räcker filtret?:S

#1 - 19 februari 2009 22:11
undrar om mitt Aquael typ 2 450L/H är tillräckligt för mitt 112 liters med relativt mkt fisk? funderar på att sätta in ett likadant till är det klokt?

tack på förhand!!
#2 - 19 februari 2009 22:56
Fan 2 plus är väldigt underdimensionerat till ett 112Liters med mycket fisk, jag skulle säga att man max bör ha 8-10 platy eller 15-20 neontetror! risken är annars att fisken dör av tillsynes oförklarliga skäl! vill du betrygga dig med en god filtrering så är ett ytterfilter att föredra:) Visst kostar de lite mer än innerfilter men, det är det värt tycker jag och de håller många år! av de ytterfilter jag har så är fluval sammataget en klar favorit;)

Vill du ändå hålla i pengarna så kan du köpa en bit blå filtermatta ca. 10x10x15cm (1,5L filteryta istället för de 2,8dl som det är original) sen skära en skåra igenom den och trä på den på din fan2!
#3 - 20 februari 2009 07:46
okej:) jag hittade ett bra pris på en likadant innnerfilter som jag har är det någon ide att köpa det? två ggr 450L/H är väl inte för lite?? måste la klara mig över helgen eller??
#4 - 20 februari 2009 07:52
okej:) jag hittade ett bra pris på en likadant innnerfilter som jag har är det någon ide att köpa det? två ggr 450L/H är väl inte för lite?? måste la klara mig över helgen eller??

problemet med det är att det blir en j-a cirkulation i karet.
vilket inte alla fiskar gillar.

till ett normalt sällskapskar är det nog för mycket cirkulation.

.
#5 - 20 februari 2009 08:21
j-a cirkulation? tänkte eftersom det är ställbart munstycke kan man köra ett filter med mycket tryck och en med lite mindre? borde gå eller ? men kan ju testa ett tag annars blir det väl att köra på ytterfilter.
#6 - 20 februari 2009 09:46

det är inte frågan om antal liter pumparna ger i detta fallet utan filtervolymen, alltså den yta på filterpatronen som kan koloniseras av filterbaketrier! men visst är 2 filter bättre än ett (2,8dl x 2 = 5,6dl:))
#7 - 20 februari 2009 12:25
hur mycket filtermassa ska man räkna per liter eller per tio liter??
Bilagor:
#8 - 20 februari 2009 12:40
hur mycket filtermassa ska man räkna per liter eller per tio liter??
om man siktar på 1L filtervolym per 100L akvarievolym så är man bra rustad! egentligen ska man väl kanske gå efter storlek och antal fiskar när man beräknar men eftersom det är omöjligt att veta precis hur mycket filter man bör ha så är det lättare med "regeln" 1% filtervolym av akvarievolymen!
Guest
#9 - 20 februari 2009 14:11
Ja kör me 2l filtermatta på 45l vatten.
#10 - 20 februari 2009 14:20
Narii skrev:
både hängslen och svångrem med andra ord:d
Jag har dock upplevt lite negativa effekter av att ha för mycket filteryta i form av matta, nämligen att det binder upp otroligt stora mängder mulm som sedan börjar belasta karet och gör det väldigt näringsrikt som lett till en smärre alginvasion! tycker jag får bättre resultat om jag fyller stora delar av filtret med makaroner och biobollar eftersom de inte samlar på sig så mycket mulm!
#11 - 20 februari 2009 15:02
åheim skrev:
både hängslen och svångrem med andra ord:d

Jag har dock upplevt lite negativa effekter i de filter jag har som är smärre överdimensionerade där jag haft mycket filteryta i form av matta, nämligen att det binder upp otroligt stora mängder mulm som sedan börjar belasta karet och gör det väldigt näringsrikt som lett till en smärre alginvasion! tycker jag får bättre resultat om jag fyller stora delar av filtret med makaroner och biobollar eftersom de inte samlar på sig så mycket mulm!
kkk
#12 - 20 februari 2009 15:17
Det var ju en intressant "regel" åheim, har du någonting som backar upp den eller är det bara en teori du har?

