Pygmégurami (Trichopsis pumilus) odla?

#1 - 9 februari 2008 17:00
[COLOR=black]Hej[/COLOR]

[COLOR=black]Är det någon som har odlat dessa små juveler?[/COLOR]

[COLOR=black]Har tre stycken, där jag tror att det är en hanne och två honor. De går tillsammans med ett par Apistogramma just nu. Funderar på att plocka bort Ap och låta dem gå ensamma.[/COLOR]

[COLOR=black]Men hur gör jag för att trigga igång en lek?[/COLOR]
#2 - 11 februari 2008 10:29
Aldrig haft den själv, men att sänka pH-värdet till ner mot 5,5-6 och höja temperaturen uppemot 26-27 grader (om den nu inte redan är där) borde göra susen. Samt mata dem ordentligt förstås. De gör ju sina skumbon i grottor, eller under löv, så de måste ha något bra alternativ till detta.
#3 - 11 februari 2008 11:20
c90368 skrev:
[COLOR=black]Hej[/COLOR]

[COLOR=black]Är det någon som har odlat dessa små juveler?[/COLOR]

[COLOR=black]Har tre stycken, där jag tror att det är en hanne och två honor. De går tillsammans med ett par Apistogramma just nu. Funderar på att plocka bort Ap och låta dem gå ensamma.[/COLOR]

[COLOR=black]Men hur gör jag för att trigga igång en lek?[/COLOR]

detta har kanske inte med detta och göra, men jag få se en bild på dina pygmèguramis :)??
#4 - 11 februari 2008 12:14
Ovanstående kriterier är uppfyllda nästan. Har bara inte fått ner pH tillräckligt lågt ännu, men jobbar på det.

Här kommer den enda vettiga bild jag lyckats ta. De är lite blyga:)
#5 - 11 februari 2008 13:48
Jag har dragit fram en del avkommor efter mina guramis här hemma, mer eller mindre ovetande;). Rensade karet från en massa växter för ett tag sedan och vad fick jag se om inte små pyttepygmégurami som var så söta så....
Där var runt 27 grader i karet, pH ca 7 och lugnt på vattenytan då Cabomban hindrade flödet, men annars rent vatten och vattenbyte var vecka på 50%.
#6 - 11 februari 2008 14:27
c90368 skrev:
Ovanstående kriterier är uppfyllda nästan. Har bara inte fått ner pH tillräckligt lågt ännu, men jobbar på det.

så snygg den är....ser precis ut som min ju :)
#7 - 11 februari 2008 15:15
ansjo skrev:
Jag har dragit fram en del avkommor efter mina guramis här hemma, mer eller mindre ovetande;). Rensade karet från en massa växter för ett tag sedan och vad fick jag se om inte små pyttepygmégurami som var så söta så....

Där var runt 27 grader i karet, pH ca 7 och lugnt på vattenytan då Cabomban hindrade flödet, men annars rent vatten och vattenbyte var vecka på 50%.

Tack för svaret!

Förmodligen är det bara att ha tålamod:)
#8 - 11 februari 2008 16:37
c90368 skrev:

Såg fin ut :) Eller ja, de ÄR ju faktiskt väldigt fina.

Ett tips om du vill ha ner pH är att använda Amtra Oak Bark Extract. Funkar mycket bra!
#9 - 11 februari 2008 16:44
oaken skrev:
Såg fin ut :) Eller ja, de ÄR ju faktiskt väldigt fina.

Ett tips om du vill ha ner pH är att använda Amtra Oak Bark Extract. Funkar mycket bra!

Har en flaska Aqua-Rio Oak Extrakt på bordet, antar att det är i princip samma sak. Men jag skyndar lite långsamt:)
#10 - 11 februari 2008 16:50
Är det groggafton idag:p?
#11 - 11 februari 2008 16:53
ansjo skrev:
Är det groggafton idag:p?

Det är SURT med måndag;)
#12 - 11 februari 2008 18:06
Du är säker på att det är pumilus?

