Räcker utrymmet?

#1 - 28 september 2006 15:06
Jag har planerat lite och kommit fram till hur jag vill ha mina tre olika akvarium. Nu undrar jag ifall jag har lämpligt antal fiskar i de olika akvarierna. Det får ju inte bli för trångt!

35 L
8 Kardinaltetror
2 Metallpansarmalar

54 L
4 Kampfiskar (tre honor + en hanne)

170 L
2 Slöjstjärtar
4 mosaikguramis
4 Kyssguramis
2 malar (inte bestämt sort än)
#2 - 28 september 2006 15:11
jag vet inte om utrymmet räcker men släpp bara inte ner alla fiskar samtidigt utan några i taget för att inte få nitrit.
#3 - 28 september 2006 15:13
Nej det är väl bäst! Alltså jag har startat två akvarium innan så jag har lite erfarenhet.men jag är inte så bra på detdär med utrymme...:P
#4 - 28 september 2006 15:15
okej jag har läst lite om guramis storlek. Eventuellt är 170 L för lite för alla dom fiskarna.
#5 - 28 september 2006 17:15
Metallpansarmalar behöver vara i grupp på minst 4 st(helst 6). minst 60 l. Men ditt 54 funkar nog också. ;)
OBS! de vill ha sandbotten. De äter inte alger, rensar bara bottnen.

Vill du ha algätare till 35 l får du köpa ett gäng räkor eller någon ampullaria(snäcka)

Metallpansarmal beskrivning :D
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

SXlöjstjärtar vill egentligen ha större kar, men de växer ganska långsamt så du kan ha dom där iett tag iaf:)
#6 - 28 september 2006 18:44
[:o] okej tack! :P Får kanske ha metallpansarmalarna i det stora akvariet då, och köpa lite fler. (har nämligen redan 2. En dog) O så får jag köpa räkor som kan vara ihop med kardinaltetrorna.
Hehe... Krångligt värre detta. Men man vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt!:p
#7 - 28 september 2006 19:13
Jag hade nog haft kampfiskarna i 35l och kardinalerna i 54l. Om kampfiskarna kommer överens. Honorna kan också vara agressiva mot varandra!
#8 - 28 september 2006 19:19
Kyssgruamin kommer inte att kunna vända sig i ditt kar...
#9 - 28 september 2006 19:32
solbacka skrev:
Jag hade nog haft kampfiskarna i 35l och kardinalerna i 54l. Om kampfiskarna kommer överens. Honorna kan också vara agressiva mot varandra!

mm, men går det att ha fyra kampfiskar i ett trettifemliters? Honorna är lite småagressiva, och honorna måste väl kunna gömma sig lite från hanen om han blir för jagande? :confused:
#10 - 28 september 2006 19:33
Långås skrev:
Kyssgruamin kommer inte att kunna vända sig i ditt kar...

Nä, jag började misstänka det. D Var därför jag gjorde detta ämnet överhuvud taget. man måste ju kolla.
Men hur stora blir dom då? :P
#11 - 28 september 2006 19:36
PetitJolie skrev:
mm, men går det att ha fyra kampfiskar i ett trettifemliters? Honorna är lite småagressiva, och honorna måste väl kunna gömma sig lite från hanen om han blir för jagande? :confused:

Det skulle nog inte fungera....1 kamphane bara kanske? fast du har kanske alla 4 redan?
#12 - 28 september 2006 19:37
Tror det står 35 cm här på zoopet. Har sett bilder på individer som var odlade i damm och dom var enorma. Tror dom odlades där som matfisk om jag inte minns fel[:-21]
#13 - 28 september 2006 19:39
solbacka skrev:
Det skulle nog inte fungera....1 kamphane bara kanske? fast du har kanske alla 4 redan?

Nä, jag har i skrivande stund två honor. :D
#14 - 28 september 2006 19:43
Långås skrev:
Tror det står 35 cm här på zoopet. Har sett bilder på individer som var odlade i damm och dom var enorma. Tror dom odlades där som matfisk om jag inte minns fel[:-21]

OJ! :p hade ingen aning om att dom kunde bli så stora. Får väl slopa den planendå. Men det var ju tur att jag blev förvarnad! ;) men mosaikgurami blir 12 cm står det här på zoopet. då kan man ha typ
2 Slöjstjärtar
4 Mosaikgurami
4 Dvärgpansarmalar + algätare
:confused:
#15 - 28 september 2006 19:50
PetitJolie skrev:
OJ! :p hade ingen aning om att dom kunde bli så stora. Får väl slopa den planendå. Men det var ju tur att jag blev förvarnad! ;) men mosaikgurami blir 12 cm står det här på zoopet. då kan man ha typ

2 Slöjstjärtar

4 Mosaikgurami

Går nog fint. Fast jag hade nog tagit bort slöjstjärtarna och plockat in kardinaltetrorna istället. Min det är bara min personliga smak det:)
#16 - 28 september 2006 19:59
Okej. Ja jag kan hålla med om att det blir många olika fisksorter vilket inte är allt för snyggt. men annars betyder det att slöjstjärtarna får bo i ett trettifemliterskar, o SÅNT djurplågeri sysslar jag inte med :p
men tack så mycket för hjälpen hörrni!:) Får väl exprimentera lite med detdär o sätta i dom en art i taget så jag ser hur mycket plats de tar...:D Det blir nog bra i slutändan.
#17 - 28 september 2006 20:44
PetitJolie skrev:

2 Slöjstjärtar

4 Mosaikgurami

Det låter ju bra, fast jag hade förståss skaffat ännu fler pansarmalar ;) De trivs ju bäst då.
#18 - 29 september 2006 11:00
slöjstjärtar vill ha kallt vatten 20grader, vad vill gurami ha? De kommer väll från asien? Jag hade nog också haft kardinaltetror istället. Fler pansarmalar!
#19 - 29 september 2006 19:02
Ja visst gärna för mej. Om det finns plats, så varför inte? Men dom är ju så små :D
#20 - 29 september 2006 19:04
Fellan skrev:
Det låter ju bra, fast jag hade förståss skaffat ännu fler pansarmalar ;) De trivs ju bäst då.

Ja, varför itne? Tänkte bara om det blir för trångt. Men de är ju så små...
#21 - 29 september 2006 19:06
solbacka skrev:
slöjstjärtar vill ha kallt vatten 20grader, vad vill gurami ha? De kommer väll från asien? Jag hade nog också haft kardinaltetror istället. Fler pansarmalar!

M, här på zoopet står det att slöjisar trivs i 10- 23 grader och guramis i 24- 28 grader.
Men om man håller temperaturen någonstans mellan 23-24 grader så borde ju alla bli nöjda? :confused:

Egentligen skulle man haft kampfiskarna och mosaikguramina ihop och slöjstjärtarna själva. Men då får miina två slöjstjärtar bara 54 liter att dela på...:(
#22 - 1 oktober 2006 09:47
okej... nu har jag mätt volymen på det största akvariet. Vid närmare uträkning visade det sig att akvariet var på 253 Liter...:)

Annons