten. Så är det med mej.[/quote]

Går det inte att justera pH? Jag har för mig att det finns någon metod... Kommer bara inte på vad, klockan är mycket så det är mer stillestånd i hjärnan än vanligt... :p
#9 - 11 juli 2006 23:09
det är ph 8 här i värmland oxå.. jag har discus där i, o de funkar fint.

jag skulle gärna vilja ha ett stim rödmunnar ihop med dom. kanske blir de i framtiden
#10 - 11 juli 2006 23:30
[quote=andreassofus]det är ph 8 här i värmland oxå.. jag har discus där i, o de funkar fint.

jag skulle gärna vilja ha ett stim rödmunnar ihop med dom. kanske blir de i framtiden[/quote]
Inte hela värmland väl?
#11 - 11 juli 2006 23:33
nej de vet ja inte.. mena här ja bor,, i töcksfors.. va har ni för värde i arvika?
#12 - 12 juli 2006 00:18
Måste nog säga att rödmunnar är den tetra som jag har haft som har stimmat bäst. Men jag tröttnade på mina efter ett tag. tyckte att det var roligt med den röda munnen/huvudet i början men sen så känndes dem så gråa och trista på kroppen.

Jag älskar kardinaltetror men det enda som jag avskyr med dem är att dem inte stimmar lika bra som rödmunnar.

Hmmm undra om man kanske kan operera in små pyttemagneter i kardinalerna så att dem håller ihop i stimm bättre:p:rolleyes:[:-38]
#13 - 12 juli 2006 00:59
[quote=andreassofus]nej de vet ja inte.. mena här ja bor,, i töcksfors.. va har ni för värde i arvika?[/quote]
Får nog ge med mig här, vid en närmare kontroll så var det 8 här med, enligt http://www.arvika.se/service/tekvattenanalys.pdf
Trodde inte det var så högt :)
#14 - 12 juli 2006 06:58
[quote=svea]Visst är den fin, det tycker jag oxå. Men jag känner att det inte är rätt mot fisken att ha den i "fel" vatten. Så är det med mej.[/quote]

Självklart ska man inte ha en fisk i "fel" vatten, men ibland tycker jag att det är lite väl pjoskigt med PHt, ta det ej fel, jag menade inte dej. Har stött på andra som ska vara på pricken rätt med sitt Ph.
Om man har en fisk som klarar typ 5,5-7,0, så är det väl ingen fara att ha den i ett vatten på PH 7,5, ellerhur? Likadant neråt på skalan.
Det ska väl inte vara några stora skillnader i Pht givetvis, men en liten bit uppåt eller neråt på skalan är väl ingen fara? Så länge firren mår bra!

Scalara
#15 - 12 juli 2006 07:00
[quote=Glenn]Måste nog säga att rödmunnar är den tetra som jag har haft som har stimmat bäst. Men jag tröttnade på mina efter ett tag. tyckte att det var roligt med den röda munnen/huvudet i början men sen så känndes dem så gråa och trista på kroppen.

Jag älskar kardinaltetror men det enda som jag avskyr med dem är att dem inte stimmar lika bra som rödmunnar.

Hmmm undra om man kanske kan operera in små pyttemagneter i kardinalerna så att dem håller ihop i stimm bättre:p:rolleyes:[:-38][/quote]

Ja, eller "måla" Rödmunstetrorna på kroppen! :) Skämta bara!

Scalara
#16 - 12 juli 2006 07:54
Jag håller med dej Scalara till viss del. Någon grad upp eller ned betyder väl inte så mycket. Men i det här fallet så var det 6,5 enl artbeskrivningen och jag har 7,5.
Jag tror inte att fisken skulle må bra och bli så gammal. Och inte heller leka.

Men det är vad jag tror, kanske de som är experter skulle kunna hjälpa oss här och berätta lite mer om denna fråga. Det gäller ju även temperaturen och dyl. Jag menar då generellt sett, hur viktigt är det med rätt pH?

