råd från herkules zoo om fiskkombination

#1 - 8 februari 2006 15:31
Tjena...Jag var på herkules zoo idag (bästa stället jag vet där de säljer fiskar). Då frågade jag dem om en ciklid kombination i ett 300 l kar. De sa att jag kunde ha Blå ciklid, Hantelciklid, palettciklid och Röd ciklid tillsammans. Och så måste man ju ha ett stim och de rekomenderade tigerbarber. Efter det jag läst på zoopet så funkar detta inte helt. Så jag undrar: Funkar detta?

Tacksam för svar:D:D
#2 - 8 februari 2006 15:44
Tigerbarber har ju rykte om sig att inte vara så värst snälla...
Vad är det du menar inte fungerar tillsammans?
#3 - 8 februari 2006 15:55
[quote=greken]Tigerbarber har ju rykte om sig att inte vara så värst snälla...
Vad är det du menar inte fungerar tillsammans?[/quote]

kan du säga exakt varför tigerbarber inte är snälla??
för att dom biter på adra fenor eller?? beror nog på lite.. från fall till fall.
ja har haft tigerbarb tillsammans med många olika arter och aldrig haft problem. även fiskar med långa fenor..

håller man dom i ett stim spm dom ska vara så brukar de inte va nåt problem.
det är en väldigt trevlig o fin och livlig fisk som är otroligt underskattad.
#4 - 8 februari 2006 16:08
Jag menar att de större cikliderna kanske inte funkar så bra med varandra...Typ som revirhävande o.s.v.
#5 - 8 februari 2006 16:22
Jag har ingen erfarenhet själv av tigerbarber, utan jag varnade bara för att jag hört andra som haft problem med sina...
#6 - 8 februari 2006 17:59
[quote=greken]Tigerbarber har ju rykte om sig att inte vara så värst snälla...
Vad är det du menar inte fungerar tillsammans?[/quote]

jag hadde tigerbarb med gurami och slöjdskärt ovh guppy mm och dom var jättesnälla
#7 - 8 februari 2006 18:32
Jag hade tigerbarb innan, då gick dom med platy, neontetra, guppy mfl och de var aldrig några problem.
Sen fick dom komma till ett 400L kar på en kompis jobb!
#8 - 8 februari 2006 18:58
ingn som har något att tycka om cikliderna:D:D det var mer dem jag riktade tråden till;)

Tacksam för svar:D
#9 - 8 februari 2006 19:30
Vad är det du har läst på zoopet som får dig att tro att det inte fungerar, men ändå inte övertygat dig helt om att det inte gör det? Tittar du tex på artbeskrivningarna ser du att hantelcikliden ska ha minst 400l..

Personligen skulle jag aldrig stoppa så många olika arter av ciklider i samma kar, absolut inte i ett 300l.. Mest pga att det blir PLOTTRIGT, men även pga eventuella kompabilitetsproblem :)

Tigerbarber jag har aldrig haft, så jag kan inte uttala mig. Det mesta av det jag HÖRT är dock att de inte är snälla mot fiskar med långa fenor.
#10 - 8 februari 2006 19:33
Jag har inte erfarenhet av så många av cikliderna du nämner. Men generellt så brukar fler ciklider leda till mer utspridda aggressioner. Med andra ord brukar det vara lättare med fler ciklider än färre. Tyvärr är det så att ciklider kräver säkra revir för att komma till sin fulla rätt. Revirhävdande ciklider har snyggare färger men är struligare mot andra fiskar i karet.

Summa sumarum så tror jag att det kan gå med den kombinationen som hercules tipsade om, men vill du havackra utfärgade exemplar bör du nog minska på antalet arter. Troligtvis inte mer än två.
MVH
Magnus
#11 - 24 februari 2006 21:48
tycker det är ett konstigt råd ifrån en akvarieaffär, till och med jag, som defenitivt inte är någon expert kan se att denna ciklidsoppa med tigerbarber som krydda inte skulle fungera :)

Tigerbarb kan som många påpekat vara agressiva eller sugna på att bita långa fenor men det spelar ingen roll för jag tror dom skulle ha blivit lite för mycket uppskattat av hantelcikliderna, som mat.

Tigerbarber vill ha det tätt planterat, hantelciklider hatar växter, även flytväxter

Annars har du fiskar från typ tre kontinent? ( Rödciklid är en afrikansk ciklid, eller var det röd dvärgciklid dom menade? )

Hantelciklid typ Heros notatus tillsammans med blåciklid borde fungera men 300l är i det minsta laget för hantel.
#12 - 25 februari 2006 00:51
[quote=greken]Tigerbarber har ju rykte om sig att inte vara så värst snälla...[/quote]

hört tigerbarber kallas sadistiska småsvin och även läst att dom ibland kan äta upp ögonen hos andra fiskar.
#13 - 8 mars 2006 23:46
Jag tycker rådet från affären påminner mer om någon kontinental fisksoppa än lämplig artsammansättning i ett akvarium... men det är ju bara min enkla åsikt.

Själv tycker jag det är snyggare med lite färre arter och helst från samma biotop och kontinent - ännu hellre om de är från samma lilla microflod. =)

I min burk där hemma ligger jag nog iofs och tangerar gränsen för antalet arter, men jag har försökt att få dem spridda mellan de olika vattenlagren (exempelvis håller sig corydoras på botten och bilbukar vid ytan) för att minska risken att det blir soppa av allt ihop.

Arterna som du nämner har jag själv ingen erfarenhet av, men jag tycker att tetror är bra som stimfisk. Ofta stimmar de bra och det finns många arter att välja mellan.
#14 - 9 mars 2006 10:54
Herkules brukar svara med vad som GÅR och inte vad som blir bra... Det är två olika saker...!

Har fått många konstiga förslag därifrån. Typ blanda malawi med tan + sällskapskarsfiskar.

Herkules personalen är väldigt duktiga. Men lite väl försäljningsinriktade ibland...

Det bästa du kan göra är att vara helt säker på vad du vill ha innan du går dit. Ställ inte frågan "vad tror du om.....?"
#15 - 9 mars 2006 11:09
Prova annars med tropakvariefiskimport han har en hel avdelning med ciklider och jag har fått förtroende för honom,mycket duktig

Annons