Räcker det lacka bakgrund 1 gång?

#1 - 9 december 2004 22:17
Jag har byggt min egna bakgrund i frigolit som jag lagt på husfix på och sedan målat med hobbyfärger.
Idag köpte jag nordsjö epolan V lack och lade på ett lager med lack riktigt noggrannt och så tunnt som möjligt. lacken täckte alla småhål och så också.
Eftersom jag är rädd att min bakgrund ska bli "mjölkig" (vitaktig) så funderar jag på att nöja mig med ett lager lack och strunta i att lägga på något mer lager nu eftersom den ser bra ut nu.

min fråga är om det räcker med ett lager lack?
vad är fördelarna med att ha mer än ett lager lack?

Tack på förhand
#2 - 9 december 2004 22:28
hej!

Jag använde mig med av den lacken.
Jag lackade 2 ggr! Och det råder jag dig till att göra me!

Jag slabbade på rätt rejält! och min har inte vitnat nånting!
#3 - 9 december 2004 23:07
Hejsan!

Jag har också lackat två lager... Att lacken vitnar beror nog mer på att komponenterna blandats fel, än på för tjocka lager... det stod nåt om det på Epotex hemsida. Vissa har lackat tre lager och sluppit vitnad lack så 2 lager är nog att föredra.
#4 - 10 december 2004 06:12
När jag gjorde min senaste bakgrund så lackade jag ena delen 3 lager och den har inte vitnat.
#5 - 10 december 2004 09:59
Epolan V är ju en 1-komponents lack som är vit i burken, men blir färglös när den härdat..
Men lacken ska väl bara användas för att täcka över husfixet och färgerna så att inget läcker ut i akvariet, eller? då borde det väl räcka med ett lager om man gjort det riktigt noggrannt?

bakgrunden blir ju nämligen helt vit och ful när man stryker på lacken, men det försvinner ju lite sen, men det är ändå lite vitt på några ställen.. Jag vill ju inte göra om allting igen pågrund av att bakgrunden blir vitaktig..

Annons