Hej!
Mitt akvarium ser ut som Östersjön :(. Sedan jag startade det i somras har det liksom aldrig kommit i balans, och jag tycker mig förstå att det beror på att mitt filter varit dåligt. Jag fick med ytterfilter med filtermattor, och eftersom jag aldrig haft ett ytterfilter förut så trodde jag att det som följde med skulle räcka [:o] . Har nu bytt till makaroner och annat som jag blivit rekommenderad och har nu ett betydligt bättre filter, som dock inte är inkört än.
Problemen består i infusorier och, som det verkar, även svävalger. Jag kan precis bara skymta inredningen i akvariet- väldigt dimmigt alltså. Eftersom jag vet att jag har taskig bakteriekultur är jag väldigt noga med vattenbyten och har i Nitrivec varje dag, så fiskarna far nog inte illa. Men den stora frågan är: Räcker det att vänta ut tillväxten av nyttobakterier, och hoppas att det hela rättar till sig på sikt, bara filtret blir inkört? Eller behöver jag vidta andra åtgärder också? Mörkläggning verkar bara vara en tillfällig lösning som det inte är någon idé att ge sig på innan akvariet kommit i balans bakteriemässigt (har redan testat). Kan stora och frekventa vattenbyten vara till nytta? Jag funderade på att först vänta på bättre bakteriekultur och därefter börja byta stora mängder vatten (trots de nackdelar detta har på andra sätt). Vad skulle du ha gjort? Tacksam för råd.
Hälsningar
Maria