Räcker det att bara vänta?

#1 - 3 oktober 2006 09:33
Hej!
Mitt akvarium ser ut som Östersjön :(. Sedan jag startade det i somras har det liksom aldrig kommit i balans, och jag tycker mig förstå att det beror på att mitt filter varit dåligt. Jag fick med ytterfilter med filtermattor, och eftersom jag aldrig haft ett ytterfilter förut så trodde jag att det som följde med skulle räcka [:o] . Har nu bytt till makaroner och annat som jag blivit rekommenderad och har nu ett betydligt bättre filter, som dock inte är inkört än.

Problemen består i infusorier och, som det verkar, även svävalger. Jag kan precis bara skymta inredningen i akvariet- väldigt dimmigt alltså. Eftersom jag vet att jag har taskig bakteriekultur är jag väldigt noga med vattenbyten och har i Nitrivec varje dag, så fiskarna far nog inte illa. Men den stora frågan är: Räcker det att vänta ut tillväxten av nyttobakterier, och hoppas att det hela rättar till sig på sikt, bara filtret blir inkört? Eller behöver jag vidta andra åtgärder också? Mörkläggning verkar bara vara en tillfällig lösning som det inte är någon idé att ge sig på innan akvariet kommit i balans bakteriemässigt (har redan testat). Kan stora och frekventa vattenbyten vara till nytta? Jag funderade på att först vänta på bättre bakteriekultur och därefter börja byta stora mängder vatten (trots de nackdelar detta har på andra sätt). Vad skulle du ha gjort? Tacksam för råd.

Hälsningar
Maria
#2 - 3 oktober 2006 09:49
Ditt vatten kommer aldrig att mogna om du byter så mycket vatten. Sluta med det i en månads tid ungefär och byt endast om fiskarna ser ut att må dåligt. Tillsätt bakteriekultur varje dag. Infusorier och cvävalger försvinner inte av sig sjäklv. Du behöver antingen djur som äter dem, uvc filter eller mörkläggning. Om karet är väl igångkört så kommer skiten inte tillbaka.
MVH
Magnus
#3 - 3 oktober 2006 10:01
Fast jag måste antagligen fortsätta med mina byten en gång i veckan, ca 1/3 som normalt, eller? Annars blir det nog för dåligt vatten för fiskarna.

Om jag förstod dig rätt så bör jag alltså avvakta en tid och sedan, när det finns bakteriekultur, vidta någon åtgärd. För mig lär det i så fall bli mörkläggning eftersom jag inte har möjlighet att göra något av det andra. Och mörkläggningen kommer alltså att fungera bättre då, när akvariet är i balans, än vad det gjorde sist jag försökte?
#4 - 3 oktober 2006 11:23
Vilka djur äter förresten infusorier och svävalger?
#5 - 3 oktober 2006 11:53
Hade samma probs efter att jag bytt sand i mitt kar. Efter det jobbet testade jag mörkläggning en gång, sen gav jag upp. Köpte ett UV-C filter och vattnet klarnade på 2 dagar. Kristallklart efter 3 dagar. Kostade 765:- men det fick vara värt det o nu har jag ju det om det kommer igen.
#6 - 3 oktober 2006 12:16
ovsor skrev:
Hade samma probs efter att jag bytt sand i mitt kar. Efter det jobbet testade jag mörkläggning en gång, sen gav jag upp. Köpte ett UV-C filter och vattnet klarnade på 2 dagar. Kristallklart efter 3 dagar. Kostade 765:- men det fick vara värt det o nu har jag ju det om det kommer igen.

Ja, jag har förstått att det hjälper, men tycker inte att jag vill lägga ut de pengarna just nu. Men får jag fråga- var ditt akvarium inkört när du mörklade? Jag menar, hade du bakteriekultur i filtret och så? Jag antar att ditt akvarium också hamnade i obalans när du bytte sand, kanske förlorade du för mycket bakterier? Enligt Tropfrog verkar det ju vara så att mörkläggning fungerar först om det finns en etablerad bakteriekultur..... Så jag tänkte att det kanske kan fungera om man väntar med att göra det tills akvariet är mer stabilt.
#7 - 3 oktober 2006 12:40
Tropfrog skrev:
Ditt vatten kommer aldrig att mogna om du byter så mycket vatten. Sluta med det i en månads tid ungefär och byt endast om fiskarna ser ut att må dåligt. Tillsätt bakteriekultur varje dag. Infusorier och cvävalger försvinner inte av sig sjäklv. Du behöver antingen djur som äter dem, uvc filter eller mörkläggning. Om karet är väl igångkört så kommer skiten inte tillbaka.

