räcker det med 21-22 grader till vissa fiskar ?

#1 - 9 december 2010 08:13
[FONT=Calibri][SIZE=2]Hmmm……[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Räcker tempen på 21-22 grader i karet ?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Den här lilla burken (se bilden) innehåller 10,9 liter vatten. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Har nu införskaffat ett litet luftdrivet filter [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Hyfsat bra fjong i cirkulationen. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Belysning är tänkt att vara en enkel liten spotlight från IKEA med en LE-lampa. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Sofar, so good….[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Men så kommer det med tempen i burken. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Efter tester under ett par dagar, så visar det sig att utan doppis så håller karet [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]21 grader på morgonen, och 22 grader på tidig kväll, när lampan har lyst ner i karet [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]under 10-12 timmar. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Hmmm…..räcker detta ?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Tanken med karet är att den skall fungera som en förvuxen yngelkasse. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Dvs jag skall ta en fettjock gravid levandefödare från ett annat kar, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]och låta hon föda däri, dra upp ynglen under en tid, 2-4 månader, till lämplig storlek. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=2]Det är isf frågan om följande arter som skall vara med om detta:[/SIZE][/FONT]

[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Girardinus falcatus, enligt Fishbase vill dom ha 24-30 grader [/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Limia nigrofasciata , enligt Fishbase vill dom ha 25-30 grader[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Limia perugia, enligt Fishbase vill dom ha 24-28 grader [/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Xiphophorus nezahualcoyotl, enligt Fishbase vill dom ha 19-26 grader[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Så, enligt fishbase, så är det bara den sista som ”gillar läget” med 21-22 grader. [/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2]Men…vad tror ni…blir det ”för bra” med 21-22 grader till firrar som vill ha 25-30 ?[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
#2 - 9 december 2010 12:34
bumpedi bump

.
#3 - 9 december 2010 12:34
Ja, det räcker till vad som helst. Se bara till att temperaturen inte ramlar mycket under 20.
#4 - 9 december 2010 13:11
Borde inte temp i ett sånt kar stiga med tanke på spotlight och sen omgivningens temp?
Mitt 70l har ingen doppvärmare igång och temp där i ligger på 25 :)
#5 - 9 december 2010 13:17
räkvasen håller 23-25 utan värmare. hur kallt har du hemma kensa egentligen?
#6 - 9 december 2010 13:18
Nubi skrev:
Borde inte temp i ett sånt kar stiga med tanke på spotlight och sen omgivningens temp?

Mitt 70l har ingen doppvärmare igång och temp där i ligger på 25 :)

verkar inte så, efter 3 dagars stående i rummet med vatten i, luftpump som tuffar, lampa på,
så blir det inte mer än 22 grader i den när lampan släcks.

förmodligen för att det är en LE-lampa som inte ger så mycket värme.

.
#7 - 9 december 2010 13:19
hannesc skrev:
räkvasen håller 23-25 utan värmare. hur kallt har du hemma kensa egentligen?

21-22 grader. (utom i sovrummet som har 19-20.

.
#8 - 9 december 2010 13:20
kanske kan köra med spotlight som avger lite mer värme?
#9 - 9 december 2010 13:35
hannesc skrev:
kanske kan köra med spotlight som avger lite mer värme?

jo, men jag är lite orolig för svängningar i temp.

karet har ju inte mer än 10 liter (efter grus/pump kanske bara 7,5-8 liter)

Vilket innebär att när det kommer spot på som ökar värmen, så går det snabbt upp.
körde med en skrivbordslampa, halogen, ner i denna burk för ett par år sedan,
då kom den upp till 26-27 grader på en dag, men sedan sjönk det ner till 21-22 på natten.

rent krasst, karet har för lite vatten för att orka hålla temp i 12 tim utan belysning.

kan inte vara bra i längden för firrar att det svänger så.

eller

.
#10 - 9 december 2010 13:41
vad har du tänkt ha för firrar i det karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 december 2010 13:41
Känner inte specifikt till arterna du nämner (har dock haft andra levandefödare med samma värmekrav) men rent allmänt så klarar de flesta fiskar en lägre temperatur om det inte är permanent. Jag har själv sällan mer 19-21 grader i mina akvarier under den kallaste delen av året.