Hade Schallers pygmegurami, Trichopsis schalleri, för ett tag sedan; de var lättodlade men ganska så aggressiva. Dina fiskar ser väldigt mycket ut som mina. Jag tog foton, skall se om jag kan gräva fram dem och lägga upp nånstans.
#13 - 11 februari 2008 18:46
Azur skrev:
Du är säker på att det är pumilus?

Hade Schallers pygmegurami, Trichopsis schalleri,

pumila

http://www.fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=12082&CFID=3249980&CFTOKEN=62439683

schalleri

http://www.fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=12083&CFID=3249980&CFTOKEN=62439683

Nej, jag är inte säker. Det roliga är att jag har tre st varav en var lite större när jag köpte dom. Tänkte att det kunde vara en hane.

Nu när jag tittar på bilderna så skulle det kunna vara en pumila och två schalleri:confused:

Eller är det skillnad på hona hanne i teckningen?

Den på bilden skulle då vara pumila. De andra har jag ingen bra bild på.
#14 - 11 februari 2008 19:55
Nu kommer jag inte exakt ihåg skillnaderna, men vad jag minns var pumila spräcklig på ryggen med blå iris, medan schalleri är rätt jämnbrun på ryggen, har en ljus linje längs sidan, och har en röd ring kring ögat. De är jämnstora såvitt jag vet; största skillnaden verkar vara i humöret, schalleri är rejält aggressiv mot framförallt andra schalleri, men även mot andra fiskar (de utkämpade ständiga slagsmål med mina nigerianus-killis), medan pumila sägs vara tillbakadragen och mycket snäll.

Jag har dock aldrig ägt pumila så jag vet inte säkert hur den är.

Jag kunde inte se någon skillnad i teckningen på mina fiskar, men de två som tydligen var honor var mindre och något blekare i färgen.

Det finns ytterligare en art, vittatus, men den skall vara mer distinkt bandad, samt åtminstone ett par obeskrivna arter.
#15 - 11 februari 2008 20:05
Azur skrev:
Nu kommer jag inte exakt ihåg skillnaderna, men vad jag minns var pumila spräcklig på ryggen med blå iris, medan schalleri är rätt jämnbrun på ryggen, har en ljus linje längs sidan, och har en röd ring kring ögat. De är jämnstora såvitt jag vet; största skillnaden verkar vara i humöret, schalleri är rejält aggressiv mot framförallt andra schalleri, men även mot andra fiskar (de utkämpade ständiga slagsmål med mina nigerianus-killis), medan pumila sägs vara tillbakadragen och mycket snäll.

Jag har dock aldrig ägt pumila så jag vet inte säkert hur den är.

Jag kunde inte se någon skillnad i teckningen på mina fiskar, men de två som tydligen var honor var mindre och något blekare i färgen.

Det finns ytterligare en art, vittatus, men den skall vara mer distinkt bandad, samt åtminstone ett par obeskrivna arter.

Tack för det svaret:)

Mina har väldigt blå ögon, den förmodade hanen är spräcklig på ryggen medans de tänkta honorna är något mindre och blekare i färgen:D Bingo :D

Men så snälla är dom inte, trots att de är små så tog mina Körsbärs räkor "slut".
#16 - 11 februari 2008 20:19
För min del är det säkerligen pumila då ögonen är något man verkligen lägger märke till. Snygga ögon på en Puma;)!
#17 - 11 februari 2008 22:15
c90368 skrev:
Men så snälla är dom inte, trots att de är små så tog mina Körsbärs räkor "slut".
Jag skulle nog snarare tippa att det beror på att du har sänkt pH't. Ett pH under 6.5 innebär ren, omedelbar, död för alla de vanliga akvarieräkorna, inklusive körsbär.

Schallerina slogs i stort sett oavbrutet. Satt man och tittade på karet var det alltid jakt eller slagsmål nånstans, och alla utom den störste hanen hade skador på stjärtfenan. Däremot rörde de märkligt nog inte sina egna yngel, som fick växa upp i krigszonen utan att nån störde dem.

Annons