MVH

Magnus

Såg just att fiskarna kliar sig lite nu, funderar på om det kan ha börjat bildas ammonium. Senaste vattenbytet var för fem dagar sedan (bytte filtermaterial för tre dagar sedan), och jag saknar just nu ammoniumtest. Bör jag göra vattenbyte nu även fast det inte är bra för uppbyggnaden av bakteriekultur?

Maria
#8 - 3 oktober 2006 14:20
Det kan mycket väl vara ammoniak i fall du har pH över 7. Jag tycker definitivt du ska göra ett vattenbyte och tillsätta bakteriekultur sen. Merparten av nitrifikationsbakterierna sätter sig i filtret ändå.

Men kom ihåg att mata sparsamt.
#9 - 3 oktober 2006 14:27
batski skrev:
Det kan mycket väl vara ammoniak i fall du har pH över 7. Jag tycker definitivt du ska göra ett vattenbyte och tillsätta bakteriekultur sen. Merparten av nitrifikationsbakterierna sätter sig i filtret ändå.

Men kom ihåg att mata sparsamt.

Ja, eller hur, de flesta bakterier finns i filtret. Det var precis det jag tänkte, och då borde det inte stryka med så mycket bakterier vid vattenbyte. Å andra sidan har de kliat sig förut utan att det då var någon mätbar skit i vattnet (som jag skrev till dig tidigare i en annan tråd), så det är väl inte säkert att det är ammonium. Fast är det inte lite konstigt om jag har ammonium nu under följande förutsättningar:

480 l med en ancistrus, 6 pansarmalar, en siames och 2 platy. Har matat varannan dag och tillsatt Nitrivec varje dag.
#10 - 3 oktober 2006 16:25
Amminium/ammoniak brukar ju nå sin spik efter ca 5 dagar, sen tar nitriten över.

Ja visst kan de klia sig av andra orsaker än ammoniak och nitrit, men har man ett nystartat akvarium bör man kolla upp dessa först.

Byter man vatten strax efter det att man tillsatt bakteriekultur så åker säkert en massa bakterier ner i avloppet, men annars det inte vara några problem att byta vatten tycker jag.
#11 - 3 oktober 2006 16:36
Hej min kompis misstänkte infusiorer gick till en akvariebutik, de sa att man absolut inte ska byta vatten och inte mata fiskarna på 3 till 7 dagar. Andra dagen utan mat började vattnet bli grönt då har svavaalgerna tagit över. De sa att hon skulle mörklägga karet med svart sopsäck. Om 4 dagar vet vi om det gett resultat.
#12 - 3 oktober 2006 17:22
Skulle vilja veta lite mer om UVC- hur funkar det, var får man tag på det och ger det bra resultat? Är det lysrör? Har någon lust att berätta, eller säga var jag kan hitta mer info?

Finns det billigare än på PWSS? Det verkar ju som att det kostar hur mycket som helst om man har 480 l, för mindre akvarier var det ju överkomligt.

Mvh
Maria
#13 - 3 oktober 2006 17:47
Kortfattat fungerar UV-C så att vattnet leds in i en kammare med en glastub inuti. I glastuben sitter en UV-C lampa. Vattnet passerar i ett tunt lager runt glastuben och bestrålas med uv-ljuset, varvid diverse bakterier och svävalger dör. Jag köpte min på Herkules Zoo i Gbg, en Aquael 9 watt. Det räcker till 350 liter står det, jag har 400 o det räcker gott. Du kanske behöver 11 wattaren till ditt kar. Och ja, mitt kar kom i obalans vid sandbytet, filterna fick vara men byggde på med mera ljus också. Nu är det i balans igen.
#14 - 3 oktober 2006 18:21
Vad fick du ge för ditt?
#15 - 3 oktober 2006 18:26
ovsor skrev:
Jag köpte min på Herkules Zoo i Gbg, en Aquael 9 watt. Det räcker till 350 liter står det, jag har 400 o det räcker gott. Du kanske behöver 11 wattaren till ditt kar. Och ja, mitt kar kom i obalans vid sandbytet, filterna fick vara men byggde på med mera ljus också. Nu är det i balans igen.

