Räcker en Ehiem 2026 till mitt 250 liters malawi akvarium??? Eller bör man kanske köpa innerfilter som stöd?? Isåfall hur blir det med strömarna i akvariet?? Hur ska man placera filtret?
jag har ett Eheim 2026 P2 till mitt 310 liters med malawi. Det är tillräcligt men skulle personligen vilja ha lite mer fart på vattnet.
fiskarna ska flytta till ett 540 l efter jul där jag tänkte ha 2 st Eheim 2028P2.
jag har läst och hört att pumpen ska klara 3 x akvariets storlek per timme för ett malawi kar.
10 x tror jag är mer än vad som är nödvändigt, eller?
jag tror att det skulle fungera bra med ett 2026 P2 för dig,
(det är Eheim2026 Proffesional2 som du menar eller?)
Jag har alltid hört 5 gånger akvarievolymen för malawi. Det skulle innebära att ditt filter blir ca 3-4 ggr akvarievolymen. Det funkar nog, men blir lite nätt. Du kan ju komplettera med ett innerfilter då dom är billiga och ger bra fart på vattnet. Själv körde jag 2st innerfilter då jag hade malawiciklider, två fördelar dvs mer fart plus att jag hade dom i olika hörn / kortände på akvariet och riktade utblåsen så att dom skapade en strömliknande turbulens ungefär mitt i akvariet. Mina malawi verkade trivas som fisken i vattnet :)
japp, 3x är nog i minsta laget även om det säkert skulle fungera bra, närmare 5x låter som en perfekt fart på vattnet för malawi. Men det är bara vad jag tror :)
(jag ska kompletera med ett innerfilter denna vecka, som jag då kan flytta över till mitt andra kar under de tider jag har yngel)
Läste i boken Back to Nature Akvarieguide, där rekomenderas det minst 3x akvariets volym per timme.
Med risk för att sticka ut näsan men är det verkligen nödvändigt med att spendera så mycket pengar på att ha ett filter som filtrerar 10X vattenvolymen i timmen?
Har läst att det skall räcka med 2x-3x vattenvolymen för filtreringen men att man sedan bör komplettera med ett pumphuvud alt ett innerfiler för att få fart på vattnet?
Det viktigaste med ett filter är ju att hitta rätt balans i filtret kontra akvarie och innvånare.
I saltvattensakvarier skall man ha minst 10* volymen pågrund av att vattnet inte får vara stilla någonstans i akvariet mellan stenar eller i ett hörn det problemet har man inte i ett sötvattensakvarie.
Däremot om den sortens fisk du skall ha lever i en biotop där den har starka vattenströmmar så skall du ju ha bättre fart i vattnet.
JAg brukar göra så att jag kör med ett ytterfilter som klarar balansen i ditt akvarie tex 300L - 400L akvarier kör jag fluval 404 men rätt innehåll så funkar det kanon i dom fallen som jag behöver extra vattencirkulation för fiskarnas trivsel kör jag med pumphuvuden
(Powerhead)
Ett filter som nästan inte har någon filtervolym och kanske endast vadd som pumpar 1500L/H gör ju inte mycke nytta mer än som mekaniskt filter som måste rengöras varje vecka däremot ett ytterfilter med 10L volym med rätt prylar i som pumpar 1000L/H kan funka i 6mån utan rengöring pågrund av sin biologiska nedbrytning vilka dom flesta är ute efter.