Pussas, är det lek eller slagsmål?

#1 - 28 april 2009 18:34
Hej!

Mina gurami "pussas", är detta positivt eller negativt? Jag undrar om det är fråga om lek eller om det är fråga om något bråk?

Mvh
Emma
#2 - 28 april 2009 20:07
Pussbild.

En värdelös bild på hur det ser ut, han tyvärr inte med att ta någon annan. Huvudsaken är ju att man ser vad dom gör.
#3 - 28 april 2009 20:08
Nej, den är inte värdelös, man ser ju exakt vad jag försökte förklara:D det är jättebra, och en bild säger så mycket.

Ja, vet ni varför dom beter sig såhär?

Glömde att skriva att dessa (hona och hane) är de enda gurami som bor i mitt kar.

Mvh
Emma
#4 - 28 april 2009 20:30
IEmmaI skrev:
Nej, den är inte värdelös, man ser ju exakt vad jag försökte förklara:D det är jättebra, och en bild säger så mycket.

Ja, vet ni varför dom beter sig såhär?

Glömde att skriva att dessa (hona och hane) är de enda gurami som bor i mitt kar.

Mvh

Emma

Vad är det för art? Bilden visar inte dina fiskar om jag förstår rätt? Skulle gissa att det är två hanar som mäter sin styrka.
#5 - 28 april 2009 20:46
Micke_A skrev:
Vad är det för art? Bilden visar inte dina fiskar om jag förstår rätt? Skulle gissa att det är två hanar som mäter sin styrka.

Jo det är hennes fiskar, men en bild som jag tagit ikväll.
#6 - 28 april 2009 20:50
Ok, man ser inte hela den vänstra fisken, bara halva ryggfenan, men jag tycker det ser ut som två hanar. Har den vänstra fisken samma form på ryggfenan som den högra, så är det två hanar.
#7 - 29 april 2009 15:39
Hur som så är det inget ömhetsbevis utan en maktkamp på ett ganska fredligt sätt:)
#8 - 29 april 2009 16:27
Jag har alltid haft den uppfattningen om att mina marmor-gurami har varit ett par, hona och hane. Den ena har en spetsig fena och den andra har en mer rundad, så därför har jag trott att det varit så. Men det kan ju hända till exempel att den med lite rundad fena är en hane ändå, det är ju klart att det kan vara otydligt. Det syns ju inte hur tydligt som helst.

Men vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag låta dom hålla på så här? De gör det nästan jämnt. Eller ska jag sära på dom? Eller sätta i en hona?

Tack för svar.
#9 - 29 april 2009 16:57
även hona-hona och hane-hona och hane-hane ''pussas'' och det är som redan skrivits att dom har en intern maktkamp. inget att oroa sig för det är sällan det blir skador. ibland kan det hända att dom ''biter till'' men oftast är det inte så allvarligt att dom skadas svårt. en annan sak som också kan hända är att dom ''pussas'' på kropparna också eller små puttar på varandra.
#10 - 29 april 2009 16:58
IEmmaI skrev:

Men vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag låta dom hålla på så här? De gör det nästan jämnt. Eller ska jag sära på dom? Eller sätta i en hona?

Tack för svar.

du kan ju prova att tillföra fler par eller fler honor, men som jag skrev så görs det också mellan honor.
#11 - 29 april 2009 16:59
Om du sätter i en hona, och det är två hanar, så kommer de nog att börja slåss på allvar. Skaffa ca fyra honor, eller ännu hellre, byt ut den ena (minst säkra) hanen mot ca två honor.

Annons