Tack för informationen, det låter bra det där :). Det enda jag funderar över nu är hur stark man egentligen behöver. Du skriver att din 9- wattare räcker till 350 l, men på PWSS står det att 9w bara räcker till 200 l för "steralisering", vad det nu betyder. Innebär det inte att det bara klarar 200 l? På 11 w står det 300 l. Passar Aquaels till alla pumpar? Det står "för cirkulationspump" (är det en vanlig pump?) och "passar till Unimax" (vad är det?).
#16 - 3 oktober 2006 19:05
Jag gav 765:-. I instruktionen står det att 5 watt till 150 liter, 9 watt till 350 liter, 11 watt till 450 liter men det räcker till mera. Det tar lite längre tid att bli av med infusiorerna bara. Du kan koppla det till ett ytterfilter på utblåssidan helst så att det inte fastnar skit i det, eller på insugsidan med ett förfilter. Ett powerhead går också bra med förfilter. Det är helt dränkbart så det lättaste e väl o koppla det i karet, säg en vecka sen tar man ur det igen. Lampans brinntid är ca 8000 tim. Sterilizer betyder helt enkelt att vattnet steriliseras fr levande organismer som ju infusiorer och bakterier är. Det påverkar inte karets bakteriekultur i sanden, filtrena mm. Det man vill åt är ju att döda "dimman" i vattnet.
#17 - 3 oktober 2006 19:27
ovsor skrev:
Jag gav 765:-. I instruktionen står det att 5 watt till 150 liter, 9 watt till 350 liter, 11 watt till 450 liter men det räcker till mera. Det tar lite längre tid att bli av med infusiorerna bara. Du kan koppla det till ett ytterfilter på utblåssidan helst så att det inte fastnar skit i det, eller på insugsidan med ett förfilter. Ett powerhead går också bra med förfilter. Det är helt dränkbart så det lättaste e väl o koppla det i karet, säg en vecka sen tar man ur det igen. Lampans brinntid är ca 8000 tim. Sterilizer betyder helt enkelt att vattnet steriliseras fr levande organismer som ju infusiorer och bakterier är. Det påverkar inte karets bakteriekultur i sanden, filtrena mm. Det man vill åt är ju att döda "dimman" i vattnet.

Tack! Det dödar svävalger också väl, eller?
#18 - 4 oktober 2006 12:08
Japp, infusiorer är svävalger om jag uppfattat saken rätt. Om man tittar väldigt noga kan man se små, små ljusa prickar i vattnet. Stänger man av cirkulationen kan man till och med se att dom rör sig.
#19 - 5 oktober 2006 11:25
Bör jag låta bli att göda med pmdd under de förhållanden som råder?
#20 - 5 oktober 2006 11:54
Det får ngn expert svara på. Med UV-C spelar det ingen roll. Utan finns det väl risk att du ger infusiorerna mer näring o därmed får svårare att bli av med dom.
#21 - 5 oktober 2006 11:58
ovsor skrev:
Det får ngn expert svara på. Med UV-C spelar det ingen roll. Utan finns det väl risk att du ger infusiorerna mer näring o därmed får svårare att bli av med dom.

Jo, jag tänkte just det. Samtidigt vore det ju tråkigt om alla växterna strök med, det är ju inte direkt gratis att köpa nya........
#22 - 7 oktober 2006 14:22
Om man köper ett Aquael 11 w, kan man då vara säker på att det går att koppla det till ett Rena ytterfilter (Filistar xp3)?
#23 - 7 oktober 2006 17:40
Aquael har slanganslutning enl tripp trall trull, dvs den är konad i tre steg och bör passa till dom flesta slangdimensioner som används inom akvaristik. Själv använder jag den smalaste anslutningen med 12/16 slang. Nästa steg är 16/22 och den tjockaste 19/27. Det är den vanliga gröna slangen. Passar det inte till just ett Rena så finns det adaptrar, så svaret på frågan är ja.
#24 - 8 oktober 2006 10:39
Tack, Ovsor, för att du har svarat på alla mina frågor! Det blir väl till att investera i ett Uv- filter snarast möjligt.

Ha en trevlig söndag!
#25 - 31 oktober 2006 12:27
Rengöra filter och byta slangar?

UV- filtret fungerar jättebra och vattnet har klarnat betydligt på två dagar :) . Det känns kul att faktiskt kunna se sina fiskar för en gångs skull. Men nu när vattnet börjar bli klart och den biten verkar ha ordnat sig så undrar jag vad jag ska göra med filtret och slangarna? Jag antar att svävalger och infusorier inte kan leva i filtret eftersom det är mörkt där, så det behöver jag förhoppningsvis inte rengöra, eller? Vill helst inte rubba balansen just när akvariet är färdigcyklat. Slangarna till och från filtret är dock helt svarta, antar att det är alger som växer i dem. Behöver jag byta slangarna, jag tänker om det finns risk att de alger som sitter kvar där sprider sig till övriga akvariet när jag är färdig med uv- behandlingen?

Hälsningar
Maria
#26 - 31 oktober 2006 13:40
Jag kan inte tänka mig att du behöver byta nånting. Det är bara att köra på som vanligt.
#27 - 1 november 2006 17:17
batski skrev:
Jag kan inte tänka mig att du behöver byta nånting. Det är bara att köra på som vanligt.

Bra, då gör jag så :).

Annons