Och att förändra pH går ju, men då har man de andra som redan finns där och är anpassade till vattnets pH.
#17 - 12 juli 2006 08:52
Mina ca 50 st rödmunstetror går i Ph 6,8 och det i mitt stora akvarium, tillsammans med 6 st diskusar, 12 st pansarmalar 3 vuxna Ancistruc, 10 yngel 3 cm av ancistrus samt ett 50-60 tal kardinaltetror! Rödmunstetrorna är de bästa stimmarna i akvariet och varit bosatta där i över 3 år! Så jag förordrar dessa Rödmunstetror till de som vill ha riktiga stimmfiskar! :)
#18 - 12 juli 2006 09:03
[quote=laerni]Mina ca 50 st rödmunstetror går i Ph 6,8 och det i mitt stora akvarium, tillsammans med 6 st diskusar, 12 st pansarmalar 3 vuxna Ancistruc, 10 yngel 3 cm av ancistrus samt ett 50-60 tal kardinaltetror! Rödmunstetrorna är de bästa stimmarna i akvariet och varit bosatta där i över 3 år! Så jag förordrar dessa Rödmunstetror till de som vill ha riktiga stimmfiskar! :)[/quote]

Tack! Det var typ det jag menade! :)
#19 - 12 juli 2006 09:04
[quote=svea]Jag håller med dej Scalara till viss del. Någon grad upp eller ned betyder väl inte så mycket. Men i det här fallet så var det 6,5 enl artbeskrivningen och jag har 7,5.
Jag tror inte att fisken skulle må bra och bli så gammal. Och inte heller leka.

Men det är vad jag tror, kanske de som är experter skulle kunna hjälpa oss här och berätta lite mer om denna fråga. Det gäller ju även temperaturen och dyl. Jag menar då generellt sett, hur viktigt är det med rätt pH?

Och att förändra pH går ju, men då har man de andra som redan finns där och är anpassade till vattnets pH.[/quote]

Absolut! :) Bra idé svea. Finns det någon expert på detta, som har lust att ge synpunkter!

Scalara
#20 - 12 juli 2006 10:07
[quote=Daniel_N]Får nog ge med mig här, vid en närmare kontroll så var det 8 här med, enligt http://www.arvika.se/service/tekvattenanalys.pdf
Trodde inte det var så högt :)[/quote]

hehe ok :) fast ja visste ju inte egentligen ja heller :)
#21 - 16 juli 2006 19:08
japp, japp det är fin fina tetror. Har också sånna. Fast jag gillar rosentetror också, dom stimmar fint och leker en del. :D
#22 - 17 juli 2006 08:11
Jaså, rosentetran stimar bra den med! Ja, där ser man! :)
Trodde rödmunstetran var "ensam på toppen" ;)

#23 - 17 juli 2006 11:00
Hade ett stim på 20 stycken i ph 8.3 i över ett halvår. Tror inte en enda dog och dom var riktigt snygga.
#24 - 3 augusti 2006 18:22
[quote=cgr]Hade ett stim på 20 stycken i ph 8.3 i över ett halvår. Tror inte en enda dog och dom var riktigt snygga.[/quote]

Du ser! :)
Push för Rödmunstetra alltså! ;)

#25 - 4 augusti 2006 06:40
Viktigare med stabilt PH än "rätt" Ph

Min uppfattning är att det är viktigare med ett stabilt Ph än "rätt" Ph för de flesta fiskar. Det som kan påverkas vid fel Ph är möjligheten att få fisken att leka.

Om man är intresserad av att hålla en speciell fisk så finns det dessutom enkla saker man kan göra för att förändra sina vattenvärden. Vill du ha högre Ph så använd massor av kalksten i karet, vill du ha lägre så proppa i rötter (de sistnämnda gör ju dessutom vattnet snyggt gult vilket passar bra för sydamerikanskt).

När det gäller själva sakfrågan i denna tråd håller jag definitivt med, trots sitt pris är rödmunstetran köpvärd. Ett snyggt stim rödmunstetror är fantastiskt mycket mer estetiskt tilltalande än några små förvirrade neontetror som ensamma simmar runt...
#26 - 8 augusti 2006 18:07
Tack för svar om pH, vad lustigt, jag hade en annan tråd om detta nämligen. Nice å få svar i denna tråd :)

Håller med dig om tetrorna. Varför inte lägga på några kronor per tetra och få de fina rödmunstetrorna istället? Framförallt när de stimmar så bra! :)
#27 - 8 augusti 2006 23:19
[quote=Birgitta W]Går det inte att justera pH? Jag har för mig att det finns någon metod... Kommer bara inte på vad, klockan är mycket så det är mer stillestånd i hjärnan än vanligt... :p[/quote]
Kan man inte bara tillsätta CO2 så det blir kolsyra om man vill ha surt och om man vill ha basiskt tillsätta bakpulver eller något med natrium. Såklart så har man pH mätare och titrerar sig fram till önskad pH.

Annons