undrar om mitt Aquael typ 2 450L/H är tillräckligt för mitt 112 liters med relativt mkt fisk? funderar på att sätta in ett likadant till är det klokt?
tack på förhand!!
johan__carlos@hotmail.com skrev:okej:) jag hittade ett bra pris på en likadant innnerfilter som jag har är det någon ide att köpa det? två ggr 450L/H är väl inte för lite?? måste la klara mig över helgen eller??
johan__carlos@hotmail.com skrev:okej:) jag hittade ett bra pris på en likadant innnerfilter som jag har är det någon ide att köpa det? två ggr 450L/H är väl inte för lite?? måste la klara mig över helgen eller??
om man siktar på 1L filtervolym per 100L akvarievolym så är man bra rustad! egentligen ska man väl kanske gå efter storlek och antal fiskar när man beräknar men eftersom det är omöjligt att veta precis hur mycket filter man bör ha så är det lättare med "regeln" 1% filtervolym av akvarievolymen!johan__carlos@hotmail.com skrev:hur mycket filtermassa ska man räkna per liter eller per tio liter??
både hängslen och svångrem med andra ord:dNarii skrev:Ja kör me 2l filtermatta på 45l vatten.
kkkåheim skrev:både hängslen och svångrem med andra ord:d
Jag har dock upplevt lite negativa effekter i de filter jag har som är smärre överdimensionerade där jag haft mycket filteryta i form av matta, nämligen att det binder upp otroligt stora mängder mulm som sedan börjar belasta karet och gör det väldigt näringsrikt som lett till en smärre alginvasion! tycker jag får bättre resultat om jag fyller stora delar av filtret med makaroner och biobollar eftersom de inte samlar på sig så mycket mulm!
åheim skrev:
jag vill avråda från att ta bort filterröret eftersom utan det kommer pumpen bara suga vatten från toppen i filterbehållaren, alltså vattnet kommer gå från insuget direkt in i pumpen och bara passera lite filtermaterial i toppen!
johan__carlos@hotmail.com skrev:så om man tänker att jag köper filter matta ,gör hål i matrialet och sätter dit ett rör med hål i skulle det kunna funka? då skulle väl få ökad filter yta.. men orkar pumpen dra igenom det? :)