Själv har jag 17 liter ppi10 i 300 baljan fördelad enl följande koncept, 1 200l/t ->3l ppi10, 1 000l/t ->6l ppi10, 1 050l/t ->7,3l ppi10 alla insugsrören möts i en 0,7l stor filtertub byggd av ppi10.

Mitt hembyggda eheim 1250/1018 med en cirkulation av 1 200l/t och 3 liter filterkanister uppvisar inga spår av mulm, på andra plats kommer ett 2217 som bara varit igång sedan i höstas bär svaga spår av mulm, på tredje plats kommer ett 2028 som måste rengöras omk var tredje månad.
#13 - 20 februari 2009 15:28
Narii skrev:
jag måste slå dig på fingrarna för jag har 2L i ett 27 liters aquatic nature:p
Guest
#14 - 20 februari 2009 15:37
Hehe, har beställt ett nytt filter nu ^^ får plats flera liter filtermaterial i d. Ska ha de filtret i 45 karet :) De gamla har börjat låta för mycket..

Kanske därför mina växter växer så jävla bra då? Cabomban växer fort som fan.
#15 - 20 februari 2009 17:07
Ja, För du har skit i kläm :D
#16 - 20 februari 2009 19:12
Jag har två st Fan 2 plus i mitt 112 liters microrasbora/räkkar och har haft detta kar igång i 9 månader. Räkorna ynglar av sig som sjutton och jag har vid flertalet tillfällen även fått galaxy-yngel.

Jag har från och till temporärt cacatuoides och agazzisii i karet när jag vill bli av med räköverskottet eller när jag vill få upp fisk i kondis eller växa snabbare. Det går förövrigt uraphtalmoides och pygmécorysar där. Ett par ottosar och en ancistrushona.

Detta kar har varit så gott som helt problemfritt efter att första månadens nitritbekymmer var avklarad och jag är nöjd med min lösning.

Fördelen är att jag alltid har en pump igång, även om jag tar ut den andra för rengöring. Nackdelen är att flödet i pumparna minskar rätt snabbt - jag får krama ur filtermattan varannan vecka.

Jag har dock funderat på att ta ur originalfiltermattan och den där staven som sitter mitt i och fylla behållaren med grov filtermatta i stället. Det borde öka filtervolymen en hel del och minska rengöringsbehovet.
#17 - 20 februari 2009 19:22
har man rätt besättning i karet så funkar 2st fan 2+ jättebra problem blir det bara om man inriktar sig på lite större fiskar och antalet drar iväg!

jag känner inte alls igen problemet att fan filtren sätter igen fort, jag tycker de bara går å går...

jag vill avråda från att ta bort filterröret eftersom utan det kommer pumpen bara suga vatten från toppen i filterbehållaren, alltså vattnet kommer gå från insuget direkt in i pumpen och bara passera lite filtermaterial i toppen!
#18 - 20 februari 2009 19:32
åheim skrev:

jag vill avråda från att ta bort filterröret eftersom utan det kommer pumpen bara suga vatten från toppen i filterbehållaren, alltså vattnet kommer gå från insuget direkt in i pumpen och bara passera lite filtermaterial i toppen!

Jo, du har nog rätt.:) Röret får sitta kvar och jag gör ett hål för röret i den nya filtermattan i stället.
#19 - 21 februari 2009 16:09
så om man tänker att jag köper filter matta ,gör hål i matrialet och sätter dit ett rör med hål i skulle det kunna funka? då skulle väl få ökad filter yta.. men orkar pumpen dra igenom det? :)
#20 - 21 februari 2009 19:08
så om man tänker att jag köper filter matta ,gör hål i matrialet och sätter dit ett rör med hål i skulle det kunna funka? då skulle väl få ökad filter yta.. men orkar pumpen dra igenom det? :)

Ja det är inga problem! Du trär på mattan på det rör som du redan har!
#21 - 22 februari 2009 12:53
tänkte hur stort matrial kan vara lämpligt?? typ 10*10*20 cm?

Annons