Men jag vill nog påpeka en effekt i mina akvarier när tempen sjunker. Fiskarna blir lite passivare och äter inte så mycket och växer därmed inte, inte heller leker de under den kalla tiden på året. Så att ha en så låg temperatur i ett akvarium där du skall dra upp yngel det tror inte jag är så lyckat.
#12 - 9 december 2010 13:47
Kan man t.ex. ha en värmematta som karet står på?
#14 - 9 december 2010 13:52
Nubi skrev:
vad har du tänkt ha för firrar i det karet?

Se första inlägget.

[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=red]Girardinus falcatus, enligt Fishbase vill dom ha 24-30 grader [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=red]Limia nigrofasciata , enligt Fishbase vill dom ha 25-30 grader[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=red]Limia perugia, enligt Fishbase vill dom ha 24-28 grader [/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=red]Xiphophorus nezahualcoyotl, enligt Fishbase vill dom ha 19-26 grader[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=black]Alla är levandefödare, om man söker på Limia i artbeskrvivningarna [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=black]så hittar man nära släkting, som ser nästan likadan ut, Girardinus falcatus[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=black]ser ut som en lite större helt färglös endler (utom ögonen som är isblå),[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=black]Xiphophorus nezahualcoyotl, är en naturform av svärdbärare. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][COLOR=#ff0000].[/COLOR][/SIZE][/FONT]

#15 - 9 december 2010 13:53
Känner inte specifikt till arterna du nämner (har dock haft andra levandefödare med samma värmekrav) men rent allmänt så klarar de flesta fiskar en lägre temperatur om det inte är permanent. Jag har själv sällan mer 19-21 grader i mina akvarier under den kallaste delen av året.

Men jag vill nog påpeka en effekt i mina akvarier när tempen sjunker. Fiskarna blir lite passivare och äter inte så mycket och växer därmed inte, inte heller leker de under den kalla tiden på året. Så att ha en så låg temperatur i ett akvarium där du skall dra upp yngel det tror inte jag är så lyckat.

jo....jag lutar mer åt att det är kanske inte så kul om man skall ha karet som yngelkar....

man kanske skall bita i det sura päronet och köpa sig en liten doppis.....

.
#16 - 9 december 2010 13:54
Nubi skrev:
Kan man t.ex. ha en värmematta som karet står på?

hmmmmmm........... :-)

.
#18 - 9 december 2010 13:58
Kensa skrev:
då är det förmodligen bättre med en doppis för 150 pesos........

tror jag iaf....

.

Jäger har små fina doppisar på runt 15 watt i Tyskland, kan du vänta till vi åker ner i slutet på januari så kan jag kolla efter en sådan där. Jag har tyvärr inte sett dessa i Sverige ännu, men det kommer kanske...om fem år eller så;).
#19 - 9 december 2010 14:04
ansjo skrev:
Jäger har små fina doppisar på runt 15 watt i Tyskland, kan du vänta till vi åker ner i slutet på januari så kan jag kolla efter en sådan där. Jag har tyvärr inte sett dessa i Sverige ännu, men det kommer kanske...om fem år eller så;).

nope, kan inte vänta, har en smällfet Limia som jag skulle vilja ha ner i burken i helgen senast.

så....in på en djurbutik idag och kolla om dom har någon som är åtminstone max 22 cm.

men tackar för erbjudandet.

.
#20 - 9 december 2010 14:23
Kensa....whaffö köper du inte en yngelsäker kasse och så har du henne i ditt stora akvarium och när hon droppat av sig ynglerna så dimper du av henne i stora karet igen :) enklare *Ler*
#21 - 9 december 2010 14:30
Nubi skrev:
Kensa....whaffö köper du inte en yngelsäker kasse och så har du henne i ditt stora akvarium och när hon droppat av sig ynglerna så dimper du av henne i stora karet igen :) enklare *Ler*

jo, man skulle kunna köpa en stor yngelkasse. typ en sådan här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=2915&cat=653&page=1

(har dessutom 2 st redan)

Men som jag ser det finns det två små problem.

1) Att låta ynglen gå i denna kasse tills de har nått 2-3 cm är....mindre kul.
2) Det ser i mina ögon för dj-t ut med en kasse som hänger i karet under längre tider.

Nä....eget yngelkar......

(just nu ångrar jag att jag gav med mig för påtryckningarna och gav bort 60 litersburken.....)

.
#22 - 9 december 2010 20:27
doppis inhandlad.

.
#23 - 9 december 2010 21:19
Kensa skrev:
doppis inhandlad.

.

gjorde du nog rätt i:) man brukar kalla 21-22c den magiska gränsen sen ökar risken för vita prick ganska markant så du gjorde nog rätt!

Annons